AutoWeek 9 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 9 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autotests
  • Suzuki
  • Alto
71

Comeback Kid

Suzuki Alto 1.0 Comfort (2009)

De 'klokkenwinkel' van de Alto bestaat uit een eenvoudige klok; zelfs een toerenteller ontbreekt. Het 1,0-liter driepittertje gaat behoorlijk zuinig om met de brandstof. In vergelijking tot veel van zijn concurrenten valt de kofferruimte een beetje tegen.
  • Autotest
4 februari 2010 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Na drie lange jaren is de Suzuki Alto terug in ons land. Veel trouwe klanten zijn inmiddels naar andere merken overgestapt en daarom heeft Suzuki er alle baat bij dat de nieuwe Alto beter is dan alles wat er in zijn klasse te koop is. Maar is hij dat ook?

Met het van de markt verdwijnen in 2006 van de Suzuki Alto werden veel fans in de armen van concurrenten gejaagd. Bij Suzuki waren ze daar natuurlijk niet gelukkig mee. De klanten moeten terug en daar moet de nieuwe Alto voor zorgen. De nieuweling lijkt nauwelijks nog op het koektrommeltje van weleer. De grote, in de motorkap doorlopende koplampen maken de Alto samen met de grote, hongerige grille en gladde neus een modern ogend model. Aan de zijkant zorgt de onderrand van de raampartij door de naar boven lopende lijn voor optische dynamiek. De achterkant wordt vrij abrupt en recht afgekapt, om niet al te veel praktische concessies te doen aan het uiterlijk.

Een stuk ingetogener is het aan de binnenkant. Met wat rode accenten in de bekleding is het nog wat opgevrolijkt, maar verder is het vooral veel grijze, kunststoffen eenvoud. De stoelen zitten lang niet slecht en bieden voldoende steun, ook voor langere mensen. Die komen wel in botsing met de rand van de middenconsole als ze wat dichter op het stuur willen zitten. Dat stuur ligt prima in de hand en er doorheen kijk je op een wel heel eenvoudige klokkenwinkel. Een enkele snelheidsmeter, that's it. Met daarin een klein digitaal display voor de tankinhoud, tijd en kilometerteller. Een toerenteller zoek je tevergeefs. De ruimte achterin houdt niet over, maar er is mee te leven. Opmerkelijk zijn de uitzetraampjes, die je normaliter in driedeursauto's tegenkomt.

Verrassing

De kofferruimte van de Alto is tamelijk klein voor zijn klasse, heeft een hoge tildrempel en lastig is dat de klep alleen met de sleutel is te openen. Goed design dus, maar geen uitblinker in gebruiksgemak, die Alto. De grote verrassing moet echter nog komen en dat gebeurt wanneer we de weg op gaan. Want rijden doet de nieuwe Alto verrassend goed. Het motortje klinkt als een grasmaaier, maar eerlijk is eerlijk, wat verwacht je van een driepitter? Bovendien, welke Alto-rijder smult van motorgeluid?

Maar des te meer verrast daardoor de motor met zijn prestaties. Hij is lekker pittig en weet goed raad met het autootje. We weten de 0-100 sprint zelfs bijna een hele seconde sneller af te leggen dan de fabrieksopgave. En ook sturen gaat verrassend goed in de nieuwe Alto; een stuk strakker dan we in deze klasse gewend zijn, bijna sportief. De auto volgt trouw de voorwielen en er treedt maar weinig onderstuur op. Het rollen van de koets is binnen de perken gehouden en dat alles zonder concessies te doen aan comfort.

En Comfort is toevallig ook de naam die dit uitrustingsniveau meegekregen heeft, en dat is de gulden middenweg. De Alto begint bij de Base, en voor de automobiele bourgondiërs is er de Exclusive. De Comfort komt in principe zonder airconditioning, maar die luxe is wel leverbaar tegen meerprijs, zoals op ons exemplaar. Centrale vergrendeling met afstandsbediening en elektrische raambediening vóór zijn de belangrijkste leukigheden, voor de rest krijg je de gebruikelijke zaken, maar niets meer.

Een automaat is er ook, maar die zal in ons land weinig aftrek vinden. Die heeft namelijk geen A-, maar een B-label.

Video

Signalement

Merk Suzuki
Model Alto 1.0 Comfort
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 8.499

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 3-cil. in lijn
Cilinderinhoud 996 cc
Maximaal vermogen 50 kW / 68 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 90 Nm bij 3.400 tpm
Inhoud brandstoftank 35 l
Lengte / breedte / hoogte 3.500 mm / 1.600 mm / 1.470 mm
Wielbasis 2.360 mm
Massa leeg 830 kg
Laadvermogen 420 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 200 kg / 100 kg
Banden155/65R14Prijzen
Topsnelheid 155 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 13,0 s (fabrieksopgave: 14,0 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 7,5 s / 11,4 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 17,0 s / 28,1 s
Brandstofverbruik 0,0 l/100km
CO2-uitstoot 103 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Suzuki Alto
Suzuki Suzuki Alto

Uitgelicht aanbod

    1.1 GL Jubilée

    Suzuki Alto 1.1 GL Jubilée

    • 2004
    • 120.327 km

    € 950

    1.0 Comfort

    Suzuki Alto 1.0 Comfort

    • 2010
    • 130.762 km

    € 3.250

    1.1 GLS / NAP / APK tot 3-3-2021 / Distributieriem 200 KM geleden V.V.

    Suzuki Alto 1.1 GLS / NAP / APK tot 3-3-2021 / Distributieriem 200 KM geleden V.V.

    • 2002
    • 196.603 km

    € 1.399

Meer Suzuki Alto occasions

Lezersreacties (71) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Suzuki Alto specificaties
  • Suzuki Alto occasions
  • Suzuki Alto video's
Advies en informatie
  • Suzuki Alto tests
  • Suzuki Alto gebruikersreviews
  • Suzuki Alto index
PREMIUM
Skoda Citigo - Citroën C1 - Renault Twingo - Hyundai i10

Skoda Citigo - Citroën C1 - Renault Twingo - Hyundai i10

Vorige week zagen we de Hyundai i10 met overtuiging zegevieren over z'n Aziatische concurrenten,...

Lees meer
Suzuki Alto

Suzuki Alto

16

Als er twee dingen zijn waar je in deze tijden op moet letten zijn het je portemonnee en je...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Suzuki Alto (2011)

    • 26 december 2020
  • Review
    Suzuki Alto 1.0 Comfort (2012)

    Suzuki Alto 1.0 Comfort (2012)

    1
    • 22 november 2020
  • Review
    Suzuki Alto 1.1 GLX (2004)

    Suzuki Alto 1.1 GLX (2004)

    3
    • 21 november 2020
  • Review
    Suzuki Alto GL (1988)

    Suzuki Alto GL (1988)

    7
    • 16 november 2020
  • Review
    Suzuki Alto 1.1 GLX (2005)

    Suzuki Alto 1.1 GLX (2005)

    • 1 september 2020
  • Review
    Suzuki Alto 1.0 Comfort (2014)

    Suzuki Alto 1.0 Comfort (2014)

    • 1 juli 2020
  • Review
    Suzuki Alto 1.0 Base (2011)

    Suzuki Alto 1.0 Base (2011)

    1
    • 29 mei 2020
Merk
Merk
  • Review
    Suzuki Swift 1.3 GS (1997)

    Suzuki Swift 1.3 GS (1997)

    1
    • 6 maart 2021
  • Autonieuws
    Nederland doet aangifte tegen Stellantis om 'sjoemeldiesels'

    Nederland doet aangifte tegen Stellantis...

    27
    • 3 maart 2021
  • Autonieuws
    Osamu Suzuki (91) treedt terug als Suzuki-topman

    Osamu Suzuki (91) treedt terug als Suzuki-topman

    22
    • 24 februari 2021
  • Autotest
    Test: Suzuki Across

    Test: Suzuki Across

    15
    • 24 februari 2021
  • Autonieuws
    Back to Basics: Suzuki Swace (Toyota Corolla TS)

    Back to Basics: Suzuki Swace (Toyota Corolla...

    39
    • 20 februari 2021
  • Autonieuws
    Suzuki S-Cross en Vitara nu ook met automaat

    Suzuki S-Cross en Vitara nu ook met automaat

    20
    • 18 februari 2021
  • Autonieuws
    Prijs Suzuki Jimny Professional bekend

    Prijs Suzuki Jimny Professional bekend

    33
    • 15 februari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep