Test Lancia Ypsilon – Is een hot hatch zonder geluid ook leuk?
HF E-voluzione
59 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Weer een merk dat een sportief label uit het verleden op een EV uit het heden plakt: Lancia transformeert de elektrische Ypsilon tot HF. Twee letters die de liefhebbers van klassieke Lancia’s spontaan doen mijmeren over de fameuze Lancia Delta HF Integrale, het vierwielaangedreven turbomonster waarmee het merk de ene rally na de andere won.
Lancia heeft alle reden om trots te zijn op de rijke rallyhistorie van de Delta HF, met 46 overwinningen en zes keer de constructeurstitel in het WRC. Het HF-logo stamt uit 1960 en in 1963 werd het HF Lancia Racing Team opgericht. De eerste Lancia met het HF-logo was de Fulvia Coupé HF in 1966, in 1974 opgevolgd door de Stratos HF en in 1983 door de Delta HF. De laatste tot nu toe was de Delta HPE Turbo HF (1995-2000). Het zal veel liefhebbers een gruwel zijn dat de nieuwe HF een elektrische is. Aan de Ypsilon HF de nobele taak zich toch te bewijzen.
De prachtige HF-historie van Lancia in één beeld gevat.
Ook als minder heftige Ypsilon HF Line
De Ypsilon HF heeft een 280 pk sterke elektromotor die de voorwielen aandrijft. Het is een aandrijflijn die Stellantis uitrolt over een deel van het modelpalet. De Abarth 600e Scorpionissima, Alfa Romeo Junior Veloce, Opel Mokka GT/E en Peugeot e-208 GTIhebben of krijgen dezelfde krachtcentrale. Mocht je de HF wat te heftig te vinden, maar wil je toch een iets sportievere Ypsilon, dan is er vanaf nu de HF Line met de bekende 110 pk hybride. Met zijn prijs van € 33.800 kost hij hetzelfde als de LX.
De HF Line heeft een 110 pk benzinemotor. Het onderstel is niet aangepast.
We zien de Lancia Ypsilon niet zo vaak, klopt dat?
De kans is groot dat je nog nooit een nieuwe Ypsilon in het wild hebt gezien, want het gaat niet zo hard met de verkoop. Waar de twee zustermodellen Opel Corsa en Peugeot 208 in de eerste vijf maanden van dit jaar goed waren voor meer dan tweeduizend stuks bleef de teller voor de kleine Lancia steken op 69 stuks. Het valt niet mee om als merk na tien jaar afwezigheid een comeback te maken. Daar komt bij dat Lancia altijd al een buitenbeentje was, een auto voor de individualist. Niet in Italië trouwens, want daar bleef de vorige Ypsilon zelfs meer dan tien jaar na zijn marktintroductie als een malle verkopen. In 2022 verlieten er zelfs 41.000 stuks de showroom. Ook daar is de huidige versie echter geen succes, zo laten de verkoopcijfers zien. Dat zal alles met de prijs te maken hebben, plus het feit dat de vorige iets meer MPV-karakter had en met een lpg-installatie leverbaar was.
Mooie sportstoelen, die je goed vasthouden tijdens snel bochtenwerk.
De Lancia Ypsilon HF oogt lekker dik
In elk geval is de Ypsilon HF wel een dikke verschijning, met die 18-inch wielen, een 20 mm verlaagd onderstel en 30 mm extra spoorbreedte, wat tot uiting komt in de dikkere lijsten op de wielkastranden. De voorste hebben een extra uitstulping achter de wielen die typerend is voor de HF. Het front is ook anders dan dat van de reguliere Ypsilon, met meer zwarte kunststof. Vreemd genoeg heeft hij niet de vier ‘gaten’, die een knipoog naar de oude Delta Integrale moeten zijn en die we bij de andere Ypsylons wel terugzien, ook al zijn die bij de elektrische versie dicht. Aan de achterkant valt de prominent aanwezige diffusor op, die van opzij gezien een flink stuk uitsteekt. Voorin heeft de HF fijne sportstoelen, een sportstuur met HF-logo en aluminium pedalen. De bekleding wijkt ook af van die in de andere versies.
Iets lager, iets breder, dikke wielkastranden: de Lancia Ypsilon HF smoelt goed!
Sneller dan een Lancia Thema 8.32
Dat het niet bij uiterlijk vertoon blijft, had je al aan de specificaties gezien. De elektromotor op de voorwielen levert 280 pk en 245 Nm koppel. De Lancia Thema 8.32, met zijn Ferrari-V8, en zelfs de Delta HF Integrale Evoluzione kunnen wel inpakken met hun schamele 215 pk. Maar hoe krijg je al dat koppel op een fatsoenlijke manier vertaald naar grip en tractie in snelle bochten? Met een setje goed rubber kom je al een heel eind, maar een sperdifferentieel is eveneens onontbeerlijk en dat heeft de elektrische HF dan ook. Het remsysteem is aangepast aan het geweld. Daarvoor klopte Lancia aan bij Alcon uit Engeland. Dat merk is bekend uit de racewereld en levert bijvoorbeeld de het remsysteem voor alle auto’s uit de Formule E. En in de begindagen aan het rallyteam van Audi, begin jaren 80.
Hoe opwindend is de Lancia Ypsilon HF?
Op de testbaan van Stellantis in Balocco mogen we de HF de sporen geven. Lancia monteerde een set puike banden: Michelin Pilot Sport Cup 2, die voldoende grip hebben, zo merken we bij de lancering. Want natuurlijk gaat het stroompedaal meteen naar de bodem bij het wegrijden, op dit circuit kan en mag zo ongeveer alles. Heel even draaien de voorwielen door, maar al snel herpakt het rubber zich. De vering is voelbaar stijver dan in onze duurtest-Ypsilon, maar is niet knetterhard.
Echt leuk wordt het wanneer de eerste bochten opduiken. Tijdens hard aanremmen voel je dat de grotere schijven geen enkele moeite hebben met het vertragen. Met het ontbreken van tegenliggers kunnen we de ideale lijnen rijden. In bochten kun je vroeg weer de volle bak vermogen naar de voorwielen sturen; het sperdifferentieel mist zijn uitwerking niet. Abrupt van het gas in een bocht resulteert niet in een achterkant die een stapje opzij zet, zoals dat bij sommige auto’s het geval is. De combinatie van instant koppel, veel vermogen, enorm veel grip en een goed onderstel maakt van de Ypsilon HF een lekker bommetje.
Je hebt enorm veel plezier in de Ypsilon HF.
Leuk, scherp geprijsd, acht jaar garantie
Dat Lancia teruggrijpt op de HF-historie begrijpen we. Met zijn prijs van net geen €41.000 is de Lancia Ypsilon HF geen koopje, maar vergeleken met de minder krachtige Alpine A290 en Mini Cooper JCW, om maar eens twee andere elektrische hot hatches te noemen, is hij dan weer relatief goedkoop. De Ypsilon hoeft zich ook niet te schamen voor het HF-label. Het is een vermakelijk ding, waar we met veel plezier in stuurden. Ook goed om te weten is dat Lancia acht jaar garantie (maximaal 160.000 km) geeft op de Ypsilon.