Test: Renault 5 - elektrische funcar overtuigt

'Geslaagd, maar er zijn wel een paar nadelen'

246 reacties

Video

De reacties op de Renault 5 concept waren begin 2021 zo lyrisch, dat Renault besloot hem ongewijzigd in productie te nemen. Maar rijdt hij net zo leuk als hij eruit ziet?

Ah, daar is de nieuwe Renault 5 dan eindelijk!

Ja het doek ging al begin 2021 van de nieuwe 5, maar besef wel dat dat nog maar een conceptcar was. Maar als gevolg van de extreem positieve reacties besloot Renault hem vrijwel ongewijzigd in productie te nemen. En dan is krap 4 jaar nog best snel. Helemaal omdat de auto op een nieuw elektrisch platform rust. Dit is niet bepaald een Clio met een iets andere koets, maar een volledig nieuwe EV.

De mistlampen verwijzen naar de 5 Turbo.

Een lekker betaalbaar, want minder dan €25.000! Toch?

Nou … dat heeft Renault inderdaad beloofd, en dat gaat ook gebeuren. Maar enkel de kaalste versie met de kleine 40-kWh accu en 90 pk aan vermogen. En die instapper komt pas in de lente van 2025. Nu moeten we het doen met de 150-pk versie met een 50-kWh accu en die kost minimaal €33.000. Maar nog voor het einde van dit jaar komt daar een R5 met 120 pk bij. Met de kleinere accu én SEPP-subsidie kun je die ook onder de €25.000 krijgen. 

Dan klinkt die Renault 5 niet als een budgetauto ...

Nee. Maar dat is de 5 ook niet. Helemaal niet zelfs. Zo oogt hij niet, zo voelt hij niet en zo rijdt hij al helemaal niet. Want verdraaid nog aan toe, wat is dit een leuke auto. Echt fabelachtig leuk. Dit is tegenwoordig zo uitzonderlijk dat dit het benoemen waard is, voordat we alle droge specificaties opsommen. Renault heeft zo’n ontzettend goede auto van de nieuwe 5 gemaakt. Vooral omdat hij opvallend comfortabel is, maar toch zo leuk om te rijden. Een Megane E-tech is bijvoorbeeld als dynamisch model in de markt gezet, en daardoor nogal aan de stugge kant. Maar deze 5 rijdt leuker én is zachter. De neus duikt gretig naar binnen, de achterkant volgt. Omdat er vrij veel beweging in de zachte koets zit, voel je alles perfect. Het gewicht helpt. Hij weegt 1.450 kilo en dat is vrij veel voor een compacte auto, maar zeker niet voor een EV.  Ondertussen heeft hij 150 pk en dat maakt hem snel zat. De 'gasrespons' is uitstekend en het remmen gaat feilloos over in het regenereren en andersom. Het is ondanks zijn dynamische rijgedrag geen sportwagen, althans dat pretendeert hij niet te zijn. Maar je rijdt hem op deze bochtige wegen alsof het wel degelijk een sportwagen is. De gasrespons is natuurlijk en ook weer niet té direct en de lastwisselingen voelen soepel en ongeforceerd. Hij heeft met 195/55 R18 opvallende smalle banden en grote wangen gezien zijn wielmaat, zoals bijvoorbeeld de BMW i3. De tractie lijdt daar iets onder, bijvoorbeeld bij het uitaccelereren van een bocht of vol gas wegrijden bij een tolpoort. Maar verder is de R5 niet overdreven onderstuurd. Het onderstel is dan ook extreem volwassen voor dit segment. Het platform is nieuw, en doet ook dienst onder de nieuwe Renault 4. Maar de voorwielophanging is afkmstig van de Captur en de achterwielophanging van de Dacia Duster 4x4. Dat laatste is een multilink systeem, en dat is bijzonder voor zulke compacte auto’s. Het resultaat is geweldig en eigenlijk beter dan we hadden durven hopen.

Dat klinkt wel erg positief … 

Vooruit, dan gaan we nu ook klagen. De Renault 5 is compact, korter dan de Clio en Zoe. Aan de binnenkant betaal je de prijs voor zijn geringe formaat. De achterbank is heel erg krap en niet geschikt voor volwassenen. Een groot verschil met de Clio maar ook met de Zoe. Een gezinsauto is het allerminst. Kleine kinderen vinden op de achterbank gerust een plekje, maar een kinderzitje is eigenlijk al te veel van het goede. De kofferbak is met 327 liter nog redelijk, al kom je maar tot zo’n 270 liter als je de hoedenplank naar beneden laat. Ook is de tildrempel aan de forse kant, net als in de Clio trouwens. Onder de laadvloer vind je nog een vakje waar de laadkabel precies in past. Dat is fijn, want in de neus ontbreekt helaas een frunk. 

Achterin is het erg krap.

Aha! En voorin zeker simpel van opzet. 

Nee, dat niet. Zeker niet. Dit is natuurlijk een rijk aangeklede auto, maar hij ziet er superleuk en toch ook modern uit. Zo is het plafond in blokjes motief uitgevoerd net als vroeger, en de extra steun aan de zijkant van de stoelen doet eveneens denken aan de R5 Turbo. Maar we vinden ook twee digitale schermen, waarvan die in het midden een prettig werkend touchscreen is met goede software van Google. Extra punten voor Renault, omdat ze de klimaatcontrole in een apart knoppenkluster hebben geplaatst. Voor je neus ziet het er allemaal bekend uit voor berijders van de huidige Megane en Scenic, met hetzelfde stuur voor je neus. Helaas ook met dezelfde hendel voor de versnellingskeus. Deze is onlogisch hoog geplaatst en bovendien onprettig in de bediening. De rest van de ergonomie is gelukkig dik in orde. De Iconic Cinq krijgt standaard grotendeels gele bekleding, terwijl de Techno veel blauwe accenten meekrijgt. 

Een fijne moderne cockpit, met veel retro-elementen.

Moet ik nog meer weten over de nieuwe Renault 5?

Zoals gemeld is de 5 voorlopig alleen met een 50-kWh accu te krijgen, later volgt een versie met 40-kWh. Het snelladen gaat met een redelijk 100 kW voor de topversie en met 80 kW voor de kleinere accu. Houd er rekening mee dat de toekomstige goedkope modellen standaard geen snellader krijgen. Op elektrisch vlak is de nieuwe R5 zijn tijd evengoed ver vooruit, want hij kan ook dienen als thuisbatterij. Vehicle to Grid of V2G, heet dat. De auto kan stroom opslaan en die op een gunstig moment terugleveren aan je huis of zelfs aan het net. De praktijk is nog wat weerbarstig, omdat netbeheerders in Nederland in feite nog niet klaar zijn voor zo’n auto, en je moet bovendien een geschikte laadpaal of wallbox hebben. Renault poogt de noodzakelijke partijen gereed te krijgen en in Nederland moet dit principe live gaan na grote markten als Duitsland en Frankrijk. Als het eenmaal kan is dit een aantrekkelijk aanbod, want thuisbatterijen zijn duur en komen dan niet eens in de buurt van de accucapaciteit van een elektrische auto. Er zitten vanwege met de levensduur van de batterij wel beperkingen aan: als er meer dan 40 mWh (megaWattuur, dus 40.000 kWh) door de accu is gegaan, vervalt je garantie. Maar dan moet je wel heel, heel veel stroom verbruiken thuis. 

Een redelijke kofferbak, met wel een hoge tildrempel.

Renault 5 E-Tech
Renault 5 E-TechRenault 5 E-TechRenault 5 E-TechRenault 5 E-TechRenault 5 E-TechRenault 5 E-TechRenault 5 E-TechRenault 5 E-TechRenault 5 E-TechRenault 5 E-TechRenault 5 E-TechRenault 5 E-Tech

Signalement

Merk Renault
Model 5 E-TECH comfort range iconic cinq
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 33.395

Specificaties

Brandstof elektrisch
Motor 1 elektromotor
Maximaal vermogen 110 kW / 150 pk
Maximaal koppel 245 Nm
Accu capaciteit (bruto) 55 kWh
Lengte / breedte / hoogte 3.922 mm / 1.774 mm / 1.498 mm
Wielbasis 2.540 mm
Massa leeg 1.424 kg
Laadvermogen 496 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 500 kg / 500 kg
Banden195/55R18Prijzen
Topsnelheid 150 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,0 s
Stroomverbruik (WLTP) 14,9 kWh/100km
Actieradius (WLTP) 410 km

PRIVATE LEASE Renault 5

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (246) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum