Toyota Celica - MR2 (2002) - Test
- Henny Hemmes
- Eerste rijtest
Bij het horen van het merk Toyota denkt men niet zo snel aan een autosportverleden, maar eerder aan kwaliteit en degelijkheid. Toyota wil daar verandering in brengen en richt met de komst van de gefacelifte versies van de Celica en de MR2 de schijnwerpers op T-Sport.
Tegenwoordig wordt in de autowereld het woord heritage veelvuldig gebruikt. In goed Nederlands betekent dat erfgoed. Het dient om te laten zien dat je als merk een roemrucht verleden hebt. Dus worden oude namen uit het stof gehaald en historische modellen in moderne jasjes gestoken, waarbij stylingdetails van vroeger niet mogen ontbreken.
Hoewel je bij de naam Toyota niet meteen aan autosporthistorie denkt, hebben de Japanners die wel degelijk.
In 1962 introduceerde Toyota zijn allereerste sportwagen, de Sports 800, maar vijf jaar daarvoor nam Toyota voor 't eerst deel aan een internationaal autosportevenement, de Rally van Australië. Tussen toen en nu was het merk op heel wat fronten in de autosport present. Met de Celica GT werd in de jaren zeventig door zowel importeur- als privé-teams deelgenomen aan FIA race- en rallykampioenschappen. Björn Waldegaard won in 1984 met de Celica Twincam Turbo de Safari Rally en met de Corolla WRC scoorde Toyota een aantal overwinningen in het Wereld Rallykampioenschap in '93,'94 en '99.
In 1992 en '93 verscheen Toyota aan de start van de 24-uur van Le Mans,'96 tot en met '01 in de CART-kampioenschappen in Amerika en de entree in de Formule 1 vormde het autosport-hoogtepunt van het afgelopen jaar.
Toonzetting
Omdat sportieve modellen mede het imago bepalen van een merk vond Toyota 't tijd worden om het bestaan van zijn twee sportwagens, de Celica en de MR2, extra te benadrukken. Maar ook de T-Sportversies van de Corolla en de Yaris passen bij het sportieve imago dat de Japanners zichzelf nu willen toebedelen. Toyota heeft geen gebrek aan status als het gaat om kwaliteit en degelijkheid, maar om naam te maken op het gebied van rijplezier en sportiviteit is er nog heel wat werk aan de winkel.
De facelift van de Celica en de MR2, die onlangs op de tentoonstelling in Parijs werd aangekondigd, is nu aangewend om de nieuwe toonzetting via de internationale pers kenbaar te maken. Dus was het belangrijkste onderdeel van de presentatie van de nieuwe versies een sessie op het testcircuit van Vairano, in de buurt van Milaan. Daar konden we veilig de MR2 en de Celica T Sport op hun limiet beoordelen. Niet dat je dat nu speciaal nodig hebt om lekker met beide modellen te rijden. Maar dat kan ook heus wel in het dagelijkse Italiaanse verkeer, waar iedereen er meer de sokken in zet dan in ons radarpalenlandje.
Inpakken ...
De MR2 is een sportwagen(tje) pur sang. Met zijn achterwielaandrijving, middenmotor en een lage (ideaal verdeeld) gewicht. We reden op de openbare weg met de nieuwe zesversnellings Speedshift transmissie. Het is geen automaat, je moet zelf schakelen met de pook die je voor- of achterwaarts beweegt, of met knoppen op het stuur. Alleen bij stilstand gaat de bak vanzelf in de eerste versnelling en ook bij te lage of te hoge toerentallen grijpt Speedshift in. Rijden met de MR2 met Speedshift is echt leuk. Als je volgas houdt, schakelt hij met een klein beetje tussengas – je voelt het ook aan je gaspedaal – en het klinkt goed. Maar zelf schakelen met de nieuwe 6-versnellingsbak gaat sneller (8,0 tegen 9,3 s), zoals we op de testbaan ondervonden.
De vernieuwde MR2 heeft nu tractie controle en VSC (Vehicle Stability Control) standaard. Dat moet voor een deel zijn hogere prijs rechtvaardigen, want de gewone versie kost € 2000 en de Speedshift bijna € 3000 meer, respectievelijk
32.790 en 35.590 euro. Daarin heeft de Toyota-importeur kennelijk ook de prijsverhogingen van circa 8 procent voor Europese prijsharmonisatie.
Technisch is er verder niets gewijzigd. De MR2 is uiterlijk gemoderniseerd met een nieuwe trapeziumvormige voorbumper met geïntegreerde mistlampen, een nieuwe grille en een nieuwe achterbumper. De 15-inch velgen achter zijn vervangen door exemplaren van een maatje groter. Ook de koplampen en achterlichten zijn gewijzigd, terwijl het sportieve karakter van de MR2 wordt onderstreept met een extra brede uitlaat.
Her vernieuwde interieur heeft meer verchroomde accenten, het bedieningspaneel in het dashboard is verbeterd met nieuwe verwarmingsknoppen en duidelijker afleesbare symbolen.
De MR2 is nu wat betreft styling weer helemaal van deze tijd. Hij heeft bovendien een hoog fun-to-drive-gehalte en hoewel hij niet de snelste Toyota is (dat is de Celica 1.8 VVTL-i) is hij wel de sportiefste (en meest onpraktische). Speelgoed, voor ons mag hij worden ingepakt.
... en wegwezen
De Celica T Sport is een heel volwassen coupé, waarover we al eerder de loftrompet hebben gestoken. Op de testbaan merk je meteen hoe goed Toyota de balans heeft gevonden tussen comfort en sportiviteit. De afstelling van het onderstel is voor echt snel bochtenwerk niet stug genoeg afgesteld. Dat neemt niet weg dat je toch lekker kunt spelen. Zijn voorwielaandrijving zorgt voor een wat onderstuurd karakter, maar met het stabiliteitsprogramma 'aan' (niet uitschakelbaar) en tractie controle 'uit' is 'ie ook echt wel fun. Op de weg merk je dat de Celica gewoon een uitstekend handelbare sportwagen is, met een fijne precieze besturing en een gewillige, sterke motor.
Aan de Celica bestaan de technische wijzigingen uit de standaard toepassing van tractie controle en VSC op de T Sport. Een kleine luchtgeleider voor de achterwielen moet een positieve invloed hebben op de aërodynamica rond de achterwielen. Gewijzigde lagers van de stuurkolom en een andere bevestiging moeten de bestuurder meer stuurgevoel bieden. Grotere remschijven vóór verminderen de remweg, terwijl de Celica T Sport standaard is voorzien van ABS en EBD. Ook hier zijn de veranderingen dus vooral optisch. De vernieuwde Celica heeft een nieuwe, sportievere voorbumper, waarbij de opening van de onderste luchtinlaat breder is en ook de mistlampen een andere vorm hebben gekregen. De gasontladingslampen zijn eveneens nieuw, terwijl ook de achterlichten zijn gewijzigd en zijn voorzien van een verchroomd randje. Tot slot is het Toyota embleem op de motorkap vergroot.
Binnenin de Celica zijn kleine wijzigingen doorgevoerd als amberkleurige verlichting van de functies op dashboard en van het audiosysteem. De bekledingsstof is gewijzigd en de stoelen hebben een andere vorm om betere steun te bieden. Zij zijn als optie met leren bekleding inclusief stoelverwarming leverbaar. De Celica 1.8 VVT-i is circa 1300 euro in prijs verhoogd en kost nu € 28.490. De T Sport-uitvoering kost maar liefst zo'n 4700 euro meer: € 36.990. Net als bij de MR2 geldt dat dit geen bedragen zijn waarbij je zegt 'inpakken en wegwezen'. Eerst maar even langs de bank!