Test: Volkswagen Golf R - Wildebras met goede manieren

Misschien wel de laatste R

126 reacties

Video

Ooit was je met een Golf GTI wel het mannetje, maar sinds de komst van de R in 2002 staat die versie bovenaan in de pikorde. De Golf 8 kreeg eerder dit jaar een opfrisbeurtje en ook de R deelt in de feestvreugde. Hij krijgt er 13 pk bij en het Performance-pakket is nu standaard. Mag ook wel, voor €81.990.

Niet handgeschakeld

Dat zo ongeveer alles bij de Golf R om prestaties en beleving draait, blijkt onder meer uit de functie ‘emotion start’. Want er is zo veel meer in het leven dan domweg een contactsleutel omdraaien of een startknop indrukken. Stap in, blijf van de pedalen af, houd de startknop drie seconden ingedrukt en trap vervolgens het rempedaal in. De turbomotor komt met een iets luidere blaf tot leven en schiet even door naar 2.500 toeren om de gevoelige snaar te raken of om je buren geheel tegen hun zin uit hun ochtendslaap te rukken en daarmee heel andere emoties los te maken. Heb je dan ook nog eens €3.890 extra betaald voor het uitlaatsysteem van Akrapoviç, dan is de roep om aandacht zelfs nog iets luider. Bij de eerste R ging het er allemaal nog wat beschaafder aan toe, we hebben dan over de R32, met een 241 pk sterke 3,2-liter VR6 die alle vier de wielen aandrijft. Vanaf de Golf 6 R (2009) ligt er een tweeliterviercilinder onder de kap, 4WD is altijd gebleven. Zelf koppelen en schakelen in een R is er sinds 2017 niet meer bij, dat doet de 7-traps automaat met dubbele koppeling en die doet dat heel erg goed. Bovendien een transmissie die je de mogelijkheid biedt om zelf de regie in handen te nemen op een uitdagende bergweg.

Dashboard kreeg groter infotainmentscherm

De R is aan de buitenkant het snelst te herkennen aan de blauwe bies in de grille, de aluminiumkleurige spiegelkappen, de grote achterspoiler en de vier uitlaatpijpen. Zoals gezegd, het Performance-pakket is nu standaard en dat brengt een hogere topsnelheid met zich mee. En ook 19-inch wielen, zodat je tegen geringe bijbetaling (€490) de fraaie set in dezelfde inchmaat van het type Warmenau eronder kunt laten schroeven. Die zijn 20 procent lichter en voeren meer koellucht naar de remmen. De naam ontleent dit wiel aan de standplaats van de R-divisie van Volkswagen, in de buurt van Wolfsburg. Het interieur wordt gekenmerkt door fijne sportstoelen met R-specifieke bekleding. De facelift van de Golf gaat gepaard met de komst van een groter scherm voor het infotainmentsysteem, het meet bijna 33 cm en lijkt sterk op dat van de ID-modellen. En waar alle versies nu conventionele drukknopjes op het stuur hebben, heeft de R juist nog die overgevoelige touch-versie die je soms ongewild bedient. Het instrumentarium kent verschillende weergavemogelijkheden, inclusief die met een grote, centraal geplaatste toerenteller. Het aantal rijprogramma’s bedraagt nu zeven en mocht je groene geweten gaan knagen na een middagje trappen op een circuit, weet dan dat vanaf nu de modus Eco tot de opties behoort.

Staat hij zijn mannetje op het circuit?

Ja, circuit. Want daar komt de R toch wel het best tot zijn recht, merken als we de ene na de andere ronde verschalken op de Lauszitzring, niet ver van Berlijn. Toon je liever je talenten op de kronkelende asfaltlinten in de Eifel, kies dan voor de rijmodus Special, die speciaal voor de Nordschleife is ontwikkeld. De baan die we nu rijden is een stuk overzichtelijker en daarmee sneller te leren. Korte bochten, lange bochten, meer dan haakse bochten en een fijne kombocht. Met het vierwielaandrijfsysteem 4Motion en de torque vectoring lijkt de grip bijna eindeloos. Indien nodig, gaat alle aandrijfkracht naar de buitenste wielen in een bocht en het elektronische sperdifferentieel op de voorwielen maximaliseert daar de grip en tractie. De R laat zich genadeloos hard door bochten jagen, zet soms zelfs met de achterkant een stapje opzij als je bij het uitkomen van de bocht weer vol op het gas gaat. Het gaat allemaal bijna met speels gemak, voor sommigen misschien juist een punt van kritiek, maar uiteindelijk gaat het om maximale grip en de snelst mogelijke rondetijden. En zo zoeken we steeds weer naar het beste rempunt en de optimale inrijsnelheid en leren we de grenzen van de grip kennen. Natuurlijk kun je hem tot onderstuur forceren, dan is het tempo domweg te hoog, maar er is altijd totale controle voor iemand met of zonder goede voertuigbeheersing.

Kan de Volkswagen Golf R driften?

De besturing werkt progressief en biedt bij een sportieve rijstijl voldoende gevoel en bij parkeersnelheid is er wat meer assistentie. Op een afgesloten stuk op het binnenterrein van het circuit is een slalom- en een driftparcours. Driften? Ja, dat is volgens de maker van deze Golf ook mogelijk. In dit geval op een nat stuk asfalt, waar je in theorie je pirouettes moet kunnen draaien. Tijdens de slalom lukt het in ieder geval een paar keer om de achterkant te laten uitbreken door bruut gas te geven. De R lang in een drift houden op de natte cirkel blijkt minder eenvoudig. Wat je moet doen, is de wielen ingestuurd houden en niet, zoals bij het reguliere driftwerk met een achterwielaandrijver, gaan tegensturen. Dan grijpt de elektronica alsnog in en is het uit met de pret. Een grote rotonde dwars nemen is dus niet mogelijk. We rijden de R ook buiten het circuit en kiezen dan ook eens voor de comfortabele rijmodus, De bak schakelt sneller op, de gasrespons is milder, de motor klinkt stiller (minder kunstmatig geluid door de speakers) en de schokdempers staan meer veerbeweging toe. En zo ontpopt dit feestbeest zich tot een redelijk modale burger. Niet modaal is de prijs, waarmee de R in het vaarwater komt van de BMW M135, de Audi S3, Mercedes A35 AMG en Civic Type R, ook geen koopjes. Wie snel wil zijn, moet pijn lijden.

Signalement

Merk Volkswagen
Model Golf 2.0 TSI 4Motion R
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 7 versnellingen, automaat met dubbele koppeling
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 84.915

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.984 cc
Maximaal vermogen 245 kW / 333 pk bij 5.600 tpm
Maximaal koppel 420 Nm bij 2.100 tpm
Inhoud brandstoftank 55 l
Lengte / breedte / hoogte 4.296 mm / 1.789 mm / 1.454 mm
Wielbasis 2.629 mm
Massa leeg 1.473 kg
Laadvermogen 567 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.700 kg / 750 kg
Banden225/40R18Prijzen
Topsnelheid 270 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 4,6 s
Brandstofverbruik 8,2 l/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 186 g/km

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (126) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum