Test: Rolls-Royce Spectre – elektrische aandrijving past bij geen auto zo goed als deze
Actieradius zal 'm niet nekken
Een elektrische Rolls-Royce: het klinkt bijna als heiligschennis om de machtige V12 te vervangen door motoren die ook staafmixers aandrijven. Na een paar dagen blijkt echter dat er nauwelijks een auto bestaat waarin elektrische aandrijving beter tot zijn recht komt. Zo goed rijdt de Rolls-Royce Spectre.
Wat betekent de naam Spectre?
De naam Spectre is fantastisch gekozen voor een Rolls-Royce. Het is een Engels woord voor ‘spook’ of ‘geest’ en past prima bij het nobele merk. Door de James Bond-films associeer je de reusachtige coupé bovendien automatisch met een wereld vol spanning, glamour en wilde achtervolgingen. Met zijn ongewone proporties is de auto letterlijk ‘bigger than life’ en dan zijn er nog de ongebruikelijke kleuren. De beroemde ‘Pantheon-tempel’-grille is vergroot en is daarmee de breedste die ooit op een model van Rolls-Royce werd gemonteerd. Als klap op de vuurpijl wordt de grille verlicht door 22 ledlampjes, die via de achterzijde van de lamellen gedimd hun schijnsel geven. De 5,45 meter lange Spectre is niet geschikt voor introverte types, maar dat geldt voor de meeste Rolls-Royces.
Bij een Rolls-Royce hoorde je de motor toch al nooit, dus logisch toch, zo’n elektrische aandrijflijn?
In feite hebben we hier de revolutionairste Rolls ooit voor ons. Het is niet alleen het meest aerodynamische, maar ook het eerste geheel elektrisch aangedreven model. Voor een merk met zo’n luisterrijke V12-geschiedenis is dat bijna heiligschennis. Toch is dat laatste een onjuiste aanname. Mede-oprichter Charles Rolls was er al 120 jaar geleden van overtuigd dat een elektromotor de ideale aandrijvingsvorm zou zijn. Perfect geluidloos en schoon, alleen toen nog onpraktisch door een gebrek aan laadinfrastructuur. Als er dus één merk voor de hand ligt om te elektrificeren, is het Rolls-Royce.
Maar kom op, elektrisch rijden is toch voor middenklassers?
Inderdaad ben je sceptisch als je voor het eerst achter het stuur stapt van deze Spectre, want elektrische aandrijving hoort voor je gevoel meer bij middenklassers. De ietwat klinische rijervaring breng je niet direct in verband met het meest luxueuze automerk ter wereld. Met zalvende woorden probeert CEO Torsten Müller-Ötvös het journaille voor zich te winnen. “De Spectre moest in eerste instantie een Rolls-Royce worden en daarna pas een elektrische auto”, zo bezweert hij. “En ik denk dat we daarin zijn geslaagd.”
En heeft de CEO gelijk?
Omdat we dit soort voormassages wel gewend zijn van autobonzen worden we alleen maar strijdbaarder, om na twee dagen rondrijden door Napa Vallay in de buurt van San Francisco te concluderen dat het precies is zoals Torsten zei. De Spectre rijdt zoals alle Rolls-Royces, alleen nog stiller en soepeler en geheel vrij van vibraties. De vermogensafgifte is hetzelfde, de reacties van het ‘stroompedaal’ zijn identiek en zelfs de soevereine wegligging is nauwelijks geweld aangedaan.
Lust zeker wel een lekkere portie stroom?
Onder perfecte omstandigheden op voornamelijk rustige binnenwegen kwam hij niet onder de 25 kWh/100 kilometer en dat betekent dat je onder koudere omstandigheden elke 320 kilometer op zoek moet naar een laadpaal. Dat voelt toch wat armoedig in zo’n dure auto.
320 kilometer… en verder nog nadelen?
Ja, de regeneratie is helemaal niet te doseren. 'Wij weten wel wat goed is voor onze klanten', lijken ze te denken bij Rolls-Royce en dus is er alleen een knop met de letter B die de Rolls-Royce omtovert tot ‘one pedal drive’. Het is dat of helemaal geen regeneratie, waardoor je gemiddelde verbruik nog sneller oploopt.
Is de Spectre de stilste Rolls ooit?
Juist door die compleet stille motor hoor je andere geluiden extra goed. Tot snelheden ver boven de 100 kilometer per uur blijft het windgeruis nagenoeg absent en bandenrumoer nemen we eveneens nauwelijks waar. Althans, zolang je rijdt over vers zwart asfalt dat is geëgaliseerd door de ijsmeester van Thialf zelf. In alle andere gevallen dringen de geluiden van de banden en het onderstel net even te hinderlijk door in het interieur. Dat is niet vreemd in een auto met een gewicht van 2.975 kilo en 23-inch wielen met ultraplatte banden. Daarbij is niet elke maag bestand tegen het soms schommelende en enigszins week aanvoelende onderstel van de Spectre. Dat is in veel andere auto’s op te lossen door een dynamischer onderstel te selecteren in de rijmodi, maar niet bij Rolls-Royce, want hier valt niets te kiezen. Dat lijkt eveneens terug te voeren op de ietwat arrogante, betweterige houding bij Rolls-Royce: ‘Wij weten wel wat goed voor u is’.
Is de Spectre niet gewoon een BMW i7 in een andere jas?
Je zou kunnen beweren dat het jammer is dat de eerste elektrische Rolls-Royce in feite een soort omgebouwde BMW i7 is, maar dat is slechts een deel van de waarheid. De aandrijving is inderdaad van BMW afkomstig, maar het onderstel is identiek aan dat van de Cullinan en Phantom en bestaat dus al jaren. Een kleine firma als Rolls-Royce heeft bovendien niet voldoende middelen om zelf een geheel nieuw elektrisch model te ontwikkelen. Wellicht was het marketingtechnisch gezien verstandig geweest om eerst de Spectre uit te brengen en daarna pas de i7. Dat zou de indruk wekken dat de i7 een omgebouwde Rolls-Royce is en dat staat toch wat chiquer.
Is deze Rolls ook geschikt om je in te laten rijden?
Het interieur is weldadig en hoewel het achterin krapper aanvoelt dan in menig andere Rolls-Royce kun je hier als twee meter lange Europeaan prima uit de voeten. De Spectre zal in de meeste gevallen niet met chauffeur worden gereden en dus zit je achter het stuur het beste. Je hebt uitzicht op een zo minimaal mogelijk gehouden digitaal dashboard en er is zelfs een touchscreen, maar er zijn ook grote druk- en draaiknoppen. En daar waar andere merken hun ventilatieopeningen proberen te verbergen, is Rolls-Royce juist trots op de massieve metalen uitstroomopeningen.Het interieur doet verder in veel opzichten, zoals afwerking, luxeniveau en materiaalgebruik, denken aan dat van andere Rolls-Royces, maar er zijn wel enkele unieke designkenmerken toegevoegd. Er is de kenmerkende sterrenhemel, en de deurpanelen van de Spectre hebben een soortgelijke fonkeling, veroorzaakt door honderden ledlampjes.
Doen ze bij de Spectre net zo geheimzinnig over het vermogen als vroeger?
Nee. Twee elektromotoren drijven de geheel uit aluminium opgebouwde Spectre aan. Die zorgen voor een gecombineerd vermogen van 585 pk en een koppel van 900 newtonmeter. Daarmee sprint de Spectre in 4,5 seconden van 0 naar 100 km/h. Het vermogen en het toerenbereik van beide elektromotoren zijn toereikend om het gehele snelheidsbereik van de Spectre af te dekken zonder dat daarvoor versnellingen nodig zijn, zoals bij de Porsche Taycan of Rimac Nevera wel het geval is.
Een echte Rolls-Royce dus?
Het is knap hoe Rolls-Royce alle parameters dusdanig heeft kunnen zetten dat je meteen ervaart dat je niet in een dikke BMW zit, maar in een product van het Britse luxemerk. Hij accelereert met een ongekende souplesse en het ‘stroompedaal’ voelt fluweelzacht aan. Alles in en aan de Spectre lijkt in watten gehuld, inclusief de wielophanging, die wel iets stugger lijkt dan van andere modellen, maar onder de juiste omstandigheden daadwerkelijk het gevoel geeft dat je zweeft.
Gaat de actieradius de Spectre nekken?
Actieradius is vaak een heet hangijzer vanwege het armzalige gevoel dat zo’n dure elektrische auto je kan geven als je accu bijna leeg is. In het geval van de Spectre zal dat argument minder spelen dan bij andere EV’s. Elke koper van dit model heeft ongetwijfeld minimaal een sportauto, een gezinsauto en een zakenauto voor de lange afstanden. De Spectre is voor erbij en gaat bovendien thuis of aan de zaak aan de lader. Hét grote voordeel daarvan is dat je als beroemdheid, captain of industry of ander ‘high profile’-persoon nooit meer een tankstation hoeft binnen te lopen. Voor de prijs hoef je hem als liefhebber van het Britse luxemerk niet te laten. In tegenstelling tot V12-modellen betaal je over de Spectre geen astronomisch bpm-bedrag en dus staat de Spectre in de prijslijsten vanaf € 396.275. Dat is geen koopje, maar daarmee is het wel het goedkoopste model van Rolls-Royce.
Dit verhaal is eerder gepubliceerd in GTO 3 2023.
Had je deze auto's al gezien?

Rolls-Royce Spectre / Starlight Roof & Doors / Bespoke Audio / Black Pack
- 2024
- 6.500 km

Rolls-Royce Spectre | URBAN 24" | Massage | Starlight | Bespoke Audio | Illuminated Grille |
- 2024
- 751 km

Rolls-Royce Spectre Novitec Spofec Emerald Green Vossen 24" AWD 102 kWh 1of1
- 2024
- 3.200 km
Lees ook
Test: Rolls-Royce Spectre Black Badge - Tuning op topniveau
Elektrische Rolls-Royce Spectre Black Badge: voor als 584 pk niet voldoende is
Ook elektrische Rolls-Royce Spectre niet veilig voor Novitec
Elektrische Rolls-Royce Spectre is minst dure Rolls in jaren
Deze Rolls-Royce Spectre is 'bijna 400 jaar oud'
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (124) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.