Suzuki Alto 1.0 Exclusive (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Alto 1.0 Exclusive |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 71.114 km |
KM-stand laatst | 90.000 km |
Aankoop en eerste ervaringen
- 71.114 km
Donderdag 30 augustus was een heugelijke dag. Mijn vrouw is eindelijk geslaagd voor haar rijbewijs. En nu een eigen auto. Rijschoolhouder had aangegeven dat ze flik kilometers maken om verdere ervaring op te doen.
Wat moet het worden? Sinds ik zelf in Hyundai rij ben ik helemaal een aanhanger geworden van de Aziatische auto. Auto's die het gewoon altijd doen, je brengen van A naar B en weinig reparaties geven waarop je niet zit te wachten.
Het moet ook een automaatje worden want afgereden in een automaat.
Hyundai i10, Kia Picanto, Toyota Aygo? De eerste twee zijn niet de meest zuinige. De Aygo? Ik hoor veel verhalen over de halfautomaat waarbij er problemen ontstaan met de MMT bak. De computerunit moet dan vaak vervangen worden.
De Suzuki Alto Automaat daar ben ik op gaan zoeken. Ik vond een desert brown uitgevoerde Exclusive bij Harry Nijboer in Lemelerveld. September 2010, 71.000 kilometer op de teller en volgens de verkopende partij in een heel nette staat.
Proefrit gemaakt en de deal rond gemaakt. Beurtje, 6 maanden garantie en parkeersensoren in de achterbumper als extra voor een nog niet ervaren automobiliste.
Even nog iets over Harry Nijboer auto's: een bedrijf waar er nog gewerkt wordt met de menselijke maat. Auto's verkopen is natuurlijk de hoofdmoot maar hier is zeker aandacht voor de mens achter de kopende partij! Een pluim dus!
Hoe rijdt dat nu?
De Exclusive staat op lichtmetaaltjes waaromheen Typhoon zomerbandjes zitten. Niet mijn keuze maar ze zijn nog veel te goed om te vervangen. De auto spoort goed vooruit, heeft een rustig stuurgedrag en veert voor een kleintje heel redelijk. Op korte oneffenheden merk je wel dat de auto wat springerig is maar duidelijk minder erg dan een vergelijkbare 107 of C1.
De stoelen zitten voor een kleintje heel goed. De bestuurdersstoel is in deze uitvoering in hoogte verstelbaar.
Automaat:
Bij rustig optrekken zit je bij 70 kilometer al in de vierde versnelling. Bij rustig rijden voel je de automaat nauwelijks schakelen. Bij fel doortrappen is het terugschakelen niet heel erg verfijnd. Echter het is natuurlijk geen racemonster.
Ruimte:
De Alto is maar 3,50 meter lang. De ruimte voorin is voldoende. Je komt niet snel met jezelf in de knoop. Achterin is het een ander verhaal. Achter mijn vrouw zitten kan prima. Dat komt omdat ze met 1,60 niet groot is. Echter als ik de stoel op mijn positie zet zit je al met je knieën in de voorstoel. De Alto is ook een vierzitter, er zijn slechts twee gordels achterin. De kofferruimte stel echt niks voor. Daar koop je de auto niet voor. De kofferruimte gaat of met de sleutel open of met de handel bij de voorstoel. Er zitten geen touwtjes aan de hoedenplank. Je moet deze zelf omhoog zetten als je een boodschappentas in wil laden. Ook is de tildrempel hoger dan verwacht.
Ga van deze auto ook een verbruiksmonitor bijhouden. Hoop eigenlijk op 1 op 17 of 1 op 18 uit te komen voor wat betreft het verbruik.
Onderhoud en beurtjes zal ik bijhouden op deze site.
Beurt
- 88.308 km
Bijna 17.000 kilometer sinds de aanschaf. Suzuki wil de beurten om de 15.000 kilometer hebben. Dus hoog tijd. Veel kwam er niet uit. De ruitenwisserbladen zijn vervangen, nieuwe olie en filters, verse remvloeistof, airco beurtje met toevoeging van nieuw koudemiddel en de remleidingen zijn opgeschuurd en getectyleerd. Sommetje van een kleine 400 euro.
Schade
- 86.000 km
Geen brieje, dader onbekend. In Amsterdam heeft er iemand tegen de Suzuki aangezeten. Met zijn spiegel in het achterportier en met zijn bumper over het achterpaneel. Offertes opgevraagd, schade begroot op ongeveer 700euro. Wilde wel tot reparatie overgaan maar....
Gestolen
- 90.000 km
Tijdens onze vakantie is er ingebroken in onze woning. Beide auto's wet. Dus ook de Alto.
Conclusie
- 90.000 km
Ik hield van dit autootje. Behoorlijk strak geveerd waardoor de auto op lange stukken wat vermoeiend is. Maar wel een goede bochtenridder met voor een kleintje behoorlijke stoelen. Automaatje schakelt soepel bij normaal gebruik, Wat bruusk bij vragen van veel vermogen.
Nadelen van de Alto?
* Trillende binnenspiegel
* Duidelijk te kleine kofferruimte.
Weer eentje kopen?
Wat mij betreft wel.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Test: Skoda Citigo - Citroën C1 - Renault Twingo - Hyundai i10 - Mitsubishi Space Star - Kia Picanto - Suzuki Alto

Test: Hyundai i10 - Suzuki Alto - Mitsubishi Space Star - Kia Picanto

Occasion Test: Peugeot 107 (2010) - Suzuki Alto (2011)

Test: Citroën C1 - Daihatsu Cuore - Fiat Panda - Ford Ka - Hyundai i10 - Kia Picanto - Renault Twingo - Opel Agila - Suzuki Alto - Nissan Pixo

Test: Chevrolet Spark - Daihatsu Cuore - Fiat Panda - Hyundai i10 - Opel Agila - Peugeot 107
