Test: Opel Grandland (2024) – Meer van alles
Na deze volwassen EV de Corsa Electric maar als een probeerseltje beschouwen?
111 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
De nieuwe Opel Grandland is in alle richtingen gegroeid, meer Grand dan ooit tevoren. Interessanter vinden we het dat je hem behalve met benzinemotoren nu ook volledig elektrisch kunt krijgen. Maar al die aandrijfvarianten in één en dezelfde koets, betekent dat concessies doen?
Wat is de basis voor de Opel Grandland?
Bij de ontwikkeling van eerste generatie van de Grandland werkte Opel al nauw samen met Peugeot en Citroën, hoewel Opel toen nog net geen onderdeel uitmaakte van het PSA-concern, maar onder GM-bewind viel. Niet veel later werd Opel wel onderdeel van PSA, dat op zijn beurt inmiddels deel uitmaakt van Stellantis. Het is dan ook niet gek dat voor de compleet nieuwe tweede generatie van de Grandland dezelfde schaalbare platformarchitectuur wordt gebruikt waarop ook de nieuwe Peugeots 3008 en 5008 staan. Op basis van deze architectuur – die door het leven gaat als STLA-medium – volgt binnenkort nog een hele reeks andere modellen bij de diverse Stellantis-merken.
Hoewel de Grandland zijn basis deelt met de Peugeots 3008 en 5008 probeert Opel de auto toch een eigen signatuur mee te geven.
Waarom geen apart model voor een EV?
De Grandland deelt niet alleen zijn basis met de Peugeots 3008 en 5008, maar ook de aandrijftechniek. Dat betekent dat de auto verkrijgbaar is als mild hybrid en plug-in hybrid en nu voor het eerst ook volledig elektrisch. Doordat Stellantis ervoor heeft gekozen al die aandrijfvarianten in één en hetzelfde model te leveren, moet er hier en daar een compromis worden gesloten. Het biedt echter ook voordelen, zoals meer flexibiliteit in de productie, bijvoorbeeld wanneer de vraag verschuift van meer van de ene naar meer van de andere aandrijfvariant. Daarnaast is er schaalvoordeel te behalen. Er hoeft maar voor één carrosserievariant materiaal te worden ingekocht.
Voor het eerst is de Grandland er niet alleen met benzinemotoren, maar ook als EV.
Hij is groter, is het nu een zevenzitter?
De schaalbare architectuur staat het toe om te spelen met afmetingen. Hierdoor is de Grandland niet alleen groter dan zijn voorganger, maar ook groter dan de 3008 en juist weer iets kleiner dan de 5008. Waar die laatste een zevenzitter is, is de Grandland overigens nog altijd een vijfzitter. De grotere buitenafmetingen resulteren in een ruim interieur. Zowel voor- als achterin kom je op dit vlak niet tekort. Achterin komt dat ook door de hoger naar achteren doorlopende daklijn (in tegenstelling tot de aflopende lijn van de Peugeot 3008). De voorstoelen zijn gemodelleerd volgens de AGR-standaard (Aktion Gesunder Rücke, het Duitse initiatief om rugklachten de kop in te drukken) en bieden in alle richtingen lekker veel steun. Een prettige plek achter het stuur vinden kost geen enkele moeite. De achterbank staat relatief laag, waardoor de knieën al snel een vrij scherpe hoek maken. Die lage bank draagt er echter wel aan bij dat je meer dan genoeg hoofdruimte hebt. Dat is prettig, net als de twee centimeter meer beenruimte die er bij is gekomen. Ook de inhoud van de bagageruimte is toegenomen: van 514 naar 550 liter. Je laadkabel kun je kwijt onder de in hoogte verstelbare vloer. Een frunk is er namelijk niet, want daar zit de complete aandrijfeenheid. Dat is een van de compromissen die zijn gesloten om voor alle aandrijfvarianten de zelfde koets te gebruiken.
De achterpassagiers hebben genoeg hoofdruimte en dankzij de grotere wielbasis ook twee centimeter meer beenruimte.
Is het interieur leuk ingericht?
Het interieur is getekend met strakke lijnen en scherpe hoeken. Functionaliteit staat voorop. Dit betekent recht voor je een digitaal instrumentarium met daarin de belangrijkste informatie en centraal het multimediascherm, dat afhankelijk van de uitvoering 10 of 16 inch meet. Daar waar de middenconsole en de middentunnel bij elkaar komen, zit de draadloze telefoonlader. Deze gaat half schuil onder een transparant stuk kunststof. Volgens Opel is dit bedacht om te voorkomen dat je bij het uitstappen je telefoon vergeet. Volgens ons vergeten we onze telefoon nooit en ziet dat stuk kunststof er over een paar jaar niet meer zo fraai uit als nu. Maar goed, de tijd zal het leren. Ongelukkiger is het stuk plastic op de middentunnel dat eindigt met een scherpe rand waar je knie langs schuurt, met op den duur een lelijke plek in je broek.
Onder een transparant stuk plastic gaat de draadloze telefoonlader schuil.
De opzet van de bediening is volgens Opel ‘Detox’, focussen op het essentiële. In de praktijk komt het erop neer dat je voor de belangrijkste instellingen van de airco niet het multimediasysteem in hoeft en dat er onder het touchscreen drie toetsen zitten voor de hoofdfuncties van het systeem. Het multimediasysteem zelf is niet het meest overzichtelijke dat we kennen en het reageert ook niet altijd even snel als gehoopt.
Strakke vouwen en scherpe lijnen domineren het dashboardontwerp.
Hoe zijn de elektro-capaciteiten?
Onze eerste kennismaking met de Grandland hebben we in de elektrische versie. We beschikken over een 213 pk en 260 Nm elektromotor die de voorwielen aandrijft. Met deze motor komen we prima met het verkeer mee, maar een strepentrekker is de elektrische Grandland niet. Zeker op snelwegtempo zorgt het intrappen van het gaspedaal niet direct voor een flinke duw in de rug. Afremmen op de motor gaat beter. De mate waarin dat gebeurt, regel je in drie stappen met de flippers achter het stuur, van uitrollen tot one-pedal-drive. Overigens werkt dat laatste niet wanneer je de auto net met een volle accu van de lader hebt gehaald. Er wordt dan niet op de motor afgeremd, om de eenvoudige reden dat die geen elektriciteit kwijt kan in de nog volle accu. Even opletten dus op je woonerf. De kleine accu is goed voor een WLTP-actieradius van 525 kilometer en met de grote moet je volgens WLTP 583 km ver kunnen komen. Meestal betekent een kleinere accu dat er gewoon wat minder cellen in worden geplaatst, maar wel cellen van hetzelfde type. Dat is hier niet het geval. De grote accu heeft een ander celtype dan de kleine. De cellen van de grotere 83 kWh-accu hebben een grotere energiedichtheid, waardoor je weliswaar 10 kWh meer kunt laden, maar de accu evengoed 12 kg lichter is. Sowieso hebben beide accu’s een andere energiehuishouding. Aan de snellader kan de kleine accu namelijk een vermogen van 160 kW gelijkstroom aan, terwijl het bij de grote ophoudt bij 150 kW. Doorgaans zien we dat andersom. Kennelijk heeft de kleinere accu minder inwendige verliezen, want ondanks het hogere gewicht is het verbruik bij die versie lager: 16,9 kWh/100 km tegen 17,7 kWh/100 km. Voor volgend jaar is een derde accuvariant aangekondigd met een capaciteit van 98 kWh. Hiermee ligt een actieradius van 700 kilometer binnen bereik. Wellicht dat er met die accu ook een potentere motor komt of wellicht een tweede motor. Een eerste blik op de multilink-achteras leert namelijk dat dat laatste constructief in elk geval best mogelijk is.
Opmerkelijk: aan de snellader werkt de kleinere accu met een groter laadvermogen.
Rijdt hij Frans of Duits?
In tegenstelling tot de motor maakt het onderstel meer indruk. De afstemming van de veren en schokdempers is niet sportief, maar wel lekker stevig, zonder dat het oncomfortabel wordt. Het maakt van de Grandland een prettige, koersvaste snelwegmachine. Daarentegen is de besturing weer gevoelloos en afstandelijk, al volgt de auto wel mooi je stuurbewegingen op. En als het op sturen aankomt, zorgt de rijbaanassistent dat je niet buiten de lijnen terecht komt, maar dat is iets heel anders dan de auto keurig in het midden van de baan houden. Dit vraagt nog wat elektronisch afstelwerk (plus een daaropvolgende software-update). Beter is het gesteld met de adaptieve cruisecontrol. Die houdt de auto keurig op snelheid en daarbij ook zonder horten en stoten mooi op afstand van de auto voor je, waarbij die afstand in drie standen regelbaar is.
- +Prettig onderstel
- +Fijne stoelen
- -Afstandelijke besturing
- -Matig infotainmentsysteem
Oordeel
De prijzen die Opel voor de Grandland vraagt liggen – zeker gezien zijn afmetingen - niet geheel verrassend tussen die van de vergelijkbaar gemotoriseerde 3008’en en 5008’en in. En ook als we buiten het concern kijken heeft de elektrische Grandland een concurrerende prijs, een prijs waarvoor je een ruime auto krijgt die niet op alle vlakken de grenzen verlegt maar die als EV zeer zeker wel over volwassen elektrische capaciteiten beschikt zonder dat je daarvoor serieuze concessies hoeft te doen.
Signalement
Merk | Opel |
---|---|
Model | Grandland Electric 82kWh GS |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 7 versnellingen, automaat met dubbele koppeling |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 49.499 |
Specificaties
Brandstof | elektrisch |
Motor | 1 elektromotor |
Maximaal vermogen | 156 kW / 213 pk |
Maximaal koppel | 345 Nm |
Accu capaciteit (bruto) | 82 kWh |
Lengte / breedte / hoogte | 4.650 mm / 1.905 mm / 1.665 mm |
Wielbasis | 2.784 mm |
Massa leeg | 2.120 kg |
Laadvermogen | 580 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.200 kg / 750 kg |
Banden | 235/55R19Prijzen |
Topsnelheid | 170 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,0 s |
Stroomverbruik (WLTP) | 17,7 kWh/100km |
Actieradius (WLTP) | 583 km |
PRIVATE LEASE Opel Grandland
Had je deze auto's al gezien?

Opel Grandland Electric GS 73 kWh | Showmodel | Plan uw showroombezoek VANDAAG! | Te bestellen vanaf €49.499,-| Technology Pack Plus |
- 2025
- 1 km

Opel Grandland Electric GS 73 kWh Panoramadak | Full Map navigatie | Keyless Entry | 360 Camera | Head Up Display
- 2025
- 1 km

Opel Grandland Electric EV GS 210pk 73 kWh | Hi-Fi FOCAL® | SCHUIF/KANTELDAK | LED PIXEL VERLICHTING | HEAD UP | ISOFIX |
- 2025
- 4.044 km
Lezersreacties (111) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.