Test: Nissan Ariya Nismo - Vooral veel werk van het onderstel

Vijf vragen over de sportieve EV van Nissan

Nissan Ariya Nismo

In Japan konden we als enige Nederlandse medium rijden met de Nissan Ariya Nismo. Vijf vragen en antwoorden voor een eerste indruk.

Is hij net zo spannend als de GT-R Nismo?

Nee, dat is hij niet. De Nissan GT-R Nismo is een krankzinnige auto. Een echte, pure supersportwagen. Er werden amper compromissen gesloten. Elke gram die eraf kon, ging eraf. Elke pk die erbij kon, kwam erbij. Hij ademt topsport en dat kun je aan elk detail zien. De Nissan Ariya Nismo is niet knotsgek. Hij is niet lichter, maar zelfs wat zwaarder. Aan de basis staat een vierwielaangedreven Ariya E-4orce en die heeft de grote batterij van 87 kWh en in Evolve+-uitvoering 290 kW/396 pk vermogen. Voor de Nismo wordt dat vermogen iets opgeschroefd, naar 320 kW/435 pk. Daarmee kan -ie in 5 seconden van 0 naar 100 km/h accelereren en de top is 200 km/h.

De aerodynamica van de auto werd verbeterd om extra downforce te creëren. Het meest zichtbaar is dat aan de achterkant van de auto. Op de achterklep zit een flinke spoiler en onder de bumper een indrukwekkende diffusor. De vering werd stijver gemaakt en voor werd een dikkere stabilisatorstang gemonteerd. Ten slotte werd de vierwielaandrijving ook anders afgesteld, waarbij het maximale vermogen dat naar de achterwielen wordt gestuurd werd opgekrikt van 70 naar 75 procent.

Misschien een gekke vraag, maar hoe klinkt hij?

Geluid en EV’s. Sommige merken huren grootheden in als Hans Zimmer of Jean-Michel Jarre om geluid te creëren voor een auto die van zichzelf stil is. Aan de buitenkant hoor je gewoon EV-gezoem en binnenin is het doodstil. Om toch een beetje sensatie te ontwikkelen, krijg je het geluid te horen dat de aandrijflijn van de Formule E-auto maakt. Dat gebeurt via de luidsprekers in de auto, maar eigenlijk is dat helemaal geen fijn geluid. Leuk detail: we reden de Japanse versie. Het is nog onzeker of de Europese versie überhaupt dat Formule E-soundje mee krijgt.

Tegen welke auto’s moet Ariya Nismo het opnemen?

Hij blijft qua vermogen in elk geval ver achter bij de auto’s die het merk zelf als concurrent noemt, de Tesla Model 3 Performance en Hyundai Ioniq 5 N. Die gaan ruim over de 600 pk heen. Aan de andere kant loopt hij qua vermogen weer uit op auto’s als de Skoda Enyaq RS Coupé.

Is de Nissan Ariya Nismo dat bijzondere label wel waard?

Van het onderstel is veel werk gemaakt. Hij rijdt echt werkelijk anders dan de standaard-Ariya. In het Nismo-dna zitten echter een paar dingen die je niet terugziet bij de Ariya: gewichtsbesparing en een flinke vermogenstoename.

Hoe rijdt hij?

Hij rijdt goed. De vering is veel beter in balans en de Ariya Nismo is vooral aan de achterkant stukken minder stoterig dan de gewone variant. Dat is een belangrijke winst. De besturing is dankzij de nieuwe afstemming ook veel fijner, op snelheid is de feedback beter en is het minder gissen onder welke hoek de voorwielen staan.

PRIVATE LEASE Nissan Ariya

Nissan
Nissan Ariya 63kWh Advantage Edition
€ 700
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum