Toyota Corolla - Afscheid Duurtest
Op de kop af 20.000 kilometer
141 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Het is alweer tijd om onze duurtest-Corolla gedag te zeggen. Het is de meest krachtige Corolla die er te koop is. We bombarderen hem als de ideale woon-werkauto. En het verbruik? Ergens tussen de 1:9 en de 1:20. Net naar gelang wie er rijdt.
Om helemaal gek van te worden. We zijn nog niet eens bij Köln en we hebben al een stuk of tien Baustellen gehad. Zoals gewoonlijk lopen de zomerwerkzaamheden aan de Duitse snelwegen uit tot dik in het najaar, maar zo erg als nu hebben we zelden meegemaakt.
Het zorgt niet alleen voor files en vertragingen, er wordt door deze onderbrekingen een hinderlijke eigenschap van onze hybride aandrijflijn uitvergroot: telkens als je weer naar hogere snelheden wilt accelereren, gaat dat gepaard met veel toeren. Dat is iets waar je in Nederland veel minder last van hebt. Immers: de samenwerking tussen de benzine- en elektrokrachten en de werking van de CVT-automaat zijn voor Toyota’s meest recente Hybrid verder verfijnd.
Bedien je het gaspedaal met beleid, dan kun je het toerental van de viercilinder prima onder controle houden. Boven de 140 km/h wordt dat steeds lastiger. Tussen de BMW’s, Audi’s en Mercedessen op de linkerstrook beweegt de naald van de toerenteller zich veelvuldig tussen de 4.000 en 6.000 tpm, wat uiteraard vergezeld gaat van de nodige motorische herrie. En van een schrikbarend hoog verbruik: tijdens ons op-en-neertje verstoken we gemiddeld één liter per tien kilometer. Met een tankinhoud van 43 liter en een in acht te nemen marge sta je dus elke 350 kilometer aan de pomp. Totaal onrepresentatief natuurlijk, want in Nederland komen we met gemak tot een keurige 1 op 17.
MET GEMAK 189 KM/H
Ook in Duitsland kun je natuurlijk wat rustiger rijden, hoor ik je denken. Dat klopt, ware het niet dat de 180 pk sterke 2.0 Hybrid zich wél leent voor een potje lekker doorrijden. Bovendien zijn we op weg naar Affalterbach voor een reportage met de Mercedes-AMG GT R Pro, voor de decembereditie van AutoWeek GTO. Dat vooruitzicht prikkelt om de dik 600 kilometer vlot te overbruggen. Wanneer je vol gas geeft, zet het toerental zich vast op 6.000 en stijgt de snelheid met relatief gemak naar 189 km/h op de klok, 180 km/h op papier. De tweeliter wil vervolgens best nog verder, maar als aan een elastiek dat zijn maximale uitreklengte heeft bereikt word je tegengehouden door de begrenzer.
Neem íéts gas terug en bij gelijkblijvende snelheid zakken de toeren richting de 4.500, zelfs nog daaronder als het een fractie heuvelaf gaat of iets zachter gaat. Zó gaat het prima. Helaas is het in Duitsland tegenwoordig echter bijna onmogelijk om constant hogere snelheden te rijden.
KOERSVAST
Los van het toerengejammer zit het qua kracht dus in elk geval wel snor. En het onderstel van de Touring Sports heeft evenmin veel problemen met een stevig autobahntempo. De Corolla is zeker niet de ‘familieracer’ waarover tijdens de introductie werd gerept, wel is er een prima compromis bereikt tussen comfort en enige mate van sportiviteit. De A3 tussen Köln en Frankfurt kent behoorlijk wat lange doordraaiers en hoogteverschillen. Onze Toyota is er zeer trefzeker en ontspannen doorheen te loodsen, hoewel de besturing meer gevoel zou mogen bieden.
Ten opzichte van de hatchback heeft de Touring Sports een zes centimeter langere wielbasis. Dat komt niet alleen ten goede aan de ruimte binnenin, maar ook aan de stabiliteit onder dit soort omstandigheden. De 19-inch Falkenbanden dragen bij aan de grip en het reactievermogen. Keerzijde is dat de lage wangen het onderstel soms wat bonkerig maakt op de fameuze betonplaatsecties die je her en der tegenkomt bij onze oosterburen.
Nu we toch kanttekeningen aan het plaatsen zijn: zowel op de heenals terugreis probeert het navigatiesysteem ons af en toe over niet wenselijke binnendoorwegen te sturen, ook al staat het op de instelling ‘Snelste route’. Zelfs vlak bij huis: op de A2 bij Vinkeveen adviseert de navigatie om binnendoor over de N201 via Mijdrecht en Aalsmeer naar de redactieburelen in Hoofddorp te koersen, terwijl even doorrijden naar de A9 en vervolgens de A4 toch écht sneller is.
MEER GENIETEN MET DE TWEELITER
De Toyota Corolla 2.0 Hybrid Touring Sports kwam vaak voorbij op de pagina’s die we in 2019 hebben gemaakt. Van eind april tot eind oktober verbleef de dikke stationwagon in onze garage. De komst van de zwaardere aandrijflijn maakte ons nieuwsgierig, de 1.8 Hybrid die je ook in de Corolla kunt krijgen, kenden we al van de duurtest met de Toyota Prius en dat die zuinig was, wisten we al. Waar staat de tweeliter dan ten opzichte van zijn minder krachtige broer? In AutoWeek 46 vergeleken we de twee met elkaar onder dezelfde omstandigheden en daarom kwamen we uit op 1 op 19,9 voor de 1.8 en 1 op 18,2 voor de 2.0.
Toch vinden we de meerprijs van € 2.500 ten opzichte van de lichtere versie het geld waard, want we hebben de duurtester leren kennen als een auto die veel souplesse heeft en altijd paraat vermogen, het gaat allemaal wat meer vanzelf. Wie echt alleen voor zuinig wil gaan, moet gewoon een 1.8 Hybrid nemen. Met onze 180 pk sterke duurtester kom je als je wat meer met autorijden hebt beter aan je trekken. De rijeigenschappen van de huidige Corolla hebben we vaak genoeg geprezen. In een vergelijkende test met een Ford Mondeo Wagon Hybrid, een auto uit een hoger segment, kwam de Corolla als winnaar uit de bus. Misschien waren wij soms wel wat al te enthousiast, want het verbruik pakte over de hele periode lager uit dan de 1 op 18,2 die we realiseerden in het wat rustiger weekje naast zijn lichter gemotoriseerde broer. Daarbij reden we de Corolla meerdere keren over de grens, waar door rijden vaker tot de mogelijkheden behoort.
Juist in het typisch Nederlandse fileverkeer kun je extreem zuinig rijden. Dan legt de Corolla ook best veel kilometers af op de elektromotor. Met de adaptieve cruisecontrol in combinatie met de rijstrookassistent kom je na een dag werken ook in fileverkeer helemaal tot rust. Dat is ook genieten.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
- +Souplesse aandrijflijn
- +Rijhulpsystemen fijn in omgang
- -Multimediasysteem
- -Rolgeluiden falken ziex-banden
Lezersreacties (141) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.