Test: Toyota Land Cruiser 250 – Kom niet aan een beproefd recept

Diesel only

Toyota Land Cruiser 250 Prado
Toyota Land Cruiser 250 PradoToyota Land Cruiser 250 PradoToyota Land Cruiser 250 PradoToyota Land Cruiser 250 PradoToyota Land Cruiser 250 PradoToyota Land Cruiser 250 PradoToyota Land Cruiser 250 PradoToyota Land Cruiser 250 PradoToyota Land Cruiser 250 PradoToyota Land Cruiser 250 PradoToyota Land Cruiser 250 PradoToyota Land Cruiser 250 PradoToyota Land Cruiser 250 PradoToyota Land Cruiser 250 PradoToyota Land Cruiser 250 PradoToyota Land Cruiser 250 PradoToyota Land Cruiser 250 Prado

Een Toyota Land Cruiser heeft de reputatie onverwoestbaar te zijn, de modellen lijken ook onsterfelijk. Toch komt het heel af en toe voor dat we kennis mogen maken met een nieuwe generatie. Vandaag is zo’n dag.

Toyota Land Cruiser: die was er toch al in de Romeinse tijd?

Je mag het gerust de Land Rover of Jeep van Japan noemen: sinds kort na de Tweede Wereldoorlog is de Toyota Land Cruiser dé manier om door te gaan waar andere SUV’s het kopje laten hangen en met de staart tussen de benen afdruipen, in Japan en al snel ook in de rest van de wereld. Het begon allemaal met een tijdens de Tweede Wereldoorlog buitgemaakte Willys Jeep, die aan Toyota werd overgedragen om er een Japanse tegenhanger van te maken. Ondanks het aanvankelijke gebrek aan succes wist deze BJ Series uiteindelijk toch uit te groeien tot een stevige boom, die later opsplitste in drie takken. Naast de oorspronkelijke Heavy Duty-lijn was er vanaf 1967 de Station Wagon-lijn en sinds 1985 de Light Duty-lijn, die op de meeste markten de naam Prado meekreeg.
Het is deze auto die op het punt staat te worden vervangen door wat we vandaag rijden, de 250 Series. Hij is zo vers dat de naamgeving nog niet definitief is en we rijden dan ook met een van de slechts vier prototypes die er in Europa zijn. Het lukt ons de hand te leggen op het lichtbruine exemplaar, de enige in de First Edition, wat betekent dat hij de bij die uitvoering horende ronde retro-koplampen heeft. Alle versies daarna krijgen rechthoekige verlichting.

Toyota Land Cruiser

Ziet er nogal vrij retro uit. Is dan vanbinnen ook zo?

Het eerste wat opvalt wanneer je aan boord van de Land Cruiser klimt, is het dashboard. Je zou het achterhaald kunnen noemen, niet meer van deze tijd, rommelig en belegen. Wij zijn er ronduit opgetogen over, want hoewel vroeger niet alles beter was, waren dashboards dat wél. Of toch in elk geval voor wie graag snel, blindelings en intuïtief zijn weg vindt zonder zijn ogen van de weg te hoeven halen. Ja, de klokken zijn digitaal en ja, er staat een breed infotainmentscherm op het dashboard, maar verder is het een feest van fysieke knoppen voor alle primaire, secondaire én tertiaire functies, zowel op de middenconsole en -tunnel als op het stuur. Je zit hoog op de troon van het koninkrijk dat bush heet en dankzij de laag getrokken zijraampartijen heb je uitstekend zicht over alles wat er direct om je heen aan uitdagingen en bedreigingen ligt. De motorkap is aan de zijkanten verhoogd, zodat je steeds precies weet waar de auto ophoudt. Wie veel klimt en klautert, loopt nog wel eens een blauwe plek of en schaafwond op en bij auto’s is dat niet anders. De Land Cruiser heeft dan ook op de gevoelige hoeken panelen die relatief gemakkelijk te vervangen zijn wanneer daar een venijnig rotsblok of boomstam tegenaan is gekomen.

Elektrisch of hybride zeker?

Een gloednieuwe Land Cruiser rijden is iets wat je bepaald niet elk jaar doet, maar wat deze ervaring nog zeldzamer maakt, is dat we op pad zijn met een gloednieuwe diesel. En dat zegt maar weer hoezeer deze auto door de importeur wordt gezien als een werkpaard, want hoewel Toyota wel degelijk benzineversies maakt, zelfs met hybride ondersteuning, krijgen wij alleen de diesel.
Een icoon in een nieuwe jas steken is altijd een hachelijke onderneming en die slaagt dan ook vaker niet dan wel. Je kunt er echter ook voor kiezen zo’n model in een oud model nieuwe jas te steken en het is precies dat lef dat Toyota bij de nieuwe Land Cruiser aan de dag legt. Moderne, gladde gekkigheid zoek je op deze auto tevergeefs en als iemand over pakweg vijftig jaar zegt dat dit de Land Cruiser van de jaren tien was, zullen weinigen hun wenkbrauwen fronzen. Is dat erg? Integendeel. Modepopjes blijven op de boulevard, echte terreinwagens hebben wel wat beters te doen. Het is slecht banjeren op pumps.

Toyota Land Cruiser

Is de Land Cruiser nog steeds zo'n terreinbeul?

We zijn niet naar het noorden van Schotland afgereisd om alleen wat asfaltkilometers te maken. Aan de noordoostkant van Glen Tanar ligt een redelijk uitdagend 4x4-terreintje waar we onze Land Cruiser flink op zijn falie mogen geven. Met een lichte handicap, want op dit prototype kunnen we het middendifferentieel nog niet bedienen. Voor de rest functioneert alles naar behoren, inclusief de loskoppelbare stabilisatorstang, waardoor de auto onder extreme omstandigheden vier voetjes op de grond weet te houden. En die heeft hij nodig, want hoe goed alle verdere techniek ook is, 2,5 ton steile, modderige hellingen op gezeuld krijgen, begint met bakken grip. En al is dit niet bepaald de eerste 4x4 waarmee ik dingen doe die voor je gevoel amper mogelijk zijn, de Land Cruiser weet me toch te imponeren met het gemak waarmee hij de zwaartekracht een dikke middelvinger toont. De diesel gromt zachtjes en tevreden, de automaat in twee en de tussenbak in laag en zolang je het kruipende tempo erin houdt, klimt het gevaarte met het gemak van een lift. Dankzij de lange wielbasis, hoge bouw en korte overhang heeft de Land Cruiser een aanrijhoek van 31 graden en een afrijhoek van 23 graden, waarmee je een heel eind komt. Doorwaden kan hij tot 70 cm zonder zich te verslikken. Natuurlijk wil je als rechtgeaard terreinrijder zoveel mogelijk zelf doen, maar voor de valsspelers is Crawl Control een perfecte manier om indruk te maken op je omgeving. Het is een soort cruisecontrol voor in het terrein. Je kiest uit een vijftal tempo’s (van stapvoets tot tempo slak) en kunt je vervolgens volledig op het sturen concentreren.

Toyota Land Cruiser

En op asfalt?

Ook daar is de Land Cruiser uitstekend gezelschap. De conventionele achttraps automaat houdt het toerental prettig laag, waar de motor met zijn 500 Nm tussen 1.600 en 2.800 tpm het best in zijn element is. Schakelen gaat bijna naadloos en het motorgeluid blijft keurig op de achtergrond. Natuurlijk helt de zware koets in bochten wat meer dan een gemiddelde SUV, maar storend wordt het niet. Eigenlijk past het wel bij het karakter van de auto en dat geldt ook voor de wat lichte, afstandelijke besturing.
De auto’s waar we mee rijden, zijn prototypes. De nieuwe Toyota Land Cruiser heeft nog geen Europese homologatie, zodat cijfers rond prestaties, verbruik en emissie nog niet bekend zijn. Dientengevolge zijn de prijzen evenmin nog bekend, maar de Nederlandse importeur hoopt die te kunnen communiceren voordat het lopende jaar doormidden is. Daarna wordt de nieuwe Land Cruiser ook daadwerkelijk leverbaar, in ons land aanvankelijk uitsluitend met deze diesel. In een later stadium krijgt die hulp van een 48V mild hybrid-systeem. Goed te weten ten slotte is dat de nieuwe Toyota Land Cruiser maximaal 3.500 geremde kilo’s aan de haak mag slaan.

Toyota Land Cruiser

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (49) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum