Test: Lucid Gravity – Ook de tweede maakt indruk

Is groter inderdaad beter?

92 reacties

Video
AutoWeek 17 2025
AutoWeek 17 2025

Je leest het in AutoWeek 17 2025

De Lucid Gravity is de tweede auto van het Amerikaanse Lucid Motors. Maakt de grote elektrische SUV net zoveel indruk als de eerste auto van het merk, de Lucid Air? Je leest het in deze test.

Kun je kort uitleggen wat de Lucid Gravity in deze test is?

De Lucid Gravity in deze test is een enorme SUV van meer dan vijf meter lang en twee meter breed. Lucid noemt hem compact, maar het enige wat enigszins meevalt, is de hoogte. Maar goed, de concurrentie die het merk noemt, bestaat onder meer uit Rivian R1S Max en de Cadillac Escalade IQ. Alles is relatief. Voor Europese begrippen is de Gravity wel zo’n beetje het grootste segment, denk Mercedes-Benz EQS SUV. Het moet gezegd: de Gravity is inderdaad enorm ruim. Veel van de specificaties zijn nog in Amerikaanse eenheden en/of onder voorbehoud van definitieve homologatie, maar Lucid belooft dat met alle zittingen plat de laadruimte op meer dan 3.000 liter uitkomt. Optioneel is de Gravity er ook met een derde zitrij en daar kun je als gemiddelde Nederlandse volwassene ook daadwerkelijk fatsoenlijk zitten. Dan hoeven de mensen op de tweede zitrij niet eens echt in te schikken. Ruimte aan alle kanten dus en zelfs met de enorme buitenmaten in het achterhoofd is het best indrukwekkend. Helemaal voorin zit zelfs nog een frunk van 230 liter, die ook nog dienst kan doen als anderhalfpersoons bank. Weer eens wat anders dan een vakje dat amper groot genoeg is voor de laadkabel.

Lucid Gravity

Aan ruimte kún je geen gebrek hebben in de Lucid Gravity

Wat zijn de elektrische specificaties van de Lucid Gravity in deze test?

In tegenstelling tot de Lucid Air is de Lucid Gravity er slechts in één variant: de Grand Touring. Die heeft een netto 123 kWh batterij en twee elektromotoren, die volgens een voorlopige opgave goed zijn voor zo’n 800 pk en 1.232 Nm koppel. Met andere woorden: in een rechte lijn is de Gravity verpletterend snel. Dat geldt trouwens ook voor de snellaadcapaciteit, want dankzij 900 volt-techniek belooft Lucid een maximale DC-laadsnelheid van 400 kW. Toch moet de efficiëntie groot genoeg zijn om uit die 123 kWh zo’n 700 WLTP-kilometers te persen. Ook hiervoor geldt dat het allemaal nog onder voorbehoud is, maar aan die 800 pk twijfelen onze nekwervels in elk geval niet meer…

Lucid Gravity

De Lucid Gravity heeft een mooi interieur, maar de touchpads op het stuur kunnen beter.

Staat de Lucid Gravity op hetzelfde platform als de Lucid Air?

Hoewel het voor de hand ligt om te denken dat de Gravity onderhuids identiek is aan de Air ligt dat in de praktijk een stuk gecompliceerder. Een van de aanwezige engineers beschrijft het in plaats van twee modellen op een platform als twee modellen op anderhalf platform. Er was meer tijd en kennis om de (onderstel)techniek te ontwikkelen en dus krijgt de Gravity ten opzichte van de Air onder meer luchtvering en herziene voor- en achterwielophanging. Optioneel is er dan ook nog een Dynamic Handling Package, waarmee de luchtvering een upgrade krijgt naar een variant met drie kamers en er sturende achterwielen aanwezig zijn. Uiteraard krijgen wij tijdens de eerste kennismaking de variant met alle toeters en bellen en dat mist zijn uitwerking niet. Integendeel: voor een 2.768 kilo wegende tank voelt de Gravity verbazingwekkend lichtvoetig en compact. In de standaardmodus is het een strakke, maar bijzonder comfortabele langeafstandsraket, via Swift en Sprint kom je bij een SUV die een heel aardige imitatie van een sportwagen kan doen.

Lucid Gravity

Zelfs op de derde zitrij van de Lucid Gravity heb je voldoende ruimte

Wat kost de Lucid Gravity in deze test?

Op de precieze prijs van de Lucid Gravity moeten we nog even wachten. In deze test rijden we nog met auto’s uit de zogenaamde voorserie. De productie voor de VS begint later dit jaar en pas in het eerste kwartaal van 2026 verwachten we de Gravity in Europa. In de VS is de Gravity er vanaf $94.900, dus een instapprijs van rond een ton in Europa ligt in de lijn der verwachting. Voor dat geld krijg je een indrukwekkend product. Hoewel het marktpotentieel groter is dan dat van de Air beperkt Lucid zich daarmee nog wel steeds tot een vrij exclusieve kring klanten.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (92) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum