Tesla Model S P85 – 2014 – 359.706 km - Klokje Rond
Op naar een half miljoen
353 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
De Model S is toch wel de auto waarmee Tesla die Europeanen eens even wilde uitleggen hoe je dat volledig elektrisch rijden moet aanpakken. Dat is best goed gelukt. Eigenaar Marcel Carlier kocht deze auto tweedehands. We zijn benieuwd naar het hoe en waarom.
Accu net vervangen
Om een tweedehands Tesla is heel wat te doen. Je zou kunnen zeggen dat deze Model S de kastanjes uit het vuur heeft gehaald om het grote succes van kleine broer Model 3 mogelijk te maken. Dat succesnummer is nu volop op de tweedehandsmarkt te vinden en het aanbod is van dien aard dat de prijzen bereikbaar zijn.
Maar nu die grote Model S van deze Klokje Rond. Eigenaar Marcel Carlier uit Amsterdam kocht deze auto in 2023 met 295.000 km op de klok. Marcel reed al vijf jaar een e-Golf en wilde meer. De opvolger moest ook weer elektrisch zijn. “Ik kreeg aardig de smaak te pakken van het elektrisch rijden. De Golf was natuurlijk een vroege EV op basis van een gewone compacte middenklasser met verbrandingsmotor. Hij voldeed met zijn 35 kWh, maar ik liep toch aan tegen die beperkte actieradius. Ik vond het daarom tijd voor de volgende stap: een elektrische auto die vanaf de eerste pennenstreek als EV was bedoeld”, aldus Marcel. Hij vond die Tesla Model S ook wel een ‘coole’ auto. “Het sprak me aan, hij was destijds gedurfd en ook elegant en tegelijkertijd krachtig. En ruimte in overvloed!”
Marcel kocht de Model S zonder check vooraf van de status van het accupakket. Hij heeft dus wat uit te leggen. “Ja, ik weet natuurlijk dat je voor vele duizenden euro’s moet laten vertimmeren als het accupakket naar z’n grootje is. Ik heb de vorige eigenaar echter uitgebreid gesproken. Die vertelde dat eind 2019, met iets meer dan twee ton op de klok, de auto kuren begon te vertonen. Hij gaf een storing aan in het koelsysteem in combinatie met een teruglopende actieradius. Uiteindelijk bleek dat de opmaat naar het vervangen van de complete batterij.”
Tesla-kwaal
Geluksvogel Marcel heeft dus gewoon een accupakket van eind 2019 in zijn Model S van 2014, maar het wordt nog mooier. “Dertigduizend kilometer voordat ik hem kocht, is de voor- en achterwielophanging nog deels vervangen, want die typische Tesla-kwaal van speling in de draagarmen had zich ook bij deze Model S gemeld”, vertelt Marcel. Een verse accu en een fris onderstel, dus dan snap je de keuze van Marcel toch weer iets beter. En kijk hem eens staan stralen, zowel de eigenaar als de Model S. “Ik heb er een glascoating op losgelaten, want hij was nog zo mooi strak toen ik hem kocht, dat wilde ik graag zo houden”, legt Marcel uit. Zo staat er dus een vijf meter lange, strakke zwarte sedan uit de Verenigde Staten klaar om te worden gekeurd door Tim de Leeuw van Carrec, maar eerst een proefrit!
Kritiek was er bij de launch in 2013 van deze Model S en dat ging vooral over de afwerking van het interieur. Daar loopt Tim nu ook tegenaan. Een proefrit gaat echter vooral over ‘wat voel en hoor ik tijdens het rijden’ en ook daar heeft Tim iets op aan te merken. “Het voelt toch allemaal een beetje gammel aan. Het interieur van de auto is niet op het niveau van zijn klasse en het onderstel en de banden samen maken er ook niet echt een feestje van. Best wat dingetjes, schat ik zo in.”
De op- en aanmerkingen van Tim komen niet uit de lucht vallen. Dat was in 2013-2014 ook al zo. Toch is de Tesla Model S in Nederland een aantal jaren buitengewoon populair geweest, mede door de gunstige fiscale regelingen voor elektrische auto’s, zoals de lage bijtelling. In het topjaar 2018 zijn er zelfs zo’n 5.500 exemplaren verkocht, terwijl er van andere modellen in het topklasse-segment nooit meer dan tweehonderd stuks per jaar worden verkocht. Deze Model S is van de eerste lichting en net tien jaar geworden, dus dan kom je meestal wel wat tegen.
Meteen op wintersport
Marcel houdt de moed erin. Hij is vastbesloten verder te gaan met deze Model S. “Ik vind het bijzonder dat Tesla verder heeft gedacht dan alleen een EV op de weg zetten”, vertelt hij. “De laadinfrastructuur met gratis laden vind ik echt super. Toen ik hem net had, ben ik meteen met de Model S op wintersportvakantie geweest. Dat ging perfect. En ook naar onze zoon, die in Kopenhagen woont. Je kunt met de Tesla onbezorgd reizen door Europa, dat is toch top?” Over de actieradius is Marcel ook tevreden. “Meer dan 300 kilometer haal ik altijd, 320 of 330, maar meestal kom ik wel tot 360 kilometer. En ja, altijd snelladen onderweg.”
Iets minder top is de lijst die Tim bij elkaar heeft geschreven. Die is toch best aan de lange kant. Aan de andere kant: meer dan tien jaar oud, richting de vier ton op de klok. Het is er allemaal een beetje tussenin. Eigenlijk ziet de Model S er aan de buitenkant iets beter uit dan dat hij volgens Tim rijdt. Evengoed is er een duim voor de Tesla Model S van Marcel.
Die is blij. “Ja, die lijst is best lang, maar dat is dan ook heel streng beoordeeld, wat natuurlijk prima is. Als eigenaar kijk ik er iets anders tegenaan. Ik ga wel meteen vers rubber bestellen als ik thuis kom. En thuis kom ik zeker, en dat half miljoen gaat er ook komen!”
Eigenaar Tesla Model S
Naam Marcel Carlier
Bouwjaar 1967
Woonplaats Amsterdam
Beroep adjunct-directeur vmbo-school Den Haag
Eerste auto Opel Kadett B, stationwagon
Vorige auto Volkswagen e-Golf
Wat zou je aan de auto willen veranderen? “Niets!”
Langste reis met deze auto “Naar Oostenrijk, een rit van 1.100 kilometer.”
Onderhoudshistorie
- 2014-2018 regulier onderhoud inclusief TPMS-modules en deurklinken onder garantie
- 2018 glascoating €850
- 2014-2018 elke 50.000 km nieuwe banden 4x €800
- 2018 nieuwe wielen €1.200
- 2019 frunk waterdicht gemaakt, nieuwe rubbers garantie
- 2019 accupakket vernieuwd, onder garantienorm gezakt garantie (€12.000)
- 2019 12V-accu vervangen garantie
- 2020 achterklep waterdicht gemaakt €35
- 2021 12V-accu vervangen, garantie
- 2021 melding batterij koelvloeistof laag onderzoeken garantie
- 2021 2x nieuwe airco garantie (€1.000)
- 2021 MCU-upgrade met nieuw scherm €2.400
- 2022 voor- en achterwielophanging €5.800
- 2023 ruitenwissermotor kapot plus bladen €280
- 2023 4 nieuwe banden €900
- 2023 deurmechanisme rechts plus onderhoud €750
- 2023 2x xenonkoplamp €290
- 2023 parkeerrem vastgelopen €1.750
- 2024 grote beurt €675
Wat mankeert eraan?
- Spiegelverstelling rechts werkt niet helemaal naar behoren
- Knopjes in het stuur en de klepjes in de middenconsole voelen erg gammel aan
- Diverse rammels en kraakjes in het interieur bij rijden op slecht wegdek
- Diverse storingen opgeslagen in de auto
- Ruitensproeier staat verkeerd afgesteld
- Auto trilt behoorlijk bij rijden op snelheid
- Rempedaal trilt tijdens het remmen
- Stuur staat flink naar links bij rechtuit rijden
- Tik vanuit stuurkolom bij ver insturen
- Gordel rechtsvoor blijft soms hangen
- Minimaal zoemend geluid tijdens afremmen op de motor
- Veel bandengeluid hoorbaar tijdens rijden
- Kentekenplaat voor is beschadigd
- Vocht in de lampen achter
- Linksachter is de auto opnieuw gespoten
- Interieurfilter is erg vies
- Stekker van de ruitenwissermotor hangt los
- Voorste (onderste) draagarm rechtsvoor begint te scheuren
- Remmen voor zijn redelijk vies/verroest en de remblokken en schijven worden redelijk dun
- Remschijf linksachter heeft een vreemd roestpatroon
- Linksachter is de buitenste draagarm-fuseekogel versleten (speling)
- Diverse rubbers van de achterwielophanging zijn in slechte staat
- Banden rondom zijn redelijk verdroogd (DOT 5022)
- Banden voor zijn gecupt en aan de binnenkant redelijk ver versleten
De mening van Carrec Technocenter
“Leuk om een keer zo’n auto met hoge kilometerstand na te lopen. Voor de categorie auto gecombineerd met de leeftijd en tellerstand viel het mij iets mee. Het scheelt ook dat dit een redelijk ‘kale’ versie is met maar één aandrijfunit, geen luchtvering en geen adaptieve cruisecontrol. Wel vind ik het zorgelijk dat de accu bij 200.000 kilometer al aan vervanging toe was. Ook viel op dat de bouwkwaliteit van het interieur niet geweldig is. Veel knopjes en klepjes voelen gammel aan en er rammelt en kraakt van alles bij rijden over slecht wegdek. Verder waren voor mij de trillingen een dooddoener. Hierdoor rijdt de auto op snelheid wat mij betreft onacceptabel. De auto krijgt een duimpje, maar wel met de hakken over de sloot.”
Deel jouw ervaringen met je auto! Je kunt mensen die op zoek zijn naar een andere auto helpen door in een gebruikersreview jouw ervaringen met je auto te delen! Dat kun je doen door na inloggen op deze site je auto aan te melden en een review te plaatsen. Had je al een review van je auto staan? Dan kun je ook een nieuwe review bij de auto als aanvulling plaatsen. |
Signalement
Merk | Tesla |
---|---|
Model | Model S 85 Performance |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 88.700 |
Specificaties
Brandstof | elektrisch |
Motor | 1 elektromotor |
Maximaal vermogen | 310 kW / 422 pk |
Maximaal koppel | 600 Nm |
Accu capaciteit (bruto) | 85 kWh |
Lengte / breedte / hoogte | 4.970 mm / 1.964 mm / 1.445 mm |
Wielbasis | 2.960 mm |
Massa leeg | 2.100 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 0 kg / 0 kg |
Banden | 245/35R21Prijzen |
Topsnelheid | 212 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 4,6 s |
Lezersreacties (353) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.