Toyota Avensis 2.2 D-4D D-CAT Linea Luna (2005)
Zeer competente diesel
De in de Avensis gemonteerde 2.2 D-4D D-CAT-motor is goed voor 177 pk en 400 Nm. Toyota toont dat een diesel sterk én milieuvriendelijk kan zijn en heeft daarvoor geavanceerde techniek toegepast. Bijvoorbeeld de piëzo-elektrische injectoren die de brandstof in de cilinders spuiten. Ze reageren twee keer zo snel als de – gebruikelijke – elektromagnetische injectoren en hebben ook méér openingen. Dankzij die extra openingen verdampt en vernevelt de dieselolie beter. Daardoor hoeft het brandstofmengsel minder sterk te worden samengeperst voor het tot ontbranding komt. Een lagere compressie helpt de motor stiller te maken; een gelijkmatigere verbranding – doordat de brandstof verdeeld over méér porties kan worden ingespoten – eveneens.
Vlotte reisauto
Bovendien zorgt dit voor een lager verbruik én schonere uitlaatgassen. Daar komt nog bij dat de D-CAT is uitgerust met een turbo die dankzij z'n lichte en nauwkeurig verstelbare bladen efficiënter werkt. Toyota combineert de sterkste versie van de 2,2-literdiesel met een geavanceerde katalysator die de uitlaatgassen zó schoon maakt dat de Avensis 2.2 D-4D D-CAT in aanmerking komt voor een korting op de BPM. 't Hele systeem is onderhoudsvrij.
De Avensis heeft een top van 220 km/h. Met een hoog koppel kun je gemakkelijk vanuit lagere toerentallen optrekken. De Toyota accelereert in de vierde versnelling in 6,2 seconden van 80 naar 120. In vijf had de Japanner 7,8 s nodig. Vering en demping zijn op comfort afgestemd. Alleen korte oneffenheden in het wegdek worden soms duidelijk doorgegeven.
Als de 177 paarden de sporen krijgen, hoor je de diesel wel z'n best doen, maar luidruchtig wordt hij niet. Bij een gelijkmatig tempo is het in het interieur netjes rustig. Bij het comfortabele karakter sluit ook de besturing aan. Veel gevoel zit er niet in, maar de wielen volgen wel precies de opgedragen koers. En de zesversnellingsbak laat zich probleemloos bedienen. Snel door de bocht? Geen punt. Als het te hard gaat, grijpt het standaard stabiliteitsysteem in.
Over een drempel
Voorin zit je op zetels die ontworpen zijn om het lichaam goede steun te geven. Het stuur is in hoogte en lengte verstelbaar en met de verstelmogelijkheden die z'n stoel biedt, kan de chauffeur een prima zitpositie instellen. Door het stuurwiel heen ziet hij de instrumenten die ook overdag verlicht zijn. Rechts vindt hij de druk met toetsen, knoppen en displays bezette middenconsole. De portieren zijn voorzien van flinke vakken, zo ook de tunnelconsole en de middenarmsteun. Achterpassagiers hebben geen gebrek aan been- en hoofdruimte. Uit de rugleuning van de achterbank laat zich een middenarmsteun met twee bekerhouders neerklappen. Van de drie hoofdsteunen achterin kan de middelste zo ver omlaag dat hij het uitzicht naar achteren niet belemmert. Bagage wordt opgeborgen in de regelmatig gevormde kofferruimte van 520 liter. De koffers, tassen en dergelijke moeten dan wel over een drempel worden getild en het is jammer dat het kofferdeksel van de Toyota Avensis scharniert met beugels die de bagage zouden kunnen beschadigen. Moet er méér mee, dan biedt de in ongelijke delen neerklapbare achterbankleuning uitkomst.
Signalement
Merk | Toyota |
---|---|
Model | Avensis 2.2 D-4D D-CAT Linea Luna |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 31.200 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.231 cc |
Maximaal vermogen | 130 kW / 177 pk bij 3.600 tpm |
Maximaal koppel | 400 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.630 mm / 1.760 mm / 1.480 mm |
Wielbasis | 2.700 mm |
Massa leeg | 1.430 kg |
Laadvermogen | 540 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.300 kg / 500 kg |
Banden | 205/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 220 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,3 s (fabrieksopgave: 8,6 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 3,7 s / 5,0 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 6,2 s / 7,8 s |
Brandstofverbruik | 6,1 l/100km |
CO2-uitstoot | 161 g/km |