Suzuki Swift 1.6 Sport (2012)
Glimlach in de bocht
Veel concurrenten hebben ten minste 180 pk aan boord. Daar steekt de 136 pk van de Suzuki Swift Sport schril bij af. Je zou kunnen betogen dat het merk bij de ontwikkeling van de nieuwe Swift Sport er verstandig aan had gedaan het vermogen flink op te krikken, maar dan had het een turbo moeten monteren. Die bleef achterwege, maar dankzij enkele modificaties levert de 1,6-liter wel 11 pk meer dan voorheen.
Met de 136 pk kan de nieuwe Swift Sport echter prima uit de voeten. Hoewel de carrosserie net als die van de gewone Swift iets is gegroeid, weegt de auto maar tien kilo meer dan de vorige editie. De prestaties zijn gevoelsmatig dus zeker niet afgenomen. De kleine Japanner blijkt al direct nog steeds het karakter van een lichtvoetig scheurijzertje te hebben.
Suzuki heeft flink aan het uiterlijk van de auto gevijld om hem te onderscheiden van zijn zwakkere broeders. Het resultaat is een gespierd ogend autootje dat er door z'n ingetogen sportiviteit wellicht zelfs beter uitziet dan veel van z'n extravagante tegenstrevers. Lichtmetalen wielen, dikke bumpers, zijskirts en een dakspoiler zorgen er samen met de koplampen met zwarte achtergrond, de diffuser onder de achterbumper en de twee grote uitlaatpijpen voor dat de Sport er speels uitziet. Door z'n uiterlijk spoort de Swift je aan in te stappen en eens lekker te gaan gooien en smijten met dit Japanse karakterbakkie.
Comfortabeler
Suzuki heeft meer aandacht besteed aan het comfort en heeft daartoe het onderstel behoorlijk onder handen genomen. De Suzuki is daardoor wat minder speels dan z'n voorganger, maar wel stabieler en comfortabeler. Gelukkig is de Swift Sport geen ingedutte zwaargewicht geworden; nog altijd rond je met deze auto bochten met een grote glimlach. Hij reageert bijzonder snel op commando's van het stuurwiel De Suzuki laat zich ook heel precies plaatsen. Wie aandringt, wordt in eerste instantie geconfronteerd met onderstuur, maar door het gas te liften, zorg je ervoor dat de achterzijde onmiddellijk 'bijtrekt' en de neus weer naar de binnenkant van de bocht wijst.
Je kunt deze auto kinderlijk eenvoudig met het gaspedaal besturen. Kortom, 136 pk blijkt meer dan voldoende om lol te beleven aan deze auto. De motor sleurt enthousiast aan de Japanner. Daarvoor moet je wel stevig op het gaspedaal gaan staan, want pas boven de 5.000 toeren komt er écht leven in de brouwerij. Suzuki heeft de nieuwe Swift Sport voorzien van een zesbak en dat maakt de auto op snelwegtempo een stuk rustiger dan voorheen. Jammer is wel dat de Swift een stevige drinker is.
Hoewel de Swift nog altijd niet tot de grootste in z'n segment behoort, biedt hij wel een bruikbare interieurruimte. Voorin zitten ook wat langere personen prima. Achterin gaat het er uiteraard iets krapper aan toe. De bagageruimte maakt met slechts 211 liter echter weinig indruk. Rode stiksels op de stoelen, het stuur en de versnellingspook zijn naast aluminium
pedalen de enige frivoliteiten die Suzuki zich permitteert. De stoelen bieden een aangename zit, maar staan te hoog voor een auto als de Sport. Je zit te veel 'op de bok'. Daarnaast komt de bestuurdersstoel, nadat je een achterpassagier hebt laten instappen, niet terug in de oorspronkelijke positie.
Oordeel
De Swift is weer een brutaal en speels apparaat waarmee iedereen lol kan hebben. De interieurruimte valt mee, het verbruik juist tegen.
Signalement
Merk | Suzuki |
---|---|
Model | Swift 1.6 Sport |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 22.999 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.586 cc |
Maximaal vermogen | 100 kW / 136 pk bij 6.900 tpm |
Maximaal koppel | 160 Nm bij 4.400 tpm |
Inhoud brandstoftank | 42 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.890 mm / 1.695 mm / 1.510 mm |
Wielbasis | 2.430 mm |
Massa leeg | 1.015 kg |
Laadvermogen | 465 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 0 kg / 0 kg |
Banden | 195/45R17Prijzen |
Topsnelheid | 195 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,7 s (fabrieksopgave: 8,7 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 3,5 s / 6,4 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 9,0 s / 12,1 s |
Brandstofverbruik | 6,4 l/100km |
CO2-uitstoot | 147 g/km |
PRIVATE LEASE Suzuki Swift

Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (37) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.