Toyota Avensis Wagon 2.0 VVT-i Multidrive (2010) - Test
Lease-lieveling
Voor Toyota is de Avensis een belangrijke auto voor de Nederlandse markt. Het vorige model was al een absolute lieveling van leaserijders en ook bij particulieren deed de Avensis het prima. Het huidige model borduurt voort op dit succes.
Om maar meteen met de deur in huis te vallen: je moet deze auto zien als een buitengewoon rationele auto; echt warm zul je er niet van worden, maar als partner voor alledag is hij erg geschikt. Om te beginnen is de grote Toyota, vooral in deze Wagonuitvoering, erg praktisch. Hij heeft een enorme bagageruimte en slaat als pakezel geen modderfiguur. Die laadruimte is prima toegankelijk en netjes afgewerkt. Het is alleen jammer dat de achterklep niet wat verder opent. Langere personen zullen moeten bukken om niet met hun knar tegen de klep te stoten. De ruimte is voorzien van een 'dubbele bodem' en daarnaast twee aluminium rails waar je een net of hekje aan kunt bevestigen om het schuiven van bagage tegen te gaan. De capaciteit van de laadbak is van de standaard 543 liter uit te breiden naar een forse 1.609 liter.
Instappen dan maar. Je kunt al vrij snel een goede plek achter het stuur vinden. Jammer is wel dat de bestuurdersstoel naar onze smaak niet laag genoeg kan worden ingesteld, al weten we dat veel chauffeurs een hogere zitpositie juist prettig vinden. De Toyota-zetels zijn goed, maar de zijdelingse steun ervan houdt niet over. Voor 't dashboard geldt dat er op het gebied van ergonomie, materiaalgebruik en afwerking weinig op aan te merken valt maar dat het dankzij de fantasieloze kleurstelling ook hoge ogen zou gooien bij de verkiezing 'saaiste dashboard in het D-segment'.
Prima krachtbron
De viercilinder lijnmotor van Toyota is een prima krachtbron, waar eigenlijk maar weinig op aan te merken valt. Hij doet gewoon wat hij moet doen, zonder poespas. Op constant snelwegtempo houdt hij zich netjes op de achtergrond, alleen bij vol accelereren laat hij van zich horen. Dat wordt versterkt door de CVT-automaat, die op een vrij constant toerental (tussen de 5.000 en 6.000 tpm) blijft hangen om optimaal gebruik te kunnen maken van het vermogen. Verwacht geen DSG-achtige reacties van deze bak. De traploze automaat, die kunstmatig is verdeeld in zeven 'versnellingen', neemt wat meer z'n tijd en schakelt bovendien al bij lage toerentallen op, bij normaal accelereren in stadsverkeer al rond de 1.000 tpm. Alles om het verbruik te drukken. De bakreacties zijn bij handmatig schakelen (alleen via flippers aan het stuur) iets sneller, maar in feite gebruik je dit alleen in bergachtig gebied.
De rijbeleving is wat afstandelijk; je zou wat meer feedback van het onderstel verlangen. Dat is wel weer mooi stil, waardoor de rolgeluiden onbedoeld opvallen. Op het gebied van prestaties heb je weinig te klagen, met een sprint van nul tot honderd in 11,3 tellen. Dat komt precies overeen met de opgave van de fabrikant. De topsnelheid bedraagt op de kop af 200 km/h. Daarbij blijft de brandstofconsumptie binnen de perken. Een testverbruik van 1 op 11,9 is voor een auto van dit formaat keurig.
De Executive Business-uitvoering waarmee wij reden, was voorzien van leren bekleding, full map-navigatie, verwarmbare en elektrisch verstelbare stoelen, achteruitrijcamera en een elektrisch verstelbaar stuurwiel. De prijs blijft desondanks netjes. Toyota heeft met de Avensis Wagon dus gewoon een scherpe aanbieding in huis.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
- +Prima motor
- +Veel ruimte
- +Complete uitrusting
- -Rijdt wat afstandelijk
- -Lawaaiig bij accelereren
- -Achterklep opent niet hoog genoeg
Signalement
Merk | Toyota |
---|---|
Model | Avensis Wagon 2.0 VVT-i Executive Business |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | sequentiële automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 36.975 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.987 cc |
Maximaal vermogen | 112 kW / 152 pk bij 6.200 tpm |
Maximaal koppel | 196 Nm bij 4.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.765 mm / 1.810 mm / 1.480 mm |
Wielbasis | 2.700 mm |
Massa leeg | 1.450 kg |
Laadvermogen | 600 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.800 kg / 500 kg |
Banden | 215/55R17Prijzen |
Topsnelheid | 200 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,8 s (fabrieksopgave: 10,3 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 3,5 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 10,8s |
Brandstofverbruik | 8,4 l/100km (fabrieksopgave: 7,0 l/100km) |
CO2-uitstoot | 165 g/km |
Had je deze auto's al gezien?

Toyota Avensis Wagon 1.8 VVTi Dynamic CRUISE!/YOUNGTIMER!/1E EIGENAAR!/
- 2012
- 122.489 km

Toyota Avensis Wagon 2.0 VVTi Business Aut. Navi Clima Cruise Camera Trekhaak NAP NL-Auto Dealeronderhouden!
- 2011
- 257.719 km

Toyota Avensis Wagon 1.8 VVTi Comfort, Navigatie, Cruise Control
- 2011
- 129.735 km
Lees ook
Mazda 6 SportBreak - Renault Laguna Estate - Toyota Avensis Wagon - Volkswagen Passat Variant - Test
Toyota Avensis Wagon 1.8 (2009)
Test: Citroën C5 Tourer - Seat Exeo ST - Toyota Avensis Wagon - Volvo V50
Toyota Avensis (2008) - Test
Beter dan het origineel - Tesla Model Y vs. Xpeng G6
Lezersreacties (3) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.