Test: BMW X3 (2024) – Met verbrandingsmotoren verder op vertrouwd platform
Voor een nieuwe elektrische BMW iX3 moet je nog even geduld hebben
81 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Een nieuwe elektrische BMW iX3 laat nog even op zich wachten, maar met verbrandingsmotoren kunnen we wel alvast kennis maken met de volledig nieuwe BMW X3. Of nou ja, volledig nieuw… Hij deelt zijn basis nog gewoon met de vorige generatie. Kan dat nog?
Wanneer komt de nieuwe BMW X3?
Voor de nieuwe, vierde generatie van de X3 heeft BMW het platform van generatie drie als vertrekpunt genomen. Klaarblijkelijk zijn ze in München nog dermate tevreden over die derde generatie dat diens basisarchitectuur nog even mee mag. Sowieso wordt de derde generatie nog niet afgeserveerd; als elektrische iX3 blijft hij nog even in productie. Van de nieuwe X3 verschijnt namelijk geen volledig elektrische variant; die komt er alleen met verbrandingsmotor (al dan niet met plug-in hybride-techniek). Volgend jaar verschijnt er een compleet nieuwe elektrische iX3, maar dat wordt een zelfstandig model, gebaseerd op de zogenoemde Neue Klasse-techniek. Wie zo lang niet op een elektrische BMW SUV wil wachten: de huidige iX3 (op basis van de derde generatie X3), zal tot de Neue Klasse iX3 verschijnt gewoon worden doorgebouwd in de BMW-fabriek. Net als de voorgaande generaties komt ook de nieuwe X3 uit de BMW-fabriek in het Amerikaanse Spartanburg. In eerste instantie zal de Amerikaanse markt worden bediend, maar na de jaarwisseling komen de nieuwe X3’s ook onze kant uit.
Is de nieuwe X3 gegroeid?
Wanneer de nieuwe X3 begin volgend jaar in de showroom staat, zal hij 34 millimeter langer zijn dan zijn voorganger. Een deel van die extra lengte komt ten goede aan de interieurruimte. Zowel voor- als achterin kun je in de nieuwe X3 prima zitten. De kofferbak is breder en dieper geworden, waardoor er voortaan 570 liter aan bagage in past, 20 liter meer dan voorheen, althans bij de conventioneel aangedreven versies. Bij de plug-in hybride zit onder de vloer van de bagageruimte een accupakket, waardoor er 460 liter overblijft voor je spullen, wat nog altijd tien liter meer is dan bij de vorige editie.
Net als voorin is het ook op de achterbank prima uit te houden, naar keuze op vegan leer of gewoon echt leer.
Werkt de bediening prettig?
Het dashboard is uiterst minimalistisch vormgegeven, helemaal in lijn met alle andere moderne BMW’s. Het betekent dat ook hier de laatste knoppen en schakelaars zijn bijgezet in de geschiedenisboeken. Er zitten alleen nog wat knopjes op het stuur en rond de grote rijrichtingschakelaar (voorheen de versnellingspook). Daar zit gelukkig ook nog de grote iDrive-knop. Het betekent echter wel dat je voor vrijwel alles wat je wilt regelen naar het grote multimediascherm moet kijken. Ons inziens te veel. Het infotainmentsysteem draait voortaan met BMW’s jongste besturingssysteem OS9. Dit werkt een stuk logischer dan OS8, maar is nog altijd niet de benchmark in multimedialand.
De versnellingspook is verdwenen ten faveure van een forse schakelaar, maar de centrale iDrive-knop heeft gelukkig standgehouden.
Hoe is de afwerking?
Opmerkelijk zijn de driehoekige vlakken op de portieren, met daarin behalve de portierhendel ook de (regeling van de) ventilatieroosters, eventueel de geheugentoetsen van je elektrisch verstelbare stoelen en aan de bestuurderskant de centrale portiervergendeling. Het ziet er vrij grofstoffelijk uit, weinig verfijnd. Dat laatste geldt ook voor de vlakken van harde kunststof op de portieren en de middentunnel. Dit is niet wat we verwachten bij een auto van 70 mille. Overigens is de bovenkant van de portierbekleding net als het dashboard bekleed met materiaal op basis van PET-flessen en dat ziet er juist wel weer keurig verzorgd uit.
Driehoekige vlakken in de portieren bevatten niet alleen de deurhendel en een set touchtoetsen, maar ook de ventilatieroosters.
Uit welke motoren kun je kiezen?
Een elektrische versie van de vierde generatie X3 komt er niet. Qua vermogensopbouw begint de line-up met een 197 pk dieselmotor, gevolgd door een 208 pk benzinemotor en een 299 pk plug-in hybride op benzine. Alle drie zijn dit tweeliter viercilinders. De absolute bruut in de prijslijst is een drieliter zescilinder met 398 pk. De meest interessante versie zal in Nederland de X3 30e xDrive zijn, dat is de plug-in hybride. Die heeft ruim 90 pk meer dan de X3 20 xDrive en is ook nog eens de goedkoopste. Bij de presentatie was de PHEV nog niet beschikbaar. Zodoende zijn we voor onze eerste kennismaking met de nieuwe X3 op pad gegaan met de X3 20 xDrive. De benzinemotor in de X3 20 xDrive is goed voor 190 pk en 310 Nm en wordt bijgestaan door een bij 18 pk en 200 Nm piekende starter-generator.
Wat doet BMW aan het milieu?
De starter-generator is er uiteraard om het verbruik en daarmee de CO2-uitstoot te drukken. Om dezelfde reden werkt de motor volgens het Miller-principe, waarbij door slim met de inlaatkleppen te spelen de expansieslag langer is dan de compressieslag (om ook van het laatste beetje restwarmte te profiteren). Om de uitstoot van schadelijke stoffen (NOx en onverbrande koolwaterstoffen) binnen de perken te houden, is de motor verder voorzien een dubbel inspuitsysteem (met per cilinder een injector in het inlaatkanaal en een injector voor directe inspuiting). In hoeverre deze systemen de uitstoot van CO2 en schadelijke uitlaatgassen daadwerkelijk de kop indrukken, is gissen. In de praktijk levert het echter wel een motor op die samen met de achttraps ZF-automaat genoeg levenslust aan de dag legt. Motoren die werken volgens het Miller-principe staan er (net als de verwante atmosferische Atkinson-cyclus-motoren) om bekend dat ze onderin geen al te mooie loop hebben. Dit wordt in de X3 keurig gecompenseerd door de elektro-ondersteuning van de starter-generator. Al direct bij het wegrijden is er genoeg trekkracht en reageert de motor keurig op het gaspedaal. Wanneer het wat vlotter moet, kost het de viercilinder merkbaar moeite. Zolang we het houden bij de in Nederland legale snelheden gedraagt de motor zich echter keurig en beschaafd.
Ondanks alle uitstootbeperkende maatregelen vertoont de tweeliter viercilinder nog meer dan genoeg levenslust.
Hoe rijdt de vierde generatie?
De wielbasis van de nieuwe X3 is slechts een millimeter gegroeid. De spoorbreedte van de multilink-achteras met zijn vijf draagarmen is daarentegen met 45 millimeter toegenomen. Samen met een 19 procent toegenomen naloop van de voorwielen (onderdeel van de wielgeometrie) moet dit bijdragen aan een stabielere rechtuitloop. Verder is de koets stijver geworden, net als de ophangrubbers. In hoeverre dit allemaal effect heeft, is bij onze eerste kennismaking lastig te zeggen. De auto waarmee over we de uitdagende binnenwegen rond München rijden, is namelijk ook voorzien van opties zoals adaptieve schokdempers en sportbesturing met een variabele overbrenging. Het is daardoor niet precies te zeggen wat de meeste invloed heeft op het inderdaad lekker stabiele rijgedrag van de nieuwe X3. Onze auto gaat in elk geval mooi koersvast en voorspelbaar over het asfalt. De banden en het onderstel kunnen prima overweg met de spoor- en aandrijfkrachten. Helemaal volgens BMW-traditie heeft het geheel een vleugje dynamiek, zonder dat het comfort daarbij op de tocht staat. Ook in de Sport-stand blijft de X3 een fijne reismachine. Wat ook bijdraagt aan het comfort is de verdere verbetering van hulp- en assistentiesystemen; voor de nieuwe X3 zijn de bits en bytes nog weer net even mooier op een rijtje gezet, waardoor de elektronische hulpsystemen iets meer verfijnd reageren.
Zeker met adaptieve schokdempers en variabele stuuroverbrenging gaat de nieuwe BMW X3 koersvast en stabiel over het asfalt.
Welke versie moet je hebben?
Het feestbeest van de serie is uiteraard de X3 M50 xDrive, maar het grote uitkijken is nu naar de X3 30e xDrive. De PHEV moet tot 90 kilometer elektrisch kunnen rijden en dat maakt het leven in de X3 nog comfortabeler. Die potentere plug-in hybride is in Nederland ook nog eens ruim vierduizend euro goedkoper dan de door ons gereden mild hybrid, dus we snappen dat velen daar zonder morren een stukje bagageruimte voor inleveren. Dat de nieuwe X3 zijn basis deelt met zijn voorganger is in elk geval geen enkel probleem.
We waarderen het als je wilt bijdragen door het bijhouden van de AutoWeek Verbruiksmonitor of door een gebruikersreview te schrijven waarin je jouw ervaringen met de auto deelt. Daarmee help je potentiële kopers echt vooruit!
- +Prima weggedrag
- +Beschaafde aandrijflijn
- -Matig multimediasysteem
- -Harde plastics
Oordeel
De vierde generatie van de BMW X3 is er in alle opzichte op vooruit gegaan. Hij is er niet meer als EV, daarvoor komt straks de op de Neue Klasse gebaseerde iX3. Dat de nieuwe X3 met zijn benzine- en dieselmotoren zijn basis deelt met zijn voorganger is in elk geval geen enkel probleem.
Signalement
Merk | Bmw |
---|---|
Model | X3 20 xDrive |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 8 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 72.670 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn, mild-hybrid |
Cilinderinhoud | 1.998 cc |
Maximaal vermogen | 153 kW / 208 pk bij 4.400 tpm |
Maximaal koppel | 330 Nm bij 1.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 65 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.755 mm / 1.920 mm / 1.660 mm |
Wielbasis | 2.865 mm |
Massa leeg | 1.830 kg |
Laadvermogen | 670 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.400 kg / 750 kg |
Banden | 225/60R18Prijzen |
Topsnelheid | 215 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,8 s |
Brandstofverbruik | 6,9 l/100km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 156 g/km |
Had je deze auto's al gezien?

BMW X3 30e xDRIVE | M-SPORT | ADAPTIVE SUSPENSION | COMFORT ACCESS | BMW ICONIC | TREKHAAK | AMBIANCE INTERIEUR | ADAPTIVE LED | DRIVING ASSISTANT PLUS | 360 CAMERA | HARMAN/KARDON | HEAD-UP
- 2025
- 6.298 km

BMW X3 30e xDrive M Sport | Panoramadak | Elektrisch verstelbare voorstoelen | Trekhaak | Head-Up Display | Harman Kardon Surround Sound System | Driving Assistant Plus |
- 2025
- 6.100 km

BMW X3 30e xDrive / M- Sport/ Standkachel/ Live Cockpit/ Adaptive Cruise Control/ Panoramadak/ 220kW (220PK)
- 2024
- 8.121 km
Lezersreacties (81) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.