Test: Peugeot e-308 SW - Zo lekker gewoon gebleven
De nieuwe BlueHDi?
116 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
De Peugeot 308 SW van de vorige generatie zagen we in Nederland overwegend als BlueHDi, die door zijn zuinige dieselmotor in 2014 en 2015 in aanmerking kwam serieus voorbijtellingsvoordeel. Die tijden zijn ruimschoots voorbij, maar met de komst van een volledig elektrische variant zou zakelijk rijdend Nederland zomaar weer eens in een 308 SW kunnen eindigen. Is dat een aanrader?
Die BlueHDi werd natuurlijk vooral gereden om het fiscale voordeel. Is daar bij de nieuwe elektrische Peugeot 308 ook nog sprake van?
Voor serieus fiscaal voordeel hoef je het eigenlijk niet meer te doen, dat elektrische rijden. Het bijtellingsvoordeel is immers minimaal en valt al snel weg te strepen tegen de hogere aanschafprijs van een EV, waarover die bijtelling natuurlijk wordt berekend. Anderzijds wordt er nog altijd geen bpm geheven over de onder het rijden CO2-vrije elektrische auto. Zo kan het gebeuren dat de e-308, die er behalve als SW trouwens ook gewoon als hatchback is, iets goedkoper is dan de plug-inhybrideversies die we al van dit model kenden. De elektrische Peugeot e-308 is er vanaf €43.585, of €44.885 voor de SW. In vergelijking met de benzineversies is de EV daarmee zo’n €3.600 duurder, althans als we de extra standaarduitrusting van de e-308, waaronder stuur- en stoelverwarming en een reeks assistentiesystemen, in ogenschouw nemen.
De Peugeot e-308 is er als SW en als hatchback. Opvallend: het panoramadak is alleen beschikbaar op de hatchback.
Zijn er verder nog overeenkomsten tussen die diesel en deze EV?
Zeker, want net als die diesel is de Peugeot e-308 lekker zuinig! Peugeot geeft een verbruik op van 12,5 kWh per 100 kilometer, terwijl een nota bene puur als EV ontwikkelde concurrent als de Volkswagen ID.3 volgens dezelfde testcyclus al rond de 15 kWh per 100 zit. Een praktijkverbruik hebben we nog niet, al scoorden we met de technisch identieke Opel Astra Electric in de Nederlandse kou al waardes tussen de 15 en 17 kWh per 100 km. Keurig. Mede daardoor is de relatief kleine accu in de praktijk niet snel een probleem. Laden gaat ook vlot: aan de snellader haal je maximaal 100 kW, wat juist door die kleine accu een korte stop betekent.
Deze wielen zijn uniek voor de elektrische versie en zitten er altijd op.
Ik weet nog een overeenkomst: hij is net als de BlueHDi niet zo snel.
Akkoord. Met 156 pk kom je niet echt iets te kort, maar zeker voor een EV voelt hij in de Spaanse bergen soms wat loom aan. Niet gek, want deze compacte stationwagen weegt in elektrische vorm toch bijna 1.700 kg. Anderzijds heb je door het beperkte vermogen zelden last van aandrijfreacties in het stuur of overdreven gripverlies, en voelt de 308 ook in elektrische vorm lekker neutraal aan.
Hoe rijdt de Peugeot e-308 SW verder?
De besturing is precies en direct en het ontbreken motorgeluid en schakelschokjes maken het rijden er zeker prettiger op. Wel is het onderstel aan de stevige kant. Peugeot lijkt hiervoor een steviger afstemming te hebben gekozen dan Opel voor zustermodel Astra Electric, en dat maakt de 308 duidelijk minder vergevingsgezind. Korte dwarsrichels leveren een nadrukkelijke dreun op en door de overcompenserende dempers wordt snel duidelijk dat deze 308 wat zwaarlijviger is dan andere 308’s, al zal dat op het strakke Nederlandse asfalt minder snel storen dan in Spanje.
Zijn er nog meer verschillen tussen een e-308 en een reguliere Peugeot 308?
Net als de buitenkant is het interieur eigenlijk identiek aan dat van een normale 308.
Buiten de aandrijflijn is de e-308 eigenlijk gewoon een 308. De buitenkant oogt op wielen en typeplaatjes na exact gelijk, net als het interieur, en ook de bediening roept geen vragen op. Dat is misschien wel zijn grootste kracht. Niet iedereen wil immers gezien worden in een auto die het elektrisch-zijn van de daken schreeuwt, en zeker niet iedereen wordt enthousiast van de over-gedigitaliseerde, erg minimalistische interieurs die dat soort auto’s vaak hebben. De 308 is vanbinnen zeker modern, maar toch ook sfeervol en knus. Het infotainmentsysteem is bepaald niet het snelste of meest logisch ingedeelde systeem dat we kennen, maar het is te doen.
De Peugeot e-308 is dus best goed in EV-zijn, maar is het ook een goede stationwagen?
Heel knap is dat er zelfs aan het ruimte-aanbod eigenlijk niet wordt getornd. Althans: als je de e-308 SW vergelijkt met de plug-inhybride. Beide versies bieden namelijk dezelfde 548 tot 1.574 liter grote laadruimte, weliswaar iets minder dan een puur op benzine rijdende SW. Op de achterbank is de 308 SW ongeacht de gekozen aandrijflijn tegenvallend krap voor een C-segment stationwagen, een serieus nadeel. Toch valt in positieve zin op dat de zithouding noch hier, noch voorin te lijden heeft onder de aanwezigheid van een accupakket. Peugeot werkt dat slim weg onder laadvloer, achterbank en voorstoelen en heeft zo een stationwagon gegenereerd die in geen enkel opzicht overkomt als een geforceerd compromis. Dat is knap, en bewijst dat het elektrificeren van een bestaand model goed uit kan pakken.
548 tot 1.574 liter, en dus precies evenveel bagageruimte als in de PHEV.
PRIVATE LEASE Peugeot 308
Had je deze auto's al gezien?

Peugeot 308 SW 1.2 PureTech Active Pack Business | Carplay | Parkeersensor | Digital Cockpit | Zondag Open!
- 2023
- 18.000 km

Peugeot 308 Allure | 17" lichtmetalen velgen 'HALONG' | Achteruitrijcamera 180° (Visiopark 1) | Autonomous Emergency Braking d.m.v. radar i.p.v. camera
- 2025
- 10 km

Peugeot 308 SW 1.6 Plug-in Hybrid 180 Allure Avantage Navigatie | 360 Camera | Digitale cockpit | Stoelverwarming | Dodehoek detectie | Draadloze telefoonlader | Keyless
- 2025
- 0 km
Lezersreacties (116) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.