Peugeot 308 SW GT Pack Business HYbrid 180 (2022) #2

autoreview

Peugeot 308 SW GT Pack Business HYbrid 180 (2022)

Signalement

Uitvoering308 SW GT Pack Business HYbrid 180
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf3 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Plussen en minnen

Inmiddels 3.500 kilometer op de teller, tijd om de eerste conclusies te trekken.
In november 2021 de auto besteld, op 28 oktober 2022 stond de wagen ingepakt in de showroom voor ons klaar. Altijd weer een spannend moment! En ik moet zeggen, de auto is werkelijk prachtig qua vormen en afwerking. Zowel van binnen als van buiten. Wel even wennen aan de lage instap, na jarenlang in een SUV te hebben gereden.
Na een goede uitleg van een en ander kon ik dan eindelijk gaan rijden in deze Franse voiture. Met 60 kilometer elektrisch te gaan, tenminste met een lekker warme accu in de showroom. Dat zou helaas al snel slinken naar 28 - 30 kilometer met de winterse temperaturen. Overigens was de lol er ook snel af met de energiecrisis: elektrisch rijden wordt ineens veel duurder dan op benzine… Maar dat is Peugeot niet aan te rekenen.
Nu even niet zeuren: rijden met die bak! En elektrisch rijden is inderdaad uitermate comfortabel. Je zoeft lekker en het is gewoon balen als de accu leeg is. Overgang naar benzine in de hybridestand gaat ongemerkt. Hoewel, de verbrandingsmotor is eerst nog niet goed op temperatuur waardoor deze ineens veel toeren kan maken. Mijn gevoel is daarnaast dat de 8-bak automaat behoorlijk schokkerig is, vooral in vergelijking met het elektrische rijden. En volgens mij zijn motor én schakelbak gelijk aan die in mijn vorige twee auto’s (Peugeot 5008 en Citroen C5 Aircross); in mijn beleving reden die toch echt een stuk soepeler. En wat mij ook een aantal malen is opgevallen is dat de auto ingeval van de benzinestand bijna niet afremt als je de voet van het gaspedaal haalt. Een rare gewaarwording dat deze dan (hoog) in de toeren blijft. Ook de energieopwekkende afremfunctie lijkt het bij de benzinemotor niet te doen.
Dit eerst als wat punten van kritiek. Tijdens een lange trip blijkt de 308 SW GT een fijne reiswagen met genoeg ruimte. Ook de gekozen comfortopties blijken erg prettig: van stuur- en stoelverwarming tot massage. Daarnaast is het geluid van de audio-installatie voortreffelijk. De cockpit oogt prachtig, maar daar blijft het ook bij. De opties zijn niet intuïtief te bedienen, wat er toe leidt dat het soms gewoonweg gevaarlijk is om tijdens het rijden de kachel iets hoger te zetten, een radiostation op te zoeken of als je iets anders simpels wil doen. Ook de mevrouw die ingebouwd is reageert negen van de tien keer met “Ik begrijp u niet”, hoogst irritant. En een opdracht als “stoelverwarming aan” snapt ze wel, maar “massage aan” weer niet. De elektronica loop helaas wederom weer mijlenver achter bij die van de rest van de wereld. Na het wegrijden duurt het soms tot enkele minuten alvorens zaken als radio of navigatie te gebruiken zijn. In geval van de radio is dat ronduit irritant. Stel, ’s avonds bij het thuiskomen is de radio niet uitgezet (die schakelt uit als je de motor afzet) en je stapt ’s ochtends vroeg weer in: radio gaat keihard aan, maar je kunt drukken, draaien of wat dan ook doen: de radio blijft schallen.
En nog meer kritiek: de keyless entry. Wie is de grappenmaker die dat in deze vorm bedacht heeft: een aanfluiting. ’s Avonds zet ik de auto pal voor de deur. Bij het weglopen geeft de auto met een flinke dubbele piep aan dat hij zich afsluit. Maar oh wee als je je bedenkt en een pas terugzet. Weer hard gepiep en lampen aan (die dan recht in het keukenraam van de overburen schijnen). Leuk ook als je ’s ochtends heel vroeg wegrijdt. En dan na het thuiskomen vergeten de contactsleutel uit de broekzak te halen en naar de wc gaan (1 meter hemelsbreed van de achterkant auto): piep en lampen aan. En nog iets hierover: in de vroege morgen naar de auto lopen, maar… Geen piep! De auto moet kennelijk rustig ontwaken. Pas na enkele seconden komt er iets van leven in.
Al met al toch heel wat hinderlijke eigenschappen van de auto, waar ik de bedenkers ervan niet altijd kan volgen. Spijt dan van deze keuze? Nee, dat niet. Als je eenmaal rijdt en alles is goed ingesteld, dan is het al met al een hele fijne wagen. Ook heeft het lange wachten op de levering van de auto mij geen windeieren gelegd. De huidige private leaseprijs is namelijk een goede € 330 hoger dan die was toen ik eind 2021 het contract afsloot. Dat is in drie jaar tijd toch een voordeel van € 12.000. Plussen en minnen dus. Maar de Fransen hebben echt nog een weg te gaan op het gebied van elektronica en de aansluiting van gebruikersgemak op esthetica.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Peugeot 308

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens