Test: Porsche Cayenne Turbo GT

Urus als ontbijt

55 reacties

Video
AutoWeek 30 2021
AutoWeek 30 2021

Je leest het in AutoWeek 30 2021

De afgelopen jaren hebben de Lamborghini Urus en Audi RS Q8 behoorlijk aan de poten van de opper-Cayenne gezaagd. Met de Turbo GT herstelt Porsche de pikorde; deze Duitse Hercules lust zijn concurrenten rauw.

Al tijdens de allereerste meters, van het vliegveld van Visby naar de GotlandRing, wordt duidelijk dat het de Porsche Cayenne Turbo GT ernst is. De Zweedse wegen zijn behoorlijk strak, maar toch wordt het asfalt zeer nadrukkelijk gelezen en voel je de hyperdirecte besturing – er is nauwelijks een ‘dood punt’ rond de middenstand – continu reageren op hobbels en oneffenheden. Nerveus bijna. Daarnaast hangt de V8 gewilliger aan het gas dan ooit. We trappen het rechterpedaal echter nog niet helemaal naar beneden. De deels uit titanium vervaardigde sportuitlaat (18 kilo lichter) heeft namelijk geen middendemper en we willen de rust op het slaperige eiland Gotland niet al te zeer verstoren. Bovendien mogen we zo losgaan op het circuit.

Mochten het extra spoilerwerk en het overvloedige carbon er twijfel over laten bestaan: de GT is de nieuwe topper van het Cayennegamma. Het idee was om de dynamiek van de GTS te combineren met de kracht van de Turbo, maar dan met een flinke portie extra peper. Onder de kap ligt in principe dezelfde motor als in andere Cayennes, het blok dat tevens in de neus van de Urus en de RS Q8 te vinden is. Porsche heeft de vierliter flink onder handen genomen. Krukas, turbo’s, injectoren, drijfstangen, zuigers; het werd allemaal aangepast. Het resultaat is 640 pk en 850 Nm, 90 pk en 80 Nm meer dan de ‘gewone’ Turbo. De Turbo S E-Hybrid is weliswaar een fractie krachtiger, maar tegelijkertijd zo’n 300 kilo zwaarder. Dus gaat de GT erop en erover; de sprint van 0 tot 100 km/h is in 3,3 seconden gepiept, de topsnelheid bedraagt 300 km/h.

Het zijn welhaast ongelooflijke cijfers en toch is er een getal dat nóg meer indruk maakt: 7.38,925. Dat was namelijk de tijd die testrijder Lars Kern nodig had voor een rondje Nürburgring. Daarmee vestigde hij een nieuw record in de SUV-categorie, dik drie tellen rapper dan de Audi RS Q8 en een seconde of acht onder de tijd van de Lamborghini Urus.

LETTERLIJK ADEMBENEMEND

Naast de aangepaste motor is dit met name te danken aan het vele werk dat aan het onderstel is verricht. Om de uitwerking daarvan te ervaren, mogen we ons een aantal ronden uitleven op de GotlandRing. Waarom hier? Nou, omdat het een soort miniversie van de Nürburgring is, maar dan zonder bomen. De instructeur die met een 911 Turbo voor ons uit rijdt, heeft er zin in; we kunnen direct vol aan de bak. Met een zware, welwillende brul en (bij gas los) luid uitlaatgeknetter laat de achtcilinder weten geen bezwaar te hebben. Vooral in het middengebied voelt de achtpitter nog alerter dan die van de Urus en RS Q8. Ga bij 2.500 toeren op het gas en hij pakt met letterlijk adembenemende kracht op. Knipper een keer met je ogen en de teller staat op 6.800 tpm. Vanuit stilstand knal je in 12,2 seconden naar 200 km/h, echt krankjorum voor zo’n kolos! Ook de achttraps automaat is voor de gelegenheid nog wat sneller gemaakt. Op de openbare weg functioneert die geweldig; in de rijmodus Sport Plus is ‘flipperen’ totaal overbodig, de bak schakelt perfect zelf terug voor een bocht. Op het circuit daarentegen kan de transmissie niet tippen aan een PDK. Vooral bij hard remmen mis je net dat laatste beetje respons.

TREFZEKER

Dat we de 911 nog steeds volgen, vat diens bestuurder getuige zijn geregeld knipperende remlichten – en dus geactiveerde ABS – op als aanmoediging. Standaard zijn alle chassisopties present op de Turbo GT: luchtvering, achterassturing, actieve stabilisatorstangen, noem maar op. Uiteraard zijn de systemen aangescherpt. Niettemin is en blijft bij het insturen van korte hoeken de massa de dominerende factor. Dat betekent op tijd in de keramische ankers om niet door te schieten; we willen geen ‘Hamiltontje’ doen en de auto vóór ons torpederen. Gelukkig is bij de meeste bochten een meer gedoseerde stuuren reminput nodig. Dan reageert de Cayenne alsof hij geen 2.220 kilo weegt, maar een slordige 1.500. De 17 millimeter verlaagde wagenhoogte en het extra camber van de voorwielen missen hun uitwerking niet. Voor een auto van dit formaat is de Cayenne ongekend trefzeker te plaatsen.

Op de limiet kun je de achterkant zelf een beetje ‘zetten’ en de mastodont met een prachtig controleerbare vierwieldrift de bocht in mikken. Misschien nog wel indrukwekkender is wat er vervolgens gebeurt als je weer op het gas gaat. Gevoed door een eindeloze stroom bits en bytes worden alle chassissystemen maximaal aan het werk gezet, met als gevolg dat de neus haast eindeloos ‘binnen’ blijft en je als een kanonskogel de hoek wordt uitgeslingerd.

Kortom, de Porsche Cayenne Turbo GT is niet alleen de snelst accelererende, maar ook de sensationeelst sturende SUV van dit moment. Dat je daarvoor een bedrag van € 276.500 moet neertellen, zal voor de doelgroep geen belemmering zijn. We twijfelen er niet aan dat de 40 exemplaren die naar Nederland komen heel snel een blije eigenaar zullen vinden.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

  • +Duizelingwekkende kracht
  • +Prachtige onderstelbalans
  • -Blijft een zwaargewicht
  • -… waarvoor je flink in de buidel tast

Signalement

Merk Porsche
Model Cayenne Turbo GT Coupé
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 8 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 299.517

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V8
Cilinderinhoud 3.996 cc
Maximaal vermogen 471 kW / 640 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 850 Nm bij 2.300 tpm
Inhoud brandstoftank 90 l
Lengte / breedte / hoogte 4.942 mm / 1.995 mm / 1.636 mm
Wielbasis 2.895 mm
Massa leeg 2.195 kg
Laadvermogen 570 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 0 kg / 0 kg
Banden voor285/35R22Prijzen
Banden achter315/30R22Prijzen
Topsnelheid 300 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 3,3 s
Brandstofverbruik 14,1 l/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 319 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (55) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum