Suzuki Swift vs. Opel Corsa - Occasion Test
Een eigen koers
66 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Hoewel de Suzuki Swift en de Opel Corsa elkaar al decennialang beconcureren in het segment van de kleine middenklasse, blijkt dat beide fabrikanten een geheel eigen invulling geven aan het zelfde concept. Welke van deze populaire occasions heeft de voorkeur?
De Opel Corsa en de Suzuki Swift zijn misschien wel de meest vaste waarden in het segment van de compacte auto’s. Beide modellen bestaan al sinds het begin van de jaren 80. Deze Corsa is van de vijfde generatie en de Swift in dit treffen is er eentje van de zesde. Het concept van de auto’s mag dan gelijk zijn, beide merken varen hun eigen koers. Dat blijkt als je deze twee modellen met elkaar ver gelijkt.
De Opel Corsa staat met al zijn wielen in het heden. Onder de motorkap snort een driecilinder turbomotor, die is gekoppeld aan een zesbak. De Swift doet het met een ouderwetse viercilinder zónder turbo. Het verschil in vermogen is 4 pk in het voordeel van de Swift. Kijk je naar de trekkracht, dan zie je dat de Opel hem ruimschoots de loef afsteekt. En aan Newtonmeters heb je onderweg meer dan aan pk’s. Opel sprong laat op de compacteturbotrein. Pas in 2014, toen aartsrivalen Volkswagen en Ford al járen bezig waren met TSI’s en Ecoboosts, kwam Opel met dit moderne type motor op de proppen. Dat heeft een voordeel, want waar de pioniers druk bezig waren met het optimaliseren van de techniek – denk aan problemen met olieverbruik, interne vervuiling en kapotte turbo’s – keek Opel mooi de kunst af. Grote problemen met de direct ingespoten driecilinder van Opel zijn ons in elk geval niet bekend.
LEVENDIG EN ROBUUST
Liep Opel al een beetje achter de muziek aan, Suzuki kwam nóg later met de direct ingespoten turbomotor. Van de Boosterjet had nog nooit iemand gehoord toen april 2013 deze parelmoeren vijfdeurs uit de fabriek kwam rollen. Die had nog gewoon het oude, vertrouwde één-punt-tweetje dat al jarenlang in allerlei Suzuki’s dienstdeed. Die motor staat bekend als levendig en robuust; hij zal je nooit voor verrassingen laten staan. Het is zo’n typisch Japanse motor die nog gewoon doorsnort als de rest van de auto op instorten staat. De Opelmotor staat dus niet als slecht bekend, toch is het aannemelijk dat je er na een aantal jaren wat meer kosten aan zult hebben dan aan de krachtbron van de Swift.
Vergelijk je het rijden van deze twee, dan valt op dat de Opel er natuurlijk lekker aan trekt met zijn turbokracht. Hij heeft een zesbak en dat heeft een reden: de verzetten zijn kort om er voor te zorgen dat er altijd voldoende kracht beschikbaar is. Wat dat betreft laat de Suzuki zich wat schakelluier rijden. Daar tegenover staat dat, als de snelheden wat hoger liggen, hij wat minder kracht over heeft dan de Opel. Rijd je regelmatig op de snelweg, dan zal het motorkarakter van de Corsa je beter bevallen.
Opvallend is dat de Opel ondanks al die moderne techniek in de praktijk exact evenveel verbruikt als de Swift – al moeten we daarbij aantekenen dat de Duitser wel zwaarder is. Als je ze om beurten rijdt valt wel op hoe mooi uitgebalanceerd de Swift is. Je kunt er vlug als water mee door het verkeer en de vering en demping zijn prima afgesteld. Dat laatste is het punt waarop de Opel Corsa het laat liggen: hij geeft wel heel veel on effenheden in het wegdek door naar binnen. Hij staat erg stevig op zijn veer benen.
Als je net uit de Swift stapt, komt de Corsa wat minder comfortabel over. Daar staat dan weer tegenover dat de Corsa je een veiliger gevoel geeft. Je hebt in deze auto het idee dat je wat meer auto om je heen hebt. Ook de zitpositie is beter, wat niet in de laatste plaats komt doordat het stuur ook in diepte verstelbaar is. Dat je in de Swift slecht zit, hoor je ons daarmee echter niet zeggen.
KNIEËN EN KRUIN
Genoeg verschillen dus. Maar we zijn er nog niet: achterin is de Corsa namelijk de grote winnaar. Hij heeft een beduidend grotere bagageruimte en achterin is hij opvallend ruim. Vier volwassenen met een fors postuur passen hier gemakkelijk in. Daarmee heeft de Corsa veel betere kwaliteiten als gezinsauto dan de Swift. Daarvan is de kofferbak wel erg minimaal en op de achterbank zit je met je knieën en je kruin al gauw klem. Met kinderen zal het allemaal prima te doen zijn, maar de Swift is er allicht wat minder een allrounder mee.
Dan de betrouwbaarheid van deze twee. De Corsa E die we hier rijden, is een doorontwikkeling van de Corsa D. Die laatste kent een lange lijst aan klachten en gebreken. Bij de Corsa E bleef de basistechniek gelijk, maar wel werden alle demonen uit de auto verdreven. Het resultaat is een Corsa die eigenlijk geen standaardklachten kent. Kortom: het sein kan op groen voor de vijfde generatie. Dan de Swift: dat is een auto die talloze jaren goedkoop vervoer kan bieden. Hooguit is de versnellingsbak een pijnpunt. Merk je bij een proefrit dat die bijgeluiden maakt of hakerig schakelt, dan kun je beter naar een ander exemplaar op zoek gaan. Dat moet niet zo moeilijk zijn, want het aanbod is ruim. Het hangt sterk af van de vorige berijders hoe lang zo’n transmissie meegaat. Swiftjes die gewoon het einde van hun leven halen met de eerste versnellingsbak aan boord kennen we namelijk ook.
Tot slot nog even iets over de uitrusting. In de uitvoering op deze pagina’s hebben beide auto’s alles aan boord wat de niet zo heel erg verwende automobilist zich wenst. Toch missen we in de Swift een cruisecontrol. Dat mag je vandaag de dag toch wel verwachten op een auto; ook al is die zes jaar oud. De Corsa heeft die wel gewoon aan boord. Als we een rondje om de auto’s maken, zien we dat ze beide voorzichtige vorige baasjes hebben gehad. Bij de Corsa zou je kunnen vallen over wat beschadigingen in de bagageruimte en de plastic delen in de achterportieren. Verder is het al met al een keurig exemplaar. Bij de Swift moet je helemaal met een loep zoeken naar onvolkomen heden, maar hij heeft ook wat minder gereden. Verder dan wat krassen op de wieldop linksachter zijn we niet gekomen. Dus wat dat betreft: pak ze maar in met een strik eromheen.
Dan de prijs: hoewel de geteste Swift twee jaar ouder is dan de voor dit verhaal gereden Corsa, is hij slechts € 550 goedkoper. Dat zegt natuur lijk wel iets over de restwaarde van deze auto; helemaal als je bedenkt dat de Swift, toen hij nieuw was, drie mille minder kostte dan de Corsa. Wees niet bang voor het relatief hogere bedrag dat je uitgeeft aan de Suzuki Swift. Afgaande op het restwaarderapport betaalt die investering zich in de loop van de tijd vanzelf terug.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Oordeel
De Suzuki Swift is zonder meer de best rijdende van de twee en ook het vriendelijkst voor de portemonnee. Maar de Opel Corsa is de betere allrouder, met een veel ruimere zit achterin en een grotere bagageruimte. Bovendien heeft hij in vergelijking met de Swift een heerlijk koppelrijke motor.
Lezersreacties (66) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.