Toyota Corolla Verso 1.8 VVT-i Linea Sol (2004)
Kinderfeestje
Dan komen de vragen. Zit er Nickelodeon op? Zit er een X-Box op? Kan er een dvd in? Zit u nu de hele dag films te kijken? Zit er TMF op? Vragen, vragen, vragen. Maar helaas niets van dat alles. Op het dashboard van de Toyota
staat het beeldscherm voor de navigatie en de Cornering Assist Monitor. Hoewel
kinderen op de basisschool al heel behoorlijk Engels spreken, is dit toch een
tongbreker. Maar als je uitlegt dat er voorop de auto twee camera's zitten waarmee je om een hoekje kunt kijken, is er ongeloof.
Het is een € 3.700 kostend speeltje waarmee je als je bijvoorbeeld uit je garage
rijdt even om het hoekje kan kijken of er niet een fietser of voetganger aankomt.
We hebben het een weekje aangekeken en hebben niet één keer het voordeel
ervan ingezien, vooral omdat al bij lage snelheid het ding weer wordt uitgeschakeld (je moet echt kruipen) en oriëntatie op het scherm heel moeilijk is. Veel handiger is de camera in de achterklep waarmee je achter de auto kunt kijken.
Nieuw model
De pas drie jaar jonge Corolla Verso werd alweer afgelost door een nieuwe. En voor de duidelijkheid, het is geen facelift, maar echt een nieuw model. Met een langere wielbasis en een compleet nieuw design. De contactsleutel heeft z'n beste tijd gehad. Want in deze test komt de vertrouwde sleutel er niet meer aan te pas.
De Corolla Verso open en start je met een soort sleutelhanger. Er zit een knopje op om de portieren te openen en je steekt vervolgens het blokje in een gleufje in het dashboard. Om de auto te starten moet je op de startknop duwen. Dan gaan de vier cilinders, zestien kleppen en dubbele bovenliggende nokkenassen van de 1,8- litermotor aan het werk. Samen zijn ze goed voor een zeer acceptabele 130 pk vermogen en een koppel van 170 Nm. De motor loopt op typische Japanse naaimachine-achtige wijze en houdt ervan om op toeren gehouden te worden. Hij zat ook al in de oude Verso.
Rijders-MPV
Komen we op het punt van weggedrag. Toyota is hard bezig te veranderen, dat merkten we pas echt in de nieuwe Avensis en nu weer in Corolla Verso. De gevoelloze bediening die jarenlang typerend was voor Japanse auto's moet plaats maken voor een meer dynamisch weggedrag. Als je het pedaal intrapt, voel je meer weerstand, als je aan de pook trekt, voel je serieuze tegendruk en de besturing is veel communicatiever. Hoe veel serieuzer is het? Nu, we zijn
geneigd de term rijders-MPV te introduceren. Want rijden in de Verso is leuk. Van overhellen is nauwelijks sprake en pas als je heel hard gaat, wil de Toyota over z'n voorwielen wegglijden.
Zevenzitter
Als optie kun je de Corolla ook als zevenzitter bestellen, waardoor je er twee niet al te ruime plaatsjes bij krijgt. Die stoelen (€ 740) kun je ook wegklappen. De
kofferruimte van de Toyota is net geen 400 liter (vijfzitter). Het zijn geen verbazingwekkende waarden, een beetje middenklasser heeft dit ook. Nu kun je natuurlijk door de achterstoelen naar voren te schuiven ruimte winnen. Dat verwacht je namelijk ook in een MPV.
Had je deze auto's al gezien?

Toyota Corolla Verso 1.8 VVT-i Aspiration 7p. | 7-persoons | Trekhaak | Panoramadak | Stoelverwarming | Camera
- 2014
- 152.713 km

Toyota Corolla Verso 1.8 7P l 1E EIGENAAR l ALL-IN PRIJS
- 2008
- 130.664 km

Toyota Corolla Verso 1.6 VVT-i Dynamic Climate control, Radio cd speler, Trekhaak, Cruise control, Lichtmetalen wielen
- 2007
- 198.313 km
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.