Test: Mercedes-Benz E 200
Omdat het altijd nog beter kan
In de schaduw van de nog altijd in populariteit toenemende SUV’s is Mercedes-Benz druk bezig het voortbestaan van de grote sedan te waarborgen. Hiertoe wordt de E-klasse technisch in de voorhoede gehouden. Hoe geslaagd is de recente bijpuntsessie?
In de showrooms verdringen EV’s en SUV’s (en steeds vaker ook combinaties daarvan) elkaar om de voorste plekken. Hoe groter, hoe mooier en als het even kan graag met een stekker. Evengoed is er ook nog altijd ruimte voor de traditionele, conventioneel aangedreven fullsize sedan. Mercedes-Benz onderstreept dit door de E-klasse een tussentijdse update te geven. Getuige de subtiliteit van de wijzigingen is Das Haus nog steeds behoorlijk tevreden over deze grote sedans. Het meest in het oog springend zijn de nieuwe achterlichten en de kleinere (beter gezegd: minder grote) grille van de E-klasse.
Mild hybrid
Het echte nieuws zit onderhuids. De techniek is bijgepunt en de elektronica opgewaardeerd. De viercilinder benzinemotor van Mercedes maakt deel uit van een grote, modulaire motorenfamilie, waarvan we door de jaren heen steeds meer leden hebben leren kennen, met zowel vier als zes cilinders, als benzine en als diesel en als mild hybrid en als plug-in hybride. De benzineversie in de E200 kwijt zich als basismotor prima van zijn taak. Mede dankzij een voorbeeldig trillingvrije loop toont de intern als M254 aangeduide motor zijn beschaafde karakter. Hooguit laat hij wat van zich horen bij het dieper intrappen van het gaspedaal, maar verder is er van enige wanklank geen sprake. Of dit komt door de geïntegreerde startgenerator (15 kW en 180 Nm) of door de verbrandingsmotor zelf, is lastig te bepalen, maar de Mercedes-motor reageert doorgaans kwiek op het gaspedaal. Met de tussentijdse verfijningsslag lijkt de afstemming tussen motor en transmissie niet vergeten. Bij versnellen wordt er de ene keer vliegensvlug en vrijwel ongemerkt van de ene naar de andere versnelling geschakeld, terwijl het ook vaak voldoende blijkt om zonder te schakelen optimaal gebruik te maken van de flexibiliteit in het trekkrachtverloop. Wel zo comfortabel. Motor en bak zijn in de E-klasse een twee-eenheid. En met de lange, negende versnelling hoeft de Mercedes-motor nauwelijks toeren te maken om de kruissnelheid vast te houden. Dat laatste heeft ook zijn invloed op het brandstofverbruik. De Benz gebruik in de praktijk een nette 1 op 11,8.
Comfort
Geheel in lijn met de aandrijftechniek heeft de sedan een stabiel onderstel, dat meer op comfort is afgestemd dan op dynamiek. Comfort overheerst. Evengoed heb je geen moment het gevoel dat de auto je in de steek laat wanneer je eens wat sneller een bocht in duikt. De Mercedes voelt goed in balans. Waar het gaat om veiligheid en rijassistentie draait Mercedes al een aantal jaren mee in de voorhoede. Neem bijvoorbeeld de strak gekalibreerde systemen die keurig afstand houden tot de auto voor je en die de auto zonder gezwalk op het hart van de rijbaan houden. Wel is het zo dat je voor het rijassistentiepakket van Mercedes moet bijbetalen. Als het moet, kan het cruisecontrol-systeem op basis van navigatiedata zelfstandig het tempo aanpassen aan de omstandigheden, zodat je met een veilige snelheid de bocht door gaat. Het is een aantrekkelijke optie waarvoor wel moet worden bijbetaald. Ongeacht je postuur kost het overigens geen enkele moeite om je achter het stuur te positioneren. Stoelen en stuurwiel zijn in ruime mate verstelbaar en in alle richtingen beschik je over vorstelijk veel ruimte.
Huisstijl
Voor de inrichting van het interieur volgt Mercedes altijd zijn eigen, markante huisstijl. Wel zien we enkele subtiele aanpassingen. Zo is het analoge klokje op de middenconsole verdwenen, net als de draaiknop om het infotainmentsysteem te bedienen. Dat laatste betekent zeker niet dat de bediening erop achteruit is gegaan. Er is nog altijd een touchpad op de middentunnel en het kan ook door het scherm aan te raken, je stem te gebruiken (“Hallo Mercedes”) of via het stuur. Dat laatste kon vóór de facelift ook al. Daartoe had je twee minieme touchpads ter beschikking en dat werkte prima. Nu komt Mercedes met een nieuw stuur en daarop zijn die losse touchpadjes van weleer vervangen door één naadloos glad geheel en dat werkt net even minder nauwkeurig. Niet elke vooruitgang is een verbetering. Maar goed, het is een kleinigheidje in een groter geheel waarop verder weinig valt aan te merken. Zo houdt Mercedes vast aan een set fysieke knoppen om de airco te bedienen en zijn er fysieke sneltoetsen om direct mee naar de hoofdmenu’s van het multimediasysteem te gaan.
De basisprijs van de E 200 bedraagt € 60.291. Mercedes werkt in principe met één basisuitvoering, maar heeft daarnaast ook zogenoemde Business Solution-varianten plus een aantal ‘lines’ die helemaal kunnen worden gepersonaliseerd aan de hand van een lange lijst extra’s, al dan niet in pakketvorm. Mercedes biedt op dit vlak nog meer dan andere merken de ruimte tot individualiseren.
Oordeel
Mercedes heeft alles uit de kast gehaald om de E-klasse op te waarderen. Zijn comfortabele onderstel en dito aandrijflijn, het afwerkingsniveau en het ruimtegebruik zijn speerpunten om niet alleen de concurrentie op afstand te houden, maar ook om nog altijd dapper weerstand te bieden tegen de oprukkende SUV’s.
Signalement
Merk | Mercedes-Benz |
---|---|
Model | E 200 |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 9 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 61.671 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn, mild-hybrid |
Cilinderinhoud | 1.991 cc |
Maximaal vermogen | 145 kW / 197 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 320 Nm bij 1.650 tpm |
Inhoud brandstoftank | 66 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.935 mm / 1.852 mm / 1.468 mm |
Wielbasis | 2.939 mm |
Massa leeg | 1.600 kg |
Laadvermogen | 660 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.900 kg / 750 kg |
Banden | 225/55R17Prijzen |
Topsnelheid | 240 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,1 s (fabrieksopgave: 7,5 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 2,8 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 5,7s |
Brandstofverbruik | 8,5 l/100km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 162 g/km |
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
'Mercedes-AMG C63 krijgt toch niet alsnog een V8'
Praktijkervaring Mercedes-Benz E-Klasse: eigenaren delen ervaringen met hun auto
Brabus 900 is krankzinnig sterke Mercedes-AMG E63 S
Mercedes-Benz C-, E- en S-klasse - Vergelijkende Test
Mercedes-Benz 500 E vs. Mercedes-AMG E 63 S - Vergelijkende Test
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (26) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.