Test Hyundai Nexo (2025) – Comfortbubbel met rakettechniek
Blijft het proeftuinieren of staan we nu aan de vooravond van de grote doorbraak?
101 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Tegen alle trends in blijft Hyundai inzetten op waterstof. Ze houden in Seoul zelfs zoveel vertrouwen in de brandstofcel dat we nu kennis kunnen maken met de compleet nieuwe Hyundai Nexo. Die is sneller, zuiniger en komt nog verder dan zijn voorganger. Hoe die nieuwe H2-SUV rijdt ontdekken we in Zuid-Korea.
Wat is de Hyundai Nexo voor auto?
Na zeven jaar presenteert Hyundai een volledig nieuwe generatie van zijn Nexo, de middenklasse SUV met brandstofceltechniek. Hoewel van voor- tot achterbumper nieuw, is de Nexo nagenoeg even groot als zijn voorganger. Het grote nieuws zit vooral in de techniek.
De nieuwe Hyundai Nexo is vrijwel even groot als zijn voorganger.
Wat voor techniek heeft deze waterstofauto?
Het begint bij de waterstoftanks. De Nexo heeft er drie. Daarin kan meer waterstof meegenomen worden dan bij zijn voorganger, 6,69 kg in plaats van 6,33 kg. Mooi, maar de meeste aandacht is besteed aan de brandstofcel-stack, die is zowel efficiënter als potenter geworden en levert voortaan netto 94 kW waar dat eerder nog 85 kW was. Die elektriciteit kan hij direct aan de bij 204 pk (150 kW) piekende elektromotor leveren of deels afstaan aan een 2,64-kWh accupakket. Dat is een bescheiden batterij, vergelijkbaar met die van een hybride, je kunt hem ook niet met een kabel opladen. Hij is vooral bedoeld als buffer voor als de motor meer nodig heeft dan de brandstofcel-stack kan leveren en om snel op het gaspedaal te kunnen reageren. Een brandstofcel is immers een chemisch fabriekje dat – al is het minimaal – even tijd nodig heeft om op gang te komen. Doordat het vermogen wat de accu kan leveren is vergroot van 40 kW naar 80 kW merk je in de praktijk niets van enige vertraging van de brandstofcellen.
Dankzij grotere waterstoftanks en efficiëntere brandstofcellen heeft de nieuwe Nexo een actieradius van 826 km.
Hoe gedraagt de brandstofcel-aandrijflijn zich?
De Nexo rijdt net als een inmiddels gewone batterij-elektrische SUV. In de praktijk blijkt 204 pk meer dan genoeg om bovengemiddeld vlot met het verkeer mee te komen; de respons op het gaspedaal is goed. Een stoplichtsprinter is de voorwielaandrijver echter niet, hij is meer bedacht om comfortabel te cruisen. Ook reageert de motor keurig wanneer je het gas loslaat, de mate van remregeneratie regel je met de flippers aan het stuur. Dat kan in vier standen, van nagenoeg weerstandloos uitrollen tot one-pedal-drive, waarmee je elektriciteit terugwint voor het accupakketje. Je merkt pas dat je met een waterstofauto op pad bent wanneer je moet tanken, en niet aan de laadpaal hoeft.
Je merkt pas dat je op waterstof rijdt als je niet kunt laden, maar moet tanken.
Hoe ver komt de Nexo op waterstof?
Op een volle tank moet je 826 WLTP-kilometers kunnen afleggen, dat is veel meer dan de vorige generatie Nexo die een actieradius heeft van 665 kilometer. Dat verschil komt niet alleen doordat de nieuwe Nexo een grotere tank heeft, maar ook doordat de nieuwe zuiniger is geworden. Hij heeft volgens opgave 0,81 kg waterstof nodig per 100 kilometer waar dat bij de vorige editie 0,95 kg is. De waterstofnippel zit achter een klepje in het linker achterscherm. Aan de andere kant, in het rechter achterscherm, zit ook een klepje. Hierachter gaat een stopcontact schuil, want deze auto is geschikt voor V2L, vehicle to load. Je kunt zonder tussenkomst van adapters gewoon een stekker in de Nexo steken, handig op de camping of bij klussen buitenshuis.
Je kunt de nieuwe Nexo ook als aggregaat gebruiken: V2L oftewel vehicle to load.
Is er genoeg ruimte in het interieur?
De nieuwe Nexo is een centimeter korter dan zijn voorganger, maar – maatgevend voor de interieurruimte – de afstand tussen voor- en achteras is ongewijzigd. Dat betekent voorin weer meer dan genoeg ruimte, we wensen daar hoogstens iets langere stoelzittingen. Achterpassagiers hebben genoeg beenruimte, ruim vier centimeter meer dan voorheen. Doordat de waterstoftanks deels onder de achterbank zijn weggestopt, zit je lekker hoog; met je benen echt op de bank en je knieën bijna onder 90 graden. Zeker vergeleken met wat we tegenwoordig kennen van EV’s met hun lage zittingen waardoor je knieën een heel scherpe hoek maken is de zitpositie achter in de Nexo een verademing. Keerzijde van de medaille is dat er weinig hoofdruimte overblijft. Gelukkig kan de rugleuning van de achterbank iets achterover waardoor je iets aan hoofdruimte terugwint. Toegegeven, dat laatste gaat wel iets ten koste van de bagageruimte, maar die is groot genoeg: met een inhoud van 510 liter past er 49 liter meer in dan bij Nexo-generatie 1.
Achterin zit je lekker hoog, boven op de waterstoftanks. Pas alleen op dat je je hoofd niet stoot.
Heeft de waterstof-Hyundai een fatsoenlijk onderstel?
Net als de aandrijflijn en het interieur ligt ook bij het onderstel de focus op comfort, waarbij de Nexo even goed mooi stabiel en solide aanvoelt. Bij Hyundai hebben ze hun best gedaan om ongewenste trillingen en vibraties zoveel mogelijk buiten te sluiten en dat is absoluut gelukt. De stuurinrichting voelt een beetje synthetisch, afstandelijk en weinig communicatief, maar het kost geen enkele moeite om de auto de richting uit te laten gaan die jij wilt.
Geheel in lijn met de aandrijftechniek ligt ook bij het onderstel de nadruk op comfort.
Hoe werken de ADAS-hulpsystemen?
Als je zelf geen zin hebt om te sturen: de assistentiesystemen reageren naar behoren en mooi gekalibreerd. De rijbaanassistent doet keurig zijn werk, ook bij de ondersteuning om van rijstrook te wisselen. Daarnaast houdt de adaptieve cruisecontrol keurig afstand tot onze voorligger. We hebben onze eerste kennismaking met de Nexo in een exemplaar met Zuid-Koreaanse specificaties. Hierdoor hebben we adaptieve cruisecontrol die niet alleen samenwerkt met het navigatiesysteem om af te remmen voor bochten, maar (wanneer je een te hoge snelheid hebt ingesteld) ook keurig afremt voor snelheidscamera’s, om daarna het tempo weer op te voeren naar de ingestelde snelheid. Ook bij trajectcontroles garandeert hij dat je gemiddelde snelheid niet te hoog is. In het multimediascherm geeft hij zelfs keurig aan wat je gemiddelde tempo is op dat traject. Dit willen we thuis ook!
Dankzij goed gekalibreerde assistentiesystemen kost sturen weinig moeite.
Is er nog meer innovatie?
De Nexo waarmee we onze eerste kennismaking hebben, is voorzien van camera’s in plaats van spiegels. Dat scheelt in de luchtweerstand. Maar we zijn er niet echt stuk van. Hoewel ze voor hun soort dik in orde zijn, zijn we geen liefhebber van dit concept. Het is nog niet zeker of de Nexo’s die naar Nederland komen die camera’s standaard meekrijgen of dat het een optie wordt die je achterwege kunt laten. De prijs is evenmin bekend. Dus of je waar voor je geld krijgt? Dat durven we nog niet te zeggen. We verwachten dat de nieuwe Hyundai Nexo iets duurder is dan zijn voorganger die vanaf € 69.995 in de prijslijst staat. Hiermee is de nieuwe Nexo vergelijkbaar geprijsd als bijvoorbeeld de volledig elektrische Hyundai Ioniq 9. Maar die elektrische SUV is wel een maatje groter dan de Nexo.
Camera's in plaats van buitenspiegels, we lopen er nog steeds niet warm voor.
- +Soepele aandrijflijn
- +Comfortabel onderstel
- -Geen buitenspiegels maar camera's
- -Beperkte hoofdruimte achterin
Oordeel
Met zijn naar een hoger plan gebracht brandstofceltechniek blijkt de nieuwe Hyundai Nexo een comfortabel rijdende middenklasse waterstof-SUV. Prijzen zijn nog niet bekend. Dus of je waar voor je geld krijgt? Dat durven we nog niet te zeggen.
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Hyundai Nexo Plus Pack FCEV Waterstof 163PK / Navigatie / Pano-schuifdak / Leder / LED / Pdc+Camera / Apk 11-2026
- 2019
- 62.516 km

Hyundai Nexo FCEV Plus Pack Panorama Dak | Stoelverwarming | Camera
- 2022
- 28.418 km

Hyundai Nexo FCEV Plus Pack Waterstof! | Zeer nette auto | Comfort en Zuinig
- 2019
- 89.158 km
Lees ook

Hyundai blijft zich vastbijten in waterstof: nieuwe Nexo betrapt

Hyundai Initium: voorproefje nieuwe waterstofauto

Meer waterstofnieuws: nieuwe Hyundai Nexo voor het eerst te zien

Toyota Mirai vernieuwd: verbeterde veiligheid en infotainment

Lezersreacties (101) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.