Test: MG 4 Electric
In alle opzichten verrassend goed
340 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
De MG 4 Electric is er! De opmars van de Chinese EV is niet meer te stuiten. MG kennen we nu voornamelijk van de elektrische SUV ZS en de stationcar MG 5 en daar komt nu een C-segment hatchback bij. Dan valt al snel de term ID3-killer, maar prijstechnisch concurreert hij eerder met auto’s als de elektrische Corsa en 208. Veel waar voor je geld luidt het motto dus. Staat daar ook nog een fatsoenlijke auto tegenover?
De Chinese merken zijn een waar offensief begonnen en komen met de ene EV na de andere. Het tempo is bijna niet bij te benen. De ene dag is het Nio, dan Xpeng, vervolgens Aiways en ga zo maar door. Daar mogen de Europese autofabrikanten zich met recht zorgen over maken, nadat Korea met Kia en Hyundai ook al een flink stuk van de taart wist op te eisen. De ontwikkelingen gaan razendsnel en het is China er alles aan gelegen om met zijn auto’s een belangrijke rol op het wereldtoneel te spelen. Gezien de reacties onder video’s en nieuwsberichten over Chinese auto’s is niet iedereen daar even gelukkig mee en kopen velen om politieke redenen geen auto uit dat land. Een discussie waar wij ons buiten houden, wij kijken eerst en vooral naar de geboden waar. Die was ooit van bedenkelijk allooi, denk aan de Landwind en de Brilliance, maar die tijd ligt ver achter ons. Er zijn grote stappen gezet, al dan niet met kennis en hulp vanuit Europa.
MG 4 mikt op de Volkswagen ID3
Met de MG 4 richt MG zijn pijlen op de ID3. Prijstechnisch valt hij echter in het segment van de Peugeot e-208 en de Opel Corsa Electric. Voor iets meer dan € 30.000 stap je al in het basismodel, met een accucapaciteit van 51 kWh, die het zonder 3-fasenlader moet stellen, maar wel met meer dan 100 kW kan snelladen en aardig wat assistentiesystemen heeft.
Accupakket 11 cm dik
Over het uiterlijk zijn de meningen verdeeld. De spitse neus lijkt in niets op die van de andere MG-modellen. Elke versie heeft led-koplampen, maar bij de Luxury heb je daarnaast nog verticale knipperlichten in de bumper. Aan de zijkant vallen de kunststof panelen onderin de portieren op, die doen denken aan de Renault Clio. De instapper staat op 16-inch stalen wielen met zwarte doppen en banden van Kumho, de andere twee rollen op 17-inch lichtmetaal, aan het oog onttrokken door aerodynamische wieldoppen met Continental-banden. Dat merk is ook verantwoordelijk voor het remsysteem (rondom schijven), terwijl Bosch de stuurinrichting levert.
MG 4 drie centimeter langer dan een Volkswagen ID3
De MG 4 is drie centimeter langer dan een Volkswagen ID3, maar wel een paar centimeter lager. Dat is deels bereikt door het accupakket, dat slechts 11 centimeter dik is. De achterkant kenmerkt zich door een vrij forse lichtpartij, bij het topmodel loopt de lichtbalk door van links naar rechts. Die variant heeft ook een dubbele spoiler boven de ruit. Een achterwisser ontbreekt op alle uitvoeringen, net als bij de Kia EV6 en de Hyundai Ioniq 5. Bij het openen van het portier valt op dat er dubbele afdichtrubbers zijn en dat er in de deursponning eveneens een dikke rubberstrip zit. Goed geïsoleerd dus.
De portiergrepen lijken trouwens zo uit de schappen van Volkswagen te komen. Ze ogen en voelen degelijk en zo klinkt het ook als je het portier dichtgooit.

De portiergrepen van de MG 4 lijken uit de schappen van Volkswagen te komen.
Achterwielaandrijving
Eerst maar eens rijden. De zitpositie is in elk geval goed en met de afwerking van het interieur is eveneens niets mis. Centraal op het dashboard staat het scherm van het infotainmentsysteem. Dat heeft alle functies die je mag verwachten, de menustructuur is logisch, maar heel erg vooruitstrevend ziet het er allemaal niet uit. Alleen de Luxury heeft navigatie, bij de andere twee doe je dat via Apple CarPlay of Android Auto. In de testauto krijgen we echter geen verbinding met onze smartphone (dat gaat via usb) en van collega’s horen we dat bij hen het systeem ook niet vlekkeloos werkte. Werk aan de winkel dus voor MG. Direct achter het stuur zit een tweede scherm, kleiner, met allerlei essentiële informatie en een uitgebreide boordcomputer.
Een startknop is er niet; je activeert de auto door op het rempedaal te drukken en daarna met de draaiknop D of R te kiezen. Waar doet dat aandenken? Inderdaad, het is net als in de ID.3. De basis voor goede rijeigenschappen is er: achterwielaandrijving en een optimale gewichtsverdeling van 50:50. En inderdaad, de 4 biedt een flinke portie rijplezier. De besturing is goed uitgewogen en de voorwielen volgen de stuurbewegingen gewillig op. Begin je halverwege de bocht weer te accelereren, dan duwen de achterwielen de neus een beetje naar binnen. In combinatie met het direct beschikbare koppel wordt een bochtig traject leuk om te rijden.
De MG 4 rijdt goed en heeft korte draaicirkel
De onderstelafstemming is goed voor elkaar. De MG bonkt niet op dwarsrichels en de schokdempers weten de in- en uitgaande beweging van de veren op een licht sportieve manier in toom te houden. Bijkomend pluspunt van achterwielaandrijving is de korte draaicirkel, merken we tijdens het keren. Kortom, alle ingrediënten bij elkaar maken van de MG 4 een prettig sturende auto. Van de geluidsisolatie is ook werk gemaakt. Zo dringt het afrolgeluid van de banden nauwelijks door tot het interieur en het windgeruis neemt ook geen hinderlijke proporties aan. Recupereren kan de MG natuurlijk ook. Het systeem is in drie standen instelbaar. Kies je voor de zwaarste modus, dan zul je nog steeds zelf moeten remmen bij verkeerslichten en vlak voor een bocht. Geen one pedal driving dus, iets waar veel EV-rijders niet meer zonder zouden willen. Vergelijken we de beenruimte achterin met die van de ID.3, dan zien we dat de MG een maatje kleiner is en ook in de hoogte missen we wat centimeters. De bagageruimte heeft een inhoud van 363 liter (in de Luxury 350) en dat is modaal. Wil je meer meenemen, dan is er de optie van een trekhaak, waar 500 kg aan mag hangen.
Twee belangrijke opties voor optimaal elektrisch rijden zijn helaas voorbehouden aan het topmodel: een warmtepomp en batterijvoorverwarming. Adaptieve cruisecontrol en actieve rijstrookassistentie zijn altijd standaard.
Na deze eerste kennismaking stellen we vast dat de prijs niet de enige reden is om voor de MG 4 te kiezen, want hij heeft genoeg andere kwaliteiten.
PLUS & MIN
- +Stuurt verrassend goed
- +Goede kwaliteit van afwerking
- -Matige beenruimte achter
- -Weerspiegeling in display
Signalement
Merk | Mg |
---|---|
Model | 4 Long Range Luxury |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Prijs | € 36.490 |
Specificaties
Brandstof | elektrisch |
Motor | 1 elektromotor |
Maximaal vermogen | 150 kW / 204 pk |
Maximaal koppel | 250 Nm |
Accu capaciteit (bruto) | 64 kWh |
Lengte / breedte / hoogte | 4.287 mm / 1.836 mm / 1.504 mm |
Wielbasis | 2.705 mm |
Massa leeg | 1.685 kg |
Laadvermogen | 448 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 500 kg / 500 kg |
Banden | 215/50R17Prijzen |
Topsnelheid | 160 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,9 s |
Stroomverbruik (WLTP) | 16,6 kWh/100km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 0 g/km |
Actieradius (WLTP) | 435 km |
Lezersreacties (340) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.