Test: Alfa Romeo Giulia (2023) – Uitgedund de laatst ronde in

De laatste echte liefhebbers-Alfa?

Alfa Romeo Giulia 2023 rijdend
Alfa Romeo Giulia 2023 rijdendAlfa Romeo Giulia 2023 rijdendAlfa Romeo Giulia 2023 rijdend nieuw achterlichtAlfa Romeo Giulia 2023 koplampAlfa Romeo Giulia 2023 achterlichtAlfa Romeo Giulia 2023 Q4 vierwielaandrijvingAlfa Romeo Giulia 2023 dashboardAlfa Romeo Giulia 2023 digitaal instrumentariumk klassiekAlfa Romeo Giulia 2023 instrumentarium minimalistischAlfa Romeo Giulia 2023 instrumentariumAlfa Romeo Giulia en Stelvio 2023
AutoWeek 14 2023
AutoWeek 14 2023

Je leest het in AutoWeek 14 2023

De Alfa Romeo Giulia heeft zijn laatste tussentijdse update gekregen. Met nieuwe koplampen en een digitaal instrumentarium lijkt hij weer enigszins bij de tijd. De keuzemogelijkheden worden echter sterk teruggedrongen waardoor alleen de meest lastig te verkopen uitvoeringen overblijven. Wellicht iets voor verzamelaars?

Houdt Alfa een klassieker in leven?

Als lid van de klas van 2015 staat de Alfa Romeo Giulia nog altijd in de prijslijst, en dat niet alleen: de Milanezen geven hem nog maar weer eens een update. Voorzien van nieuwe koplampen, een herziene grille, subtiel geretoucheerde bumpers en een digitaal instrumentarium in plaats van analoge klokken rolt de Giulia de blessuretijd in. En de aanpassingen die bij de Giulia worden doorgevoerd krijgt de Stelvio ook direct mee. De contouren van de koplampunits zijn onveranderd gebleven, het nieuws zit hem in de invulling van die units. Voortaan lijken de lampen opgebouwd uit drie elementen, een knipoog naar de SZ van weleer en recenter ook naar de 159. Het maakt de Giulia en de Stelvio ook in het donker direct herkenbaar.

De koplampen met hun drie led-krullen zijn een knipoog naar de brute SZ.

Welke versies blijven er over?

Voortaan worden de Giulia en Stelvio alleen nog geleverd met de 280 pk viercilinder benzinemotor en de 210 pk 2,2 liter diesel. In beide gevallen krijg je dan een achttrapsautomaat en vierwielaandrijving. De achterwielaangedreven versies van de Giulia komen niet meer naar Nederland en de 200 pk benzineversie is ook van het tableau geschrapt. Best opmerkelijk voor een markt als de onze waar het bpm-bedrag een flink stempel drukt op de verkoopprijs en die bpm gebaseerd is op de CO2-uitstoot. En juist die CO2-uitstoot wordt opgedreven met vierwielaandrijving en met de dikkere motor.

In Nederland is de Alfa Romeo Giulia er alleen nog met quadrifoglio-vierwielaandrijving: Q4.

Voegt een digitaal instrumentarium iets toe?

Nee. Er is keuze uit drie thema’s. De eerste is een minimalistische, ideaal om latente informatiestress de kop in te drukken. De tweede is een variatie op de eerste waarbij een snelheidsmeternaald en een toerentellernaald licht afsteken tegen de donkere achtergrond en alleen voor de gepasseerde waarden getallen oplichten. De derde variant heeft een klassieke vormgeving, alsof je naar een instrumentarium uit de jaren 60 zit te kijken. Dit laat niets aan duidelijkheid te wensen over en is daarmee onze favoriet en maakt de eerste twee thema’s overbodig.

Het digitale instrumentarium zetten we het liefst op het klassieke thema.

Is de Alfa Romeo Giulia nog bij de tijd?

Nee. Vooral het interieur begint op leeftijd te raken. Maar ... technisch worden we nog altijd blij. De tweeliter viercilinder blijft met zijn 280 pk nog altijd één van het levendigere soort met nog immer een bijpassend sportief geluid. Vol enthousiasme zorgt hij over een breed toerengebied voor meer dan genoeg flexibiliteit. Dankzij de elektronica vormt de motor een fijne tandem met de achttrapsautomaat. Meer dan met de aandrijflijn laat de Giulia zien dat hij zich met zijn onderstel nog altijd in de voorhoede bevindt als het om dynamisch rijgedrag gaat. Zonder dat het oncomfortabel wordt, voelt het onderstel prettig stevig aan, een prima basis voor een lekker stabiel weggedrag.

Het onderstel van de Alfa Giulia kan zich nog altijd meten met de beste.

Diesel, kan dat nog?

Ja. Althans, voor deze 2,2 JTD hebben we een zwak. De 210 pk diesel was in de Alfa Romeo Giulia al nooit de stilste in zijn soort en daar is niets aan veranderd. Hij compenseert zijn rauwheid met een lekker portie trekkracht, al direct vanaf net iets boven stationair toerental. Ook hier is het samenspel met de automaat nog altijd keurig in orde, ongeachte de gekozen rijmodus blijft de versnellingsbak goed bij de les.

De 2,2 JTD dieselmotor is niet de stilste in zijn soort, maar levert wel een lekker portie trekkracht.

  • +Overzichtelijk instrumentarium
  • +Eenvoudig van thema te wisselen
  • -Beperkte keuze
  • -Stevige prijzen

Oordeel

3 sterren

Het uitgebalanceerde onderstel van de Alfa Giulia kan zich nog altijd meten met de beste. Maar met het te beperkte aanbod en de stevige basisprijzen is dat niet meer genoeg om de automobilist en masse naar de Alfa-showroom te lokken voor een model dat op de houdbaarheidsdatum is. De laatste ronde is alleen voor die hard Alfisten.

Signalement

Merk Alfa Romeo
Model Giulia 2.0T 280pk AWD Sprint
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 8 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 70.200

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.995 cc
Maximaal vermogen 206 kW / 280 pk bij 5.250 tpm
Maximaal koppel 400 Nm bij 2.250 tpm
Inhoud brandstoftank 58 l
Lengte / breedte / hoogte 4.643 mm / 1.860 mm / 1.450 mm
Wielbasis 2.820 mm
Massa leeg 1.545 kg
Laadvermogen 575 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.600 kg / 745 kg
Banden225/45R18Prijzen
Topsnelheid 240 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 5,2 s
Brandstofverbruik 7,6 l/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 174 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (142) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum