Test: DS N°8 – Elektrische Grand Routière
Frisse start voor DS
91 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
De DS N°8 moet een nieuw begin vormen voor het geplaagde luxemerk DS. Met een nieuwe namenstrategie, opzienbarende vormgeving en een enorme actieradius moet de elektrische coupe-SUV de opmaat naar succes worden.
Hoe spreek je de naam van de DS N°8 in deze test uit?
In Nederland wordt de DS N°8 in deze test gewoon lekker Hollands: de DS Nummer Acht. En dan heb je het over een forse, elektrische Coupé-SUV met tot 750 km WLTP bereik en een vormgeving waar de gemiddelde LSD-gebruiker van zal smullen. Overal zitten bijzondere details en verwijzingen naar het roemruchte verleden van DS. Van toen het nog Citroën was. En de DS nog een bijzondere auto.
Is het interieur van de DS N°8 in deze test net zo bijzonder als de buitenkant?
Bijzonder is het interieur van de DS N°8 in deze test zeker. Het maakt eigenlijk niet zoveel uit voor welke uitvoering je gaat, je zintuigen worden in het interieur gebombardeerd met indrukken, vormen en materialen. Op sommige plekken is het heel mooi, overal is het heel erg bijzonder. Prik echter door die eerste indruk heen en je herkent helaas op sommige plekken toch dat het een Stellantis-product is dat z’n basis deelt met auto’s die de helft kosten. De software voor het touchscreen ziet er bijvoorbeeld iets anders uit, maar is in de basis hetzelfde als in een Peugeot 208 en de knopjes voor het geheugen van de elektrische stoelverstelling zaten tien jaar geleden ook al in Peugeots en Citroëns. Dat is jammer, want het verstoort de bijzondere sfeer waar DS nu juist zo op inzet. Ondanks de enorme verscheidenheid aan knoppen en een touchscreen waar veel in zit verstopt, werkt het allemaal redelijk. Het loont zoals bij veel Stellantis-producten enorm om de tijd te nemen om je eigen menu’s in te richten, dat scheelt een hoop zoeken onderweg in het niet al te snelle systeem.
De DS N°8 is van binnen net zo bijzonder als van buiten. Het stuur is wat lastig om lekker vast te houden.
Is de DS N°8 in deze test geschikt als Limousine?
Ondanks een wielbasis van 2.90 m is de DS N°8 in deze test zeker geen limousine op de achterbank. De beenruimte is weliswaar dik in orde, de hoofdruimte lijdt onder de bijzondere, dalende daklijn. Helemaal achterin past 612 liter, al is dat wel inclusief het gedeelte onder de vloer. Toch is er ook boven de vloer een flink pak ruimte en omdat de laadruimte zelf 1.16 lang is, kun je er ook grotere pakketten makkelijk kwijt en dan blijft de ruimte onder de vloer een prima plek om de laadkabel en wat spullen die je permanent bij je wil hebben te bewaren.
Welke motoropties zijn er voor de DS N°8 en welke zit in deze test?
Deze test draait om de DS N°8 FWD Long Range en de DS N°8 Long Range AWD. Het gamma trapt af met de FWD, die een enkele elektromotor op de vooras heeft, goed voor 230 pk en 343 Nm. Kortstondig kan het vermogen stijgen naar 260 pk om even snel in te halen. De motor wordt gevoed door een 73,7 kWh netto batterij en haalt daarmee volgens de WLTP-cyclus zo’n 550 kilometer. Een trede erboven staat de FWD Long Range. Die heeft dezelfde motor met 343 Nm, maar iets meer vermogen, 245 pk of 270 bij overboost. Het grote verschil zit ‘m echter in de batterij, die 97,2 kWh groot is en daarmee komt de zuinigste versie 750 kilometer ver. Dat is een hele serieuze afstand. Beide FWD versies kunnen 190 km/h halen en doen de bekende sprint in iets minder dan 8 seconden. Wil je meer, dan is er de AWD. Die heeft de grote batterij en een extra elektromotor achterop voor 4WD. Daarmee komt het totale vermogen op 350 pk of 375 bij overboost, het maximale koppel ligt op 509 Nm. Het maakt de DS N°8 lekker snel, al moet je in alle standen behalve de sportstand wel even wachten totdat de achterste motor mee gaat doen. Versnellen gaat dus in twee stappen, maar als de N°8 eenmaal gaat, is hij ook serieus snel.
Op sommige plekken is de DS N°8 schitterend, op andere plekken zie je teveel Stallantis-invloeden.
Stuurt de DS N°8 in deze test lekker scherp?
Nee, zelfs als je 0 dynamiek verwacht is de DS N°8 in deze test verrassend soft. De nadruk ligt op comfort met soepele veren en een lichte, afstandelijke besturing. De DS N°8 is een auto die het liefst rechtdoor gaat. En dan is de DS N°8 ook echt in z’n element. Lange stukken rechtuit. Een elektrische Grand Routière. Overigens is de demping op het standaard onderstel wel aan de straffe kant om het gewicht in toom te houden. Wat dat betreft loont het om niet voor de standaard Pallas-uitvoering te gaan, maar door te sparen voor de luxere Etoile. Die krijg namelijk de Active Scan Suspension mee. Een camera achter de voorruit leest dan het wegdek en stuur op basis van de data adaptieve dempers aan. Die worden dus bij een verkeersdrempel op voorhand ultrazacht. Heerlijk. Als het werkt. Want er zitten wel wat beperkingen aan het systeem. Sowieso werkt het niet ’s nachts en ook niet bij slecht weer of als de zon direct in de camera schijnt. Maar zelfs zonder de actieve aansturing verbeteren de adaptieve dempers het comfort én de wegligging.
Wat kost de DS N°8 in deze test?
De N°8 is er vanaf € 55.000, maar wil je een Long Range FWD Etoile, dan staat de teller al op € 66.600. Serieus geld en daarmee zit de DS N°8 in een zeer competitief deel van de markt. Z’n eigenzinnigheid en grote actieradius zijn dan de sterke punten, maar de concurrentie moordend.
Als Étoile krijgt de DS N°8 adaptieve dempers die veel goed voor het comfort
Signalement
Merk | Ds |
---|---|
Model | N°8 FWD Long Range Étoile |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 68.500 |
Specificaties
Brandstof | elektrisch |
Motor | 1 elektromotor |
Maximaal vermogen | 180 kW / 245 pk |
Maximaal koppel | 343 Nm |
Accu capaciteit (bruto) | 101 kWh |
Inhoud brandstoftank | 43 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.834 mm / 1.920 mm / 1.574 mm |
Wielbasis | 2.905 mm |
Massa leeg | 2.155 kg |
Laadvermogen | 590 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.400 kg / 750 kg |
Banden | 235/55R19Prijzen |
Topsnelheid | 190 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,8 s |
Stroomverbruik (WLTP) | 15,9 kWh/100km |
Actieradius (WLTP) | 750 km |