AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Test: Hyundai Ioniq 9 - op elke zitrij zit je ruim, groter dan Kia EV9 en zeer comfortabel

Weer een elektrische zevenzitters met hoge instap

31 reacties

Video
0 seconds of 0 secondsVolume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 

Dat er in deze wereld nog altijd ruimte is voor grote auto’s met zes of zeven zitplaatsen is wel duidelijk. Met hun hoge instap en volop ruimte zijn ze geliefd bij grote gezinnen, voetbalvaders en hockeymoeders. Er is steeds meer keuze in elektrische SUV’s met drie zitrijen. Zoals de nieuwe Hyundai Ioniq 9, die net een maatje groter is dan zijn neef Kia EV9.

De Hyundai Ioniq 9 oogt gestroomlijd. Is hij dat ook?

De Ioniq 9 is een directe neef van de Kia EV9 en deelt veel van zijn techniek met die auto. Daarmee houden de gelijkenissen ook wel zo’n beetje op. Dat valt al op als je de Hyundai in het echt ziet. Ja, hij is groot, maar dat hebben de ontwerpers aardig weten te verbloemen. Waar de EV9 bonkig en kolossaal overkomt, oogt de Ioniq 9 eerder rank. Dat begint al bij het front, dat met een duidelijke ronding overloopt in de motorkap. Die eindigt op zijn beurt bij een redelijk vlak liggende voorruit. Naar achteren toe loopt het dak iets af en gaan de flanken licht naar binnen. Hyundai spreekt van een ‘boat tail’ en die specifieke vorm draagt bij aan een betere luchtstroom. Samen met alle aerodynamische maatregelen, zoals die aan de onderkant van de auto, leidt dat tot een Cw-waarde van 0,259. Dat is lager dan die van de Ioniq 5, waarbij we aantekenen dat deze Ioniq 9 een veel groter frontaal oppervlak heeft, wat ook zijn effect heeft op de luchtweerstand. Bovendien geldt deze waarde voor de versie met camera’s in plaats van buitenspiegels. Hoe dan ook, een fraaie prestatie. En als we op de testroute achter een collega rijden, valt pas echt goed op hoe slank de Ioniq 9 van achteren oogt. Hij lijkt vanuit die optiek op een grote stationcar. Door de vorm van de lichtunits en de heupen in de carrosserie zelfs een beetje op een Volvo.

Hyundai Ioniq 9

De Hyundai Ioniq 9 oogt gestroomlijnd.

Wat is de actieradius van de Ioniq 9?

Om te bewijzen dat de 9 tot een flinke roadtrip in staat is, heeft Hyundai in zijn thuisland een route uitgestippeld van Seoul naar de havenstad Busan, een kleine 430 kilometer. Zonder tussentijds laden. Die rit rijden we met de Performance, dat is de krachtigste versie. De testauto staat op 21-inch wielen en moet goed zijn voor een (geschat) bereik van 550 kilometer. De buitentemperatuur ligt rond het vriespunt, niet de meest ideale omstandigheden voor een elektrische auto. Toch stappen we vol vertrouwen achter het stuur, al was het maar omdat we van een elektrische Hyundai weten dat het geprognosticeerde rijbereik doorgaans niet veel afwijkt van de praktijk.

Is de derde zitrij geschikt voor volwassenen?

De klimaatregeling staat op een aangename temperatuur ingesteld, we gaan niet zitten blauwbekken om het maximum eruit te persen. Daar komt bij dat het verwarmingssysteem is ontwikkeld om zo efficiënt mogelijk te werken. Zo kent het achtercompartiment een separaat systeem en wordt in dat deel niet gestookt als er niemand zit. Achter het stuur zit je vorstelijk op de uitgebreid verstelbare zetel, dat geldt ook voor de passagier naast je. Bijna hetzelfde zitcomfort heb je in dit geval op de tweede zitrij en de optioneel draaibare stoelen zijn voorzien van verwarming, koeling en een massagefunctie. En zitrij drie? Daar is voor een niet al te lange rit zelfs plek voor een volwassene, dat valt niet tegen. De lange koets en de wielbasis van 3,13 meter werpen hun vruchten af.

Hyundai Ioniq 9

De ruimte op de derde zitrij valt niet tegen.

Is de Ioniq 9 een beetje zuinig?

Bij vertrek is de accucapaciteit 95 procent en na zo’n honderd kilometer rijden stabiliseert het verbruik zich op 20,8 kWh/100 km. Op de Koreaanse snelweg geldt een maximumsnelheid van 110 km/h. Gezien het formaat auto waarmee we onderweg zijn en de kou een keurige waarde. De stekker hoeft er onderweg niet in, zoveel is duidelijk. Niet alleen de fijne zit en het fraaie interieur bepalen het comfort, ook het lage geluidsniveau is daar debet aan. De testauto is voorzien van ANC-R, die afkorting staat voor Active Noise Control Road. Een actief systeem dat rijgeluiden onderdrukt, zoals een koptelefoon met noise cancelling dat doet. De vering voelt op de snelweg stevig aan.

Hoe comfortabel is de Ioniq 9?

De schokdempers maken gebruik van FSD-technologie en zijn niet elektronisch. Bewegen ze snel, zoals op een pokdalige klinkerweg, dan gaat er een extra klep open en daarmee krijgen de veren meer bewegingsvrijheid. Op een vlakke weg zijn ze juist stugger, zodat de koets minder helt in bochten en de auto stabiel aanvoelt. Dat werkt prima, maar voor de ultieme comfortbeleving is luchtvering de betere optie. Maar dat maakt de auto weer zwaarder en duurder, dus vooralsnog lijkt dit de gulden middenweg. De besturing werkt precies, is op snelheid niet te sterk bekrachtigd en voor een auto van dit kaliber direct genoeg. Alles bij elkaar heb je niet het gevoel dat je met een meer dan twee ton wegende mastodont onderweg bent.

Hyundai Ioniq 9

Er zijn de nodige overeenkomsten met de Ioniq 5 en 6. Hyundai hanteert de term lounge voor het interieur. Digitale buitenspiegels zijn een optie.

Routeberekening met laadstops

Tussen de voorstoelen staat een verschuifbare middenconsole met daarin 18,2 liter opbergruimte. Het grote vak onder de middenarmsteun scharniert aan de voor- en achterkant zodat ook de achterpassagiers gemakkelijk toegang hebben. Het infotainmentsysteem is uitgebreid met AI-technologie, maar helaas hebben we dat niet kunnen uitproberen omdat het niet beschikbaar was in onze taal en op het commando ‘Hey Hyundai’ volgde geen respons. De architectuur van het systeem kennen we al van de vernieuwde Ioniq 5. Uiteraard berekent het navigatiesysteem desgewenst een lange route met de benodigde laadstops en is er live-informatie over de bezettingsgraad van de laadstations. Verder zijn er meer dan voldoende fysieke knoppen om alle gangbare zaken te bedienen.

Kan de Hyundai Ioniq 9 de concurrentie aan?

Het hele arsenaal aan veiligheids- en assistentiesystemen is aan boord en we hebben de Ioniq niet kunnen betrappen op overmatige bemoeizucht. Wat nogal uit de toon valt, is de afstandsbediening die bij de auto hoort, die lijkt rechtstreeks uit de jaren 90 te komen. Maar je hebt hem in principe niet nodig, je smartphone kan alle functies overnemen. Zoals je in het kader met technische gegevens kunt zien, is er keuze uit drie vermogensvarianten, met achter- of vierwielaandrijving. De accu meet altijd 106 kWh netto, Hyundai overweegt om ook een kleinere accu aan te bieden. Als elektrische zevenzitter kent de Ioniq 9 concurrenten die goedkoper en die duurder zijn. Maar vast staat, dat je met de aanschaf van deze auto in alle opzichten een veilige koers vaart. En is dat niet wat je uiteindelijk als EV-rijder wilt?

Hyundai Ioniq 9

Met alle zitrijen in gebruik blijft er circa 350 liter bagageruimte over.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (31) (gesloten)

Sub-reacties inklappen
Robert 123
Robert 123
  • 7
Van buiten niet de fraaiste, maar als je de ruimte nodig hebt lijkt het mij een van de weinige opties
Ebbe
Ebbe
  • 3
Ik vind het groot en lomp terwijl ik andere Ioniq modellen wel fraai vind.
ReinoudS
ReinoudS
  • 5
Ik denk dat de meeste grote gezinnen, voetbalvaders en -moeders een auto als deze niet kunnen betalen. Ik vind de EV9 al een tank. Deze is nóg groter. Ik hoop er zo weinig mogelijk te zien in Nederland.
SJ0RS
SJ0RS
  • 0
De testauto is voorzien van ANC-R, die afkorting staat voor Active Noise Control Road. Een actief systeem dat rijgeluiden onderdrukt, zoals een koptelefoon met noise cancelling dat doet.

Hoe werkt dit met hulpdiensten? Hoor je die wel gewoon op tijd aankomen? Natuurlijk kan je ook veel in je spiegels al zien, maar die worden zo lijkt het steeds minder gebruikt door automobilisten
DeeTwee
DeeTwee
  • 4
Hoe werkt dit met hulpdiensten? Hoor je die wel gewoon op tijd aankomen? Natuurlijk kan je ook veel in je spiegels al zien, maar die worden zo lijkt het steeds minder gebruikt door automobilisten

Waarschijnlijk komen sirenes gewoon door, noise cancellation werkt typisch om constant aanwezige geluiden te dempen, geruis, gezoem, gedreun, etc. Sterk variërende frequenties is een stuk lastiger.
P Zonda
P Zonda
  • 4
Snel de volledige mrb laten toepassen voor de elektrische auto's. Dan zullen we dit model (en vergelijkbare) niet zien. Jeetje wat een walrus..
Richard 8802630
Richard 8802630
  • 6
Het lijkt wel of Hyundai alle ontwerpers heeft ontslagen? Elk nieuwe model is nog lelijker dan het voorgaande model.
WillysJeep
WillysJeep
  • 0
Natuurlijk. Smaken verschillen en wansmaak is ook een smaak.🙂
StalenSnuitje
StalenSnuitje
  • 3
Poeh, die foto van de kofferruimte lijkt wel een kluis. Lekker praktische bijkomstigheid van de forse druppelvorm, dat de opening (veel) kleiner is dan de ruimte die zich daarachter bevindt...
Peter Petersma
Peter Petersma
  • 0
Inderdaad. De extreem dikke rand rondom de opening helpt ook niet echt mee.
Helios
Helios
  • 0
Die is dus met de tweede zitrij omhoog,
Willem 6207959
Willem 6207959
  • 2
En wat mag die wegen? misschien wordt dat wel een factor die steeds belangrijker is omdat de overheid de tarieven flink opschroeft en de korting op schoonrijden er wel af is dacht ik. kan die ook terugladen? naar huis of het net? vind het geen beauty maar wel groot, en mooi van binnen. beter dan dat blok van Kia
Ziggoot
Ziggoot
  • 1
Mooi interieur, zou ik prima kunnen gebruiken. Het exterieur kan ik dan wel aan wennen. Mooi zijn en pijn lijden doe ik wel in de MX-5.
VL 2022
VL 2022
  • 2
Weer zo'n afschuwelijk lelijk plat dasboard scherm..echt geen gezicht: saai, sfeerloos, nietszeggend dasboard..niet te geloven dat mensen zoiets kopen..lekker goedkoop inbouwen voor de auto industrie!! En de consument steeds meer betalen voor zo'n goedkoop uitziende auto..nee dankjewel zeker niet voor mij!! Ik weiger zo'n interieur mooi te vinden!! Hoogtijd dus dat de ontwerpers in de auto industrie massaal de laan uit te sturen!! En nieuwe ontwerpers weer mooie auto's en interieurs ontwerpen !! Wordt er een beetje moedeloos van dit soort nieuwe auto's ! BAH !!!
ElTjappo
ElTjappo
  • 6
Waren de uitroeptekens in de aanbieding?
VL 2022
VL 2022
  • 1
Dit soort azijn zeikers kom je ook overal tegen ...
Feedbek
Feedbek
  • 1
Ik ben niet erg gecharmeerd van de plastic uitstraling die de Ioniqs hebben. Deze volgt de trend. Voor mij daarom ondanks de vele voordelen geen optie.
Wolter 6552224
Wolter 6552224
  • 1
Mooi slank is niet lelijk! Maar ik vind dit model echt niet mooi, wel functioneel!
Tony 4799327
Tony 4799327
  • 7
Nou, ik ben kennelijk een van de weinigen die het wel een geslaagd model vind.
AUTOmaticGRAZY
AUTOmaticGRAZY
  • 0
Zoals dier aan komt rijden, ziet deze bak er aan de voorzijde ok uit. Binnenin vindt ik het er prima uitzien. Alleen de achterzijde, met de gehele lichtbalk rondom, incl. de lichtunits, maakt er een huifkar van...🤪. Na de lichtunits omhoog geen led. Alleen bovenin wel een redelijk breed remlicht. En zoals veel gedaan, een ledbalk over de breedte. Dan meteen de naam erin verwerkt. Breekt het huifkar idee 🤔.
DFC
DFC
  • 1
Carnaval is juist afgelopen
Rob 8977173
Rob 8977173
  • 0
Ik lees, hoor en zie nooit meer iets wat gaat over luchtweerstand. In de jaren 90 was dit een hot item. Nu zie je allemaal van die vierkante bakken. Tegenovergesteld aan verbruik en milieu.
Tony 4799327
Tony 4799327
  • 1
Toch maar iets beter luisteren. Daar wordt toch echt wel iets over verteld...
Vigoras
Vigoras
  • 0
Verbruik en milieu?! Deze is zeer goed ontwikkeld met het oog op besparen hoor! Zoals u in de review kunt zien, schakelt de kachel achterin uit, als hier niemand zit. Het milieu is hier officieel mee gered, dus Hyundia verdient en krijgt de dank van al onze kinderen!
/S
Gewijzigd door auteur
Mr Cevapcic
Mr Cevapcic
  • 2
Als ik moest kiezen tussen de Hyundai Ioniq 9 of de Kia EV9 werd het de EV9. Merk dat de 'nieuwe' designtaal van Hyundai mij niet kan bekoren. Fijn dat er wel steeds meer keuze is binnen het 7 persoonssegment. Heb een keer met een BYD Tang gereden ook 7 persoons. Fijne ruime auto, nadeel het rijgevoel was wel stuk minder als bij de Model Y.
Robert 6582285
Robert 6582285
  • 0
Bereik van Tang is ook maar 400km in praktijk 250km en hele zware auto 2,6T.
Robert 6582285
Robert 6582285
  • 1
Zo, ik vind het een mooie bak! Heb echter niet genoeg kinderen om het te verantwoorden.
Urbino
Urbino
  • 1
De subjectiviteit van de vormgeving (binnen en buiten) terzijde, heet dit dus een "comfortabele reisauto" te zijn.
Ik ben benieuwd hoe "comfortabel" dat afgelopen zaterdag (1 maart) zou zijn geweest op weg naar de Franse Alpen.
Vóór elk tankstation langs de Franse snelwegen stond op de borden eroverheen de boodschap dat alle snelladers bezet waren.
Erg comfortabel reizen, leek ons dat niet, hadden we batterij-elektrisch in plaats van benzine-elektrisch gereden.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum