Subaru XV e-Boxer - Eerste rijtest
Boxer krijgt stroomstoot
Ook Subaru ontkomt er niet aan: elektrificatie. Een volledig elektrisch model laat nog even op zich wachten, tot die tijd doen we het met de e-Boxer, een hybride met een bescheiden elektromotor. Deze aandrijflijn is verkrijgbaar in de Forester, waar we al mee reden, en ook in de XV waar we nu mee op pad gaan.
De boxerdiesel is niet meer. Er was te weinig vraag naar in Europa; het merendeel (89 procent) van de Subaru-klanten kiest voor een benzinemodel. Wereldwijd verkocht het merk vorig jaar iets meer dan een miljoen auto’s, waarvan in Europa slechts 40.600 stuks, terwijl er in Nederland maar 654 op kenteken zijn gezet. En waar bijvoorbeeld BMW bij enkele modellen al afscheid heeft genomen van de achterwielaandrijving, houdt Subaru hardnekkig vast aan wat het de kernwaarden (het DNA zelfs) van het merk noemt: de boxermotor, de vierwielaandrijving en deels ook de CVT-automaat.
De Subaru XV vormt hierop geen uitzondering. Een kleinere turbomotor en alleen voorwielaandrijving zouden hem lichter en zuiniger maken, maar daar wil Subaru niets van weten. Dan maar hybride, ook al is dat niet helemaal nieuw voor de Japanners; in 2013 was er al de XV Crosstrek Hybrid, zij het niet voor onze markt. Het is trouwens niet zo dat Subaru voor deze hybride aandrijflijn bij Toyota heeft gewinkeld, ook al werken de twee merken al sinds 2005 samen. Wel is er dit jaar een overeenkomst getekend om gezamenlijk een BEV (Battery Electric Vehicle) te ontwikkelen.
BESCHEIDEN ELEKTROMOTOR
Subaru heeft nóg een stokpaardje, te weten veiligheid. Ook hier gaat het niet om loze kreten, want met maximale scores in de EuroNCAP en de Japanse variant daarvan schaart het merk zich tussen de koplopers. Al in 2008 werd Eye Sight geïntroduceerd en dat ontwikkelde zich door de jaren heen tot een volwaardig veiligheidsen assistentiesysteem. Het werkt met onder meer twee camera’s achter de voorruit, ter hoogte van de binnenspiegel. Het waarschuwt voor fietsers, voetgangers en andere verkeer. Mocht je als bestuurder zelf niet ingrijpen, dan onderneemt de auto voor jou actie. We hebben het onder gecontroleerde omstandigheden getest door met een snelheid van 50 km/h een stilstaand object te naderen en zelf niets te doen. De XV stond keurig op tijd stil.
De tweeliter boxermotor is volgens Subaru voor 80 procent nieuw. Het vermogen ging terug van 156 naar 150 pk en het maximale koppel bedraagt nu 194 Nm. Het komt pas bij 4.000 toeren vrij. Achter de transmissie is een kleine elektromotor geplaatst. Waar je in een Toyota CH-R elektrisch 72 pk en 163 Nm hebt, komt de fluistermotor van de XV niet verder dan 16,7 pk en 66 Nm. Een bijzondere keuze.
GEEN KRACHTIGE DUW
Wat merk je tijdens het rijden van de elektromotor? Niet veel, om eerlijk te zijn. Het lukt nauwelijks om elektrisch weg te rijden, ook al is het in theorie mogelijk om over een afstand van 1,6 kilometer met een snelheid van maximaal 40 km/h volledig elektrisch te rijden. Dus stilletjes door een woonerf moet wel lukken, maar wegrijden vanuit stilstand vergt iets te veel energie en dan springt vrijwel altijd de benzinemotor bij. Hoe dan ook, die krachtige duw die een elektromotor hoort te geven, is er niet. Bij het wegrijden is er een beetje verschil merkbaar, tijdens het rijden vrijwel niet.
Vooral niet als je veel gas geeft, iets wat echt nodig is als je een beetje vlot wilt inhalen of invoegen op de snelweg. Dan gaat de boxer meteen richting de 4.000 toeren en blijft daar ook. Bij een rustige rijstijl en constante snelheden bewijst de CVT zijn kwaliteiten en gedraagt hij zich enigszins als een normale automaat door in trapjes te schakelen. De XV is eerder comfortabel dan sportief en nodigt niet uit tot snel bochtenwerk.
De standaarduitrusting is, net als de prijs, flink omhoog gegaan. Voorheen leverde Subaru de XV 2.0i alleen als Premium, maar nu ook in twee minder dure versies. Maar je hebt altijd 18-inch wielen, adaptieve cruisecontrol, Eye Sight, radio met DAB+, Apple Car Play en Android Auto, om maar een paar zaken te noemen. Vergelijken van prijzen kunnen we het beste op basis van de Premium, die qua uitrusting gelijk is aan zijn voorganger. Dan zien we een stijging € 2.496, ondanks een CO 2-uitstoot die met 6 g/km is afgenomen.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Subaru |
---|---|
Model | XV 2.0i e-BOXER Comfort |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 46.546 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. boxer, hybride |
Cilinderinhoud | 1.995 cc |
Maximaal vermogen | 110 kW / 150 pk bij 5.600 tpm |
Maximaal koppel | 194 Nm bij 4.000 tpm |
Accu capaciteit (bruto) | 14 kWh |
Inhoud brandstoftank | 48 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.465 mm / 1.800 mm / 1.615 mm |
Wielbasis | 2.665 mm |
Massa leeg | 1.528 kg |
Laadvermogen | 542 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.270 kg / 750 kg |
Banden | 225/60R17Prijzen |
Topsnelheid | 193 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,7 s |
Brandstofverbruik | 7,9 l/100km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 180 g/km |
Had je deze auto's al gezien?

Subaru XV 2.0i e-BOXER Luxury 150 pk AWD AUT. | 1e eigenaar | dealer onderhouden | navigatie | eyesight | camera | 58.000 KM
- 2021
- 58.098 km

Subaru XV 2.0i e-BOXER Premium
- 2020
- 41.831 km

Subaru XV 2.0i e-BOXER Premium / Lederen Bekleding / Schuif/Kanteldak / Stoelverwarming / Elektrische Stoelverstelling / 8 Jaar Fabrieksgarantie /
- 2020
- 41.831 km