Test: Nissan Qashqai e-Power
EV met eigen elektriciteit
110 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Met de Qashqai e-Power komt Nissan misschien wel met de leukste auto van het jaar. Althans in technisch opzicht. Het is een seriehybride, dat is op zich al uniek – én hij heeft een verbrandingsmotor met variabele compressie en dat is nog unieker. Maar wat schiet je er in de praktijk mee op?
De jongste generatie van de Qashqai is alleen verkrijgbaar met benzinemotor en naar keuze een handgeschakelde zesbak of een cvt. Althans, tot voor kort, want aan het bestaande gamma is een variant met een hybride aandrijflijn toegevoegd. Dat is in dit geval techniek die net even anders is dan normaal. Vanbinnen en vanbuiten verandert dat nagenoeg niets aan de auto; er is nog steeds alleen maar een tankklepje, want inpluggen hoeft niet. Op het eerste gezicht is het verschil met de conventioneel aangedreven Qashqai dat de middentunnel enkele andere knoppen en een andere pook heeft en dat je 35 liter bagageruimte moet inleveren omdat er een accu onder de vloer zit. Kortom, voor wie er geen oog voor heeft is de Qashqai nog steeds de keurige middenklasse cross-over met een netjes afgewerkt, maar ietwat rommelig ingericht dashboard en stoelzittingen die aan de korte kant zijn. Maar daar zullen we nu niet over zeuren. Waar het hier om gaat, is de aandrijftechniek. En die is bijzonder. Op dit vlak is de Qashqai e-Power misschien wel de interessantste auto van het jaar. Het is een seriehybride, dat is op zich al uniek, waarvan de benzinemotor ook nog eens een variabele compressieverhouding heeft. Dat maakt deze motor aanmerkelijk efficiënter.
Nissan Qashqai e-Power, het staat voor een serie hybridesysteem.
Driecilinder die met dynamo elektromotor voedt
Alle volwaardige hybrides die we in Nederland kennen, zijn parallelhybrides: al naar gelang de omstandigheden drijft de elektromotor of de verbrandingsmotor de wielen aan of doen ze dat samen. Bij een seriehybride zorgt alleen de elektromotor voor de aandrijving. De verbrandingsmotor heeft geen mechanische verbinding met de wielen. Simpel voorgesteld is een seriehybride dus een elektrische auto met een eigen elektriciteitscentrale aan boord. In het geval van de Nissan Qashqai e-Power bestaat die centrale uit een 1,5-liter driecilinder benzinemotor (156 pk en 250 Nm) met een dynamo die de elektromotor (190 pk en 330 Nm) voedt. De maxima van de e-motor liggen hoger dan wat de turbomotor kan leveren, als er moet worden gepiekt zorgt een kleine accu (slechts 1,97-kWh netto capaciteit) voor extra elektriciteit. Bij rustig rijden of afremmen wordt de accu weer opgeladen.
Rijdt beter dan Qashqai met cvt
Na het indrukken van de EV-knop kom je op alleen een volle batterij slechts twee tot drie kilometer ver. Aardig detail is dat de verbrandingsmotor zodanig geprogrammeerd is dat zijn toerental evenredig oploopt met de snelheid van de auto. Dit geeft een veel natuurlijker effect dan het gegier bij sommige hybrides wanneer je het gaspedaal intrapt. De Qashqai e-Power rijdt verder echt als een elektrische auto, er is geen tussenkomst van een transmissie of koppeling. Dit doet de Qashqai met cvt, die soms met horten en stoten zijn werk doet, direct vergeten. En dan te bedenken dat de e-Power vlotter en zuiniger is dan die variant met cvt, maar vergelijkbaar aangekleed wel voor hetzelfde bedrag in de prijslijst staat. Wat ons betreft is de keuze dan snel gemaakt.
Signalement
Merk | Nissan |
---|---|
Model | Qashqai e-Power N-Connecta |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 44.190 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 3-cil. in lijn, hybride |
Cilinderinhoud | 1.497 cc |
Maximaal vermogen | 140 kW / 190 pk bij 4.600 tpm |
Maximaal koppel | 330 Nm bij 2.400 tpm |
Accu capaciteit (bruto) | 2 kWh |
Inhoud brandstoftank | 55 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.429 mm / 1.838 mm / 1.625 mm |
Wielbasis | 2.666 mm |
Massa leeg | 1.587 kg |
Laadvermogen | 593 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 750 kg / 750 kg |
Banden | 235/55R18Prijzen |
Topsnelheid | 170 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,9 s |
Brandstofverbruik | 5,3 l/100km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 120 g/km |
PRIVATE LEASE Nissan Qashqai

Had je deze auto's al gezien?

Nissan Qashqai 1.3 MHEV Xtronic Tekna Plus 158pk Panoramadak/Alcantara/Stoelverwarming/Bose
- 2024
- 17.417 km

Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Xtronic 158PK MHEV TEKNA NAVI PANO-DAK TREKHAAK 360-CA
- 2022
- 53.226 km

Nissan Qashqai 1.3 MHEV ✅NW MODEL✅ 160PK N-CONNECTA XL.NAVI 360.CAM VIR.COCKPIT STOEL/STUUR/RUIT.VERW. PILOT.ASS DODE.HOEK DET. 12/2024
- 2024
- 6.489 km
Lezersreacties (110) (gesloten)
.
Ps: erg fraai auto en die hem steeds vaker
.
Omdat het een compleet nieuw systeem is ben ik ook geïnteresseerd wat het brandstofgebruik is bij verschillende soorten wegen. Stadsverkeer. File. Snelweg (100 en 130). Etc. En vergelijk dat dan met een andere Qashqai met een conventionele aandrijflijn en een met een conventionele hybride. Waar blinkt zo'n seriële hybride nou uit in zuinigheid, en waar wat minder? Dat lijken me erg relevante vragen waar in ieder geval ik geen antwoord op heb.
En zuinig? Absoluut niet! Officiële cijfers geven 4,4 L/100 km. 1 liter benzine is ongeveer 10 kWh, dus 44 kWh per 100 km! Een ongeveer even grote VW ID.4 doet 18,3 kWh/100 km (60% minder), of 32 kWh/100 km als je ook de verliezen bij elektriciteitsopwekking in een gascentrale meeneemt. Die 32 kWh/100 km is echter nog steeds een kwart zuiniger dan dit vehikel en in tegenstelling tot een echte EV is deze niet met zon of wind op te laden.
Ik zou het erg waarderen als Autoweek niet mee zou gaan in deze "self-charging" bullshit. Deze auto lust niks anders dan benzine, daarmee is het een benzineauto. Punt.
De voortstuwing gebeurt op electriciteit, dat mag je geen ECHT autorijden noemen volgens de verstokte petrolhead
Alsnog stukken zuiniger en efficiënter dan de doorsnee benzine-auto. Maar whatever.........
Staat hier een 2014 auto model 2015. Rij hier 4,1l per 100km mee.
Dus stukken zuiniger als doorsnee...? Nope!
Dat zal geen Qashqai zijn geweest. Dus wat is je punt? Wel appelen met appelen vergelijken graag.....
In 2019, 3,7 miljard kg benzine en 5,78 miljard kg diesel.
En dat dan alleen maar in kikkerlandje Nederland hé!
hebben we het nog niet over kerosine of zware stookolie voor scheepvaart.....
"Wat dat kost aan delving, raffinage, logistiek, productie, verwerking en recycling?"
Oh nee, recyclen kunnen die diesel en benzine niet dat is waar, die blazen we gewoon lekker een eind de lucht in
Als je iets wil maken, heb je grofweg 2 dingen nodig: energie en grondstoffen. Energie is alleen duurzaam te maken door op stroom (of als het niet anders kan een afgeleide van stroom) over te stappen. Dat is een no-brainer.
Grondstoffen duurzaam maken is lastiger. Een auto breien van bamboestrengen is nog niet zo eenvoudig. Voor veel materiaal zullen we moeten blijven graven. Nu nog voornamelijk in de grond, maar dat kan natuurlijk in toenemende mate ook in de berg afgedankte materialen die we eerder opgegraven hebben.
Je kunt wel mikken op permanente economische stagnatie, maar dat is wat mij betreft een ondoordachte utopie. De geschiedenis wijst uit dat zulke samenlevingen altijd ten gronde gaan en vervangen worden door samenlevingen waar wel potentiele vooruitgang in zit. Enige optie: economische groei duurzaam maken.
Ophouden met industriele productie? En dan? Thuisarbeid, of helemaal niets meer maken? Dingen maken is het belangrijkste wat ons onderscheid van andere levensvormen.
Menselijke behoefte? Die is niet zo heel ingewikkeld. We leven net als andere levensvormen volgens de theorie van Darwin, het recht van de sterkste, zeg maar. Vroeger was dat letterlijk, je kon je onderscheiden als jager of vechter. Nu in onze complexere maatschappij hebben we het recht van de sterkste abstract gemaakt. Je kan je op vele manieren onderscheiden en succes drukken we uit in geld. Geld is ons recht van de sterkste. Je kan geld proberen af te schaffen, maar daarmee verander je de mens niet. Dan verzinnen we gewoon weer wat anders om onderscheid in succes uit te drukken. De behoefte van de mens is blijven bestaan en succesvoller zijn dan je buurman, zodat je comfortabeler leeft. Onze maatschappij is daar een logisch gevolg van.
.
Aan de ene kant wordt er geroepen dat BEV's onbetaalbaar zijn voor het grote publiek, en aan de andere kant wordt er gezegd dat als alle vervoer elektrisch wordt, er onvoldoende grondstoffen zijn. Of we op zijn minst de aarde dan volledig vernietigen.
.
Maar 'gewoon' doortuffen op verbrandingsmotoren gaat ons wel de toekomst in helpen?
.
Wat denk je van een vermindering van de hoeveelheid persoonlijke vervoersmiddelen. In plaats daarvan een push voor meer OV en voor de 'last mile' specifieke oplossingen als; taxi's, huurscooters/fietsen of zelfs gewoon lopen?
.
Ik hoor de wappies alweer komen met Soros, Gates, WEF en 'You shall own nothing'. Maar dat is wel waar de oplossing zit.
Doe deze berekening nou ook eens voor een vieze CO2 + NOx uitstotende biomassacentrale waarvan er al 200 staan en er nog 100 bijkomen. Of voor een kolencentrale. Of voor geïmporteerde bruinkolenstroom.
.
If it looks like a duck, walks like a duck, quacks like a duck, it is a duck
Slecht verhaal, ook van de sponsor van dit filmpje. Zeg gewoon wat het wél is.
Gemiddeld verbruik 1:20. Niet heel onzuinig, maar revolutionair? Nee absoluut niet.
.
Ipv dit continue te herhalen kan je ook op zoek naar andere tests om te kijken of het een beetje klopt.
Goed, jij je zin, dan hanteren we die 4,4 liter per 100 km wat ik verder las.
Dat is 1:22,72. Iets beter, maar nog steeds niet revolutionair.
Misschien zou ik het beter te pruimen vinden als de accu groter was, zeg 15 kWh,dat je hem thuis op kan laden voor je ww verkeer electrisch te rijden en dan voor verder de rangeextender
Een Prius doet dat al 20 jaar zo. Wel met zo’n gierende cvt waar autojournalisten maar niet mee om kunnen gaan……
En het ziet er al helemaal al beter uit dan een Prius (Over smaak valt niet te twisten)
En de prijs...byebye...
Dat was/is de X-trail.
Tegenvallend eigenlijk voor een Jap, wat gaat daar mis?
(dat is ook het geval bij (vrijwel) alle nieuwe modellen van Renault, zie de occasiontesten van de.ANW
Neem het belastingsvoordeel weg en er rijdt geen enkele Bev en plugin hyrbide meer rond. Wacht maar wanneer ze Km heffing gaan invoeren in nederland.
Zelf jij wordt er door "gesponsord ", of denk jij dat de belastingen etc niet gebruikt worden in de maatschappij, waar jij, hopenlijk, ook deel van uit maakt...
Hoe ben jij in het dagelijks leven? Spreek je iedereen aan op straat in een ICE? Waar komt deze frustratie vandaan zeg? Alsof je met een EV de wereld redt..
Waarom beoordeel je een auto af fabriek, je gaat er toch mee rijden? Beoordeel hem nadat hij is afgeschreven en gerecycled, dan wint de BEV met gemak.
In de zomerperiode.
.
Daarna is een BEV alleen maar minder belastend.
Nu had ik uit gekund met een BEV met kleinere accu, maar ik heb een tweedehandsje gekocht, die ook ooit in een redelijk klimaatvriendelijk fabriek is gemaakt. Bovendien ga ik het omslagpunt toch wel halen.
Die 1:220 haalde ik overigens door 92% van de km electrisch te rijden. Ik zie hier wel eens mensen voorbijkomen die tevreden zijn met 1:30 of 1:40 voor hun PHEV, maar die rijden niet in de buurt van de 90% electrisch. 1:40 was voor mij 50% electrisch geweest. Dus je berekening kan wel eens gaan tegenvallen.
Maar in het vervolg toch maar laten aub...
Als dat wel zo is, dan zou de turbo zowat continu moeten draaien, wat ook allesbehalve bevorderlijk is voor de levensduur van het geheel...
Dan kun je toch beter bij de Corolla Cross zijn, 200 pk vanaf 38.000 euro.
Toch is deze zeker zo leuk, technisch misschien nog wel beter, rijdt ook misschien wel best in z'n klasse.
De voordelen van elektrisch rijden, en niet de nadelen. In 5 min. getankt, en actieradius van 750 km.
Alleen natuurlijk niet de financiele voordelen die een elektrisch auto heeft, waar het de meeste om gaat.
.
Leuk, 4.x liter op 100 km, maar een full BEV doet eenvoudig 1.7 liter op 100 km equivalent.
.
Dat een pure BEV misschien te prijzig is?
.
Dat mensen het zachte kloppen van een ICE gezellig kunnen vinden?
Ook Leuk.
Allemaal leuk.
Waarom dan zo veel gekrakeel iedere keer.
Alles is gewoon leuk!
.
Als je ‘well to wheel’ gaat rekenen wordt het alleen maar ongunstiger voor de verbrandingsmotor.
.
Als er dan geroepen wordt; "bij een BEV moet je de volledige keten meerekenen" en je doet het niet met de benzine die in dit apparaat gaat, dan klopt dat simpelweg niet.
.
Zoals ik boven ook al aangaf, en het is pas een keer of 50 genoemd hier maar dat kunnen mensen gemist hebben, na circa 25 tot 30 duizend km is een BEV schoner dan een brandstof auto. Daar verandert deze 'EV' (wat het dus in het geheel niet is) niks aan.
.
Sterker nog; je hebt de nadelen van een brandstof motor (herrie) en de nadelen van een BEV (geen "emotie", want geen schakelgebeuren).
.
Ik ben ook altijd open geweest over het feit dat op zijn tijd ik rook en herrie nog steeds leuk vindt. Ik eet op zijn tijd ook nog wel eens vlees. Het zou pas hypocriet zijn als ik dat niet zou vermelden, toch?
.
Echter voor dagelijks gebruik is een verbrandingsmotor einde oefening. Het zal zeker nog even duren voordat meer dan 75% van de auto's elektrisch is en iedereen kan op zijn eigen tempo transitioneren.
.
Een nieuwe auto met brandstof-elektrische aandrijving voor dagelijks gebruik zoals deze Qashqai is zinloos. Een permanente 'range extender' op benzine, zoals BMW en GM die 10 jaar geleden in de i3 en de Ampera leverden, maar dan zonder grote batterij kent de nadelen van beide aandrijflijnen. "Zielloze" aandrijving en niet eens zuinig.
-Toyota Corolla Cross hybride
-Honda ZR-V hybride
-Nissan Qasqai E-power
Ook ben ik het serieus moe dat bijvoorbeeld een bedrijf bijna niet kan uitbreiden als er een bos achter hun domein ligt (ook al is het bos gekomen door jaren braak te liggen) terwijl voor hoogspanningsmasten bijvoorbeeld stroken van 30 km bos aan een stuk omhakken zonder dat er ook maar een vraag gesteld wordt. Tegenwoordig is alles met 2 maten en gewichten. Als toekomstgericht alles elektrisch moet worden, wat er dan nog aangelegd moet worden inclusief centrales etc. dat is impact voor het milieu ook niet te overzien.
.
Maar waarom dan het elektrische gedeelte? Nu, ze hebben het wel steeds over de rijervaring e.d. maar daar is het vaak ook meer financieel gebaseerd; de e-Power-modellen van Nissan komen in aanmerking voor een lagere schaal in het strenge Vehicular Emissions Scheme (VES). Dus behalve een korting van SGD 15.000 heb je nog meer financiële voordelen.
Een aanrader in zijn klasse.
Het nieuwe model kom je al zeer regelmatig tegen op de weg.
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.