Test: Fiat Grande Panda – Het Italiaanse alternatief voor de Opel Frontera en Citroën C3

Kunnen vorm en functie bij deze kekke B-segment SUV nog wel door één deur?

95 reacties

Video

De Fiat Grande Panda is het Italiaanse alternatief voor de Opel Frontera en de Citroën C3. Er is handig gebruikgemaakt van het schaalvoordeel dat deel uitmaken van het Stellantis-concern biedt, zowel elektrisch als op benzine. Maar is de B-segment SUV vooral een rijdende knipoog naar het rijke Fiat-verleden of staat de praktische inzet voorop?

Vervangt de Fiat Grande Panda de huidige Panda?

De Panda is na 45 jaar nog altijd een vaste waarde in het Fiat-programma, en plannen om het compacte wagentje uit te faseren lijken er vooralsnog niet te zijn. De Grande Panda is dan ook geen opvolger van de kleine evergreen, maar een iets groter model – een B-segment cross-over op een compleet nieuwe basis. Deze basis is het nieuwe Smart Car Platform (SMP) wat binnen Stellantis ook wordt gebruikt voor auto’s als de Citroën C3 en Opel Frontera. Het SMP biedt ruimte voor verschillende soorten aandrijftechniek. Zo is de Grande Panda net als bijvoorbeeld de Citroën C3 naar keuze verkrijgbaar met een benzinemotor of met een volledig elektrische aandrijflijn. Dankzij de schaalbaarheid van de SMP-architectuur kunnen we binnen afzienbare tijd op deze basis nog meer Fiats tegemoetzien.

Fiat Grande Panda (2025) rijdend op Lingotto dak Turijn

De Fiat Grande Panda is een B-segment cross-over terwijl de 'echte' Panda een A-segmentauto is.

Hoe groot is de Grande Panda vanbinnen?

Hoewel de Grande Panda een B-segment cross-over is, maakt het interieur een royale indruk. Ook met een bovengemiddelde lengte hebben we in alle richtingen genoeg ruimte. Voorin is het riant en achterin is het voor een auto in dit marktsegment alleszins acceptabel. Als er al iets valt aan te merken, dan betreft dat de stoelen. De zittingen zijn kort en de rugleuningen van de voorstoelen zijn vrij smal. Het moet hier letterlijk uit de lengte of uit de breedte. Op de bagageruimte valt weinig te mopperen. In de elektrische versie heb je 361 liter tot je beschikking en in de benzinevariant past 412 liter. Een frunk is er niet, onder de motorkap zit in alle gevallen ook echt de motor. In het interieur komen we tal van gimmicks tegen. Een deel van het dashboard is opgetrokken uit op bamboe gebaseerde materialen – niet geheel toevallig het voedsel van een pandabeer. Verder zien we speelse verwijzingen naar de oer-Panda terwijl de ovale vormen refereren aan de omtrek van de testbaan op het dak van Lingotto, de oude Fiat-fabriek in het centrum van Turijn.

Fiat Grande Panda (2025) binnenkant

Zowel voor- als achterin is de hoofdruimte Grande.

Gaat vorm boven functie?

Nee, absoluut niet. De bediening van de auto vraagt weinig gewenning. Een digitaal instrumentarium geeft helder de tijdens het rijden meest essentiële informatie weer. Het multimediasysteem is lekker basic en daardoor zeer eenvoudig te doorgronden, zeker wanneer je het gebruikt in combinatie met Apple CarPlay of Android Auto. Voor de bediening van de airco heb je een cluster fysieke knoppen tot je beschikking, de temperatuur instellen gaat kinderlijk eenvoudig en vraagt minimale aandacht. Hulde. Iets lager zit een knop waarmee je in één beweging de snelheidswaarschuwing het zwijgen oplegt. Ook hiervan worden we blij.

Fiat Grande Panda (2025) binnenkant

Net als bij de oer-Panda is het dashboard ovcerzichtelijk en de bediening kinderlijk eenvoudig.

Welke aandrijving heeft de grote Panda?

Naar keuze is de Grande Panda verkrijgbaar op benzine of volledig elektrisch. De benzineversie is een 100 pk 1,2-liter drie mild hybrid in combinatie met een automatische transmissie. Wanneer op termijn de productie volledig op stoom is komt er ook een handbak. Onze eerste kennismaking hebben we met de elektrische variant. Deze heeft tussen de voorwielen een bij 113 pk en 122 Nm piekende synchroonmotor, dezelfde die we kennen uit de Citroën ë-C3. Eveneens uit die Citroën kennen we het 44-kWh accupakket.

Fiat Grande Panda (2025) binnenkant

Sommige knoppen zoals de 'pook' kennen we van andere Stellantis-modellen. De ovale vorm is een verwijzing naar de testbaan op het dak van Lingotto, de oude Fiat-fabriek in Turijn.

Hoe kun je de elektrische versie opladen?

Bij de neus van de elektrische Grande Panda ervaren we een klein geluksmomentje: achter het Fiat-logo gaat een laadkabel schuil die je uit de auto kunt trekken. Eindelijk! Zoiets staat al jaren op ons wensenlijstje. Het is een krulsnoer dat niet over de grond hangt. En mocht het toch nat of vies worden, dan bevuil je daarmee niet je kleding of de rest van je bagage. Stofzuigers van een paar tientjes hebben al sinds mensenheugenis een eigen snoer, nu heeft de elektrische auto het eindelijk ook. Het krulsnoer is overigens alleen geschikt voor laadvermogens tot 7,4 kW. Wil je 11 kW uit je laadpaal halen, dan moet je een gewoon snoer in de laadaansluiting in het achterscherm pluggen. Het krulsnoer kan zoveel vermogen niet aan, het zou voor 11 kW te dik en daardoor te stug en te zwaar worden. Maar goed, de auto heeft een accupakket van een bescheiden 44 kW, dus een nacht aan de laadpaal met 7,4 kW geeft evengoed de volgende ochtend een volle batterij. Mocht het nodig zijn dan kan de Grande Panda ook aan de gelijkstroom-snellader en laadt hij met maximaal 100 kW.

Fiat Grande Panda (2025) aan de laadpaal

De Fiat Grande Panda heeft een laadkabel die je uit de neus van de auto kunt trekken. Dat niemand daar eerder op is gekomen. Hulde!

Hoe ver kom je op een volle accu?

Het accupakket is modulair opgebouwd. Fiat overweegt om op termijn ook een versie met een grotere accu te bouwen, evenals een variant met een kleinere accu. Met die kleinere accu zou de auto dan een actieradius van slechts om en nabij de 200 kilometer krijgen, maar ook een beduidend lagere vanafprijs. Bij de grotere accu moet je aan een capaciteit van ongeveer 54 kWh denken, vergelijkbaar met de grote accu in bijvoorbeeld de Opel Corsa. Met de 44 kWh kom je volgens WLTP 320 kilometer ver. Op basis van de gegevens die we in het digitale instrumentarium aflezen moet je in de praktijk rekenen op zo’n 250 kilometer.

Fiat Grande Panda (2025) aan de laadpaal

In eerste instantie krijgt de elektrische Grande Panda een 44-kWh accupakket. Er zijn al plannen voor een grotere en een (nog) kleinere batterij.

Hoe rijdt de Fiat Grande Panda?

Met 113 pk en 122 Nm trekken we in Turijn niet de straatstenen uit het wegdek, maar soepel met het hectische stadsverkeer meekomen is geen probleem. Voor inhaalacties op de snelweg moet je de tijd nemen, de topsnelheid is begrensd op slechts 132 km/h. Verder zit one-pedal-drive er niet in; afremmen op de motor doet de elektrische Fiat amper wanneer je het gaspedaal loslaat. Wel is de mate van regeneratie in te stellen in twee standen, in de ene regenereert hij weinig en in de andere nog minder. Maar goed, het rempedaal biedt goed doseerbaar soelaas, en dat zonder een merkbare overgang tussen regeneratief en mechanisch remmen. De besturing is licht en afstandelijk. Voor een stads-SUV’tje volstaat dat, we hebben hier tenslotte niet te maken met een sportieve Abarth. Ook het onderstel is afgestemd op stadsgebruik. De veren zijn stevig zonder dat het oncomfortabel wordt terwijl de schokdempers juist geen al te straf karakter hebben, wat zorgt voor een prettig geheel. Hoe de ADAS zich gedragen houd je nog even van ons tegoed, tijdens de korte kennismaking rond Turijn hebben we die hulpsystemen nog niet genoeg kunnen uitproberen om er iets zinnigs over te kunnen zeggen.

Fiat Grande Panda (2025) rijdend op Lingotto dak Turijn

Een strepentrekker is de nieuwe Fiat niet, maar in de stad komen we lekker met het verkeer mee.

Krijg je waar voor je geld?

De twee aandrijfvarianten zijn er allebei in twee uitrustingsniveaus. Voor beide basisuitvoeringen vraagt Fiat €25.990 terwijl voor de completer aangeklede La Prima-versie bij beide aandrijflijnen €28.990 wordt gerekend. Voor het prijsverschil krijg je bij de La Prima onder meer een achteruitrijcamera, automatische airconditioning en lichtmetalen wielen standaard mee. Met de vanafprijs van net geen 26 mille valt de Grande Panda in dezelfde prijsklasse als de nauw verwante en vrijwel even grote Citroën C3. Buiten het concern moet de Fiat het opnemen tegen bijvoorbeeld de Renault 5. Die laatste is elektrotechnisch net iets vooruitstrevender, maar moet met zijn bescheiden ruimte zijn meerdere juist weer erkennen in de Grande Panda. Het maakt de Grande Panda een interessante aanvulling in het steeds volwassener wordende segment van de compactere EV’s.

We waarderen het als je wilt bijdragen door het bijhouden van de AutoWeek Verbruiksmonitor of door een gebruikersreview te schrijven waarin je jouw ervaringen met de auto deelt. Daarmee help je potentiële kopers echt vooruit!

Fiat Grande Panda (2025) rijdend op Lingotto dak Turijn
Fiat Grande Panda (2025) rijdend op Lingotto dak TurijnFiat Grande Panda (2025) rijdend op Lingotto dak TurijnFiat Grande Panda (2025) rijdend op Lingotto dak TurijnFiat Grande Panda (2025) rijdend op Lingotto dak TurijnFiat Grande Panda (2025) rijdend op Lingotto dak TurijnFiat Grande Panda (2025) rijdend op Lingotto dak TurijnFiat Grande Panda (2025) binnenkantFiat Grande Panda (2025) binnenkantFiat Grande Panda (2025) binnenkantFiat Grande Panda (2025) binnenkantFiat Grande Panda (2025) binnenkantFiat Grande Panda (2025) binnenkant

  • +Uittrekbare laadkabel
  • +Prettig onderstel
  • -Bescheiden actieradius
  • -Korte stoelzittingen

Oordeel

4 sterren

In het steeds volwassener wordende marktsegment van de compacte EV’s is de Fiat Grande Panda vooral een interessante speler vanwege zijn relatief ruime interieur, prettige onderstel en eenvoudige bediening. We hadden op iets grotere elektroprestaties gehoopt, maar daar wordt nog aan gewerkt.

Lezersreacties (95) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.