Toyota Corolla Verso 2.2 D-4D D-CAT Linea Luna (2006)

Zevenmijls-MPV

Toyota Corolla Verso 2.2 D-4D D-CAT Linea Luna
Niets aan de Corolla Verso 2.2 D-CAT verraadt dat het meer is dan een modale gezinsauto. Toch is het een van de snellere MPV's van dit moment. En zelfs de allerrapste met een dieselmotor. Instappen en racen maar!

Met z'n zeven zitplekken is de Toyota Corolla Verso een uitermate geschikt vervoermiddel voor een gezellig uitje met gezin of vrienden. Een rondje circuit is waarschijnlijk zo ongeveer het laatste waar u aan denkt, maar we kunnen u verzekeren dat u daar met deze Verso 2.2 D-4D D-CAT geen gek figuur zou slaan. Kijk maar eens naar de cijfers: 177 pk, 400 Nm, 205 km/h. Verantwoordelijk hiervoor is de direct ingespoten dieselmotor met vier kleppen per cilinder.

Imponerende souplesse
Je raakt al snel onder de indruk van manier waarop deze zelfontbrander zonder noemenswaardige vibraties zijn werk doet. Tjonge, wat heeft die dieseltechniek
zich de laatste jaren toch enorm ontwikkeld. Het is dus eigenlijk niet eens zo vreemd dat we Circuit Park Zandvoort hebben gekozen voor een rondje met onze Toyota. Daar kunnen we 'm eens lekker de sporen geven. Van nul tot honderd klokken we in 9,4 seconden. En zelfs met zeven personen aan boord trek je zonder al te veel moeite richting de 200 km/h. Het meest imponerend is de waanzinnige souplesse onderin. Het maximale koppel van 400 Nm wordt bij 2.000 toeren afgeleverd, maar dat komt er relatief geleidelijk in. Ook bij het overschakelen merk je dat er van een turbogat nauwelijks sprake is. Druk op het gaspedaal en de turbocompressor met variabele geometrie staat onmiddellijk tot je dienst.


Dynamisch
De in 2004 geintroduceerde tweede generatie van de Corolla Verso is volledig afgestemd op de Europese markt, en dat merk je goed aan het weggedrag. De stijve bodemplaat en de relatief straffe demping geven de Japanner een behoorlijk dynamisch tintje. De overhelbewegingen van de koets zijn beperkt, waardoor de auto lekker direct reageert. Ten opzichte van de achterkant is de voorvering relatief zacht. Dat zorgt voor 'n vergaand neutraal karakter, dat in het grensgebied overgaat in veilig onderstuur. Vergeleken met een benzinemotor drukt de 2,2-liter diesel echter zwaarder op de voorwielen 'n ook al is het blok van aluminium. In de bochten krijgt de neus daardoor eerder last van rolneigingen. Het gevolg is dat het binnenste voorwiel af en toe moeite heeft om het koppel te verwerken en dat de traction control flink aan het werk moet.


Geen poespas
Het interieur van de standaard Corolla Verso heeft ruim voldoende te bieden. De zitpositie is perfect in te stellen, met een in hoogte plus lengte verstelbaar stuur en dito voorstoelen. Je kunt de stoel lekker diep zetten, zodat je niet dat 'op de bok'-gevoel krijgt, maar de auto als het ware om je heen voelt. Jammer alleen dat de zittingen van de verder prima voorstoelen wat aan de korte kant zijn. Voor onze neus zit een zeer strak vormgegeven dashboard, met mooie materialen en een als vanouds oerdegelijke afwerking. Het geheel ziet er harmonieus uit.
Een punt van irritatie vormen echter de verdelingsmogelijkheden van de airco. Tenzij je de aanjager op de hoogste stand zet, is de luchtstroom niet uitsluitend op de voorruit te richten. Dat kan alleen in combinatie met de voeten. De enige manier om de voeten te ontlasten, is alles frontaal de cabine inblazen. Ook over de plaatsing van de zonne-kleppen is niet zo goed nagedacht. Als je die helemaal tegen de voorruit wil klappen, druk je de binnenspiegel weg.

Signalement

Merk Toyota
Model Corolla Verso 2.2 D-4D D-CAT Linea Luna
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 31.900

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.231 cc
Maximaal vermogen 130 kW / 177 pk bij 3.600 tpm
Maximaal koppel 400 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 55 l
Lengte / breedte / hoogte 4.360 mm / 1.770 mm / 1.620 mm
Wielbasis 2.750 mm
Massa leeg 1.485 kg
Laadvermogen 680 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.300 kg / 450 kg
Banden205/55R16Prijzen
Topsnelheid 205 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,4 s (fabrieksopgave: 9,0 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 3,7 s / 5,6 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 6,9 s / 7,1 s
Brandstofverbruik 6,6 l/100km
CO2-uitstoot 175 g/km

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.