Test: Opel Mokka Electric – Rijdt en oogt nog steeds prettig en gelukkig komt hij nu verder
Maar wat is concurrentie stevig!
34 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Begin 2021, midden in de coronapandemie, reden we voor het eerst met de in 2020 geïntroduceerde Opel Mokka. Vier jaar later is het de hoogste tijd voor de midlife-facelift, al was het alleen maar omdat er in eigen huis een nieuwe concurrent is in de vorm van de Frontera. We rijden de elektrische (in de video) en de hybride Mokka.
Hoe populair is de Opel Mokka?
De Opel Mokka opereert weliswaar in een populaire klasse, maar toch zag de autofabrikant uit Rüsselsheim de verkoopcijfers in 2024 meer dan halveren ten opzichte van het jaar ervoor. Ook de goudhaantjes Renault Captur en Peugeot 2008 verlieten iets minder voortvarend de showroom, zij het nog altijd met flinke aantallen. Sinds zijn introductie in 2021 heeft de Toyota Yaris Cross zich bijna geruisloos opgewerkt tot marktleider in dit segment.
Wat heeft Opel aan de Mokka gewijzigd?
De Mokka moet nog een paar jaar mee en dus is er alle reden voor een paar kleine retouches, nieuwe kleuren, een verbeterd infotainment en een licht aangepast interieur. Aan de buitenkant zijn de verschillen gering; je moet echt twee keer kijken om het herziene front van het huidige te onderscheiden. In het donker zie je het beter dankzij de gewijzigde dagrij- en achterverlichting. De haakvormige signatuur maakte plaats voor kleine blokjes aan weerszijden. Chroom ontbreekt voortaan aan de buitenkant en de nieuwe wielen hebben een lagere luchtweerstand.
Is hij ook vanbinnen aangepakt?
In het interieur zien we het huidige Opel-stuur en er is een aantal knopjes verdwenen, waardoor je voor die functies bent aangewezen op het infotainmentsysteem. Ook dat is verbeterd en krijgt over the air-updates voor de navigatie, heeft chat-GPT en maakt gebruik van een Snapdragon-processor. De 100 pk instapper en de 130 pk met automaat zijn uit het gamma zijn verdwenen, maar verder blijft de techniek bij het oude.
Is er nog wel een Mokka die op benzine rijdt?
Het programma start met een 130 pk sterke benzinemotor, gevolgd door de 136 pk hybride (zie kader). En dan is er nog de volledig elektrische variant. Die was er voorheen in twee versies: met 136 pk en een 45 kWh-accu (netto) en de Mokka die wij rijden, met een bruikbare accucapaciteit van 51 kWh en een vermogen van 156 pk. Daarmee is de zwakkere Mokka Electric uit de prijslijst verdwenen. Niet getreurd, aangezien je nu meer actieradius en meer vermogen krijgt voor minder geld. Het scheelt je twee mille ten opzichte van de huidige met grote accu.
Komt de elektrische Mokka nu verder?
We kennen de elektrische Mokka als een prettig rijdende auto, maar de achilleshiel van onze toenmalige duurtester was toch wel de zeer beperkte actieradius. Inmiddels hebben we ruime ervaring met de vernieuwde aandrijflijn met het grotere accupakket van Stellantis. De combinatie van een verbeterde efficiëntie en meer kWh’s mist zijn uitwerking niet. Een actieradius van meer dan 300 kilometer en meer zit er altijd wel in, zo is de ervaring. Wij rijden met de GS, de iets sportiever uitgedoste Mokka. Die is uitgerust met fijne stoelen, in dit geval zelfs met massagefunctie. De zitpositie is goed en je kijkt uit over de motorkap die in het midden de historisch verantwoorde ribbel heeft. De Mokka Electric is niet alleen stil vanwege het ontbreken van de welbekende 1.2 PureTech-roffel, ook onderstel- en afrolgeluiden blijken goed gedempt te zijn. De testauto staat op 18-inch wielen, met banden in de maat 195/60R18, Michelin e-Primacy, een band die speciaal is ontwikkeld voor de EV. Die stilte tilt de rijbeleving naar een iets hoger niveau, net zoals de vering en demping dat doen. De compacte Opel doet comfortabel aan, eerder Frans dan Duits. En dat terwijl elektrische auto’s juist wat straffere demping hebben om de massa in toom te houden.
Hoe rijdt de Mokka Electric?
De besturing is direct zonder nerveus te zijn en met een groot deel van het gewicht tussen de assen is het bochtengedrag neutraal en treedt er pas onderstuur op als je de auto echt forceert. Regeneratief remmen kun je zelf doen door het pedaal gedoseerd te gebruiken en wil je een beetje one pedal-rijden, dan kies je voor de modus B. In combinatie met goed anticiperen heb je het rempedaal dan niet vaak nodig.
Alles bij elkaar genomen is de elektrische Mokka een prima propositie, de krapte op de achterbank daargelaten. Ten opzichte van 2020 is hij nu echter in een andere era terechtgekomen, met veel kapers op de kust. In eigen huis de grotere Frontera (oké, met kleinere accu), maar ook de Kia EV3 en Skoda Elroq zitten prijstechnisch in hetzelfde vaarwater. Kortom, gemakkelijker gaat het er niet op worden, ondanks de facelift.
En de hybride Mokka eDCT?
In de video draait het om de Electric, maar de hybride eDCT met 136 pk pakken we ook nog even mee voor een praktijktest. De aandrijflijn kennen we al van andere auto’s uit huize Stellantis en debuteerde in 2023 in de Citroën C5 Aircross. Als basis dient de overbekende driecilinder 1,2-liter turbomotor, nu met distributieketting. Die motor is gekoppeld aan een zestraps automaat met dubbele koppeling met een geïntegreerde elektromotor, goed voor 21 kW/28 pk en 55 Nm koppel. Die vervult tevens de rol van generator en startmotor. Hij wordt gevoed door een accu met een bruikbare capaciteit van 432 Wh, geplaatst onder de bestuurdersstoel. Het lagere brandstofverbruik en de lagere CO2-uitstoot hebben een zalvende werking op de bpm-calculatie. Dat niet alleen, je staat minder vaak bij de pomp. Zoals bij de meeste hybrides heb je bij een alledaagse, go-with-the-flow-rijstijl een opmerkelijk rustig werkende krachtbron. Het beetje extra elektrokoppel mist zijn uitwerking niet, de transmissie schakelt bijna onmerkbaar door zijn verzetten en we zien dat bij 100 km/h de driepitter circa 2.100 toeren draait. Geef je stevig gas, dan klinkt er logischerwijs wat motorgebrul. Afremmen en opladen kan op de elektromotor. In de praktijk rijd je vaker elektrisch dan verwacht en bij 50 km/h weet de Mokka dat een kilometer lang vol te houden. De vering is stugger dan in de elektrische Mokka en op constante snelheid hoor je in de verte een motorbrom, wat veel mensen nog altijd als muziek in de oren klinkt. Net als de prijs, want die met € 2.250 is verlaagd.
- +In prijs gedaald
- +Comfortabele rijeigenschappen
- -Geen trekhaak mogelijk mokka electric
- -Krap op achterbank
PRIVATE LEASE Opel Mokka
Had je deze auto's al gezien?

Opel Mokka Electric GS 54 kWh | Navigatie | Camera | Adap. cruise control | Stoel+stuurverwarming | 18" Lichtmetalen velgen | Warmtepomp | Matrix LED koplampen |
- 2025
- 2.357 km

Opel Mokka Electric GS 54 kWh | Uit voorraad leverbaar | Vraag naar eventuele acties en kortingen
- 2025
- 1 km

Opel Mokka Electric GS 54 kWh | Warmtepomp | Technologie pakket | Comfort pakket | Nieuw model
- 2025
- 500 km
Lezersreacties (34) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.