Test: Hyundai Ioniq 9 - op elke zitrij zit je ruim, groter dan Kia EV9 en zeer comfortabel
Weer een elektrische zevenzitters met hoge instap
31 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
- Marc Klaver
- Eerste rijtest
Dat er in deze wereld nog altijd ruimte is voor grote auto’s met zes of zeven zitplaatsen is wel duidelijk. Met hun hoge instap en volop ruimte zijn ze geliefd bij grote gezinnen, voetbalvaders en hockeymoeders. Er is steeds meer keuze in elektrische SUV’s met drie zitrijen. Zoals de nieuwe Hyundai Ioniq 9, die net een maatje groter is dan zijn neef Kia EV9.
De Hyundai Ioniq 9 oogt gestroomlijd. Is hij dat ook?
De Ioniq 9 is een directe neef van de Kia EV9 en deelt veel van zijn techniek met die auto. Daarmee houden de gelijkenissen ook wel zo’n beetje op. Dat valt al op als je de Hyundai in het echt ziet. Ja, hij is groot, maar dat hebben de ontwerpers aardig weten te verbloemen. Waar de EV9 bonkig en kolossaal overkomt, oogt de Ioniq 9 eerder rank. Dat begint al bij het front, dat met een duidelijke ronding overloopt in de motorkap. Die eindigt op zijn beurt bij een redelijk vlak liggende voorruit. Naar achteren toe loopt het dak iets af en gaan de flanken licht naar binnen. Hyundai spreekt van een ‘boat tail’ en die specifieke vorm draagt bij aan een betere luchtstroom. Samen met alle aerodynamische maatregelen, zoals die aan de onderkant van de auto, leidt dat tot een Cw-waarde van 0,259. Dat is lager dan die van de Ioniq 5, waarbij we aantekenen dat deze Ioniq 9 een veel groter frontaal oppervlak heeft, wat ook zijn effect heeft op de luchtweerstand. Bovendien geldt deze waarde voor de versie met camera’s in plaats van buitenspiegels. Hoe dan ook, een fraaie prestatie. En als we op de testroute achter een collega rijden, valt pas echt goed op hoe slank de Ioniq 9 van achteren oogt. Hij lijkt vanuit die optiek op een grote stationcar. Door de vorm van de lichtunits en de heupen in de carrosserie zelfs een beetje op een Volvo.

De Hyundai Ioniq 9 oogt gestroomlijnd.
Wat is de actieradius van de Ioniq 9?
Om te bewijzen dat de 9 tot een flinke roadtrip in staat is, heeft Hyundai in zijn thuisland een route uitgestippeld van Seoul naar de havenstad Busan, een kleine 430 kilometer. Zonder tussentijds laden. Die rit rijden we met de Performance, dat is de krachtigste versie. De testauto staat op 21-inch wielen en moet goed zijn voor een (geschat) bereik van 550 kilometer. De buitentemperatuur ligt rond het vriespunt, niet de meest ideale omstandigheden voor een elektrische auto. Toch stappen we vol vertrouwen achter het stuur, al was het maar omdat we van een elektrische Hyundai weten dat het geprognosticeerde rijbereik doorgaans niet veel afwijkt van de praktijk.
Is de derde zitrij geschikt voor volwassenen?
De klimaatregeling staat op een aangename temperatuur ingesteld, we gaan niet zitten blauwbekken om het maximum eruit te persen. Daar komt bij dat het verwarmingssysteem is ontwikkeld om zo efficiënt mogelijk te werken. Zo kent het achtercompartiment een separaat systeem en wordt in dat deel niet gestookt als er niemand zit. Achter het stuur zit je vorstelijk op de uitgebreid verstelbare zetel, dat geldt ook voor de passagier naast je. Bijna hetzelfde zitcomfort heb je in dit geval op de tweede zitrij en de optioneel draaibare stoelen zijn voorzien van verwarming, koeling en een massagefunctie. En zitrij drie? Daar is voor een niet al te lange rit zelfs plek voor een volwassene, dat valt niet tegen. De lange koets en de wielbasis van 3,13 meter werpen hun vruchten af.

De ruimte op de derde zitrij valt niet tegen.
Is de Ioniq 9 een beetje zuinig?
Bij vertrek is de accucapaciteit 95 procent en na zo’n honderd kilometer rijden stabiliseert het verbruik zich op 20,8 kWh/100 km. Op de Koreaanse snelweg geldt een maximumsnelheid van 110 km/h. Gezien het formaat auto waarmee we onderweg zijn en de kou een keurige waarde. De stekker hoeft er onderweg niet in, zoveel is duidelijk. Niet alleen de fijne zit en het fraaie interieur bepalen het comfort, ook het lage geluidsniveau is daar debet aan. De testauto is voorzien van ANC-R, die afkorting staat voor Active Noise Control Road. Een actief systeem dat rijgeluiden onderdrukt, zoals een koptelefoon met noise cancelling dat doet. De vering voelt op de snelweg stevig aan.
Hoe comfortabel is de Ioniq 9?
De schokdempers maken gebruik van FSD-technologie en zijn niet elektronisch. Bewegen ze snel, zoals op een pokdalige klinkerweg, dan gaat er een extra klep open en daarmee krijgen de veren meer bewegingsvrijheid. Op een vlakke weg zijn ze juist stugger, zodat de koets minder helt in bochten en de auto stabiel aanvoelt. Dat werkt prima, maar voor de ultieme comfortbeleving is luchtvering de betere optie. Maar dat maakt de auto weer zwaarder en duurder, dus vooralsnog lijkt dit de gulden middenweg. De besturing werkt precies, is op snelheid niet te sterk bekrachtigd en voor een auto van dit kaliber direct genoeg. Alles bij elkaar heb je niet het gevoel dat je met een meer dan twee ton wegende mastodont onderweg bent.

Er zijn de nodige overeenkomsten met de Ioniq 5 en 6. Hyundai hanteert de term lounge voor het interieur. Digitale buitenspiegels zijn een optie.
Routeberekening met laadstops
Tussen de voorstoelen staat een verschuifbare middenconsole met daarin 18,2 liter opbergruimte. Het grote vak onder de middenarmsteun scharniert aan de voor- en achterkant zodat ook de achterpassagiers gemakkelijk toegang hebben. Het infotainmentsysteem is uitgebreid met AI-technologie, maar helaas hebben we dat niet kunnen uitproberen omdat het niet beschikbaar was in onze taal en op het commando ‘Hey Hyundai’ volgde geen respons. De architectuur van het systeem kennen we al van de vernieuwde Ioniq 5. Uiteraard berekent het navigatiesysteem desgewenst een lange route met de benodigde laadstops en is er live-informatie over de bezettingsgraad van de laadstations. Verder zijn er meer dan voldoende fysieke knoppen om alle gangbare zaken te bedienen.
Kan de Hyundai Ioniq 9 de concurrentie aan?
Het hele arsenaal aan veiligheids- en assistentiesystemen is aan boord en we hebben de Ioniq niet kunnen betrappen op overmatige bemoeizucht. Wat nogal uit de toon valt, is de afstandsbediening die bij de auto hoort, die lijkt rechtstreeks uit de jaren 90 te komen. Maar je hebt hem in principe niet nodig, je smartphone kan alle functies overnemen. Zoals je in het kader met technische gegevens kunt zien, is er keuze uit drie vermogensvarianten, met achter- of vierwielaandrijving. De accu meet altijd 106 kWh netto, Hyundai overweegt om ook een kleinere accu aan te bieden. Als elektrische zevenzitter kent de Ioniq 9 concurrenten die goedkoper en die duurder zijn. Maar vast staat, dat je met de aanschaf van deze auto in alle opzichten een veilige koers vaart. En is dat niet wat je uiteindelijk als EV-rijder wilt?

Met alle zitrijen in gebruik blijft er circa 350 liter bagageruimte over.
Lezersreacties (31) (gesloten)
Hoe werkt dit met hulpdiensten? Hoor je die wel gewoon op tijd aankomen? Natuurlijk kan je ook veel in je spiegels al zien, maar die worden zo lijkt het steeds minder gebruikt door automobilisten
Waarschijnlijk komen sirenes gewoon door, noise cancellation werkt typisch om constant aanwezige geluiden te dempen, geruis, gezoem, gedreun, etc. Sterk variërende frequenties is een stuk lastiger.
/S
Ik ben benieuwd hoe "comfortabel" dat afgelopen zaterdag (1 maart) zou zijn geweest op weg naar de Franse Alpen.
Vóór elk tankstation langs de Franse snelwegen stond op de borden eroverheen de boodschap dat alle snelladers bezet waren.
Erg comfortabel reizen, leek ons dat niet, hadden we batterij-elektrisch in plaats van benzine-elektrisch gereden.
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.