Test: Skoda Superb Combi - Heerlijk gewoon gebleven

Een baken van rust in roerige tijden

42 reacties

Video

Het zogenaamde D-segment is kleiner dan ooit, maar de bijzonder ruime Skoda Superb houdt zich dapper staande. De nieuwe Superb gaat door op die weg, want de Tsjech is boven alles  gewoon zichzelf gebleven.

Is de nieuwe Skoda Superb niet 'gewoon' een Volkswagen Passat?

Eigenlijk is het andersom. De nieuwe Skoda Superb is inderdaad een zustermodel van de nieuwe Volkswagen Passat en deelt er zelfs grotendeels zijn carrosserie mee, maar Skoda was de kartrekker bij de ontwikkeling. Dat zie je onder meer aan het formaat: voorheen was de Superb duidelijk groter dan de Passat, nu zijn ze allebei groter dan de uitgaande Superb. De twee hebben wel een eigen neus en kont. Die van de Skoda is wat rechtlijniger, strakker en traditioneler, waarmee hij best wel op zijn voorganger lijkt.

Zijn de Superb en de Passat vanbinnen ook hetzelfde?

Nee, Skoda geeft er zijn eigen draai aan. Letterlijk: bij het instappen wordt onze blik meteen getrokken door de drie fysieke draaiknoppen onder het scherm, waarmee je onder meer de binnentemperatuur regelt. Na een druk op de knop dienen dezelfde exemplaren ineens om de stoelverwarming mee af te stellen, een idee dat we ooit bij Land Rover voor het eerst zagen. Dat geeft niets, want dit is gewoon een erg goed idee. Zo’n echte knop werkt eindeloos veel fijner dan de omzwervingen in touchscreens die we inmiddels al bijna normaal zijn gaan vinden, maar die dat natuurlijk niet zijn. Voor het overige blijkt de Superb een baken van rust in roerige tijden. Het uitzetten van de achterlijke, maar helaas verplichte snelheidswaarschuwing gaat  met twee simpele handelingen met een scrollwieltje op het stuur, waarbij je in één moeite door desgewenst de lane assist kunt uitschakelen. Daarna is het een kwestie van ‘D’ selecteren, het gas indrukken en wegrijden, nog gewoon met een benzinemotor in het vooronder. Zo gewoon, maar daarmee anno 2024 bijzonder.

Gewoon of niet, er ligt vast geen lekkere dikke diesel-met-handbak meer in.

Inderdaad. De nieuwe Superb is uitsluitend leverbaar met automatische transmissies en is er in Nederland in twee smaken: als mild-hybride 1.5 en als PHEV met dezelfde viercilinder aan boord. Laatstgenoemde haalt dankzij een 25,7-kWh-accu een actieradius van meer dan 100 kilometer op stroom, maar we starten met de reguliere 1.5. Met 150 pk is de mild-hybride niet overbemeten voor de 1.575 kg zware Combi, maar zeker in Nederland kom je niets te kort. De viercilinder loopt mooi rond, heeft zijn koppel snel beschikbaar en werkt soepel samen met de snelle zeventraps DSG-automaat, al zou de boel vanuit stilstand wel wat meer bij de les mogen zijn.

Over soepel gesproken: dat is onderstel van de uitgaande Superb ook!

Een belangrijke klacht over de vorige Superb is zijn wel erg soepele onderstel, dat zeker niet ieders smaak is. De nieuwe rijden wij met het optionele en uitgebreide adaptieve onderstel, dat met niet minder dan vijftien standen voor de dempers alle keuze van de wereld biedt. Hoewel: echt stug wordt het nooit, maar in ‘normaal’ is hij flink steviger dan voorheen en zelfs de comfortabelste afstemming voelt minder zompig dan we gewend waren. Dat maakt de Superb stabieler en voorspelbaarder. Korte oneffenheden – en die hebben ze genoeg in Portugal- werkt hij niet op de meest verfijnde manier weg, maar met zijn comfort, prettige besturing en dito aandrijflijn is de Superb een echte allemansvriend.

En dan nu de belangrijkste vraag: hoe ruim is de nieuwe Skoda Superb Combi?

Hét aankoopargument voor een Skoda Superb Combi is zijn ruimte-aanbod, en daaraan wordt niet getornd. De auto is met 4,90 meter zelfs nog iets langer dan zijn voorganger, biedt op de achterbank heel veel ruimte en heeft daarachter zelfs nog 30 liter meer te vergeven dan voorheen. Met de bank plat is dat 30 liter minder, maar het totaalplaatje is minstens vergelijkbaar met het oude model. Wel is het jammer dat de achterbank net niet helemaal plat klapt en er dus geen vlakke laadvloer ontstaat. Dat geldt in de PHEV iets minder, want die heeft een verhoogde laadvloer om plaats te bieden aan het accupakket. Dat betekent wel dat de stekkerhybride flink minder ruim is: van de 690 liters die de benzineversie onder het (elektrische!) rolscherm kan hebben, blijven er bij de PHEV nog 510 over.

Maar ja, die PHEV zal in Nederland wel goedkoper zijn ...

Dat is dus het gekke: nee. Bij de Passat is dat bij gelijke uitrusting wel zo, maar bij de Superb niet. Skoda en Volkswagen maken hierin duidelijk andere keuzes. Over de gehele linie is de Superb de voordeligste van de twee en voor de (voorlopige) vanafprijs van 45 mille koop je er een heleboel auto mee, die het succesvolle Superb-recept op geen enkele manier geweld aandoet. Lekker, gewoon!

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (42) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum