Toyota Avensis Touring Sports 1.6 D-4D-F Lease Pro (2015)

Fijne snelwegcruiser

Toyota Avensis
Toyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota Avensis

Grotere Japanse stationwagons met dieselmotor zijn een zeldzaamheid geworden op de Nederlandse wegen. Met de nieuwe Avensis Touring Sports wil Toyota hier verandering in aanbrengen.

De huidige generatie van de Avensis kwam in 2008 op de markt en kreeg in 2011 een flinke facelift. Desondanks bleef het een wat kleurloos model. Bij de meest recente facelift heeft Toyota daar veel aan gedaan. De neus is volledig herzien en vormt nu één ranke, golvende eenheid. Ook het interieur is geheel nieuw. Het eigentijdse, strak gelijnde dashboard herbergt een groot touchscreen, waarachter veel functies schuilgaan. Zo kon het instrumentenpaneel opgeruimd en overzichtelijk blijven. Wel is het even zoeken naar de juiste weg in het systeem. De interieurmaterialen zijn niet overal van hetzelfde niveau als bij de concurrentie, maar de afwerking is netjes.

Opvallend is de hoge zitpositie voorin, ook in de laagste stand van de stoel. Daar komt bij dat de diepteverstelling van de stuurkolom nogal beperkt is, waardoor liefhebbers van een sportieve zitpositie er bekaaid vanaf komen. De ruimte achterin stemt tot tevredenheid. Ook volwassenen houden het hier prima uit en met zijn 543 liter inhoud is de bagageruimte eveneens goed voor elkaar.

Ook onderhuids heeft Toyota flink aan de Avensis gesleuteld. Vering en demping zijn nu opvallend comfortabel. Zelfs venijnige verkeersdrempels worden mooi opgevangen. De auto duikt weliswaar vrij diep in de veren, maar de uitgaande slag is soepel en wordt zijdezacht gedempt. De besturing is niet messcherp, maar biedt voldoende gevoel en is tamelijk licht. In de middenstand gebeurt er weinig, waardoor de auto niet sportief is. Wel is de Toyota Avensis op lange ritten lekker rustgevend.

De 112 pk sterke dieselmotor is afkomstig van BMW. Het is een prettige machine, al heeft hij een stevige kluif aan de Avensis. Bij inhaalmanoeuvres zul je daarom even moeten terugschakelen. Gelukkig gaat dat prettig, want de zesbak voelt strak en secuur aan. Eenmaal op gang is de motor alert genoeg en tamelijk stil. In combinatie met het fijne onderstel maakt dat van de nieuwe Avensis een aangename snelwegcruiser.

De testauto is uitgevoerd als Lease Pro (€ 34.850) en heeft onder meer klimaatregeling, ledkoplampen, 17-inch lichtmetalen wielen, een navigatiesysteem en digitale radio aan boord. Verder is Toyota royaal geweest met allerlei moderne veiligheidssystemen. Met deze motor is de Avensis goed voor 20 procent bijtelling.

Video

Oordeel

De grootste sprongen zijn bij de update van de Avensis gemaakt bij het onderstel. Hij is nu zeer volwassen en comfortabel. De trekkracht van de bescheiden diesel is in de onderste toerenregionen aan de magere kant, maar op toeren is er prima mee te leven. Een prettige grande routière.

Signalement

Merk Toyota
Model Avensis Touring Sports 1.6 D-4D-F Lease Pro
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 35.550

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.598 cc
Maximaal vermogen 82 kW / 112 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 270 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 60 l
Lengte / breedte / hoogte 4.820 mm / 1.810 mm / 1.480 mm
Wielbasis 2.700 mm
Massa leeg 1.465 kg
Laadvermogen 575 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.600 kg / 500 kg
Banden215/55R17Prijzen
Topsnelheid 180 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,7 s (fabrieksopgave: 11,7 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 5,1 s / 10,3 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 12,7 s / 15,2 s
Brandstofverbruik 6,6 l/100km (fabrieksopgave: 4,2 l/100km)
CO2-uitstoot 109 g/km

Lezersreacties (55) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.