Test: Porsche Cayenne Turbo GT
Urus als ontbijt
55 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
De afgelopen jaren hebben de Lamborghini Urus en Audi RS Q8 behoorlijk aan de poten van de opper-Cayenne gezaagd. Met de Turbo GT herstelt Porsche de pikorde; deze Duitse Hercules lust zijn concurrenten rauw.
Al tijdens de allereerste meters, van het vliegveld van Visby naar de GotlandRing, wordt duidelijk dat het de Porsche Cayenne Turbo GT ernst is. De Zweedse wegen zijn behoorlijk strak, maar toch wordt het asfalt zeer nadrukkelijk gelezen en voel je de hyperdirecte besturing – er is nauwelijks een ‘dood punt’ rond de middenstand – continu reageren op hobbels en oneffenheden. Nerveus bijna. Daarnaast hangt de V8 gewilliger aan het gas dan ooit. We trappen het rechterpedaal echter nog niet helemaal naar beneden. De deels uit titanium vervaardigde sportuitlaat (18 kilo lichter) heeft namelijk geen middendemper en we willen de rust op het slaperige eiland Gotland niet al te zeer verstoren. Bovendien mogen we zo losgaan op het circuit.
Mochten het extra spoilerwerk en het overvloedige carbon er twijfel over laten bestaan: de GT is de nieuwe topper van het Cayennegamma. Het idee was om de dynamiek van de GTS te combineren met de kracht van de Turbo, maar dan met een flinke portie extra peper. Onder de kap ligt in principe dezelfde motor als in andere Cayennes, het blok dat tevens in de neus van de Urus en de RS Q8 te vinden is. Porsche heeft de vierliter flink onder handen genomen. Krukas, turbo’s, injectoren, drijfstangen, zuigers; het werd allemaal aangepast. Het resultaat is 640 pk en 850 Nm, 90 pk en 80 Nm meer dan de ‘gewone’ Turbo. De Turbo S E-Hybrid is weliswaar een fractie krachtiger, maar tegelijkertijd zo’n 300 kilo zwaarder. Dus gaat de GT erop en erover; de sprint van 0 tot 100 km/h is in 3,3 seconden gepiept, de topsnelheid bedraagt 300 km/h.
Het zijn welhaast ongelooflijke cijfers en toch is er een getal dat nóg meer indruk maakt: 7.38,925. Dat was namelijk de tijd die testrijder Lars Kern nodig had voor een rondje Nürburgring. Daarmee vestigde hij een nieuw record in de SUV-categorie, dik drie tellen rapper dan de Audi RS Q8 en een seconde of acht onder de tijd van de Lamborghini Urus.
LETTERLIJK ADEMBENEMEND
Naast de aangepaste motor is dit met name te danken aan het vele werk dat aan het onderstel is verricht. Om de uitwerking daarvan te ervaren, mogen we ons een aantal ronden uitleven op de GotlandRing. Waarom hier? Nou, omdat het een soort miniversie van de Nürburgring is, maar dan zonder bomen. De instructeur die met een 911 Turbo voor ons uit rijdt, heeft er zin in; we kunnen direct vol aan de bak. Met een zware, welwillende brul en (bij gas los) luid uitlaatgeknetter laat de achtcilinder weten geen bezwaar te hebben. Vooral in het middengebied voelt de achtpitter nog alerter dan die van de Urus en RS Q8. Ga bij 2.500 toeren op het gas en hij pakt met letterlijk adembenemende kracht op. Knipper een keer met je ogen en de teller staat op 6.800 tpm. Vanuit stilstand knal je in 12,2 seconden naar 200 km/h, echt krankjorum voor zo’n kolos! Ook de achttraps automaat is voor de gelegenheid nog wat sneller gemaakt. Op de openbare weg functioneert die geweldig; in de rijmodus Sport Plus is ‘flipperen’ totaal overbodig, de bak schakelt perfect zelf terug voor een bocht. Op het circuit daarentegen kan de transmissie niet tippen aan een PDK. Vooral bij hard remmen mis je net dat laatste beetje respons.
TREFZEKER
Dat we de 911 nog steeds volgen, vat diens bestuurder getuige zijn geregeld knipperende remlichten – en dus geactiveerde ABS – op als aanmoediging. Standaard zijn alle chassisopties present op de Turbo GT: luchtvering, achterassturing, actieve stabilisatorstangen, noem maar op. Uiteraard zijn de systemen aangescherpt. Niettemin is en blijft bij het insturen van korte hoeken de massa de dominerende factor. Dat betekent op tijd in de keramische ankers om niet door te schieten; we willen geen ‘Hamiltontje’ doen en de auto vóór ons torpederen. Gelukkig is bij de meeste bochten een meer gedoseerde stuuren reminput nodig. Dan reageert de Cayenne alsof hij geen 2.220 kilo weegt, maar een slordige 1.500. De 17 millimeter verlaagde wagenhoogte en het extra camber van de voorwielen missen hun uitwerking niet. Voor een auto van dit formaat is de Cayenne ongekend trefzeker te plaatsen.
Op de limiet kun je de achterkant zelf een beetje ‘zetten’ en de mastodont met een prachtig controleerbare vierwieldrift de bocht in mikken. Misschien nog wel indrukwekkender is wat er vervolgens gebeurt als je weer op het gas gaat. Gevoed door een eindeloze stroom bits en bytes worden alle chassissystemen maximaal aan het werk gezet, met als gevolg dat de neus haast eindeloos ‘binnen’ blijft en je als een kanonskogel de hoek wordt uitgeslingerd.
Kortom, de Porsche Cayenne Turbo GT is niet alleen de snelst accelererende, maar ook de sensationeelst sturende SUV van dit moment. Dat je daarvoor een bedrag van € 276.500 moet neertellen, zal voor de doelgroep geen belemmering zijn. We twijfelen er niet aan dat de 40 exemplaren die naar Nederland komen heel snel een blije eigenaar zullen vinden.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
- +Duizelingwekkende kracht
- +Prachtige onderstelbalans
- -Blijft een zwaargewicht
- -… waarvoor je flink in de buidel tast
Signalement
Merk | Porsche |
---|---|
Model | Cayenne Turbo GT Coupé |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 8 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 299.517 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V8 |
Cilinderinhoud | 3.996 cc |
Maximaal vermogen | 471 kW / 640 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 850 Nm bij 2.300 tpm |
Inhoud brandstoftank | 90 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.942 mm / 1.995 mm / 1.636 mm |
Wielbasis | 2.895 mm |
Massa leeg | 2.195 kg |
Laadvermogen | 570 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 0 kg / 0 kg |
Banden voor | 285/35R22Prijzen |
Banden achter | 315/30R22Prijzen |
Topsnelheid | 300 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 3,3 s |
Brandstofverbruik | 14,1 l/100km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 319 g/km |
Had je deze auto's al gezien?

Porsche Cayenne 4.0 Turbo GT | Individual | Sport Chrono | Luchtvering | HUD
- 2022
- 77.021 km

Porsche Cayenne 4.0 Turbo GT / Burmester / Keramische remmen / 321k NP / Org. NL
- 2023
- 79.860 km

Porsche Cayenne 4.0 Turbo I Techart I GT I Keramisch I Carbon I Clanck I Bomvol I
- 2021
- 69.945 km
Lezersreacties (55) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.