Test: Aiways U5
In het zadel
Het lijkt er steeds meer op dat de elektrische auto Chinese merken definitief in het zadel gaat helpen in Europa. Eén van de nieuwkomers is Aiways, dat met de U5 voor een relatief bescheiden bedrag een lel van een SUV aanbiedt.
Er wordt wel geklaagd dat auto’s door de opkomst van de EV steeds meer op elkaar gaan lijken, maar vooralsnog lijkt het tegendeel het geval. In de eerste plaats dwingt de EV bestaande fabrikanten om het vertrouwde basisrecept resoluut overboord te gooien. Daarnaast werkt de elektrische auto drempelverlagend voor nieuwe autobouwers. Waarom? Wel, in de eerste plaats is een EV minder gecompliceerd, zodat kennis en ervaring minder van belang zijn en het ontwikkelingsproces aanzienlijk kan worden vereenvoudigd. Op de Nederlandse markt speelt bovendien mee dat de EV belastingtechnisch bijzonder gunstig is vanwege de bpm-vrijstelling. Dat het daardoor ineens veel gemakkelijker wordt om concurrerend te zijn, bewijst een merk als MG al geruime tijd met de bijna spotgoedkope ZS EV.
De eveneens Chinese Aiways U5 lijkt in eerste instantie minder voordelig. De auto is niet eens zoveel goedkoper dan zijn directe concurrenten, terwijl zaken als vermogen en accucapaciteit wel goed vergelijkbaar zijn. Nee, de grote kracht van de Aiways is zijn formaat. Met 4,68 meter is hij veel groter dan die concurrenten. Dat vertaalt zich in een heleboel binnenruimte, vooral op de achterbank, waar de passagiers een riante hoeveelheid been- en hoofdruimte tot hun beschikking hebben. Met 432 liter is het bagageruim van de U5 niet gigantisch, maar wel groter dan veel andere auto’s in dit segment. De Aiways heeft bovendien een extra opbergruimte in de neus. Veel stelt die frunk niet voor, maar voor een laadkabel is het extra vak wel handig.
De vormgeving van het interieur past goed bij de buitenkant. De bouwkwaliteit lijkt in orde en dat geldt ook voor de zachte kunststoffen die op dashboard en deurpanelen zijn gebruikt. Toch is in het U5-binnenste wel te zien dat Aiways een nieuwkomer is. Juist de onderdelen waarmee je veel in aanraking komt, zoals het stuur en de draaiknop voor de rijrichting, komen vrij goedkoop over. Verschillende knoppen en schakelaars doen bovendien sterk denken aan die van andere fabrikanten en dat betekent ook dat het geheel niet al te samenhangend oogt.
Geen navigatie
Het instrumentarium bestaat uit maar liefst drie schermen, wat betekent dat informatie over verbruik, reis, snelheid én media tegelijkertijd kan worden getoond. Aiways verdient bovendien lof voor het feit dat zowel het accupercentage als het resterende aantal kilometers wordt weergegeven. Het centrale touchscreen is met 12,3 inch groot, maar niet echt fijn. De menustructuur is goed genoeg, maar de reactiesnelheid kan beter en het vooralsnog in het Engels uitgevoerde geheel bevat heel wat onduidelijke vertalingen. Bovendien ontbreekt een eigen navigatiesysteem. Wel kunnen er smartphones worden gekoppeld, maar niet via Android Auto of Apple CarPlay. Aiways gebruikt in plaats daarvan een app die het hele telefoonscherm weergeeft. Dan kun je weliswaar navigeren, maar alleen als het telefoonscherm is ingeschakeld. Bovendien kun je op deze manier meteen de gehele telefoon bedienen. Dat lijkt handig, maar onderweg appen of YouTube-filmpjes kijken is uit veiligheidsoogpunt natuurlijk niet het beste idee. Voor Apple-gebruikers is de oplossing wel onderweg, want op termijn verschijnt Apple CarPlay. Bovendien zouden er Nederlandse vertalingen volgen en krijgt de duurste U5 een apart bedieningspaneel voor de klimaatregeling. Een regelrechte misser is dat alleen in die duurste versie stoelverwarming aanwezig is, terwijl die efficiënte manier van verwarmen juist in elektrische auto’s erg fijn is.
Traditioneel
Aiways is een in 2017 opgerichte start-up die zich vanaf het begin richt op elektrische auto’s. De U5 is dus niet gebaseerd op een bestaand (benzine)model, maar is niettemin behoorlijk traditioneel van opzet. Zo drijft een voorin geplaatste elektromotor de voorwielen aan. De stroom komt van een accupakket van 63 kWh. Vanaf modeljaar 2021 is de U5 met 204 pk en 310 Nm iets krachtiger dan de 2020-versie die wij reden, want die moet het doen met 125 kW ofwel 170 pk. De auto lijkt vanuit de startblokken iets te worden afgeknepen om de wielspin te beperken, maar gaat er daarna wel vlot vandoor. De auto is duidelijk op comfort afgestemd. Hij helt behoorlijk over en incasseert oneffenheden met gemak, zij het niet altijd geluidloos. Ook als er moet worden vertraagd, blijkt dat dit niet de meest verfijnde EV op de markt is. Gaat de voet van het gas, dan begint de U5 aanvankelijk netjes met vertragen. Besluit de bestuurder vervolgens dat een iets minder heftige vertraging is gewenst, dan wordt het afremmen met een voelbare schok definitief overboord gegooid. Vreemd, want in elke andere EV laat de mate van recuperatie zich met dat pedaal keurig ‘on the go’ bijstellen. Daar komt bij dat het sponzig aanvoelende rempedaal zich heel lastig laat doseren en dat maakt het bijna onmogelijk om schokvrij door het verkeer te gaan.
De U5 heeft uiteraard ook assistentiesystemen aan boord. De rijstrookhulp is aan de cruisecontrol gekoppeld. Dat is fijn, maar erg geavanceerd werkt het allemaal niet. De adaptieve cruisecontrol is zelfs ronduit irritant, houdt onnatuurlijk veel afstand en remt onnodig hard. Hoewel het de vraag is hoe blij we daarmee moeten zijn, is de adaptieve cruisecontrol wel standaard op alle versies van de Aiways U5. Dat zijn er vooralsnog drie: de Premium, de Comfort en de Showroom. Die laatste is een tijdelijke uitvoering. Een driefasenlader heeft de Aiways nooit, wat betekent dat een nacht aan de lader niet altijd resulteert in een volle accu.
Oordeel
De Aiways U5 biedt heel veel ruimte voor een keurig bedrag, maar schiet op veel andere onderdelen wat tekort. Uit zijn rijeigenschappen, interieur en multimediasysteem blijkt te veel dat deze autofabrikant net zijn eerste stapjes op het internationale toneel zet. Dat is geen schande. Het maakt ons wel benieuwd naar wat Aiways voor de toekomst in petto heeft.
Signalement
Merk | Aiways |
---|---|
Model | U5 Showroom |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Prijs | € 40.934 |
Specificaties
Brandstof | elektrisch |
Motor | 1 elektromotor |
Maximaal vermogen | 150 kW / 204 pk |
Maximaal koppel | 310 Nm |
Accu capaciteit (bruto) | 63 kWh |
Lengte / breedte / hoogte | 4.680 mm / 1.865 mm / 1.700 mm |
Wielbasis | 2.800 mm |
Massa leeg | 1.770 kg |
Banden | 235/50R19Prijzen |
Topsnelheid | 150 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,2 s (fabrieksopgave: 7,8 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 2,6 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 5,7s |
Stroomverbruik (WLTP) | 17,0 kWh/100km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 0 g/km |
Actieradius (WLTP) | 410 km |
Uitgelicht aanbod
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (32) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.