AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Tesla Model S - Occasion Aankoopadvies

Exotischer dan je dacht

65 reacties

Video
0 seconds of 0 secondsVolume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 

Lezersreacties (65) (gesloten)

Sub-reacties inklappen
EV0 II
EV0 II
  • 2
Leuke uitvoering zo in het rood en met die zwarte accenten. Voorlopig nog onbetaalbaar voor mij. Ben je trouwens naturist Nick? 3:51 ^^
FreeWilly728
FreeWilly728
  • 1
Prachtige auto met zeer vooruitstrevende techniek. Als ik de reviews mag geloven is het wat betreft kwaliteit nogal magertjes. Leuk voor de in de lease, maar als particulier alleen geschikt voor een brede beurs met een vooruit calculerende blik.
ak2
ak2
  • 16
Bijzonder leuk dat deze rubriek weer terug is. De Tesla Model S blijft toch wel een bijzonder indrukwekkende auto die zijn tijd ver vooruit was, en nog steeds bijzonder modern is. Tesla is in mijn ogen het merk die elektrisch rijden echt op de kaart heeft gezet.
427v8
427v8
  • 4
Echt goedkoop worden de tweedehands Tesla's nog niet. Op Marktplaats.nl is de goedkoopste 34.000 euro (incl BTW) met 420.000 km op de teller! Ik vermoed dat de meeste naar het buitenland gaan, omdat de bijtelling na 5 jaar voor ondernemers onbetaalbaar wordt.
Florett GT
Florett GT
  • 1
Vond de electrische melkboer van Koot en Bie leuker gevonden!!
Anoniem
Anoniem
  • 12
Het blijft mij verbazen: de meest lullige stofzuiger van de Blokker heeft een keurige oprolautomaat voor het snoer en werkelijk alle electrische auto's liggen nog te kloten met een los snoer dat uiteindelijk te vies is om aan te pakken. Als dat niet anders wordt (en waarom niet mag Joost weten) dan kies ik voor de verrukkelijke zes cylinder in lijn dieselmotor van BMW !
Alle waar is naar zijn geld
Alle waar is naar zijn geld
  • 3
Hé, ik mis de vakgarage die de zwakke punten van een auto uit eigen voorraad moet benoemen (en er dus nog wel eens een paar vergeet ;-)). Geeft niks, dit is echt een leuke rubriek en het gaat Nic prima af om de plussen en minnen te benoemen. Prettig om naar te kijken ook, complimenten!
OT. wat een mooie auto is de Tesla uit deze video! Nieuw zijn ze zeker te duur voor me, maar als ik eind volgend jaar de Skoda inruil voor een EV ga ik toch eens serieus rekenen of een gebruikte Tesla wel te doen is. Alternatief is een nieuwe Kia Niro EV, Hyundai Kona EV of 60Kwh Leaf. Als het niet al te gek veel uiteenloopt dan zegt mijn onderbuik Tesla (zo'n rode met 22" ofzo). Gelukkig heb ik nog een jaartje om ook mijn verstand een duit in het zakje te laten doen
Anoniem
Anoniem
  • 5
Helder en informatief stuk, complimenten AutoWeek.
Anoniem
Anoniem
  • 6
Mooie Tesla en goede info AW! Hele nuttige tip om eerst je verzekering eens te peilen; die kan overwacht hoog uitvallen en da's jammer als je dat verrast als je 'm al hebt gekocht.
Zo'n pre-2017 S met oneindig gratis superchargen is natuurlijk erg aantrekkelijk. Zeker voor zolang de WB €0 blijft.
Anoniem
Anoniem
  • 18
@VOLVO 444
Heb jij je wel eens afgevraagd wat de jongeheer of jongedame die jou voor ging bij de benzinepomp met zijn of haar handen heeft gedaan ?
?
Carpe
Carpe
  • 3
Een E63AMG lijkt me ook niet goedkoop in de verzekering.
...maar goed nieuws over de accu. Dat lijkt me toch de grootste onzekerheid.
AvdM40
AvdM40
  • 3
Een goed en informatief bericht. Toch twee puntjes.
1) De kinderzitjes zijn niet meer leverbaar in de Model S. Mensen met veel kinderen wordt een Model X geadviseerd.
2) De remschijven van een elektrische auto gaan veel langer mee dan die van een fossiele concurrent. 95% van de remenergie wordt door de elektromotoren opgevangen.
Franky Boy
Franky Boy
  • 10
@volvo444: het verschil in stroom is gigantisch. En veel stroom door een (deels) opgerold snoer is een heel slecht idee. Hoe schoon de kabel blijft heb je deels zelf in de hand.
Franky Boy
Franky Boy
  • 0
@427v8: de bijtelling op dit moment is 4%, lijkt me niet onbetaalbaar. Volgend jaar wordt het idd al minder, 4% voor de eerste 50.000 euro. En 22% over de rest. De MIA en andere aftrekposten zijn alleen op een nieuw aangeschafte auto toe te passen, dus daarom is een 2e hands minder interessant.
Anoniem
Anoniem
  • 8
@Volvo 444
Het oprollen van snoeren en sterke stromen gaan niet goed samen -> brandgevaar. Ik denk dat je vergeefs gaat wachten op die optie bij EV's of PHEV's.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Leuke wagen hoor, en direct lid van de groen khmer, een sekte achtige commune van deugende sneuneuzen met als afgod Elon Musk.
Maar, toch wel een leuke wagen hoor.
Anoniem
Anoniem
  • 2
Inferieure auto, eerste jaren schoots en scheef in elkaar gezet. Fiscaal gedrocht! En belachelijke tweede hands prijzen!
Friedair
Friedair
  • 3
Na vijf jaar nog steeds geen concurrentie voor de model S. Had ik de knaken maar.
Friedair
Friedair
  • 4
@wouter,
Waar staat die 60 voor in je forumnaam?
Anoniem
Anoniem
  • 3
Dat is een inkopper Friedair!
Anoniem
Anoniem
  • 7
6 jaar inmiddels en zelfs nog geen concurrentie in zicht.
Anoniem
Anoniem
  • 10
Volvo_444: Je doet jezelf tekort met die BMW.
Je gaat balen van het gebrek aan koppel en souplesse.
Thuis en bij snelladers zit het snoer vast aan de lader. Dus geen vieze handen.
Openbaar (langzaam) laden is wel een geklungel, omdat de stekkers per merk verschillen, maar:
-Met de grote accu's van tegenwoordig hoef je eigenlijk nooit openbaar te laden.
-Als je een lang snoer en een kort (1,5 m) snoer in je snoeren vak stopt, dan voldoet meestal die korte. De raakt de grond niet en is schoon, en geen geklungel.
-Hooguit 1 of 2 keer per jaar moet je even klungelen met het lang snoer.
(Er worden zelfs handschoentjes bijgeleverd voor je tere handjes)
Dat je jezelf daardoor laat beperken tot een diesel v6, snap ik echt niet. Dat is echt terug in de tijd.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Van een leraar voertuigtechniek gehoord dat de remleidingen van de Tesla Model niet goed roestbestendig zijn, hij voorspelde dat hier problemen mee gaan komen die niet goedkoop op te lossen zijn.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Kees : Lijkt me iets om te controleren.
Vraag eens aan die leraar hoe en waar je dat kan zien.
Wiel uitdraaien en kijken? Of luchtvering omhoog, Jack-mode aanzetten en eronder kruipen? Waar moet je op letten?
Friedair
Friedair
  • 4
@kees,
Beetje vage bewering. Maakt verder niet uit. Remleidingen kunnen roestbestendig worden gemaakt of vervangen worden. Met de Tesla kun je ook nog eens fiks op de motor remmen.
Kenny
Kenny
  • 3
Leuk gemaakt item door Nic; wel wat beknopt maar dat is begrijpelijk.
In principe kan ik hetzelfde vertellen over mijn model s 70d; het is een zeer snelle auto maar zo'n p90d doet er nog een stevig schepje bovenop kan ik je melden.
En wouter60, de afwerking is bij mijn 2015 model prima in orde en de auto is zeker niet schots en scheef in elkaar gezet.
Omdat ik volledig gebruik maak van de 4 jaar of 80.000 km.garantie (heb de auto nu zo'n 3 1/2 jaar) zijn de reparatiekosten tot nu toe nihil echter bij mijn tesla zijn de touchscreen en de achterste veerpoten(luchtvering) wel vervangen. Zonder garantie zou dit dus aardig in de papieren kunnen lopen.
De verdere reparatie vallen onder de categorie "klein bier"; o.a. een deurrubber, een schroefje in de middenconsole en de vervanging van de achterklepmotor valt m.i. wel mee.
Auto is inderdaad een bandenvreter (bij 29.500 km. waren de achterbanden kaal) maar is erg afhankelijk van het gebruik.
Overall ben ik zeer tevreden over mijn tesla.
RX Men 8
RX Men 8
  • 0
De luchtvering (en nog veel meer) zijn toch Mercedes Benz onderdelen?
Deze op 22inch staat er erg mooi bij ?
Anoniem
Anoniem
  • 4
Ah, die Skoda is blijkbaar verkocht, haha.
.
Goede zaak om de Tesla in deze rubriek te zien. Ik heb mijn sterkste bril opgezet en de grootste loep erbij gepakt die ik kon vinden. Tot mijn grote opluchting kan ik rustig gaan slapen want ik heb geen "schootse" en scheve naden gezien. Toen ik toch bezig was meteen even gekeken naar het snoer. Gelukkig is dit een stevig exemplaar en geen stofzuigersnoer die je zomaar automatisch kan oprollen. Nee, met de elektrische veiligheid en de afwerking zit het toppie joppie bij Tesla.
Anoniem
Anoniem
  • 6
@wouter60. Die occasionprijzen worden door de markt bepaald. Blijkbaar zijn ze erg populair en betrouwbaar en dus waardevast.
Een diesel daarentegen zal steeds sneller in waarde dalen want het duurt niet lang meer voordat echt niemand meer zo’n stinkend lawaaiapparaat wil hebben.
Anoniem
Anoniem
  • 6
Onder- en bovenhuids zitten er heel veel Mercedes Benz onderdelen in, uit de tijd dat ze samenwerkten.
Nou ja, geen MB onderdelen, maar onderdelen van dezelfde toeleveranciers.
Vaak is dat kwalitatief goed nieuws. Soms niet. Zoals de spiegels die ook op de S-klassen zitten. Die zien er erg slordig uit en als je iets te hard drukt dan klikken ze uit elkaar.
Verder is de model S keurig afgewerkt.
Dat was bangmakerij uit 2013 van journalisten die iets moesten vinden, en een basis model S vergeleken met een top Mercedes die met veel pluche afgewerkt was.
Bij de antianti's vond dat gretig aftrek en bleef dat hangen.
Net zoals ze ons nog steeds wijsmaken dat Duits voor kwaliteit staat.
Is dat altijd zo, is dat vaak zo of is dat soms zo?
Anoniem
Anoniem
  • 5
In Japan wordt 'made in Europe' als premium gezien.
Op de balkan wordt 'made in Italy' als premium gezien. (Wij denken dan haha)
In de USA wordt 'made in Japan' als premium gezien
Anoniem
Anoniem
  • 1
@Model T Jij denkt Haha, andere denken
Anoniem
Anoniem
  • 0
Geen concurrentie durft men te beweren ?? de Clio is toch duidelijk vele malen meer verkocht dan deze Model S om maar wat te noemen.
Een model S is een rariteit , zelden dat je eentje tegenkomt.
Tommy82
Tommy82
  • 0
Nog 3 tips die niet genoemd werden:
1. Niet milieubewust onder de streep. Als die bom barst en dus de wegenbelasting erbij komt, is hij ineens vrijwel waardeloos. Want Tesla kopers willen een subsidieparadijs met een groen imago.
2. Verouderd snel. Want voor de huidige 2ehands prijzen, koop je nieuw steeds vergelijkbaardere elektrische auto's van bijvoorbeeld Hyundai. Dat gaat de prijzen drukken.
3. De techniek is fragiel, waardoor ze makkelijk totalloss raken. Maar die totalloss auto's worden vaak genoeg nog opgelapt en doorverkocht, waarbij meestal geen goede auto meer ontstaat. Dus check het schadeverleden of laat in je koopcontract opnemen dat hij nooit schade had.
4. Hoe de accu slijt, hangt ook af van hoe hij geladen werd, hoe hard er gereden werd, of hij ooit leeg stond en nog wat van dat soort dingen. Dus ken je de historie niet volledig, dan kan de accu ineens veel sneller stuk zijn dan verwacht. Bijvoorbeeld net na de garantie.
Audijzer
Audijzer
  • 1
Een Tesla komt hier dus never nooit niet op de oprit te staan. Gelukkig komen er steeds meer EVs beschikbaar van fatsoenlijke merken. Misschien over een jaar of twee een leuke gebruikte Hyundai ofzo.
Alle waar is naar zijn geld
Alle waar is naar zijn geld
  • 7
@Adri cabrio, jij vind een Clio concurrentie van een Tesla omdat die meer verkocht wordt..?
.
Met die redenatie is de mcDonalds ook concurrentie van Jonnie Boer. Want het Bic Mac menu wordt veel meer verkocht dan alle menu's bij de Librije opgeteld
.
Ikea verkoopt meer bankstellen dan Rolf Benz (dus concurrent?)
.
Etc...
Anoniem
Anoniem
  • 7
Echt prima gebouwde auto's, het is inderdaad beeldvorming dat het zo slecht is. En idd, vergelijken met een hyundai kan, maar veel mensen hebben meer gevoel van beleving bij een Tesla. En ik snap dat wel.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Google op de begrippen Tesla en Kwaliteit en er gaat een beerput open. En dus niet alleen de S en de X. Ook de model 3 is niet van de kwaliteit die we in Europa gewend zijn.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Tesla is de enige sexie Ev die er is, dat vertaalt zich in de hoge occasionprijzen.
Neem niet weg dat het zonde geld is, maar dat geldt voor iedere moderne auto.
Anoniem
Anoniem
  • 3
Haha, Ik lees steeds Hyundai. Maar met welke Hyundai wordt de model S dan vergeleken?
De grootste Hyundai, de Grandeur is zelfs een hele maat kleiner.
En die is zeker niet elektrisch, ook niet binnenkort.
Of gaat iemand een Kona (prachtige wagen in zijn klasse overigens) kopen ipv een model S?
Ik snap het niet.
Wie legt het uit?
daks
daks
  • 0
Alleen nieuw interessant vanwege de subsidies die secretaresse Loes Peters vervolgens met haar Peugeootje 108 kan ophoesten voor het klimaat. Yeh sure.
Het gros verdwijnt na de lease in de export. Heeft wel EV op de kaart gezet.
nitro68
nitro68
  • 8
Wouter60:
Google eens bij VAG en kwaliteit, over beerputten gesproken.
Alle waar is naar zijn geld
Alle waar is naar zijn geld
  • 7
@Wouter60, bedankt voor de tip. Ik zou inderdaad willen dat ik ook bij mijn Golf en bij mijn huidige Superb eerst even een rondje Google op de begrippen "VW en kwaliteit" en "Skoda en kwaliteit" had gedaan.
Anoniem
Anoniem
  • 7
Een van de zeer weinige auto’s die bij leven al een iconische status heeft weten te bemachtigen. En dat is best bijzonder.
Anoniem
Anoniem
  • 4
Daks, op een model S zit meer belasting dan op een Peugeot 108.
Ik wil de auto's niet vergelijken maar wel de vaste belastingen van beide de goedkoopste voor 5 jaar:
Een P108 kost 9346,- euro belasting zakelijk en 3900,- prive
-2800 euro BPM en BTW
-1100 euro MRB (5jr 220)
-4565 netto bijtelling (5x 913 40% ib)
-881 autokostenfictie (5x176)
Een model S kost 30129 euro belasting zakelijk en 15464 euro prive.
-15464 euro BTW
-0 euro MRB (tot 2020)
-7128 euro bijtelling (5jr 1425 40% ib)
-7537 autokostenfictie (5x 1514)
Tesla S 30129,- euro belasting
Peugeot 9346,- euro belasting
Ik weet het niet Daks, volgens mij mag Loes blij zijn;-)
Anoniem
Anoniem
  • 0
Wie is Loes Peters? Ben jij dat Daks?
In 60 seconds
In 60 seconds
  • 1
Het is mijn droomauto. Het grootste probleem is de onbetrouwbaarheid van de elektrische motor.
hallo zeg
hallo zeg
  • 3
Op zich best een leuk ding, echter stoor ik mij aan de domheid om dit groen te noemen. Geen enkele elektrische auto is groen/milieuvriendelijk. Laatst nog gehoord dat in een Belgische energiecentrale enorme dieselgeneratoren staan om bij te springen(bij een kolencentrale?) die 10 duizenden liters diesel erdoor draaien, uw elektrische auto verbruikt dus diesel!(of andere troep om elektriciteit op te wekken)
Anoniem
Anoniem
  • 3
Hallo zeg! doet niet zo dom, hallo zeg!
Anoniem
Anoniem
  • 0
Maar wie zou nou een afgetrapte Tesla model S willen hebben ?
JL86
JL86
  • 0
Auto's in dit soort segment zijn altijd duurder in het onderhoud, vergelijk de E-Klasse en 5 serie, zodra deze uit de garantie vallen ben je ook aan de beurt bij de dealer! Nu kun je bij dit soort auto's nog wel eens bij een dealer 3-hoog-achter iets laten repareren maar voor de verkoop is het toch handiger dat je bij de officiele dealer aanklopt voor je onderhoud. Dus je moet inderdaad geen Model S kopen omdat je "geen" onderhoudskosten wilt betalen. Ik ben echter benieuwd op het wat langere termijn wat de elektro motoren en accu's doen, daar is het nu iets te vroeg voor.
CarGlass
CarGlass
  • 0
je kan met een Tesla uit de lease er toch wel zeker van zijn dat die ludacris mode meermaals is gebruikt om iedereen en zen moeder indruk te maken. Die dingen worden afgetrapt door taxichauffeurs en zolang de leasemaatschappij betaald maakt het niemand niks uit.
standaard afgetrapt dus
herman Witjes
herman Witjes
  • 0
Ik had veel meer verwacht van het merk Fisker, maar deze lijken van de aardbodem te zijn verdwenen, blijkt maar weer dat mijn eigen voorkeur totaal niet met de realiteit overkomt, kortom heb totaal geen verstand van auto's.
herman Witjes
herman Witjes
  • 0
Het zal mooi zijn als de jaguar i pace een serieuze concurrent gaat worden van het merk Tesla, dan kunnen de Koreanen, japanner en Fransen en sommige Duitse merken in hun eigen elektrische segment aantallen verkopen.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Dank allen voor de uitleg over het niet automatisch oprolbare snoer.
Iemand vroeg zich af of ik bang ben voor vieze handjes dan is het antwoord: nee. Mijn arbeidsverleden speelt zich af in de bouwsector en daar hebben we geen last van het vieze handjes syndroom.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Herman. I-pace zit ook in een ander segment. Dat heeft Jaguar slim gekozen.
Pas bij de model Y komt er keuze in dat segment.
Jaguar en Kia?Haiundai hebben slim een vrij segment gekozen.
Audi en Porsche hebben een verdingingssegment gekozen.
Ongeacht of die 2 er ooit gaan komen en of ze heel mooi of goed zijn, blijf je minder verkopen als dat je een vrij segment gekozen had.
Porsche kan alsnog ons het best een EV busje (Van) verrassen. Dat zou gaaf zijn een Porsche bus. Gróót succes. Is met intermediate SUV ook gelukt.
Anoniem
Anoniem
  • 3
De vraag is of je de accu en motor van een model S af kán trappen?
Als hij Ludricous heeft dan wel. Maar als hij dat niet heeft dan kan de accu en motor nooit overbelast worden. Er is dan namelijk een stroombegrenzer van
310 kilowatt. Dat is maar net iets meer dan de helft van wat de accu kan nl 567 kw in ludricous mode.
De taxi's hebben geen ludricous.
Wel zal je bij een taxi de stoelen even opnieuw moeten doen waarschijnlijk.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Geen groter compliment dan iemand die je imiteert.☺☺☺☻
Anoniem
Anoniem
  • 0
Grappig: precies deze zelfde auto kwam september vorig jaar langs in een interview op autoblog met de directeur van een groen leasebedrijf. Dit zou de ex van Sonja Bakker geweest zijn...
AmazedDutchman
AmazedDutchman
  • 1
Een vrindje van me heeft een Model S P100D. Een geweldige auto, en adembenemend snel.
Het grootste minpunt wat hij noemt zie ik in deze test niet terug: Range Anxiety. Op zijn thuislader (200V 35A krachtstroom, in de VS) voegt een nacht laden maar 80 à 100 km toe aan de lading. Om de auto helemaal vol te laden moet die 48 uur aan de thuislader hangen.
De Tesla snellader drukt de accu in een half uurtje 80% vol, de resterende 20% dien je thuis te doen.
Anoniem
Anoniem
  • 2
Amazeddutchman: Daar klopt iets niet. 200V x 35A = 7 kilowatt.
Dan is de 100d in 14 uur helemaal van leeg naar vol.
De Europese model S kan thuis 17kw laden. Dan is hij binnen 6 uur van leeg naar vol.
Kees DF Jetson
Kees DF Jetson
  • 2
Amezeddutchman. Weer zo een typetje dat hoopt dat anderen net zo weinig weten als hij.
Vredebewaarder
Vredebewaarder
  • 0
ik vind het een mooie wagen maar ik wacht wel tot toyota/lexus met zoiets komen, het zal toch oerdegelijk zijn en lang meegaan want uiteindelijk echt groen te zijn voor ons planeet moet je niet om de haverklap nieuwe auto kopen maar eentje die je hebt(geen vag diesel of iets dergelijks), zolang mogelijk rijden.
Kees DF Jetson
Kees DF Jetson
  • 0
@Vredebewaarder, eens dat je zo lang mogelijk met een auto zou moeten rijden (hoewel ik niet zeker weer of het uitmaakt wie een auto op rijdt...) maar het is dus wel extreem stupide van Omtzigt en kornuiten om mij uit mijn 2013 P85 te jagen met die absurde bijtelling voor een auto van meer dan vijf jaar oud. Het is een fantastische auto, staat nu te koop, zal wel naar het buitenland gaan, daaaag fiscale bijdrage...

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum