Test Volvo XC90 T8: Waarom deze gouwe ouwe mag bestaan naast de EX90
Uitsluitend als stekkerhybride
Volvo heeft een nieuwe grote SUV in de startblokken staan: de EX90. Die auto laat echter nog even op zich wachten én is er uitsluitend elektrisch. De trouwe XC90 heeft daarom contractverlenging gekregen en blijft nog leverbaar. Uitsluitend als stekkerhybride, overigens.
De Volvo XC90 van deze generatie is er al een tijd en zal bij velen daardoor een bekend gezicht zijn. Eigenlijk had Volvo de opvolger al klaar staan, maar heeft recent besloten met dit model nog een tijdje door te gaan. Die opvolger is de EX90 die in 2024 op de markt komt, een volledig elektrisch model. Wereldwijd is er veel vraag naar hybrides, dus vandaar dat het oude model nog even mag blijven naast die nieuwe EX90. De XC90 werd voor de gelegenheid nog een beetje opgepoetst en bijgewerkt. We onderwerpen hem nog eens aan een test.
De Volvo XC90 is niet elektrisch, wat is hij dan wel?
De XC90 is er nog maar met één aandrijflijn: de plug in hybride. Dus geen diesel meer en ook geen mild-hybride. Dat maakt het lekker overzichtelijk en keuze is er dus alleen nog maar op uitrustingsniveau. Deze aandrijflijn kreeg twee jaar geleden al extra kracht, maar we hadden hem nog niet eerder in de test, dus we kunnen hem in dit artikel ‘vernieuwd’ noemen. De tweeliter viercilinder kreeg er een handvol pk’s bij, zodat hij nu 310 pk heeft in plaats van 303. De elektromotor op de achteras is beduidend krachtiger geworden: die ging van 65 naar 107 kW. Of beter: van 88 pk naar 145 pk. Het systeemvermogen komt daarmee op 455 pk.
De officiële opgave voor de elektrische actieradius is 70 km, maar dat blijkt wel een beetje aan de positieve kant. Wij bleven net onder de 60 km steken, maar ook dat zal voor mensen heel werkbaar zijn om bij dagelijks gebruik het brandstofverbruik omlaag te brengen. De tweeliter viercilinder is van zichzelf namelijk geen zuinigheidswonder in deze 2200 kg zware SUV.
Hoe rijdt de Volvo XC90?
De aandrijflijn werkt verder mooi soepel, hoewel hij wat aarzelend overkomt als je plotseling wilt versnellen. Je voelt eigenlijk niet wanneer er tussen elektrisch en benzine wordt geschakeld, maar helaas gaat het niet altijd onopgemerkt voorbij. De motor is best rumoerig en een tikkie rauw als hij nog koud is en hard aan de bak moet. Via het multimediasysteem kun je trouwens wisselen tussen de verschillende rijmodi, waardoor hij naar keuze meer op zuinigheid is gericht of meer op kracht. Over kracht gesproken: hij mag 2.350 kg trekken. Afremmen doe je in eerste instantie via de elektromotor, en pas bij steviger intrappen van het pedaal worden de remmen ingeschakeld, maar ook hier merk je niets van de overgang van het een in het ander. Vaak voelt regeneratief remmen wat sponzig, maar dat heeft Volvo dus netjes weten weg te werken.
De testauto had de optionele luchtvering (€2.570) en hoewel dat zeker op snelwegen een mooi comfortabel karakter geeft, is het op korte oneffenheden zoals slecht wegdek of dwarsrichels weer niet zo fijn. Dan bibbert de hele auto, veel meer dan hij met conventionele vering en demping zou doen. De besturing is licht, maar niet gevoelloos.
Is het multimediasysteem niet erg verouderd?
De belangrijkste wijziging in het interieur zit hem in de techniek van de multimedia. Volvo heeft namelijk zijn eigen systeem – waar niet veel mis mee was – aan de kant gezet voor een systeem met Google Maps en Google Assistent. Het scherm is nog altijd 9 inch in diameter en dat is voor hedendaagse begrippen aan de kleine kant. Bovendien zit het relatief laag in het dashboard. De EX90 zal een groter scherm hebben, dat bovendien wat hoger staat en dat heeft als voordeel dat je je aandacht minder ver van de weg hoeft te halen. Een van de voordelen van het Google-systeem is de uitstekende spraakbesturing. Voor het invoeren van bestemmingen is dat bijvoorbeeld zeer handig.
Hoe is het leven aan boord?
De stoelen zitten prima en zijn goed verstelbaar. De hoofdsteun zit volgens goede Volvo-traditie vast aan de stoel, maar dat lijkt gek genoeg voor niemand een probleem. De ruimte op de achterbank – of beter de tweede van drie rijen – is zelfs voor drie volwassenen goed. De ‘bank’ bestaat overigens uit drie individuele zitplaatsen. De XC90 is niet bijzonder smal, dus ook de persoon in het midden zit er goed. En er is nog een derde rij, met twee plekken. De bereikbaarheid daarvan is goed, wanneer je de stoelen van de middelste rij even naar voren schuift. Het zijn niet de riantste plekken daar achterin, laat dat duidelijk zijn, maar al met al is het niet verkeerd en zeker kinderen zullen niet snel klagen.
Als alle zeven zitplaatsen in gebruik zijn, is de bagageruimte uiteraard het kleinst en niet heel bruikbaar, vooral ook omdat de batterij van de hybride aandrijflijn daar ook nog onder de vloer moest. Wie hem als vijfzitter gebruikt heeft beduidend meer ruimte, namelijk 640 liter.
Is de Volvo XC90 extra goedkoop?
We moeten het tot slot nog even over de financiën hebben. De XC90 T8 is er vanaf zo’n 92.000 euro en de testauto, die volgens goede demo-gewoonte goed volgeladen met spullen is, gaat naar € 113.000. Daarmee is het zeker geen ultra-voordelig uitloopmodel. De EX90 beweegt zich precies in dezelfde bandbreedte. Nu hebben we die auto nog niet gereden en is een vergelijking tussen de XC90 en EX90 nog niet mogelijk, maar het is op voorhand wel duidelijk dat de XC90 er écht zal zijn voor wie wél Volvo wil rijden, maar nog niet toe is aan elektrisch rijden.
Oordeel
Wie niet geeft om de modernste multimedia - of misschien niet zo digitaal vaardig is - kan met een ouder model als de Volvo XC90 goed uit de voeten. Vind je moderne zaken als een groot scherm met veel functies wel belangrijk, dan kun je terecht bij de (duurdere) alternatieven van Audi of Mercedes-Benz. De XC90 is tijdloos, zit mooi in elkaar en rijdt nog goed. De leeftijd is hem hier en daar aan te zien, maar hij wordt mooi oud.
Signalement
Merk | Volvo |
---|---|
Model | XC90 T8 Recharge AWD Ultra |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 8 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 100.295 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn, plug-in hybride |
Cilinderinhoud | 1.969 cc |
Maximaal vermogen | 335 kW / 455 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 709 Nm bij 3.000 tpm |
Accu capaciteit (bruto) | 19 kWh |
Inhoud brandstoftank | 70 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.953 mm / 1.958 mm / 1.776 mm |
Wielbasis | 2.984 mm |
Massa leeg | 2.197 kg |
Laadvermogen | 753 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.350 kg / 750 kg |
Banden | 275/45R20Prijzen |
Topsnelheid | 180 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 5,4 s |
Brandstofverbruik | 1,2 l/100km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 28 g/km |
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (32) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.