Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Suzuki
  • Alto

Suzuki Alto 1.0 Comfort (2009)

Comeback Kid

71
Suzuki Alto 1.0 Comfort (2009)
  • Autotest
4 februari 2010 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Na drie lange jaren is de Suzuki Alto terug in ons land. Veel trouwe klanten zijn inmiddels naar andere merken overgestapt en daarom heeft Suzuki er alle baat bij dat de nieuwe Alto beter is dan alles wat er in zijn klasse te koop is. Maar is hij dat ook?

Met het van de markt verdwijnen in 2006 van de Suzuki Alto werden veel fans in de armen van concurrenten gejaagd. Bij Suzuki waren ze daar natuurlijk niet gelukkig mee. De klanten moeten terug en daar moet de nieuwe Alto voor zorgen. De nieuweling lijkt nauwelijks nog op het koektrommeltje van weleer. De grote, in de motorkap doorlopende koplampen maken de Alto samen met de grote, hongerige grille en gladde neus een modern ogend model. Aan de zijkant zorgt de onderrand van de raampartij door de naar boven lopende lijn voor optische dynamiek. De achterkant wordt vrij abrupt en recht afgekapt, om niet al te veel praktische concessies te doen aan het uiterlijk.

Een stuk ingetogener is het aan de binnenkant. Met wat rode accenten in de bekleding is het nog wat opgevrolijkt, maar verder is het vooral veel grijze, kunststoffen eenvoud. De stoelen zitten lang niet slecht en bieden voldoende steun, ook voor langere mensen. Die komen wel in botsing met de rand van de middenconsole als ze wat dichter op het stuur willen zitten. Dat stuur ligt prima in de hand en er doorheen kijk je op een wel heel eenvoudige klokkenwinkel. Een enkele snelheidsmeter, that's it. Met daarin een klein digitaal display voor de tankinhoud, tijd en kilometerteller. Een toerenteller zoek je tevergeefs. De ruimte achterin houdt niet over, maar er is mee te leven. Opmerkelijk zijn de uitzetraampjes, die je normaliter in driedeursauto's tegenkomt.

Verrassing

De kofferruimte van de Alto is tamelijk klein voor zijn klasse, heeft een hoge tildrempel en lastig is dat de klep alleen met de sleutel is te openen. Goed design dus, maar geen uitblinker in gebruiksgemak, die Alto. De grote verrassing moet echter nog komen en dat gebeurt wanneer we de weg op gaan. Want rijden doet de nieuwe Alto verrassend goed. Het motortje klinkt als een grasmaaier, maar eerlijk is eerlijk, wat verwacht je van een driepitter? Bovendien, welke Alto-rijder smult van motorgeluid?

Maar des te meer verrast daardoor de motor met zijn prestaties. Hij is lekker pittig en weet goed raad met het autootje. We weten de 0-100 sprint zelfs bijna een hele seconde sneller af te leggen dan de fabrieksopgave. En ook sturen gaat verrassend goed in de nieuwe Alto; een stuk strakker dan we in deze klasse gewend zijn, bijna sportief. De auto volgt trouw de voorwielen en er treedt maar weinig onderstuur op. Het rollen van de koets is binnen de perken gehouden en dat alles zonder concessies te doen aan comfort.

En Comfort is toevallig ook de naam die dit uitrustingsniveau meegekregen heeft, en dat is de gulden middenweg. De Alto begint bij de Base, en voor de automobiele bourgondiërs is er de Exclusive. De Comfort komt in principe zonder airconditioning, maar die luxe is wel leverbaar tegen meerprijs, zoals op ons exemplaar. Centrale vergrendeling met afstandsbediening en elektrische raambediening vóór zijn de belangrijkste leukigheden, voor de rest krijg je de gebruikelijke zaken, maar niets meer.

Een automaat is er ook, maar die zal in ons land weinig aftrek vinden. Die heeft namelijk geen A-, maar een B-label.

Video

Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen

Signalement

Merk Suzuki
Model Alto 1.0 Comfort
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 8.499

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 3-cil. in lijn
Cilinderinhoud 996 cc
Maximaal vermogen 50 kW / 68 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 90 Nm bij 3.400 tpm
Inhoud brandstoftank 35 l
Lengte / breedte / hoogte 3.500 mm / 1.600 mm / 1.470 mm
Wielbasis 2.360 mm
Massa leeg 830 kg
Laadvermogen 420 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 200 kg / 100 kg
Banden155/65R14Prijzen
Topsnelheid 155 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 13,0 s (fabrieksopgave: 14,0 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 7,5 s / 11,4 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 17,0 s / 28,1 s
Brandstofverbruik 4,4 l/100km
CO2-uitstoot 103 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Suzuki Alto
Suzuki Suzuki Alto

Uitgelicht aanbod

    Suzuki Alto 1.0 68pk Comfort Plus | NL-auto | Airco | Radio/CD | Metallic lak | Elek. ramen | Centr. deurvergr. |

    Suzuki Alto 1.0 68pk Comfort Plus | NL-auto | Airco | Radio/CD | Metallic lak | Elek. ramen | Centr. deurvergr. |

    • 2011
    • 117.997 km

    € 4.745

    Suzuki Alto 1.0 GT 5drs! AIRCO! 106.000km! BJ 08-2010!!

    Suzuki Alto 1.0 GT 5drs! AIRCO! 106.000km! BJ 08-2010!!

    • 2010
    • 106.735 km

    € 4.950

    Suzuki Alto 1.0 Spirit

    Suzuki Alto 1.0 Spirit

    • 2010
    • 133.668 km

    € 3.999

Meer Suzuki Alto occasions

Lezersreacties (71) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Suzuki Alto specificaties
  • Suzuki Alto occasions
  • Suzuki Alto video's
Advies en informatie
  • Suzuki Alto tests
  • Suzuki Alto gebruikersreviews
  • Suzuki Alto index
PREMIUM
Skoda Citigo - Citroën C1 - Renault Twingo - Hyundai i10

Skoda Citigo - Citroën C1 - Renault Twingo - Hyundai i10

Vorige week zagen we de Hyundai i10 met overtuiging zegevieren over z'n Aziatische concurrenten,...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Suzuki Alto 1.1 GLS (2004)

    Suzuki Alto 1.1 GLS (2004)

    3
    • 27 maart 2021
  • Suzuki Alto (2011)

    1
    • 26 december 2020
  • Gebruikersreview
    Suzuki Alto 1.0 Comfort (2012)

    Suzuki Alto 1.0 Comfort (2012)

    1
    • 22 november 2020
  • Gebruikersreview
    Suzuki Alto 1.1 GLX (2004)

    Suzuki Alto 1.1 GLX (2004)

    5
    • 21 november 2020
  • Gebruikersreview
    Suzuki Alto GL (1988)

    Suzuki Alto GL (1988)

    7
    • 16 november 2020
  • Gebruikersreview
    Suzuki Alto 1.1 GLX (2005)

    Suzuki Alto 1.1 GLX (2005)

    • 1 september 2020
  • Gebruikersreview
    Suzuki Alto 1.0 Comfort (2014)

    Suzuki Alto 1.0 Comfort (2014)

    • 1 juli 2020
meer reviews
Suzuki Alto

Suzuki Alto

16

Als er twee dingen zijn waar je in deze tijden op moet letten zijn het je portemonnee en je...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Suzuki Alto (1989) – In het Wild

    Suzuki Alto (1989) – In het Wild

    35
    • 25 april 2022
  • Nieuws
    Suzuki Alto - Occasiontest - Uit de Oude Doos

    Suzuki Alto - Occasiontest - Uit de Oude...

    21
    • 2 maart 2022
  • Nieuws
    Dit is Mazda's nieuwste goedkoopste personenauto

    Dit is Mazda's nieuwste goedkoopste personenauto

    22
    • 30 december 2021
  • Nieuws
    Dit is de nieuwe Suzuki Alto

    Dit is de nieuwe Suzuki Alto

    36
    • 25 november 2021
  • Nieuws
    Facelift Friday: Suzuki Alto II

    Facelift Friday: Suzuki Alto II

    46
    • 15 mei 2020
  • Nieuws
    Terugblik: ‘Topversie Suzuki Alto onder de €10.000’

    Terugblik: ‘Topversie Suzuki Alto onder...

    27
    • 3 april 2020
  • PREMIUM
    Suzuki Alto Works (1995) - Blits bezit

    Suzuki Alto Works (1995) - Blits bezit

    • 11 september 2019
Merk
Merk
  • Nieuws
    Suzuki Vision Gran Turismo: roadster en motorfiets in één

    Suzuki Vision Gran Turismo: roadster en...

    20
    • 26 mei 2022
  • PREMIUM
    Suzuki Vitara Hybrid - Test

    Suzuki Vitara Hybrid - Test

    • 24 mei 2022
  • Nieuws
    Duitse justitie doet inval bij Suzuki wegens sjoemeldiesels

    Duitse justitie doet inval bij Suzuki wegens...

    88
    • 28 april 2022
  • Nieuws
    Suzuki Alto (1989) – In het Wild

    Suzuki Alto (1989) – In het Wild

    35
    • 25 april 2022
  • Achteruitkijkspiegel - 'De 7-serie is objectief lelijk'

    Achteruitkijkspiegel - 'De 7-serie is objectief...

    65
    • 23 april 2022
  • Nieuws
    Suzuki S-Cross met hybride aandrijflijn

    Suzuki S-Cross met hybride aandrijflijn

    9
    • 12 april 2022
  • Nieuws
    Suzuki S-Cross - Back to Basics

    Suzuki S-Cross - Back to Basics

    23
    • 9 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden