Test: BMW iX1 eDrive20 – De goedkoopste nieuwe X1

Mag het ietsje minder zijn?

105 reacties

Video

De volledig elektrische BMW iX1 eDrive20 is bijna € 10.000 goedkoper dan de xDrive30 en daarmee in één klap de voordeligste BMW X1. Is zo’n voorwielaangedreven BMW-EV daarmee een aanrader, of kun je beter doorsparen?

Ik zie die nieuwe BMW X1 best vaak rijden. Zijn dat allemaal EV’s?

Zeker niet. Net als bij veel andere modellen kiest BMW ervoor om elektrische i-modellen op bestaande modellen met verbrandingsmotor te baseren. Een iX1 is dus om te zien nagenoeg identiek aan een plug-inhybride X1 of een X1 op benzine, en onderscheidt zich vooral met zijn aandrijflijn. Dat beleid legt BMW trouwens geen windeieren: het merk verkoopt aanzienlijk meer EV’s dan concurrenten Mercedes en Audi.

Maar er was dus al wel een iX1. Wat is het nieuws?

Het nieuws is de nieuwe instapversie, de eDrive20. Die heeft één elektromotor en dik 100 pk minder vermogen dan de xDrive30, maar wel hetzelfde accupakket. Met netto 64,8 kWh kom je op papier 474 kilometer ver, tegen 439 voor de €9.535 duurdere xDrive30. Ook als het gaat om snelladen zijn de twee identiek: 130 kW is de max.

Dat extra bereik komt dus volledig door een lager stroomverbruik. Hoe efficiënt is deze iX1?

Behoorlijk! We scoorden er een testverbruik mee van 17 kWh per 100 kilometer, wat doet vermoeden dat 16 of minder bij hogere buitentemperaturen mogelijk moet zijn. Heel keurig, al is de accu niet groot genoeg om een echt grote actieradius te krijgen.

Maar dus wel flink minder vermogen. Hoeveel BMW blijft er dan nog over?

Voor de beeldvorming: met 150 kW/204 pk is een BMW iX1 eDrive20 precies even krachtig als een Kia Niro EV. Die Kia staat om van alles bekend, maar niet om zijn alles-verpulverende prestaties. Anderzijds: wie niet al te sportief rijdt, heeft aan de instap-iX1 zeker voldoende. In het benzine-tijdperk vonden we zoveel vermogen ook meer dan zat voor deze auto, dus waarom nu niet? Hooguit om het gewicht, maar met 1.865 kg valt dat voor EV-begrippen nog enigszins mee. Dat de iX1 een voorwielaandrijver is, levert in de praktijk niet al te veel nadelen op. Het vermogen wordt geleidelijk vrijgegeven dus er is veel tractie, terwijl de iX1 dankzij een scherpe, directe besturing en een strak doch comfortabel onderstel ook op andere vlakken erg prettig rijdt.

Is de BMW iX1 ruim genoeg voor mijn kinderen?

Als dat er twee of maximaal drie zijn, waarschijnlijk wel. Door zijn voorwielaangedreven platform is de BMW iX1 nauwelijks minder ruim dan de grotere en duurdere iX3. De verschuifbare achterbank van de reguliere X1 ontbreekt, maar je hebt nog steeds wel een in drie delen verstelbare en neerklapbare leuning. De bagageruimte is met 490 liter veel groter dan die van een concurrent als de Mercedes EQA, wat verklaart waarom we deze iX1 binnenkort vergelijken met een EQB.

Is er behalve de aandrijflijn nog meer nieuws bij de iX1?

Twee dingen: de iX1-specifieke, dichte 'grille' en een nieuw infotainmentsysteem. Operating System 9 oogt en voelt als het 'oude' iDrive, maar is helemaal anders en Android-based. Het werkt prima en is hier en daar wat slimmer ingedeeld dan voorheen, al zouden een paar extra fysieke knoppen zeker niet misstaan in de (i)X1.

Dus is de BMW iX1 eDrive20 te verkiezen boven de BMW iX1 xDrive30?

Dat is deels persoonlijk, maar wij raden hem zeker niet af. Het geld dat je bespaart door voor de kleinere versie te gaan, kan worden stukgeslagen op een optielijst vol verleidelijke lekkernijen. Zo houd je de aanschafprijs en/of de bijtelling toch nog een beetje binnen de perken, en rijd je voor een mille of 60 in een luxueuze, praktische en representatieve BMW die als EV netjes scoort en als auto nog veel beter.

BMW iX1 eDrive20
BMW iX1 eDrive20BMW iX1 eDrive20BMW iX1 eDrive20BMW iX1 eDrive20BMW iX1 eDrive20BMW iX1 eDrive20

PRIVATE LEASE BMW iX1

Lezersreacties (105) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum