Tesla Model S (2013-2016) - Doorgelicht

Nog lang niet uitgeput

AutoWeek 29 2018 Magazine Tesla Model S
AutoWeek 29 2018
AutoWeek 29 2018

Je leest het in AutoWeek 29 2018

Het succesnummer van Tesla, de Model S, manifesteert zich inmiddels ook op de occassionmarkt. Maar waar moet je op letten, wanneer je deze EV koopt? Wij namen de proef op de som en testten een Tesla Model S 85 van een particulier.

Instappen, keuzehendel naar D en hup, daar zoemt de Model S weg. Het gaat net zo snel als de verkoop toen deze Tesla net op de markt was – in Nederland met een flinke steun in de rug van de fiscus. Het merk werd in 2003 opgericht, alweer 15 jaar geleden. Wat auto’s bouwen aangaat, zijn nog niet alle obstakels overwonnen. De Model S was echter van meet af aan een succes. Niet in de laatste plaats in het olierijke Noorwegen, waar de overheid met vergelijkbare subsidies kwam; de elektrische limousine uit het F-segment stond er een tijdlang op de vijfde plaats van bestverkochte modellen.

Ook in Nederland is de Tesla vertroeteld met groene subsidies. In ons land waren het daardoor vooral bedrijven met een ‘groen’ imago en veel zzp’ers die de S als leaseauto in het wagenpark opnamen. Nu hebben leaseovereenkomsten een beperkte looptijd en als die is afgelopen, komen de betrokken auto’s op de occasionmarkt terecht. Zo niet bij Tesla: dat biedt ze aan via het eigen verkoopkanaal tesla.com. Dan zijn ze weer helemaal netjes gemaakt en zit er vier jaar garantie op, met een maximum van 80.000 kilometer. Wat ook kan: een beperkte garantie, maar dan met een maximum van twee jaar en 160.000 kilometer. Bovendien is de prijs verlaagd voor klanten die een Tesla Model 3 hebben besteld en daar nog anderhalf jaar op moeten wachten omdat de fabriek het productieproces maar niet onder de knie krijgt.

Wie een gebruikte Tesla voor minder geld wil kopen dan de fabrikant voor de eigen occasions vraagt, is aangewezen op particuliere aanbieders. Wij testten een Model S 85 uit 2014, die de eigenaar voor € 45.500 wel kwijt wil. Een mooi prijsje, met een keerzijde: de oorspronkelijk Franse auto heeft in drie jaar tijd al 212.000 kilometer gereden. Wat lichte schade, waar de verkoper zelf op wijst, zal voor de overdracht vakkundig worden hersteld.

Van de hoge tellerstand valt niet veel te merken. Er zijn wat rammeltjes te horen en de bekleding van de rechtervoorstoel is verfomfaaid, wat aantoont dat de afwerking van de Amerikaan in de ruimste zin van het woord nog wel voor verbetering vatbaar is. In technisch opzicht is de Model S 85 een prettige verrassing: het lithium-accupakket heeft nauwelijks te lijden gehad en bezit nog meer dan 90 procent van zijn oorspronkelijke vermogen. Tegen de tijd dat de accu’s op zijn, zou een verbrandingsmotor allang de geest hebben gegeven.

Slijtage aan de motor en overbrenging is niet waarneembaar en de elektronische hulpsystemen doen het allemaal nog. Op één uitzondering na: het linker achterportier wil niet meer open. Bij deze auto komen de deurgrepen naar buiten als je die met de sleutel nadert en ze verzinken in de carrosserie als je wegrijdt. Gaat zoiets stuk, dan ben je aan reparatiekosten zo’n € 800 kwijt. Prachtige techniek dus, maar je hebt een probleem als het dienst weigert. Omdat een Tesla zoals deze per jaar veroudert en niet per kilometer, is het op dit moment nog niet mogelijk om te zeggen hoe een Model S 85 zich op de lange duur zal houden. Maar de randvoorwaarden zijn goed, want hij is ruim en snel en heeft met een reikwijdte van nog altijd 386 kilometer voldoende capaciteit voor lange ritten. Het opladen van het accupakket bij de Tesla Supercharger gaat heel snel en de stroom kost € 0,20 per kWh.

UITSTEKEND, MAAR MET KLEINE TEKORTKOMINGEN

Een Tesla is altijd online en bij problemen kan de servicedienst meteen ingrijpen. Aanvankelijk waren er softwarecrashes, maar die zijn danzij enkele updates inmiddels verholpen. Problemen met de overbrenging en lekkende panoramadaken liet de fabrikant onder de garantie verhelpen. Hoewel de aandrijflijn nauwelijks onderhoud vergt, hebben de koppelstangen te lijden onder het hoge gewicht en moeten ze geregeld worden vervangen. Ook adviseert Tesla de wielen elke 10.000 kilometer van plaats te wisselen. Een nadeel bij Tesla is het grofmazige dealernetwerk: er zijn maar acht vestigingen in heel Nederland.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum