AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Test: Nissan Qashqai e-Power

EV met eigen elektriciteit

110 reacties

Video
0 seconds of 0 secondsVolume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
Volgende Video
Nissan Qashqai (2024) - Rij-impressie
08:15
00:00
00:00
00:00
 

Met de Qashqai e-Power komt Nissan misschien wel met de leukste auto van het jaar. Althans in technisch opzicht. Het is een seriehybride, dat is op zich al uniek – én hij heeft een verbrandingsmotor met variabele compressie en dat is nog unieker. Maar wat schiet je er in de praktijk mee op?

De jongste generatie van de Qashqai is alleen verkrijgbaar met benzinemotor en naar keuze een hand­geschakelde zesbak of een cvt. Althans, tot voor kort, want aan het bestaande gamma is een variant met een hybride aandrijflijn toegevoegd. Dat is in dit geval techniek die net even anders is dan normaal. Vanbinnen en vanbuiten verandert dat nagenoeg niets aan de auto; er is nog steeds alleen maar een tankklepje, want inpluggen hoeft niet. Op het eerste gezicht is het verschil met de conventioneel aangedreven Qashqai dat de middentunnel enkele andere knoppen en een andere pook heeft en dat je 35 liter bagageruimte moet inleveren omdat er een accu onder de vloer zit. Kortom, voor wie er geen oog voor heeft is de Qashqai nog steeds de keurige middenklasse cross-over met een netjes afgewerkt, maar ietwat rommelig ingericht dashboard en stoelzittingen die aan de korte kant zijn. Maar daar zullen we nu niet over zeuren. Waar het hier om gaat, is de aandrijftechniek. En die is bijzonder. Op dit vlak is de Qashqai e-Power misschien wel de interessantste auto van het jaar. Het is een seriehybride, dat is op zich al uniek, waarvan de benzinemotor ook nog eens een variabele compressie­verhouding heeft. Dat maakt deze motor  aanmerkelijk efficiënter.

a href=

Nissan Qashqai e-Power, het staat voor een serie hybridesysteem.

Driecilinder die met dynamo elektromotor voedt

Alle volwaardige hybrides die we in Nederland kennen, zijn parallelhybrides: al naar gelang de omstandigheden drijft de elektromotor of de verbrandingsmotor de wielen aan of doen ze dat samen. Bij een serie­hybride zorgt alleen de elektromotor voor de aandrijving. De verbrandingsmotor heeft geen mechanische verbinding met de wielen. Simpel voorgesteld is een serie­hybride dus een elektrische auto met een eigen elektriciteitscentrale aan boord. In het geval van de Nissan Qashqai e-Power bestaat die centrale uit een 1,5-liter drie­cilinder benzinemotor (156 pk en 250 Nm) met een dynamo die de elektromotor (190 pk en 330 Nm) voedt. De maxima van de e-motor liggen hoger dan wat de turbo­motor kan leveren, als er moet worden gepiekt zorgt een kleine accu (slechts 1,97-kWh netto capaciteit) voor extra elektriciteit. Bij rustig rijden of afremmen wordt de accu weer opgeladen.

Rijdt beter dan Qashqai met cvt

Na het indrukken van de EV-knop kom je op alleen een volle batterij slechts twee tot drie kilometer ver. Aardig detail is dat de verbrandingsmotor zodanig geprogrammeerd is dat zijn toerental evenredig oploopt met de snelheid van de auto. Dit geeft een veel natuurlijker effect dan het gegier bij sommige hybrides wanneer je het gaspedaal intrapt. De Qashqai e-Power rijdt verder echt als een elektrische auto, er is geen tussenkomst van een transmissie of koppeling. Dit doet de Qashqai met cvt, die soms met horten en stoten zijn werk doet, direct vergeten. En dan te bedenken dat de e-Power vlotter en zuiniger is dan die variant met cvt, maar vergelijkbaar aangekleed wel voor hetzelfde bedrag in de prijslijst staat. Wat ons betreft is de keuze dan snel gemaakt.

Signalement

Merk Nissan
Model Qashqai e-Power N-Connecta
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 44.190

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 3-cil. in lijn, hybride
Cilinderinhoud 1.497 cc
Maximaal vermogen 140 kW / 190 pk bij 4.600 tpm
Maximaal koppel 330 Nm bij 2.400 tpm
Accu capaciteit (bruto) 2 kWh
Inhoud brandstoftank 55 l
Lengte / breedte / hoogte 4.429 mm / 1.838 mm / 1.625 mm
Wielbasis 2.666 mm
Massa leeg 1.587 kg
Laadvermogen 593 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 750 kg / 750 kg
Banden235/55R18Prijzen
Topsnelheid 170 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,9 s
Brandstofverbruik 5,3 l/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 120 g/km

PRIVATE LEASE Nissan Qashqai

Nissan
Nissan Qashqai DIG-T 140 Acenta
€ 676
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (110) (gesloten)

Sub-reacties inklappen
Eric B
Eric B
  • 3
@Cornelis, je zegt zuiniger. Wat was het verbruik tijdens de rit?
MCW 84
MCW 84
  • 2
Tja zo’n ritje zegt niet zoveel. Dit is een rijimpressie en niet een test waarbij ze de auto langer hebben.
.
Ps: erg fraai auto en die hem steeds vaker
RobG
RobG
  • 2
Dat is inderdaad de vraag. Ik ben niet geïnteresseerd in officiële cijfers. Wat is het gebruik in de praktijk?
.
Omdat het een compleet nieuw systeem is ben ik ook geïnteresseerd wat het brandstofgebruik is bij verschillende soorten wegen. Stadsverkeer. File. Snelweg (100 en 130). Etc. En vergelijk dat dan met een andere Qashqai met een conventionele aandrijflijn en een met een conventionele hybride. Waar blinkt zo'n seriële hybride nou uit in zuinigheid, en waar wat minder? Dat lijken me erg relevante vragen waar in ieder geval ik geen antwoord op heb.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Fraaie, goede en aansprekende auto.
straatos
straatos
  • 0
Leuk de aandacht voor variabele compressie. Lange tijd een soort Holy Grail waar een paar automakers op zoek naar waren. Plus het Hollandschge Geomecsys. En dat dit nu gecombineerd met een electroaandrijving. Je zou willen dat dit hele pakket ook beschikbaar zou komen in de electrieke Megane. We zijn benieuwd naar wat concretere cijfers van dit model. Wordt gegarandeerd een verkoopsucces, zeker als je al die vakantieverhalen hoort over het steeds op zoek moeten zijn naar een oplaadpunt in o.a. Frankrijk.
ElectronicSupersonic
ElectronicSupersonic
  • 18
"EV die zijn eigen stroom op wekt" Dat zijn wel weer heel veel woorden om "benzineauto" te zeggen...
En zuinig? Absoluut niet! Officiële cijfers geven 4,4 L/100 km. 1 liter benzine is ongeveer 10 kWh, dus 44 kWh per 100 km! Een ongeveer even grote VW ID.4 doet 18,3 kWh/100 km (60% minder), of 32 kWh/100 km als je ook de verliezen bij elektriciteitsopwekking in een gascentrale meeneemt. Die 32 kWh/100 km is echter nog steeds een kwart zuiniger dan dit vehikel en in tegenstelling tot een echte EV is deze niet met zon of wind op te laden.
Ik zou het erg waarderen als Autoweek niet mee zou gaan in deze "self-charging" bullshit. Deze auto lust niks anders dan benzine, daarmee is het een benzineauto. Punt.
Fossielvriend
Fossielvriend
  • 11
Och och, de EV fan heeft weer iets gevonden om over te zeuren. Blijf gerust in je Groene wolkje voortbewegen, maar laat anderen s.v.p. ook hun plezier in ECHT autorijden houden...!
RobG
RobG
  • 4
Qua autorijden rijdt deze Qashqai natuurlijk precies hetzelfde als een EV die je met een stekker oplaadt.
ElectronicSupersonic
ElectronicSupersonic
  • 10
Hmm... maakt een seriële hybride wel genoeg broembroem geluidjes en trillingen om mee te tellen als 'echte' auto?
Peter Klaver
Peter Klaver
  • 1
Och och, de EV fan heeft weer iets gevonden om over te zeuren. Blijf gerust in je Groene wolkje voortbewegen, maar laat anderen s.v.p. ook hun plezier in ECHT autorijden houden...!

De voortstuwing gebeurt op electriciteit, dat mag je geen ECHT autorijden noemen volgens de verstokte petrolhead
ClioRougeflamme
ClioRougeflamme
  • 5
"EV die zijn eigen stroom op wekt" Dat zijn wel weer heel veel woorden om "benzineauto" te zeggen...
En zuinig? Absoluut niet! Officiële cijfers geven 4,4 L/100 km. 1 liter benzine is ongeveer 10 kWh, dus 44 kWh per 100 km! Een ongeveer even grote VW ID.4 doet 18,3 kWh/100 km (60% minder), of 32 kWh/100 km als je ook de verliezen bij elektriciteitsopwekking in een gascentrale meeneemt. Die 32 kWh/100 km is echter nog steeds een kwart zuiniger dan dit vehikel en in tegenstelling tot een echte EV is deze niet met zon of wind op te laden.
Ik zou het erg waarderen als Autoweek niet mee zou gaan in deze "self-charging" bullshit. Deze auto lust niks anders dan benzine, daarmee is het een benzineauto. Punt.

Alsnog stukken zuiniger en efficiënter dan de doorsnee benzine-auto. Maar whatever.........
Solognac
Solognac
  • 4
4,4l per 100km.
Staat hier een 2014 auto model 2015. Rij hier 4,1l per 100km mee.
Dus stukken zuiniger als doorsnee...? Nope!
ClioRougeflamme
ClioRougeflamme
  • 5
4,4l per 100km.
Staat hier een 2014 auto model 2015. Rij hier 4,1l per 100km mee.
Dus stukken zuiniger als doorsnee...? Nope!

Dat zal geen Qashqai zijn geweest. Dus wat is je punt? Wel appelen met appelen vergelijken graag.....
ElectronicSupersonic
ElectronicSupersonic
  • 4
Stoken met alle ramen open is ook stukken zuiniger dan stoken met alle ramen en alle deuren open. Wat is je punt?
Zoefzoef de H
Zoefzoef de H
  • 1
Dat valt dus vies tegen. Zie andere reviews o.a op youtube.
Anoniem
Anoniem
  • 3
Weet je wat het aan grondstoffen kost (inspanning en brongebruik) om een zeer laag energetische en veel te zware aandrijfaccu te produceren? En dan wereldwijd in te zetten als aandrijving voor individuele vervoermiddelen? Ik denk dat we, mede gezien de aanschafprijzen van BEV's nog wel even over selfcharging geïnformeerd worden. Ik zou dat erg waarderen.
Tombaaa
Tombaaa
  • 1
Ik denk dat het aan inspanning minder kost om de BEV wereldwijd in te zetten dan om de ICE met alle olie en andere infra vanaf nul tot nu toe wereldwijd in te zetten. De milieukosten en effecten van de ICE nog even buiten beschouwing gelaten. Beter eerder een stap zetten dan later. En waarom ook niet, het kan gewoon al lang. Zeker in ons knullige, welvarende kikkerlandje.
Anoniem
Anoniem
  • 1
4-500 kg accu per auto x pakweg 1000.000.000 stuks ( er zijn er nu 1,4 miljard wereldwijd). Wat dat kost aan delving, raffinage, logistiek, productie, verwerking en recycling? Dan zijn er nog het vrachtverkeer en de luchtvaart waar elektrische plannen voor zijn. China "bezit' 97% van de benodigde zeldzame aardmetalen en 70% van de lithiummarkt. Koper? China. Honderden miljoenen kilometer koper voor de laadinfrastructuur. Ik ben benieuwd.
Verandering is angst
Verandering is angst
  • 1
Er zijn al zoveel wetenschappers die hebben aangetoond dat met de huidige techniek en grijze stroom de BEV veel liever is voor de ijsberen dan de ICE. Inderdaad niet bij productie maar wel volgens TNO (als ik het goed heb) na 26000 km. De technieken van productie en delving ivm met gunstigere gebruik van grondstoffen zorgen aan de voorkant voor meer winst. Door toenemende kennis en kunde is de recycling ook een steeds milieuvriendelijker proces.
Peter Klaver
Peter Klaver
  • 5
4-500 kg accu per auto x pakweg 1000.000.000 stuks ( er zijn er nu 1,4 miljard wereldwijd). Wat dat kost aan delving, raffinage, logistiek, productie, verwerking en recycling? Dan zijn er nog het vrachtverkeer en de luchtvaart waar elektrische plannen voor zijn. China "bezit' 97% van de benodigde zeldzame aardmetalen en 70% van de lithiummarkt. Koper? China. Honderden miljoenen kilometer koper voor de laadinfrastructuur. Ik ben benieuwd.

In 2019, 3,7 miljard kg benzine en 5,78 miljard kg diesel.
En dat dan alleen maar in kikkerlandje Nederland hé!
hebben we het nog niet over kerosine of zware stookolie voor scheepvaart.....
"Wat dat kost aan delving, raffinage, logistiek, productie, verwerking en recycling?"
Oh nee, recyclen kunnen die diesel en benzine niet dat is waar, die blazen we gewoon lekker een eind de lucht in
Anoniem
Anoniem
  • 1
Zo zie je dat de accu even industrieel wordt geproduceerd als brandstof en daarmee een verlengstuk ervan is. Wilden we een schoon klimaat of ietsjes schoner. De zeevaart ook elektrisch en de ramp is niet te overzien. Je vergat de accugrondstoffen, het geopolitieke (China) verhaal en de energiedichtheid van de accu. Alsook het koper voor de laadinfrastructuur. Vind je het een goed idee? Of ben je blij dat je met een gerust hart de aarde op een andere, geproclameerde schonere manier kan aanranden?
Tombaaa
Tombaaa
  • 2
@EHEV Volgens mij mis je het hele deel van het onafgebroken blijven oppompen, rondrijden, -varen en daarna nutteloos verbanden van de brandstof? Zo moeilijk is dat sommetje van Peter Klaver toch niet? Even los van of je het nou leuk vindt of niet, die cijfers zijn nou eenmaal zo. Al 100 jaar lang. En dat gaat niet nog eens 100 jaar zo door. Er komt wat nieuws, zoals in veel sectoren, wat ook beter herbruikbaar is. En omdat die winst belangrijker is, leg je op gebruiksgemak heel misschien iets toe (als dat al zo is). Wij mogen blij zijn deze verandering nog mee te maken.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Mijn sommetje is even makkelijk en ik zou er niet aan voorbij willen gaan. Reageer daar inhoudelijk op en we kunnen in gesprek: China, schaarste aan koper, overige grondstoffen, geopolitiek, delving, recycling, prijzen. "Deze verandering" is de opmaat naar louter collectief vervoer in de vorm van auto- of ritdelen, het OV. Bezit raakt uitgesloten. En dan moeten klimaatbeheersing van gebouwen, de industrie en boeren ook nog om. Er is een kortere weg naar een schonere aarde: Minder, veel minder economische groei, consumeren, hebzucht en/of de angst tekort te komen. Maar dat wil niemand uit angst voor verandering, net als met de BEV. Vier wielen en een stuur en rijden maar. Niet dus. er moet iets komen dat industriële productie tot het uiterste minimum reduceert. En dan zien we wel verder.
L Breevoort
L Breevoort
  • 2
Enerzijds lijk je moete te hebben met collectief vervoer, anderzijds pleit je voor minder consumptie, waarvan collectief vervoer nu net een mogelijk voorbeeld is.
Als je iets wil maken, heb je grofweg 2 dingen nodig: energie en grondstoffen. Energie is alleen duurzaam te maken door op stroom (of als het niet anders kan een afgeleide van stroom) over te stappen. Dat is een no-brainer.
Grondstoffen duurzaam maken is lastiger. Een auto breien van bamboestrengen is nog niet zo eenvoudig. Voor veel materiaal zullen we moeten blijven graven. Nu nog voornamelijk in de grond, maar dat kan natuurlijk in toenemende mate ook in de berg afgedankte materialen die we eerder opgegraven hebben.
Je kunt wel mikken op permanente economische stagnatie, maar dat is wat mij betreft een ondoordachte utopie. De geschiedenis wijst uit dat zulke samenlevingen altijd ten gronde gaan en vervangen worden door samenlevingen waar wel potentiele vooruitgang in zit. Enige optie: economische groei duurzaam maken.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Economische groei duurzaam maken. Over utopie gesproken. De aannames die je uit wat ik schrijf filtert zijn begrijpelijk, maar niet correct. Ik pleit voor het verlaten van industrieel produceren, op den duur. Gebruik van olie mag daarin het laatste stadium zijn. Het is een manier om de oorspronkelijke aarde en later gearriveerde menselijke bewoners in evenwicht te houden. Er is behoefte aan nieuwe, andere manieren om aan menselijke behoeften te voldoen. Het enige dat ik weet is dat we onze vermogens, waaronder het voorstellingsvermogen, de gedachten en verbeeldingskracht weer mogen aanspreken. De manier waarop we nu leven is (gelukkig) niet in beton gegoten.
L Breevoort
L Breevoort
  • 2
Dit is mij net iets te vaag. Ik heb zo geen idee wat je voor je ziet.
Ophouden met industriele productie? En dan? Thuisarbeid, of helemaal niets meer maken? Dingen maken is het belangrijkste wat ons onderscheid van andere levensvormen.
Menselijke behoefte? Die is niet zo heel ingewikkeld. We leven net als andere levensvormen volgens de theorie van Darwin, het recht van de sterkste, zeg maar. Vroeger was dat letterlijk, je kon je onderscheiden als jager of vechter. Nu in onze complexere maatschappij hebben we het recht van de sterkste abstract gemaakt. Je kan je op vele manieren onderscheiden en succes drukken we uit in geld. Geld is ons recht van de sterkste. Je kan geld proberen af te schaffen, maar daarmee verander je de mens niet. Dan verzinnen we gewoon weer wat anders om onderscheid in succes uit te drukken. De behoefte van de mens is blijven bestaan en succesvoller zijn dan je buurman, zodat je comfortabeler leeft. Onze maatschappij is daar een logisch gevolg van.
L Breevoort
L Breevoort
  • 1
Dit is overigens de basis. Uiteraard zijn er allerlei nuances en laten we ons niet voortdurend of alleen leiden door het streven de sterkste te willen zijn. Gelukkig hebben we ook oog voor minder basale instincten. Maar je kan dat instinct (bij gebrek aan een beter woord) niet negeren, alle pogingen daartoe lopen op een fiasco uit.
Tombaaa
Tombaaa
  • 0
Ik heb met die andere veranderingen die je noemt ook geen probleem hoor? Waarom denk je dat mensen alleen maar problemen zien? Of alleen een BEV als oplossing? Zo werkt dat bij de meesten niet. Bij jou misschien wel, maar daar zit je dan vooral zelf mee lijkt me. En dat vind ik ook wel prima.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ik begrijp en respecteer dat het je iets te vaag is. Je wereldbeeld is dat de mens niet verandert als ruilmiddelen verdwijnen. Darwin heeft mijns inziens een redelijke foto van de evolutie gemaakt, die aan het vergelen is. Mijn overtuiging is dat de aarde ons niet nodig heeft, wij de aarde wel. Balans en wederzijds respect wenselijk. De mens verandert wel degelijk, zij het langzaam. Succes is dan minder individueel en op "beter dan" gericht. Eerder gaf ik aan dat we niet werkelijk kunnen veranderen met een gebrek aan bewustzijn, en dat bewustzijn (zelfkennis en omgevingssensitiviteit gecombineerd) is groeiende. Toch maar de quote nog een keer: "Logica brengt je van A naar B, verbeelding overal." Ook vaag, maar dan door Einstein.
tonnert
tonnert
  • 0
Mooie verhalen allemaal, maar ik lees hier vooral een poging om vooral de status quo niet te veranderen.
.
Aan de ene kant wordt er geroepen dat BEV's onbetaalbaar zijn voor het grote publiek, en aan de andere kant wordt er gezegd dat als alle vervoer elektrisch wordt, er onvoldoende grondstoffen zijn. Of we op zijn minst de aarde dan volledig vernietigen.
.
Maar 'gewoon' doortuffen op verbrandingsmotoren gaat ons wel de toekomst in helpen?
.
Wat denk je van een vermindering van de hoeveelheid persoonlijke vervoersmiddelen. In plaats daarvan een push voor meer OV en voor de 'last mile' specifieke oplossingen als; taxi's, huurscooters/fietsen of zelfs gewoon lopen?
.
Ik hoor de wappies alweer komen met Soros, Gates, WEF en 'You shall own nothing'. Maar dat is wel waar de oplossing zit.
L Breevoort
L Breevoort
  • 0
Einstein zei "Imagination is more important than knowledge". Het grappige is, dat hij dan zijn eigen rijke verbeeldingskracht vooral gebruikte om meer kennis te vergaren.
FW Ta 183 Huckebein I
FW Ta 183 Huckebein I
  • 4
32 kWh/100 km als je ook de verliezen bij elektriciteitsopwekking in een gascentrale meeneemt.

Doe deze berekening nou ook eens voor een vieze CO2 + NOx uitstotende biomassacentrale waarvan er al 200 staan en er nog 100 bijkomen. Of voor een kolencentrale. Of voor geïmporteerde bruinkolenstroom.
.
is het een benzineauto/quote]
Nee.
Een EV is een auto welke door een electromotor wordt aangedreven en dat gebeurt hier. Punt.
(je kan het zelfs een BEV noemen, ipv Battery Electric Vehicle is het dan een Benzine Electric Vehicle ? ).
ElectronicSupersonic
ElectronicSupersonic
  • 5
Ten eerste fijn dat we het over het energiegebruik dus eens lijken te zijn. Misschien is het een leuke exercitie om de overige emissies eens zelf op te zoeken Huckebein. De uitkomst zal in het voordeel zijn van de EV omdat die 1) veel minder energie verbruikt; 2) een toenemend deel van die energie uit nul emissie hernieuwbare bronnen komt (zon en wind); en 3) de uitstootnormen voor elektriciteitscentrales flink strenger zijn dan voor auto's. Maar zoek het gerust op en prove me wrong.
MG MGA
MG MGA
  • 0
Mijn vorige auto ( een xc90t8) had ook een ‘charge’ modus zodat de hv- accu werd geladen. Snap het unieke dus ook niet zo…ll
Tombaaa
Tombaaa
  • 3
"EV die zijn eigen stroom op wekt" Dat zijn wel weer heel veel woorden om "benzineauto" te zeggen... (...) Ik zou het erg waarderen als Autoweek niet mee zou gaan in deze "self-charging" bullshit.
Inderdaad een accu van 1,97 kWh (!). Goed voor 2 tot 3 km, volgens Cornelis in de eerste 30 seconden. Dan is het wel duidelijk wat dit is. Daar is weinig EV's aan.
If it looks like a duck, walks like a duck, quacks like a duck, it is a duck
Slecht verhaal, ook van de sponsor van dit filmpje. Zeg gewoon wat het wél is.
tonnert
tonnert
  • 3
En een batterij die bij dagelijks wegrijden van die 3 km een gehele laad/ontlaad cyclus doorloopt. Na 5 jaar volkomen op dus.
autotech
autotech
  • 3
@ELECTRONICSUPERSONIC Helemaal mee eens. Ik heb een Plug-in gehad (Golf GTE) die ook vanuit de motor de accu kon laden. Maar daar zat een waarschuwing bij dat het een zeer inefficiente manier van laden is. Deze Nissan rijdt dan wel lekker door de elektromotor, is zuiniger dan een gemiddelde ICE en is lichter dan een Plug-in. Maar voor de efficientie kan je veel beter deze motor, die overigens een mooie doorontwikkeling is, combineren met een Plug-in accu.
Koppakking
Koppakking
  • 0
Je weet veel voor iemand die geen auto's opgeeft.
Peter Klaver
Peter Klaver
  • 6
Had gisteren al een artikel gevonden over een Note met e-Power.
Gemiddeld verbruik 1:20. Niet heel onzuinig, maar revolutionair? Nee absoluut niet.
MCW 84
MCW 84
  • 0
“Uiteraard konden we geen tank leegrijden, maar aan de hand van de actieradius in het dashboard komt het in de Normal-modus rond de 1 op 20 uit. Nou ja, bij ons dan. Bij een rijstijl die onze chaperonne niet helemaal vrolijk stemde.
.
Ipv dit continue te herhalen kan je ook op zoek naar andere tests om te kijken of het een beetje klopt.
Peter Klaver
Peter Klaver
  • 0
“Uiteraard konden we geen tank leegrijden, maar aan de hand van de actieradius in het dashboard komt het in de Normal-modus rond de 1 op 20 uit. Nou ja, bij ons dan. Bij een rijstijl die onze chaperonne niet helemaal vrolijk stemde.
.
Ipv dit continue te herhalen kan je ook op zoek naar andere tests om te kijken of het een beetje klopt.

Goed, jij je zin, dan hanteren we die 4,4 liter per 100 km wat ik verder las.
Dat is 1:22,72. Iets beter, maar nog steeds niet revolutionair.
Misschien zou ik het beter te pruimen vinden als de accu groter was, zeg 15 kWh,dat je hem thuis op kan laden voor je ww verkeer electrisch te rijden en dan voor verder de rangeextender
MCW 84
MCW 84
  • 4
Waarom moet het revolutionair zijn? 1:22 is erg netjes.
Koppakking
Koppakking
  • 1
Ja, dat vind ik ook. Met alle voordelen die er zijn voor een particulier zonder eigen oprit.
Rijzende Zon
Rijzende Zon
  • 6
E-power in combinatie met een efficiënte variabele compressie motor noem ik wel revolutionair, temeer deze niet meer kost dan een gewone benzine motor+automaat.
Boormasjien
Boormasjien
  • 3
Jammer dat het belangrijkste niet wordt genoemd, het verbruik. Als dat rond de 4,4 l/100 km is zoals hierboven genoemd schiet je er niet veel mee op.
Een Prius doet dat al 20 jaar zo. Wel met zo’n gierende cvt waar autojournalisten maar niet mee om kunnen gaan……
Tulpcell
Tulpcell
  • 3
4,4l/100km is naar mijn mening best netjes zou zuiniger dan een vergelijkbare Kia Sportage zijn.
En het ziet er al helemaal al beter uit dan een Prius (Over smaak valt niet te twisten)
Anoniem
Anoniem
  • 4
Waarom refereer je aan een Prius met gierende cvt terwijl de loftrompet gestoken wordt over nieuwe Corolla met zijn nog verder verbeterde aandrijflijn die ook gemakkelijk 1 op 20 rijdt en indien je je netjes gedraagt nog zuiniger?
Boormasjien
Boormasjien
  • 3
De Prius is de moeder aller hybrides en 20 jaar geleden was er nog geen Corolla hybride. Die gierende cvt is vooral bij automournalisten een probleem.
Zoefzoef de H
Zoefzoef de H
  • 1
Er zijn al wat reviews en allemaal zien ze een hoog verbruik. Dat is niet verwonderlijk, want je telt de verliezen gewoon bijelkaar op: eerst de benzinemotor, en dan nog de conversie naar stroom en weer terug. Het is zoiets als een automaat zonder direct drive met altijd verliezen in de koppelomvormer. En dat allemaal voor een 'elektrisch gevoel', wat zo verguisd wordt door vele mensen.
En de prijs...byebye...
Carpe
Carpe
  • 2
Deze Nissans schijnen kwalitatief helemaal niet zo goed te zijn.
Peter Klaver
Peter Klaver
  • 1
Deze Nissans schijnen kwalitatief helemaal niet zo goed te zijn.

Dat was/is de X-trail.
Tegenvallend eigenlijk voor een Jap, wat gaat daar mis?
Anoniem
Anoniem
  • 1
Renault vermoed ik. Ik moet nu wel dekking zoeken.
ak2
ak2
  • 0
De Nissan Qashqai 1 en 2 staan volgens de ANWB occasiontest juist bekend als zeer betrouwbaar. Lees maar na. De 3 zal denk ik dan ook goed scoren op betrouwbaarheid
(dat is ook het geval bij (vrijwel) alle nieuwe modellen van Renault, zie de occasiontesten van de.ANW
J OE
J OE
  • 5
Waarom niet, beter dan al die plugin Hybrides die 30 a 40 km rijden met een laadbeurt en die puur worden verkocht door het fiscale voordeel die ze geven aan bedrijven.
Neem het belastingsvoordeel weg en er rijdt geen enkele Bev en plugin hyrbide meer rond. Wacht maar wanneer ze Km heffing gaan invoeren in nederland.
Fossielvriend
Fossielvriend
  • 5
Wacht maar tot ze voor die mega zware EV bakjes wegenbelasting gaan invoeren i.p.v. rekeningrijden..! Vermoedelijk komen er dan massa zware EV bakjes weer in de verkoop.
Hybrid
Hybrid
  • 2
De motorrijtuigenbelasting is al aangepast voor plug in hybrides en EV. En zoals je weet zal deze ook gaan vervallen zodra het rekeningrijden per kilomter er doorheen komt.
MG MGA
MG MGA
  • 2
Steek je hoofd maar in het zand. Blijf Putin steunen, de Arabieren steunen en tank je maar lekker suf
Anoniem
Anoniem
  • 2
China ziet het graag gebeuren als dat niet gebeurt.
Solognac
Solognac
  • 1
Steun er veel meer dan welje jij opnoemt.
Zelf jij wordt er door "gesponsord ", of denk jij dat de belastingen etc niet gebruikt worden in de maatschappij, waar jij, hopenlijk, ook deel van uit maakt...
MCW 84
MCW 84
  • 5
Steek je hoofd maar in het zand. Blijf Putin steunen, de Arabieren steunen en tank je maar lekker suf

Hoe ben jij in het dagelijks leven? Spreek je iedereen aan op straat in een ICE? Waar komt deze frustratie vandaan zeg? Alsof je met een EV de wereld redt..
Fossielvriend
Fossielvriend
  • 2
Dus in een niet EV rijden steun je Poetin...? Steun ik ook de Verenigde Arabische Emiraten en Saudi Arabia...? De EV fanclub steunt wss dan op hun beurt de multi-nationals Vattenfall en Eneco..?
Anoniem
Anoniem
  • 5
Ik vind de PHEV de meest schone oplossing mits goed bereden. Af fabriek is een EV een stuk milieu onvriendelijker dan een ICE of een PHEV. En dat is niet vanwege de carrosserie maar vanwege de accu. Met andere woorden hoe groter de accu hoe slechter de productie is voor het milieu. Ik hoor 90% van de EV bezitters roepen dat actieradius een non issue is omdat je het maar zelden nodig hebt. Prima teer dan op voor een kleine accu met een actieradius van ca. 120 km in een PHEV. In de praktijk kan je dan voor 90% volstaan met EV rijden en 10% wordt gebruikt voor de ICE motor. Dan wordt het omslagpunt ineens heeeel veeel anders dan nu een EV met gemiddelde accu vergelijken met een ICE die rond de 1 op 15 rijdt.
Johan82
Johan82
  • 1
Welke PHEV doet 120 km op een accu? Volgens mij geen enkele en mocht er toch een te vinden zijn, kost die waarschijnlijk hetzelfde als een fatsoenlijke BEV. Geen mij die BEV dan maar. Ik heb naar een PHEV gekeken, maar het was geen doen om voor elke 50km of soms nog minder te moeten stekkeren, zeker aangezien ik alleen thuis kan laden als de openbare parkeerplaats voor de deur vrij is, is die bezet moet ik naar de laadpaal. Dan liever 1x per week aan de laadpaal of thuis bijladen als de plek toevallig vrij is.
Waarom beoordeel je een auto af fabriek, je gaat er toch mee rijden? Beoordeel hem nadat hij is afgeschreven en gerecycled, dan wint de BEV met gemak.
J OE
J OE
  • 1
30 a 40 km voor het merendeel.
In de zomerperiode.
Tombaaa
Tombaaa
  • 2
Af fabriek is een EV een stuk milieu onvriendelijker dan een ICE of een PHEV
Heb je daar een bron van?
tonnert
tonnert
  • 1
Het is een feit dat de extra materialen voor extra belasting zorgen. Maar dat is na 25 tot 35 duizend kilometer gelijkgetrokken, afhankelijk van de locatie waar er geladen wordt (meer of minder duurzame elektriciteit).
.
Daarna is een BEV alleen maar minder belastend.
L Breevoort
L Breevoort
  • 5
Ik reed een PHEV (eigenlijk een EREV) en ik reed daar redelijk zuinig mee (benzine ongeveer 1:220 over de hele tijd dat ik hem had). Maar heb 'em ingeruild voor een BEV vanwege het grotere gebruiksgemak en de betere milieu/klimaatscore. Nu gebruik ik helemaal geen benzine meer en ik kan je zeggen: nooit meer naar de Shell of Total is echt een verrijking van je leven ?
Nu had ik uit gekund met een BEV met kleinere accu, maar ik heb een tweedehandsje gekocht, die ook ooit in een redelijk klimaatvriendelijk fabriek is gemaakt. Bovendien ga ik het omslagpunt toch wel halen.
Die 1:220 haalde ik overigens door 92% van de km electrisch te rijden. Ik zie hier wel eens mensen voorbijkomen die tevreden zijn met 1:30 of 1:40 voor hun PHEV, maar die rijden niet in de buurt van de 90% electrisch. 1:40 was voor mij 50% electrisch geweest. Dus je berekening kan wel eens gaan tegenvallen.
Mirage
Mirage
  • 0
Zit tussen je oren L Breevoort deze "verrijking" psyche werkt op deze manier?
KrV
KrV
  • 1
Waarom heeft een generator (want dat is hier de benzinemotor toch) een turbo nodig? Die dient toch om koppel te leveren bij het opklimmen van toerental. Da's toch helemaal niet nodig hier. Of vergeet ik iets?
Ik stop met dieselen
Ik stop met dieselen
  • 0
Waarom heeft een generator (want dat is hier de benzinemotor toch) een turbo nodig? Die dient toch om koppel te leveren bij het opklimmen van toerental. Da's toch helemaal niet nodig hier. Of vergeet ik iets?
Ja, je vergeet iets
Zoefzoef de H
Zoefzoef de H
  • 0
Dat is een goede vraag van KRV, want een turbo verhoogt het rendement van een motor niet, maar je kunt wel met een kleinere, lichtere motor toe. Dat voordeel is waarschijnlijk waar Nissan voor heeft gekozen.
KrV
KrV
  • 0
Geweldige bijdrage, waarvoor dank.
Maar in het vervolg toch maar laten aub...
Ik stop met dieselen
Ik stop met dieselen
  • 0
Ik zal je helpen. Een turbo kan meerdere doelen dienen, ook bij een constant toerental. Eén daarvan is het terugbrengen van de vervuilende emissies
NIelTom
NIelTom
  • 1
Het nadeel van een turbo is dat hij inertie heeft en net bij wisselende toerentallen achterop hinkt. Bij een constant regime heb je dit niet en kan de motor volop profiteren van de extra laaddruk van de turbo zodat een lichter motortje vlot meer Nm afgeeft en dus meer stroom om de batterij op te laden.
KrV
KrV
  • 0
Het kan toch niet dat deze 1.5 meer dan pakweg 90pk/100Nm nodig heeft (wat hij zowat zonder turbo zou leveren) om stroom op te wekken.
Als dat wel zo is, dan zou de turbo zowat continu moeten draaien, wat ook allesbehalve bevorderlijk is voor de levensduur van het geheel...
NIelTom
NIelTom
  • 0
Ja, maar je wilt toch niet dat je 3 cilindertje continu tegen 5000 toeren moet draaien om dit te leveren? Dat zou pas nefast zijn voor de levensduur. In een turbo motor is het normaal dat de turbo draait en druk levert, daarvoor zijn ze gemaakt.
KrV
KrV
  • 0
Hoe komt het dan dat BMW in de ix3 een Kymco blokje gebruikt dat pakweg 30pk levert?
Tombaaa
Tombaaa
  • 1
Dan weten we ook meteen waar Nissan haar geld de afgelopen 5 tot 7 jaar in heeft gestoken. Kunnen ze mooi nog een jaar of 5 van profiteren lol.
MM355
MM355
  • 0
De prijslijst vanaf 43000 euro!
Dan kun je toch beter bij de Corolla Cross zijn, 200 pk vanaf 38.000 euro.
Toch is deze zeker zo leuk, technisch misschien nog wel beter, rijdt ook misschien wel best in z'n klasse.
MM355
MM355
  • 2
In de praktijk zal zo'n 5 liter per 100 km komen, natuurlijk is dit wel erg zuiner voor zo'n grote hoge auto, prima techniek.
De voordelen van elektrisch rijden, en niet de nadelen. In 5 min. getankt, en actieradius van 750 km.
Alleen natuurlijk niet de financiele voordelen die een elektrisch auto heeft, waar het de meeste om gaat.
Fossielvriend
Fossielvriend
  • 2
Juist die financiele voordelen zijn de echte redenen waarom EV bij een klein groepje populair is. Daarnaast staat het natuurlijk ook interessant als je in "je Groene vriendenkringetje" kan roepen dat "het klimaat" je aan het hart gaat. Als dat werkelijk het geval zou zijn, zou het meerendeel nog niet eens in een auto (willen) rijden. Dus hypocriet tot aan hun eigen eigen kringetje...!
tonnert
tonnert
  • 1
Juist geen voordeel van elektrisch rijden. De elektriciteit wordt zeer kostbaar opgewekt.
.
Leuk, 4.x liter op 100 km, maar een full BEV doet eenvoudig 1.7 liter op 100 km equivalent.
Anoniem
Anoniem
  • 2
Misschien in overweging nemen dat er BEV anxiety kan spelen bij de keuze voor een PHEV?
.
Dat een pure BEV misschien te prijzig is?
.
Dat mensen het zachte kloppen van een ICE gezellig kunnen vinden?
EV6
EV6
  • 2
Juist geen voordeel van elektrisch rijden. De elektriciteit wordt zeer kostbaar opgewekt.
.
Leuk, 4.x liter op 100 km, maar een full BEV doet eenvoudig 1.7 liter op 100 km equivalent.

Ook Leuk.
Allemaal leuk.
Waarom dan zo veel gekrakeel iedere keer.
Alles is gewoon leuk!
NIelTom
NIelTom
  • 2
Tonnert je maakt geen eerlijke vergelijking. Deze Nissan wekt zelf zijn stroom op, dus je moet het rendement van de (gas) centrale en de transport- en transformatieverliezen voor BEV ook meerekenen. Dan verlies je ook ongeveer 50% van het rendement voor een BEV en is het verschil al weggegomd.
tonnert
tonnert
  • 1
En de benzine komt ongefilterd zo uit de kraan lopen thuis?
.
Als je ‘well to wheel’ gaat rekenen wordt het alleen maar ongunstiger voor de verbrandingsmotor.
MCW 84
MCW 84
  • 2
En EV's/accu's worden geproduceerd en verscheept door elfjesstof?
tonnert
tonnert
  • 1
Dat is het punt niet. Het punt is dat hier een kleine energiecentrale in een auto gebouwd zit, met als enige doel elektriciteit op te wekken.
.
Als er dan geroepen wordt; "bij een BEV moet je de volledige keten meerekenen" en je doet het niet met de benzine die in dit apparaat gaat, dan klopt dat simpelweg niet.
.
Zoals ik boven ook al aangaf, en het is pas een keer of 50 genoemd hier maar dat kunnen mensen gemist hebben, na circa 25 tot 30 duizend km is een BEV schoner dan een brandstof auto. Daar verandert deze 'EV' (wat het dus in het geheel niet is) niks aan.
.
Sterker nog; je hebt de nadelen van een brandstof motor (herrie) en de nadelen van een BEV (geen "emotie", want geen schakelgebeuren).
NIelTom
NIelTom
  • 0
Tonnert, kolen, gas of olie komen ook niet zomaar uit de grond langs de electriciteitscentrale opgeborreld. Je hebt wel overschot van gelijk als je het dan opentrekt tot de "well to wheel". Maar na al deze argumenten, denk ik toch nog steeds dat een verbruik van 4,xl/100km voor zulk een serieuze machine heel respectabel zijn.
Mirage
Mirage
  • 1
Tonnert brabbelt door. Je rijdt zelf oude zuip stink Mercedes die mede schuldig is aan gletsjer waar @Tonnert ICE rijders van beschuldigd. Hypocriete reacties en zulke teksten kunnen niet, kijk even in de spiegel?
tonnert
tonnert
  • 1
Zeker, de Benz heeft dit jaar al 300 km gereden. Moet voor oktober gaan tanken, anders is de brandstof 1 jaar oud. ?
Mirage
Mirage
  • 1
3500 km naar VK en Italie toch? niet continu hypocriet drammen op ICE rijders. Aanvullen of verbeteren prima. Wel netjes blijven, soms heeft Tonnert een punt. Soms ook niet zoals over gletsjer. Dat is bijzonder hypocriet, vandaar reactie?
tonnert
tonnert
  • 1
Zeker, er zijn veel vakantiereizen mee gemaakt en die hoop ik er nog meer mee te maken. In de afgelopen 12 jaar dat ik de auto heb is er in totaal zo'n 50 duizend km mee gereden. Altijd in vakanties, want daarvoor is deze hobbyauto bedoeld.
.
Ik ben ook altijd open geweest over het feit dat op zijn tijd ik rook en herrie nog steeds leuk vindt. Ik eet op zijn tijd ook nog wel eens vlees. Het zou pas hypocriet zijn als ik dat niet zou vermelden, toch?
.
Echter voor dagelijks gebruik is een verbrandingsmotor einde oefening. Het zal zeker nog even duren voordat meer dan 75% van de auto's elektrisch is en iedereen kan op zijn eigen tempo transitioneren.
.
Een nieuwe auto met brandstof-elektrische aandrijving voor dagelijks gebruik zoals deze Qashqai is zinloos. Een permanente 'range extender' op benzine, zoals BMW en GM die 10 jaar geleden in de i3 en de Ampera leverden, maar dan zonder grote batterij kent de nadelen van beide aandrijflijnen. "Zielloze" aandrijving en niet eens zuinig.
MM355
MM355
  • 0
Word nog een leuke zware hybride Cross-Over concurentie strijd in C-sigment voor de Japanse merken;
-Toyota Corolla Cross hybride
-Honda ZR-V hybride
-Nissan Qasqai E-power
MinicooperS 3461811
MinicooperS 3461811
  • 1
Het feit is dat voor een ICE alles gedaan wordt, wat technisch mogelijk is om deze zuiniger te maken verdiend een dikke pluim voor Nissan. Een EV hoeft aan totaal geen ''milieu''' normeringen te voldoen, daarom zijn de meeste modellen hoog / zwaar / inefficiënt etc..
Ook ben ik het serieus moe dat bijvoorbeeld een bedrijf bijna niet kan uitbreiden als er een bos achter hun domein ligt (ook al is het bos gekomen door jaren braak te liggen) terwijl voor hoogspanningsmasten bijvoorbeeld stroken van 30 km bos aan een stuk omhakken zonder dat er ook maar een vraag gesteld wordt. Tegenwoordig is alles met 2 maten en gewichten. Als toekomstgericht alles elektrisch moet worden, wat er dan nog aangelegd moet worden inclusief centrales etc. dat is impact voor het milieu ook niet te overzien.
Tombaaa
Tombaaa
  • 1
Tegenwoordig is alles met 2 maten en gewichten.
Dat is ook logisch, 'vroeger' was er maar één maat. Nu komt 'de prijs' (of extra investering) voor het milieu en klimaat er bij. Dagelijks blijkt nu ook aan alle kanten dat dat veel eerder had gemoeten. Heel verbaasd kun je hierover niet meer zijn lijkt me.
IT hurts when IP
IT hurts when IP
  • 2
Ik kan wel begrijpen dat het systeem in Japan en Singapore bijvoorbeeld, ongelofelijk populair is. Als je redelijk klein woont in een appartementsgebouw en er zijn weinig laadplaatsen en die zijn duur in gebruik, is het niet zo gek om om de traditionele manier te tanken. Ik geloof er niet zo in dat het nu echt zo goedkoop is met een verbruik van 4,5-4,7 liter per 100 km.
.
Maar waarom dan het elektrische gedeelte? Nu, ze hebben het wel steeds over de rijervaring e.d. maar daar is het vaak ook meer financieel gebaseerd; de e-Power-modellen van Nissan komen in aanmerking voor een lagere schaal in het strenge Vehicular Emissions Scheme (VES). Dus behalve een korting van SGD 15.000 heb je nog meer financiële voordelen.
tonnert
tonnert
  • 2
Dank voor de uiteenzetting. Dit is een mooi voorbeeld van een subsidie die totaal misplaatst is.
Cargamel
Cargamel
  • 2
Mooie wagen! Modern zonder overdreven te doen zowel qua exterieur als interieur.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Honda heeft serie-hybride ook al een paar jaar in de jazz liggen en nu de hr-v.. dus zo heel bijzonder is dit niet. Wel mooie oplossing.
KrisPetrolHead
KrisPetrolHead
  • 0
De Jazz heeft wel een koppeling erin zitten, dus wel een andere oplossing van Nissan
ak2
ak2
  • 0
Nissan heeft over de techniek van de Qashqai heel goed nagedacht. In deze test is Cornelis bijzonder enthousiast over de hele stille, bijzonder zuinige, en zeer soepele aandrijflijn.
Een aanrader in zijn klasse.
Het nieuwe model kom je al zeer regelmatig tegen op de weg.
Koppakking
Koppakking
  • 0
Fijne manier om in de stad veel schoon te kunnen rijden en verder geen last te hebben van laadstress, maar gewoon lekker tanken in een paar minuten en daar een km of 800+ relatief zuinig mee te kunnen rijden.
Ruben 6058696
Ruben 6058696
  • 5
Schoon rijden in de stad? Da's nou net het absurde van dit concept: de benzinemotor draait permanent en geeft dus permanent uitstoot. Als je schoon wil rijden in de LEZs moet je een BEV hebben of een (P)HEV met electromodus, zeker niet dit excuusmodel. Er gaat nog altijd benzine in, geen waterstof hé.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum