Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Dacia
  • Sandero

Test: Dacia Sandero

Hoeveel voor hoe weinig?

20
Dacia Sandero
Cornelis Kit
  • Cornelis Kit
  • Autotest
25 juni 2021 om 08:13
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 14 2021
AutoWeek 14 2021

Je leest het in AutoWeek 14 2021

Met de kakelverse Sandero blijft Dacia trouw aan zijn principe van veel voor weinig. Bovendien begint de prijslijst ook nog eens met de versie op het goedkope lpg. Je lijkt bijna een dief van je eigen portemonnee wanneer je dit negeert.

Om het CO2-spook te temmen, zien we meer en meer PHEV’s en BEV’s verschijnen, alsof je zonder stekker niet meer meetelt. Wel hangt aan die elektrotechniek vaak een stevig prijskaartje. Het kan ook anders. Onder het motto ‘alle kleine beetjes helpen’ kun je ook zonder te diep in de buidel te tasten al een bijdrage aan de CO2-reductie leveren. Dacia grijpt daarvoor naar lpg. Van de nieuwe Sandero is er net als bij zijn voorganger wederom een autogasvariant. Dat zorgt voor een
lagere CO2-uitstoot dan met louter benzine en dientengevolge levert dat in Nederland een lager bpm-bedrag en dus een lagere verkoopprijs op. En dan betaal je aan de pomp ook nog eens beduidend minder voor lpg dan voor benzine. Tel uit je winst!

Harde kunststof

Op basis van de platformarchitectuur van de Renault Clio heeft Dacia een compleet nieuwe auto getekend. Dat betekent niet alleen een fris uiterlijk, maar ook een nieuw interieur. De vormgeving is vrij strak en zakelijk, met hier en daar duidelijke Renault-invloeden. Dat de kosten voor een belangrijk deel worden gedrukt door eenvoudige materialen wordt snel duidelijk. Veel van wat we zien, bestaat uit harde kunststoffen. Om te voorkomen dat het saai wordt, loopt er een strook stof over het dashboard, die ook terug komt in de portierbekleding en op de rugleuning van de voorstoelen. De Sandero is in alle richtingen iets gegroeid ten opzichte van zijn voorganger en dat vertaalt zich direct in meer binnenruimte. Voorin valt er op dat vlak niets te klagen; er is vooral veel hoofdruimte en ook achterin gaat het nog gerust aardig. Op de achterbank van de Dacia houden we het prima uit. Ook als het gaat om bergruimte, zowel voor losse spullen in het interieur als voor grote stukken bagage in de kofferbak, staat de Sandero zijn mannetje.
De bediening vraagt weinig gewenning. Dacia monteert een instrumentarium met grote, analoge meters, die aan duidelijkheid niets te wensen overlaten. Ertussen vind je een boordcomputer. De Sandero heeft standaard geen multimediascherm; voor infotainment moet je je telefoondisplay gebruiken. Het 8-inch scherm in de auto in deze test maakt onderdeel uit van de Comfort-uitvoering. De functionaliteit is bescheiden, maar het scherm zit wel prettig hoog. Aardig detail is de telefoonhouder links van het scherm met daar direct achter een usb-aansluiting. Zo heb je alle informatie direct bij elkaar en hoeft er geen spaghetti van snoeren langs de middenconsole te lopen. Wel stuitten we tijdens het navigeren enkele keren op een bevroren scherm. Vervelend. Je regelt het audiovolume met tiptoetsen. Dat is jammer, want we hebben liever een fysieke draaiknop. Gelukkig heeft Dacia de bediening van de airco buiten het multimediasysteem gehouden en regel je de temperatuur gewoon met knoppen op de middenconsole.

Autogas

In een tijdperk waarin PHEV’s en BEV’s steeds vanzelfsprekender worden, heeft de Dacia een nog relatief conventionele aandrijflijn: een verbrandingsmotor met een handgeschakelde versnellingsbak. Daarbij probeert de fabrikant op zijn eigen manier met deze techniek de uitstoot en daarmee het verbruik zoveel mogelijk binnen de perken te houden. Onder de motorkap van de Sandero huist een 1,0-liter driecilinder turbomotor die af fabriek op lpg loopt en samenwerkt met een zesbak. De Dacia-motor is niet de stilste in zijn soort en doet zonder echt te sprankelen goedmoedig zijn werk. Hij reageert keurig op het gaspedaal en de maxima van 100 pk en 170 Nm komen er vrij soepel uit. De zesde versnelling is duidelijk een overdrive; de motor maakt op kruissnelheid niet al te veel toeren en dat komt naast het verbruik ook direct de rust in het interieur ten goede. Hoogstens moet je af en toe terugschakelen voor een vlotte inhaalactie. Op benzine zou een gemiddeld testverbruik van 1:11,2 teleurstellend zijn, maar op lpg valt dat mee en ben je met de prijzen zoals we die zagen tijdens onze testperiode 6,8 cent per kilometer kwijt aan brandstof. De lpg-nippel is keurig weggewerkt achter het tankklepje en de gastank zelf is verdekt opgesteld onder de kofferbakvloer in de reservewielkuip. Wie bij de Sandero prijs stelt op een automatische transmissie is aangewezen op de 92 pk sterke benzineversie van de driecilinder. Die is behalve met dezelfde handbak als de lpg-versie ook verkrijgbaar met een cvt-transmissie.

 

Comfortabel deinen

Dacia heeft de Sandero een nogal soepele afstemming van veren en schokdempers meegegeven. Sommigen zullen dat ervaren als comfortabel; het veroorzaakt nogal wat bewegingen van de carrosserie. De elektrische stuurbekrachtiging is gevoelloos en weinig communicatief. Toch volgt de auto stabiel zijn weg met een onderstel dat de aandrijfkrachten moeiteloos de baas kan.

In de Dacia-prijslijst vinden we een pagina vol fabrieksopties, al dan niet in pakketvorm. Tegen bijbetaling geeft Dacia de Sandero parkeersensoren, dodehoekwaarschuwing en een achteruitrijcamera mee.

Oordeel

3 sterren

Dacia houdt met de nieuwe Sandero vast aan zijn basisprincipes: behoorlijk wat ruimte voor een bescheiden prijs. Zeker op lpg lijkt autorijden nauwelijks goedkoper te kunnen. Dat zijn meteen de twee speerpunten van deze auto. Verder kan de Dacia zonder al te veel moeite meekomen met de concurrenten, al zal hij die op de andere vlakken nergens overtreffen.

Signalement

Merk Dacia
Model Sandero TCe 100 Bi-Fuel Comfort
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 16.075

Specificaties

Brandstof lpg
Motor 3-cil. in lijn
Cilinderinhoud 999 cc
Maximaal vermogen 74 kW / 101 pk bij 4.600 tpm
Maximaal koppel 170 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 50 l
Lengte / breedte / hoogte 4.088 mm / 1.848 mm / 1.499 mm
Wielbasis 2.604 mm
Massa leeg 1.082 kg
Laadvermogen 496 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.100 kg / 590 kg
Banden185/65R15Prijzen
Topsnelheid 183 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,7 s (fabrieksopgave: 11,6 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 4,1 s / 6,2 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 10,0 s / 12,3 s
Brandstofverbruik 9,0 l/100km (fabrieksopgave: 6,4 l/100km)
CO2-uitstoot (WLTP) 109 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Dacia Sandero
Dacia Dacia Sandero

PRIVATE LEASE Dacia Sandero

INFO
Dacia
Dacia
Dacia Sandero TCe 90 Comfort (5D/6H)
€ 344
Bekijk nu ⟩
ANWB
ANWB
Dacia Sandero TCe 90 Stepway Essential (5D/6H)
€ 359
Bekijk nu ⟩
DirectLease
DirectLease
Dacia Sandero TCe 90 Essential (5D/6H)
€ 309
 
Arval
Arval
Dacia Sandero TCe 100 Bi-Fuel Comfort (5D/6H)
€ 318
 
Dacia Sandero in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Dacia Sandero

    Dacia Sandero

    • 2022
    • 1.055 km

    € 20.250

    Dacia Sandero Stepway 100 pk

    Dacia Sandero Stepway 100 pk

    • 2021
    • 3.000 km

    € 20.750

    Dacia Sandero Stepway 1.0 TCe 100 Bi-Fuel Comfort

    Dacia Sandero Stepway 1.0 TCe 100 Bi-Fuel Comfort

    • 2021
    • 10.949 km

    € 19.400

Meer Dacia Sandero occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Dacia Sandero / Logan III

    77
    • 21 juni 2022

Lezersreacties (20) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Dacia Sandero specificaties
  • Dacia Sandero occasions
  • Dacia Sandero video's
Advies en informatie
  • Dacia Sandero tests
  • Dacia Sandero gebruikersreviews
  • Dacia Sandero index
PREMIUM
Citroën C4 Spacetourer vs. Dacia Jogger - Dubbeltest

Citroën C4 Spacetourer vs. Dacia Jogger - Dubbeltest

Geen enkel merk weet het concept veel-voor-weinig zo goed aan de man te brengen als Dacia....

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Dacia Sandero TCe 100 Bi-Fuel Comfort (2022)

    Dacia Sandero TCe 100 Bi-Fuel Comfort (2022)

    13
    • 14 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Dacia Sandero TCe 90 Stepway Comfort (2022)

    Dacia Sandero TCe 90 Stepway Comfort (2022)

    19
    • 18 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Dacia Sandero TCe 100 Bi-Fuel Comfort (2021)

    Dacia Sandero TCe 100 Bi-Fuel Comfort (2021)

    6
    • 17 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    Dacia Sandero TCe 100 Bi-Fuel Stepway Essential (2021)

    Dacia Sandero TCe 100 Bi-Fuel Stepway Essential...

    22
    • 29 september 2021
  • Gebruikersreview
    Dacia Sandero TCe 100 Bi-Fuel Essential (2021)

    Dacia Sandero TCe 100 Bi-Fuel Essential...

    4
    • 18 september 2021
  • Gebruikersreview
    Dacia Sandero TCe 90 Bi-Fuel Lauréate (2019)

    Dacia Sandero TCe 90 Bi-Fuel Lauréate (2019)

    6
    • 29 juli 2021
  • Gebruikersreview
    Dacia Sandero TCe 90 Bi-Fuel Lauréate (2018)

    Dacia Sandero TCe 90 Bi-Fuel Lauréate (2018)

    3
    • 25 juli 2021
meer reviews
Skoda Fabia vs. Dacia Sandero - Dubbeltest

Skoda Fabia vs. Dacia Sandero - Dubbeltest

Skoda profileert zichzelf als een uiterst slim merk, wat onder meer blijkt uit de vele spitsvondigheden...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Prijzen vernieuwde Dacia's bekend

    Prijzen vernieuwde Dacia's bekend

    98
    • 20 juni 2022
  • Nieuws
    Faceliftfestijn: Dacia Spring, Sandero, Duster en Jogger vernieuwd

    Faceliftfestijn: Dacia Spring, Sandero,...

    62
    • 15 juni 2022
  • Reportage
    Met de Dacia Spring op zoek naar omslagpunt elektrisch rijden

    Met de Dacia Spring op zoek naar omslagpunt...

    230
    • 11 juni 2022
  • Skoda Fabia vs. Dacia Sandero - Dubbeltest

    Skoda Fabia vs. Dacia Sandero - Dubbeltest

    • 17 december 2021
  • Nieuws
    Dacia Sandero Europa’s nummer 1 in juli

    Dacia Sandero Europa’s nummer 1 in juli

    128
    • 27 augustus 2021
  • Nieuws
    Goede én slechte nieuwe Euro NCAP-resultaten

    Goede én slechte nieuwe Euro NCAP-resultaten

    78
    • 14 april 2021
  • Test: Dacia Sandero vs. Suzuki Swift

    Test: Dacia Sandero vs. Suzuki Swift

    • 9 april 2021
Merk
Merk
  • Nieuws
    Zo ver komt de Dacia Spring in de praktijk

    Zo ver komt de Dacia Spring in de praktijk

    99
    • 26 juni 2022
  • Nieuws
    Prijzen vernieuwde Dacia's bekend

    Prijzen vernieuwde Dacia's bekend

    98
    • 20 juni 2022
  • Nieuws
    Faceliftfestijn: Dacia Spring, Sandero, Duster en Jogger vernieuwd

    Faceliftfestijn: Dacia Spring, Sandero,...

    62
    • 15 juni 2022
  • Nieuws
    Dacia Bigster wordt woensdag waarschijnlijk onthuld

    Dacia Bigster wordt woensdag waarschijnlijk...

    89
    • 13 juni 2022
  • Reportage
    Met de Dacia Spring op zoek naar omslagpunt elektrisch rijden

    Met de Dacia Spring op zoek naar omslagpunt...

    230
    • 11 juni 2022
  • Nieuws
    Op zoek naar ... een goede auto voor minder dan €2.000

    Op zoek naar ... een goede auto voor minder...

    87
    • 9 juni 2022
  • Dacia Spring - Welkom duurtest

    Dacia Spring - Welkom duurtest

    71
    • 31 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden