SUV versus hatchback
Hoog zitten, beter rijden?
Meer auto dan een compacte middenklasser heeft feitelijk geen mens echt nodig. De kleine SUV's zijn echter sterk in opkomst. Hun stoere uiterlijk trekt menigeen over de streep, maar bieden ze echter ook meer auto voor het geld?
Mensen doen er alles aan om hoger op de carrièreladder te komen. Ook als het om auto's gaat, lijken veel mensen te denken dat 'hoger' ook ' beter' is. Steeds meer autokopers kiezen voor de modieuze SUV's. Ze zijn populairder dan ooit. In geen enkel ander segment is het aanbod in het afgelopen jaar zo snel gegroeid als in dat van de hoogzitters. Toch is niet iedereen er fan van. Ze zijn namelijk ook zwaarder, dorstiger en duurder dan auto's die laag bij de grond blijven. Mensen die het milieu hoog in het vaandel hebben staan, hebben weinig op met SUV's, maar dat neemt niet weg dat steeds meer mensen voor deze carrosserievorm kiezen. Bovendien is het aanbod in de afgelopen jaren snel groter geworden. Offroaders waren in vroeger jaren vaak zware en dure vierwielaandrijvers, maar inmiddels hebben vooral de compactere modellen een groot aandeel in de verkopen. Modellen als de Audi Q2, Renault Captur en Mazda CX-3 zijn vrijwel even groot als een Golf en maken duidelijk dat SUV's allang niet meer alleen zijn weggelegd voor mensen met een goed gevulde portemonnee.
Juist omdat veel SUV's net zo groot zijn als compacte middenklassers is het tijd om uit te zoeken of ze wellicht de rol van de compacte middenklassers zouden kunnen overnemen. Steeds meer fabrikanten zetten naast de nog altijd populaire vijfdeurs hatchback een SUV in de showroom, zodat de kopers de keuze hebben: voor de vertrouwde vijfdeurs gaan of
kiezen voor de vergelijkbare SUV met de bekende voordelen, zoals de comfortabele instap, de plezierige zitpositie achter het stuur en het modieuzere uiterlijk. Om het antwoord op die vraag te vinden, hebben we van zes merken telkens een koppel concurrenten uit eigen huis tegenover elkaar gezet, zoals de VW Golf en T-Roc en de Hyundai i30 en Kona. Verder laten we de Mazda 3 de strijd aangaan met de CX-3. Bij de duels kijken we naar het ruimteaanbod, het praktische gebruiksgemak, het comfort, de prestaties, de uitrusting en de kosten. Voor alle testdeelnemers hebben we een kilometerkostprijs berekend op basis van een vierjarige gebruiksperiode. Daarbij hebben we tal van zaken meegerekend, zoals de aanschafprijs en de restwaarde. Welke voordelen bieden SUV's nu echt?
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.