Test: Skoda Enyaq - verfijnder en beter dan voor update
Elektrische Skoda kreeg veel meer vermogen én meer actieradius
82 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Na de Volkswagen ID4 krijgt ook de Skoda Enyaq de beschikking over een nieuwe aandrijflijn. Deze maakt de elektrische SUV op alle vlakken beter. Roy ging er een blokje mee om.
De Skoda Enyaq is vernieuwd? Ik zie er niet veel van
Begrijpelijk! De grootste veranderingen zitten onderhuids. De auto kreeg onder meer een nieuwe elektromotor op de achteras, die een stuk efficiënter is dan de versie die hij vervangt. Het gevolg is een lager verbruik en een betere actieradius. De WLTP -score ging van 540 naar 565 km voor de 85-versie, die de 80-variant vervangt. Het verschil is in de praktijk echter groter dan dat.
Aan de buitenkant zijn er weinig verschillen te zien.
Kreeg de Skoda ook meer vermogen met die nieuwe motor?
En of! Het was 204 pk en nu 285 pk. Daarmee heeft de 85-versie bijna net zoveel vermogen als de uitgaande RS-versie, die krap 300 pk had. Die heeft daarom 340 pk gekregen. Voor de 60-variant veranderde er overigens niet zoveel. Opvallend genoeg heeft de 4WD-versie van de 85 wel twee elektromotoren, maar niet meer vermogen. Heel veel maakt het niet uit, want die versie is vooralsnog niet leverbaar in Nederland. Sommige cijfers komen je wellicht bekend voor: kort door de bocht heeft de Enyaq de aandrijflijn van de nieuwe Volkswagen ID7 gekregen.
Kan ik de wijzigingen van de Skoda Enyaq nog ergens aan zien?
Zoals gezegd is er aan de buitenkant weinig anders, behalve dat het 'iV' van de naam is verdwenen en het logo aan de achterkant is vervangen door letters. Aan de binnenkant is het een ander verhaal. De auto kreeg een nieuw multimediasysteem, dat duidelijk beter is dan de versie die hij vervangt. En nota bene vonden we de Enyaq op dat vlak al beter dan broer ID4 van Volkswagen.
Het nieuwe multimediasysteem is een forse verbetering.
Voel je er wat van tijdens het rijden?
Dat hij sneller is, merk je natuurlijk meteen, maar het is ook te merken dat Skoda nog een beetje aan het onderstel heeft gesleuteld. De Sportline-versie die wij rijden, staat sowieso iets dichter op het asfalt, maar de hele auto voelt wat verfijnder aan en rijdt duidelijk beter dan die van voor de facelift.
Signalement
Merk | Skoda |
---|---|
Model | Enyaq iV 85 210kW Sportline |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 52.850 |
Specificaties
Brandstof | elektrisch |
Motor | 1 elektromotor |
Maximaal vermogen | 210 kW / 286 pk |
Maximaal koppel | 310 Nm |
Accu capaciteit (bruto) | 82 kWh |
Lengte / breedte / hoogte | 4.649 mm / 1.879 mm / 1.616 mm |
Wielbasis | 2.765 mm |
Massa leeg | 2.190 kg |
Laadvermogen | 460 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.000 kg / 750 kg |
Banden | 235/50R20Prijzen |
Topsnelheid | 180 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 6,7 s |
Stroomverbruik (WLTP) | 14,9 kWh/100km |
Actieradius (WLTP) | 555 km |
PRIVATE LEASE Skoda Enyaq
Had je deze auto's al gezien?

Skoda Enyaq iV 60 180pk Sportline · Camera · Keyless · Apple/Android Car Play · Navi · P-Sensoren · Elek. Achterklep · 20'' Inch ·
- 2023
- 29.143 km
![Skoda Enyaq iV 80 Luxus [ 3-Fase ] (INCL-BTW) *PANO | LUXURY-LEATHER | HEAD-UP | ADAPTIVE-CRUISE | MEMORY-PACK | FULL-LED | DIGI-COCKPIT | BLIND-SPOT | NAVI-FULLMAP | KEYLESS | CAMERA | HEATED-SPORTSEATS | KEYLESS | 19"ALU*](https://cdn.autotrack.nl/cdn-cgi/image/width=320/57647484/0-5a055a9efcf1420149f14fe8bf5abdb6.jpg)
Skoda Enyaq iV 80 Luxus [ 3-Fase ] (INCL-BTW) *PANO | LUXURY-LEATHER | HEAD-UP | ADAPTIVE-CRUISE | MEMORY-PACK | FULL-LED | DIGI-COCKPIT | BLIND-SPOT | NAVI-FULLMAP | KEYLESS | CAMERA | HEATED-SPORTSEATS | KEYLESS | 19"ALU*
- 2021
- 209.969 km

Skoda Enyaq 80 Sportline | ELEKTRISCH | 204PK Pano Sfeer Carplay Head up Display LED Trekhaak Virtual Navi Clima Cruise 21"LMV PDC
- 2021
- 141.246 km
Lezersreacties (82) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.