Test: Peugeot e-5008 325 Dual Motor – Rijdt zeker beter dankzij twee elektromotoren, maar is duur
E-Familiale 4x4, ook als zevenzitter
De 504 en 505 Familiale waren ooit dé Peugeots voor grote gezinnen. In het EV-tijdperk zijn zevenzitters dun gezaaid, maar met de e-5008 is Peugeot weer van de partij. Voortaan is deze grotere middenklasse-cross-over er ook als potentere vierwielaandrijver. Leuk, maar wat voegt het toe?
Is de e-5008 325 Dual Motor de grote versie van de e-3008?
Op de slingerende landwegen in het Zuid-Duitse Zwarte Woud maakten we kennis met de vierwielaangedreven Peugeot e-3008 325 Dual Motor. Bij dezelfde gelegenheid gingen we ook op pad met de nauw verwante e-5008 325 Dual Motor. Die elektrische 4x4-5008 is weliswaar langer, hoger en daardoor praktisch beter bruikbaar dan de vooral achterin vrij krappe 3008, maar technisch zijn ze nagenoeg gelijk. Zo heb je dus ook in de e-5008 325 Dual Motor in totaal 325 pk en een 73-kWh accupakket tot je beschikking. De Dual Motor is uitgerust met twee motoren. De ene (213 pk) drijft de voorwielen aan (net als bij de tweewielaangedreven basisversie) en de andere (112 pk) de achterwielen. In beide gevallen gaat het om synchroonmotoren met permanente magneten (PMSM), een bewuste keuze.
Twee motoren, dus altijd vierwielaandrijving?
Wanneer je niet het volle potentieel van de elektromotoren aanspreekt (en dat is het grootste deel van de tijd) ligt de nadruk op voorwielaandrijving en dan is een synchroonmotor met permanente magneten (ASM) efficiënter. Wanneer de achterste motor niet nodig is, draait die loos mee. Een inductiemotor als achterste motor heeft in dat geval als voordeel dat die geen weerstand levert.
Is deze elektrische 5008 er ook als zevenzitter?
Bij deze Peugeot draait het echter om ruimtegebruik, vandaar de keuze voor een synchroonmotor met permanente magneten achterin, zodat je minder bagageruimte hoeft op te offeren. In dit geval is dat 58 liter, waardoor je achter de tweede zitrij nog 690 liter overhoudt. Maar belangrijker nog: het zorgt ervoor dat de 5008 ook met vierwielaandrijving verkrijgbaar is als zevenzitter, inclusief een in de vloer weg te klappen derde zitrij. We hadden verwacht dat dat in combinatie met de tweede motor zou komen te vervallen, maar niet dus: functionaliteit staat voorop. Het maakt de auto prima inzetbaar voor het vervoer van een pupillenteam naar een uitwedstrijd.
Wat voegt de e-5008 met twee elektromotoren toe aan de bestaande versie met één?
Net als bij de e-3008 wordt de e-5008 van vierwielaandrijving geen terreinwagen (de hill decent control-functie ten spijt) en maken de extra pk’s er geen sportwagen van. Wel zorgt het toegenomen vermogen voor een kwiekere reactie op het gaspedaal en zelfs een nog gretiger respons wanneer je de Sport-modus inschakelt. De verdeling van de aandrijfkrachten over de voor- en achteras geeft in de praktijk meer stabiliteit in bochten en net wat meer rust in de besturing dan wanneer het gestegen vermogen alleen op de voorwielen zou worden losgelaten. Ook wanneer we wat sneller een bocht in duiken, blijft de e-5008 325 Dual Motor mooi neutraal. Van onderstuur (een karaktertrek van voorwielaandrijvers) blijkt niet of nauwelijks sprake.
Heeft de 325 Dual Motor ook het grootste accupakket?
Jammer genoeg is de vierwielaandrijver alleen verkrijgbaar met het 73-kWh accupakket en niet met de grote 96,9-kWh batterij uit de Long Range-versie. Hierdoor bedraagt de WLTP-actieradius 467 km en dat is voor een nieuwkomer van deze proporties inmiddels vrij bescheiden. De e-5008 325 Dual Motor is vooralsnog alleen leverbaar als rijk uitgeruste Launch Edition en kost dan € 59.515. Dat is een fors bedrag, ruim elf mille meer dan de basis-voorwielaandrijver. Voor beduidend minder geld heb je ook de vierwielaangedreven versies van bijvoorbeeld de Xpeng G6 en de Tesla Model Y, auto’s die dan ook nog eens een stuk volwassener zijn qua vermogen, actieradius en laadsnelheid.
Technische gegevens Peugeot e-5008
e-5008 210 | e-5008 230 Long Range | e-5008 325 Dual Motor | |
Afmetingen (l x b x h) | 4,79 x 1,89 x 1,69 m | 4,79 x 1,89 x 1,69 m | 4,79 x 1,89 x 1,69 m |
Aandrijflijn | elektrisch | elektrisch | elektrisch |
Max. vermogen | 157 kW/213 pk | 170 kW/231 pk | 239 kW/325 pk |
Max. koppel | 343 Nm | 343 Nm | 509 Nm |
Gewicht | 2.185 kg | 2.241 kg | 2.331 kg |
Topsnelheid | 170 km/h | 170 km/h | 180 km/h |
0-100 km/h | 9,7 s | 9,6 s | 6,5 s |
Accucapaciteit | 73,0 kWh | 96,9 kWh | 73,0 kWh |
Laadmogelijkheden | 11 kW AC / 160 kW DC | 11 kW AC / 160 kW DC | 11 kW AC / 160 kW DC |
Verbruik gem. | 17,8 kWh/100 km | 18,1 kWh/100 km | 18,7 kWh/100 km |
Actieradius | 500 km | 668 km | 467 km |
Vanafprijs | €48.015 | €52.515 | €59.515 |
De ene elektromotor is de andere nietIn de wereld van elektromotoren voor auto’s zijn grofweg twee hoofdsoorten te onderscheiden: de synchroonmotor (veelal met permanente magneten, vandaar PMSM) en de inductiemotor (ook wel asynchroonmotor of ASM genoemd). Die laatste heeft een eenvoudiger constructie en bevat geen magneten (en dus geen zeldzame aardmetalen). Dat maakt hem goedkoper. Daarnaast kan hij zonder weerstand loos meedraaien. De inductiemotor heeft echter als nadeel dat hij voor vergelijkbare prestaties groter en zwaarder is, een iets lager rendement heeft en net iets minder snel aanspreekt. Voor beide valt wat te zeggen. Zo heeft de Tesla Model S inductiemotoren die de prijs drukken, terwijl de compactere Model 3 synchroonmotoren met permanente magneten heeft. Ook zien we combinaties. De vierwielaangedreven versies van bijvoorbeeld de Volkswagen ID4 en de Mercedes-Benz EQA hebben vóór een ASM en achter een PMSM. De keuze om vóór een ASM toe te passen, is drieledig. Allereerst is hij goedkoper, daarnaast speelt ruimte veel minder een rol (die auto’s hebben geen frunk) en verder ligt bij deze auto’s de nadruk op achterwielaandrijving, waardoor de voorste motor vaak loos meedraait (en dan heeft de ASM minder weerstand). |
- +Voorspelbaar bochtgedrag
- +Ruim interieur
- -Bescheiden actieradius
- -Flink aan de prijs
PRIVATE LEASE Peugeot 5008
Had je deze auto's al gezien?

Peugeot 5008 GT Avantage 73 kWh 210pk | LEDER | AGR MEMORY SEAT | PANORAMISCH SCHUIFDAK | ADAPTIVE CRUISE | HANDSFREE KOFFERKLEP | 7-PERSOONS
- 2024
- 4.356 km

Peugeot 5008 GT Avantage 73 kWh Pano dak l Snel leverbaar
- 2025
- 0 km

Peugeot 5008 GT Avantage 73 kWh l Mistral Executive l 360 Vision l Panoramadak l 7 zits l 7 persoons
- 2025
- 10 km