Test: Tesla Model Y – Anders, maar vooral verfijnder
Modieus tegen de stroom in
217 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Terwijl met name Europese auto’s steeds eenvoudiger en minimalistischer worden, maakt Tesla de Model Y juist een stukje complexer. Dat is goed nieuws, ontdekken we tijdens een eerste testrit.
Minder minimalistisch? Maar Tesla is toch juist koning minimalisme?
Zeker, maar je kunt aan de nieuwe Model Y goed zien dat er inmiddels wat budget kan worden vrijgemaakt voor minder noodzakelijke franje. De Model 3 liet dat eerder zien door in gefacelifte vorm met een veel mooier interieur ten tonele te verschijnen, nu gebeurt met de Model Y min of meer hetzelfde. Mooiere en meer gevarieerde materialen, fraaie roosters voor de speakers en sfeerverlichting geven nu het gevoel dat dit interieur wat mocht kosten. De uitrusting krijgt ook een boost. Zo is stoelventilatie nu standaard en beschikken achterpassagiers nu over een eigen touchscreen, voor entertainment en de bediening van klimaatfuncties.
En laten we die buitenkant niet vergeten.
Ja nou! Aan de buitenzijde heeft Tesla zich al helemaal niet ingehouden. Het merk nam zelfs de moeite om de Y meer te onderscheiden van de 3, terwijl de twee modellen voorheen uit kostenoogpunt zelfs lichtunits deelden. De Model Y heeft een veel strakker front, naar voorbeeld van de buitenissige Cybertruck. Een doorlopende led-lichtbalk vinden we ook achter terug, maar dan in een vooralsnog unieke vorm, waarbij het licht op het stuk achterklep onder de eigenlijke ledbalk wordt geprojecteerd.
Wil die nieuwe Tesla Model Y nog een beetje vooruit?
Wij rijden de nieuwe Model Y als Launch Series. Dat betekent dat het een Long Range AWD betreft met Acceleration Boost, die de 0-100-tijd verlaagt van 5,0 naar 4,3 tellen. Hij is dan ook razendsnel en het blijft imposant hoe nauwkeurig al die kracht zich laat doseren met het rechterpedaal, of het nu om accelereren of afremmen gaat. Aan de aandrijflijn zelf is niets veranderd, maar toch is hij volgens Tesla nog efficiënter. Zelfs op 20-inch wielen zou een rijbereik van 568 kilometer mogelijk zijn, tegen 533 voor de vorige LR AWD met 20 inch. Dat komt door wielen, banden en een verbeterde stroomlijn, maar ook door het efficiënter maken van secundaire systemen als verwarming en koeling.
Leuke theorie, nu nog de praktijk.
Op de testdag reden we tijdens een snelwegrit met 100 kilometer per uur en bij een buitentemperatuur van rond de nul graden zomaar 16 kWh/100 km op de boordcomputer, dus het lijkt inderdaad een zuinig ding.
Wat valt het meest op als je met de nieuwe Tesla Model Y rijdt?
Dat is zonder twijfel de winst op het gebied van comfort en verfijning. Dat begint al met de rust aan boord, want door een beter geïsoleerde cabine en dikkere ruiten is het een stuk stiller. Het veercomfort ging er ook met sprongen op vooruit. De auto is simpelweg zachter geveerd, maar slaagt er nu vooral in om richels en drempels zonder dreunen en klappen te verwerken. Door het toegenomen raffinement en de wat zachtere afstemming lijkt hij wat meer over te hellen dan voorheen, maar toch blijft de scherpte grotendeels behouden. De besturing is nog altijd uiterst direct en de Tesla rondt snelle bochten met zoveel precisie en zekerheid dat hij zich gevoelsmatig door niets van de ingezette koers laat dwingen.
Nu niet té positief worden hoor! Valt er nog wat te zeuren?
Uiteraard. De vrij hoge zitpositie achter het stuur zal net als voorheen niet ieders smaak zijn. Daar kan de nieuwe stoel niets aan veranderen. En hoewel het nieuwe interieur zoals gezegd veel weelderiger oogt dan voorheen heeft het minimalisme Tesla nog altijd wel in zijn greep. Dat resulteert onder meer in het verdwijnen van de ‘versnellingspook’ aan de stuurkolom. Die maakt plaats voor een 'slider' op het scherm en daar is heus mee te leven, maar een verbetering is het zeker niet. De hendel voor de richtingaanwijzer mocht in uitgeklede vorm blijven, waarmee de Y afwijkt van de andere Tesla's en hun irritante richtingaanwijzer-knopjes.

Ruimte genoeg: 2.138 liter in totaal, inclusief 117 liter frunk en flink wat ruimte onder de vloer.
Die Launch Series is wel erg duur, heb ik me laten vertellen ...
Dat klopt, maar inmiddels weten we dat de andere versies een stuk goedkoper zijn. Prijzen en specificaties van de RWD, Long Range RWD en Long Range AWD vind je hier.
Signalement
Merk | Tesla |
---|---|
Model | Model Y Long Range AWD Launch Edition |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 60.990 |
Specificaties
Brandstof | elektrisch |
Motor | 2 elektromotoren |
Maximaal vermogen | 378 kW / 514 pk |
Maximaal koppel | 493 Nm |
Accu capaciteit (bruto) | 78 kWh |
Lengte / breedte / hoogte | 4.790 mm / 1.920 mm / 1.624 mm |
Wielbasis | 2.890 mm |
Massa leeg | 1.972 kg |
Laadvermogen | 647 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.600 kg / 750 kg |
Banden | 255/40R20Prijzen |
Topsnelheid | 201 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 4,3 s |
Stroomverbruik (WLTP) | 15,3 kWh/100km |
Actieradius (WLTP) | 568 km |
Lezersreacties (217) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.