Test: BMW iX3
Lekker gewoon gebleven
71 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Toen BMW in 1983 voor het eerst met een diesel kwam, was de slogan: de eerste diesel die rijdt als een BMW. Deze elektrische iX3 is de eerste EV die eruitziet als een gewone BMW. Een noodgreep of juist een slimme zet?
Het is niet de eerste keer dat BMW de kat uit de boom kijkt. Het duurde ook tot in de jaren 80 voordat ze in Beieren met de 524td een antwoord hadden op het dieselsucces uit Stuttgart. De reclameslogan was trouwens geniaal: ‘De eerste diesel die rijdt als een BMW’. Vanuit die optiek is de iX3 de eerste EV die eruitziet als een gewone BMW, want op enkele blauwe accenten na (zonder meerprijs ook leverbaar in een grijze tint, altijd doen) en de gestroomlijnde wielen ziet de volledig elektrische, in China gebouwde X3 er niet anders uit dan zijn in de VS geproduceerde, brandstofgestookte soortgenoten. Dankzij de grote bodemvrijheid was er ruimte om een accupakket onder de auto te schroeven. Dit heeft een 20 procent grotere energiedichtheid tot gevolg dan die van de huidige BMW i3, dus zit er meer energie in minder accu. Volgens BMW worden de benodigde grondstoffen (kobalt en lithium) via strikt gecontroleerde kanalen betrokken. En in de elektromotor zijn geen magneten en geen schaarse delfstoffen gebruikt.
De aandrijflijn is de vijfde generatie BMW eDrive, die zijn debuut in de iX3 maakt en straks ook opduikt in de aanstaande iX en i4. In dit geval ligt de compacte unit achterin, met de aandrijving alleen op de achterwielen. Onder de voorste ‘motorkap’ zien we onder de kunststof afdekplaat een enorm gapend gat. Daar past met gemak een riante opbergbak in. Of een extra motor die de voorwielen aandrijft, waar de klanten in de Alpenlanden heel blij mee zouden zijn.
Laag verbruik
BMW is niet het eerste merk dat een bestaand model ‘vertaalt’ naar een EV. Volkswagen deed het met de Up en de Golf, Peugeot doet het nu in feite met de 208 en 2008. Basis van eventueel succes is een voldoende groot accupakket en daarmee een goede actieradius. Dat lijkt bij de iX3 dik in orde. Aanvankelijk hadden we de nodige scepsis, maar na twee dagen rijden verdween die argwaan als sneeuw voor de zon. Ondanks zijn formaat en gewicht blijkt de iX3, die groter is dan de eerste X5, namelijk een uiterst efficiënte elektrische auto. Dat uit zich vooral in het relatief lage verbruik. Gokten we aanvankelijk nog op een gemiddelde van zo’n 25 kWh op 100 km, in de praktijk zitten we daar ver onder. Oké, met veel snelwegritten en secundaire wegen, maar toch, een gemiddelde van circa 19,5 kWh/100 km is zonder meer goed. Een trip van ruim 200 kilometer over de snelweg en 80 km-wegen leverde zelfs een keurige 17,7 kWh/100 km op. Daarmee komt het bereik op iets meer dan 400 kilometer en met het uiteindelijke gemiddelde van 19,5 kWh/100 km zit je altijd nog op 379 kilometer. Natuurlijk, ga je stampen op buitenlandse snelwegen of rijden bij temperaturen beneden het vriespunt, dan scoor je minder fraaie cijfers. Toch lijkt minimaal 300 kilometer altijd mogelijk, een prima waarde.
Als een BMW
Is de iX3 een EV die rijdt als een BMW? Met de gewichtsverdeling zit het in elk geval wel snor: 47 procent achter, 53 procent voor. En het zwaartepunt ligt lager dan dat van een reguliere X3. Daar staat tegenover dat de auto zelf bijna 2,3 ton weegt. Zo voelt hij echter niet aan, tenzij je echt ongehoord hard bochten gaat nemen; dan is de massa niet meer te maskeren. Bij een normale of sportieve rijstijl rijdt de iX3 in ieder geval zoals je dat van een BMW mag verwachten. Voldoende stuurprecisie, enigszins lichtvoetig en zowaar ook genoeg comfort. Wat een wereld van verschil met de eerste generatie X3, die echt spijkerhard was. Het onderstel en de besturing zijn adaptief, in de modus Normaal rijdt de iX3 het prettigst. Hij volgt de ingezette koers heel gewillig. Standaard staat deze versie op 19-inchwielen, de testauto op 20-inch met zomerbanden. Achter een stuk breder dan voor, dus geen smalle ecoslofjes zoals onder de i3. De soepele en opmerkelijk stille motor (je hoort hem echt totaal niet) draagt vanzelfsprekend ook bij aan het rijplezier. De vermogensopbouw verloopt mooi lineair en het koppel blijft ook bij hoge toerentallen (maximaal 17.000 tpm) beschikbaar. Ondanks al dat vermogen, mag er slechts 750 kg aan de trekhaak. Dat valt dan weer tegen.
Het zuinige karakter ontleent de iX3 deels aan zijn slimme manier van recupereren. Dat kan op twee manieren: adaptief of door de pook in B (Brake) te zetten. Kies je voor het laatste, dan kun je via het scherm nog voor drie gradaties van elektrisch remmen kiezen en is one pedal driving mogelijk. In de praktijk blijkt adaptief echter de beste keuze. De mate van recuperatie wordt dan bepaald door de wegsituatie en het overige verkeer. De data van het navigatiesysteem, de camera’s en de radar vormen de basis van het systeem. Laat je het stroompedaal los, dan gaat de auto niet meteen sterk vertragen, maar rolt gewoon verder. Tenzij je een bocht, kruispunt of rotonde nadert, dan past hij heel gedoseerd het tempo tot exact de juiste snelheid aan. Dat is ook het geval als de radar een langzamer rijdende voorligger detecteert. Let wel: dit doet hij ook als de adaptieve cruisecontrol niet is ingeschakeld. Dus hij remt altijd in de juiste mate af en recupereert zo veel als mogelijk. Volgens BMW rijd je op deze manier minstens 90 procent zonder de remmen te gebruiken. Daarnaast is het zo dat 25 procent van het WLTP-resultaat bereikt is door recuperatie.
Volop concurrentie
Wat het laden betreft: we zien de reguliere 11 kW met wisselstroom en maximaal 150 kW bij gelijkstroom. Dat hebben we even geprobeerd bij een 350 kW-zuil van Allego. Daar plugden we in met nog 26 procent accucapaciteit. Na een paar minuten laden liep het laadvermogen op tot iets boven de 130 kW, maar de beloofde 150 zat er niet in. Nadat de 80 procent was bereikt, daalde dat naar zo’n 45 kW. Met de laadpas van BMW zelf betaal je 35 cent per kWh en bij de snellader een starttarief van € 2,50. Bij de normale lader is het starttarief € 0,50, maar de eerste drie jaar betaal je dat in beide gevallen niet. Laden bij Ionity kost met deze pas € 0,29, een scherp tarief. En dan de prijs van de auto zelf. In vergelijking met een andere X3 is de iX3 absoluut niet duur, al helemaal niet als je de uitrusting meetelt.
De basisversie van de X3 met benzinemotor kost al zestig mille en kleed je die net zo aan als de iX3, dan zit je op meer dan € 66.000. Kortom, de elektrische versie is de beste aanbieding, mocht je in de markt zijn voor een nieuwe X3. Concurrentie is er inmiddels ook of is over niet al te lange tijd beschikbaar: zo zijn er de Tesla Model Y, de Audi Q4 E-tron, de Ford Mustang Mach-E, de Volvo XC40 P8 en in een iets lager prijssegment de Volkswagen ID.4, de Skoda Enyaq en de Nissan Ariya. Wil je daar niet op wachten, dan heb je aan de BMW iX3 een puike EV, die uiterlijk lekker gewoon is gebleven.
- Ben je zelf in het bezit van een BMW iX3 of ben je je serieus aan het oriënteren. Kom met andere geïnteresseerden in contact via het Het BMW X3 & iX3 owners forum.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
PLUS & MIN
- +Laag verbruik, goede actieradius
- +Scherpe prijs ten opzichte van x3
- -Geen opbergvak in het vooronder
- -Geen 4wd leverbaar
Signalement
Merk | Bmw |
---|---|
Model | iX3 Executive |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Prijs | € 66.048 |
Specificaties
Brandstof | elektrisch |
Motor | 1 elektromotor |
Maximaal vermogen | 210 kW / 286 pk |
Maximaal koppel | 400 Nm |
Accu capaciteit (bruto) | 80 kWh |
Lengte / breedte / hoogte | 4.734 mm / 1.891 mm / 1.668 mm |
Wielbasis | 2.864 mm |
Massa leeg | 2.160 kg |
Laadvermogen | 565 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 750 kg / 750 kg |
Banden | 245/50R19Prijzen |
Topsnelheid | 180 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 6,8 s |
Stroomverbruik (WLTP) | 18,5 kWh/100km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 0 g/km |
Actieradius (WLTP) | 460 km |
Uitgelicht aanbod

BMW X3 High Executive 74 kWh Harman Kardon / Comfort Access / Trekhaak /
- 2021
- 33.470 km

BMW X3 xDrive30e 292pk M-sport Pano Trekhaak Head-up Harman/Kardon Keyless Memory
- 2020
- 55.167 km

BMW X3 xDrive30e HIGH EXECUTIVE | PANORAMADAK | M-PAKKET | LEDER | SPORTSTOELEN | HIFI | AMBIANCE VERLICHTING | STUURVERWARMING | STOELVERWARMING | DEALERONDERHOUDEN
- 2020
- 24.996 km
Lezersreacties (71) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.