Test: DS 4

Veel beter dan vorige DS 4

132 reacties

Video
AutoWeek 37 2021
AutoWeek 37 2021

Je leest het in AutoWeek 37 2021

De nieuwe DS 4 vult een gapend gat in het gamma van het nog jonge Franse luxemerk. In de buurt van Parijs maken we kennis met het vierde model van de DS-familie die technisch gerelateerd is aan de nieuwe Peugeot 308 en de nieuwe Opel Astra.

Soms loopt het even niet zoals je het van tevoren had bedacht. Neem de herlancering van het DS-label. Het begon allemaal nog onder Citroën-vlag, met de DS3. Dat was een opvallend dynamische auto met veel rijplezier die er ook nog eens dik uitzag. Met een geslaagde hot hatch in de vorm van de DS3 Racing als toegift. Maar de Citroën DS4 die volgde was van een ander slag. Een soort crossover met een vleugje SUV-coupé die opvallend hard was geveerd. Dat kwam bij de DS3 goed tot zijn recht, maar in de hoge Citroën niet echt. Eenzelfde onbalans zagen we daarna in de Citroën DS5. Beide modellen vielen daarentegen wel op met hun bij zondere styling, zowel vanbinnen als vanbuiten. Zo rond de facelift van al die types werd DS een stand-alone merk en verdween Citroën als naamgever. De Citroën DS4 werd de DS 4 en zo voort.

NIEUWE GENERATIE

In de voorbije jaren volgde een tweede generatie nieuwe DS-modellen die nadrukkelijk verschilden van de types uit het begin van het vorige decennium. De 7 Crossback en de dit jaar gelanceerde 9 zijn opvallend comfortabele en zachte auto’s, waardoor DS resoluut breekt met de voorgangers. Tussen de 7 Crossback en de nieuwe 3 Crossback gaapte echter wel een gat in het gamma en de gloednieuwe DS 4 moet dat opvullen. Ondanks zijn hoogte krijgt de 4 niet de toevoeging Crossback mee. De Fransen zetten hem zelf ook als hatchback in de markt, om zo klanten af te snoepen van concurrenten als de Audi A3 of de Mercedes A-klasse. En dit terwijl een model als de GLA er wat ons betreft dichter bij staat, want de nieuwe DS staat toch wat hoog op zijn poten. Net als de nieuwe Citroën C4 in feite, ook een C-segmenter die met zijn hoogte en uitstraling het normale begrip hatchback wel is ontstegen.

Opvallend genoeg is er een belangrijk verschil tussen deze twee auto’s. De C4 staat op het CMP-platform van het Stellantisconcern, waar ook kleinere modellen als de Peugeot 2008 en Opel Corsa op staan. De DS 4 daarentegen rust op het grotere EMP2-platform. Om maar meteen met de rijeigenschappen te beginnen: dat is goed te merken. Beide modellen zijn extreem comfortabel, maar de DS 4 weet daarin veel meer balans en verfijning aan te brengen. Hij heeft meer tractie, minder onderstuur en minder onrust in de koets, terwijl je wel over de weg zoeft. Dit is comfort zonder slechte wegligging en zo zien we het graag.

De aandrijflijn helpt hierbij. De diesel en de 225 pk sterke benzinemotor komen niet naar Nederland. We krijgen wel 130 en 180 pk krachtbronnen, én een PHEV met 225 pk. We kennen die aandrijflijn uit andere Stellantis-modellen bij Opel en Peugeot en het is ook de uitvoering waarmee we op pad konden voor deze eerste indruk. Dankzij een overvloed aan koppel bij lage snelheid komt de DS 4 soepel en snel van zijn plaats zonder dat hij tractieproblemen kent. Op hogere snelheden werken de twee motoren prima samen; ze maken de auto snel zat.

Hij voelt ondanks de aanwezige 12 kWh-accu ook niet zwaar aan, al was het leuk geweest als we nog even de minder vermogende versies konden proberen. We zijn vooral benieuwd naar de 130 pk-variant, omdat het even afwachten is hoe de Fransman met minder vermogen omgaat. In de PHEV, die prijstechnisch erg interessant is, moet je op papier 50 km ver kunnen komen op stroom.

EXTRAVAGANT

Dan toch even stoppen om naar de buitenkant te kijken, want de DS 4 ziet er extravagant uit. Een en ander zal ongetwijfeld smaak gebonden zijn, maar wat ons betreft gaat de auto nergens te ver ondanks de forse wielen en de rijkelijke aanwezigheid van glimmers. Het totaalbeeld klopt, van welke kant je ook naar de auto kijkt. Aan de binnenkant zet die lijn door. Los van de hoogwaardige materialen is het design ook erg bijzonder. Het verborgen aircorooster op de middenconsole of de in het design verwerkte knoppen voor de raam bediening in de deur: dit kent nauwelijks zijn gelijke in autoland. Op de middentunnel zit een mooi touchpad waarmee je delen van het multimediasysteem kunt bedienen.

Helaas kan de ergonomie beter, zo werkt het systeem in een A-klasse veel beter en meer intuïtief. Ook is de plaatsing van sommige knoppen wat onhandig en werkt de versnellingsbakhendel ergerlijk traag. Dit zijn van die kleine ergonomische missers waarvoor je de auto niet moet laten staan, maar je zult je er wel vaak aan ergeren. Jammer, want het voelt als onnodig. Wel hebben we een prachtig groot HUD voor onze neus, waarop je zeer veel info kunt tonen. Wat betreft techniek is de DS 4 per definitie goed bedeeld. Zo heeft hij weliswaar als optie het systeem uit de 9 dat de weg scant en de schokdempers erop aanpast en is de autopilot van een hoog niveau.

Door de vormgeving van de auto is er meer dan voldoende aflegplek. Achterin is de 4 ondanks zijn vorm niet heel ruim, mede doordat de bestuurdersstoel toch wat verder naar achteren moet voor een goede zitpositie. Bij Franse auto’s hebben we wel vaker de indruk dat de gemiddelde Franse lengte de maatstaf is, en niet zozeer die van Noord-Europeanen. De kofferbak is met 440 liter ruimer dan sommige concurrenten die DS voor ogen heeft, maar voor een SUV in dit segment gemiddeld.

NIET DE VOORGANGER

Deze DS 4 is mijlenver verwijderd van zijn voorganger als het gaat om uitstraling, techniek en rijkwaliteit. Gezien het prijskaartje maakt dat hem tot een zeer aantrekkelijke keus voor mensen die de styling waarderen en op zoek zijn naar een comfortabele auto. DS wil erg graag premium zijn en dat blijft een gevaarlijk woord. Wat betreft interieur en styling willen we er in mee gaan, maar directe concurrenten van Mercedes en Audi zijn met hun rijeigenschappen en techniek beslist een stapje verder. Dat is niet erg, want voor hetzelfde geld krijg je bij DS wel meer auto. Zeker als je houdt van leuke opties, of dit nu visuele of technische aspecten betreft. Opel verwoordde het ooit goed: ‘een uitstekend alternatief voor premium’.

Wellicht is de DS 4 zelfs de beste auto van de nieuwe generatie DS-en, omdat formaat en rijkwaliteiten precies goed samen lijken te vallen. Er wordt in ieder geval een dikke streep onder het twijfelachtige imago van zijn voorganger gezet, deze Fransman staat als een huis.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

  • +Erg comfortabel, maar niet week
  • +Prachtig interieur
  • -Kent ergonomische ergernissen
  • -Krap achterin

Signalement

Merk Ds
Model 4 E-Tense 225 La Premiere
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 8 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 52.850

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn, plug-in hybride
Cilinderinhoud 1.598 cc
Maximaal vermogen 165 kW / 225 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 360 Nm bij 1.750 tpm
Accu capaciteit (bruto) 12 kWh
Inhoud brandstoftank 40 l
Lengte / breedte / hoogte 4.400 mm / 1.830 mm / 1.470 mm
Wielbasis 2.675 mm
Massa leeg 1.628 kg
Laadvermogen 572 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.400 kg / 600 kg
Banden205/55R19Prijzen
Topsnelheid 233 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,7 s
Brandstofverbruik 1,3 l/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 30 g/km

    PRIVATE LEASE DS 4

    Gerelateerde forum topics

    Lezersreacties (132) (gesloten)

    Maak melding van misbruik

    Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

    Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

    De discussie is gesloten.
    Reageren is niet meer mogelijk.

    Praat verder op het forum