SsangYong XLV

Een paar centimeter erbij

SsangYong XLV
SsangYong XLVSsangYong XLVSsangYong XLVSsangYong XLVSsangYong XLVSsangYong XLVSsangYong XLVSsangYong XLVSsangYong XLV
AutoWeek 27 2016
AutoWeek 27 2016

Je leest het in AutoWeek 27 2016

Wanneer je niet precies weet waar je een auto moet plaatsen, dan kom je vaak goed weg door hem bij de cross-overs in te delen. Zo is dat ook met de SsangYong Tivoli. Nu komen de Koreanen met een verlengde versie: de XLV. Een cross-over stationcar dan maar?

De Renault Scénic is er al jaren in twee maten, net als de Citroën C4 Picasso en de BMW 2-serie Active Tourer. En dat geldt ook voor de Fiat 500L en de Volkswagen Tiguan (waarvan de lange dan weer niet bij ons verkocht wordt). Ook bij SsangYong zijn ze aan het verlengen geslagen. Van hun B-segment crossover Tivoli, zoals we die sinds vorig jaar kennen, hebben ze nu een uitgerekte variant: de XLV. Waarbij XLV overigens niet staat voor extra lang voertuig, maar voor eXciting smart Lifestyle Vehicle. Het is maar dat je het weet. Bij het oprekken van de Tivoli tot XLV is overigens de afstand tussen voor- en achterwielen gelaten voor wat-ie was, de extra lengte zit achter de achteras: 24,5 centimeter. En dat niet alleen, waar de achterkant van de Tivoli een hatchback-lijn volgt, is de XLV veel meer een stationcar. Overigens wordt die extra ruimte niet aangesproken om een derde zitrij toe te voegen. Nee, het gaat louter en alleen om meer bagageruimte. Net als de Tivoli is de XLV dus gewoon een vijfzitter. De bagageruimte is gegroeid van 423 liter bij de Tivoli tot 720 liter voor de XLV. Om teleurstelling te voorkomen, moeten we hierbij direct opmerken dat dit niet gemeten is tot aan de hoedenplank, zoals gebruikelijk, maar tot aan het dak. Niettemin geeft dit wel aan dat er ruimte bij is gekomen.

De rest van het interieur wordt gedeeld met de Tivoli. En dat betekent dat er genoeg ruimte is voor vijf personen. Zelfs met een lengte van twee meter houden we zowel voor- als achterin hoofdruimte over. Het dashboard komt ook uit de Tivoli en is net zo overzichtelijk ingedeeld, het vinden van de juiste knoppen en schakelaars vraagt nauwelijks gewenning.


SOFTROADER

Onze eerste indruk hebben we opgedaan in een XLV voorzien van een 1,6 liter diesel-motor, zestrapsautomaat en vierwielaandrijving. De eerste SsangYongs die bij ons twintig jaar geleden aan land kwamen, waren voorzien van een oudere, in licentie gebouwde Mercedes-dieselmotor. Het was een degelijk werkpaard, maar toen al niet meer het toonbeeld van verfijning. Hoe anders is dat met de 115 pk sterke diesel in de XLV, een eigen SsangYong-motor. Deze vierpitter laat zich slechts in beperkte mate horen (op snelwegtempo krijgt sowieso het windgeruis de overhand). De motor heeft een prettig karakter, niet zozeer door een overschot aan pk's maar vooral dankzij een nette hoeveelheid newtonmeters, met name door de keurige manier waarop die al vanaf een laag toerental vrijkomen. Overigens is de toerenteller een volstrekt overbodig instrument in deze SsangYong, want de motor vormt een prima duo met de van Aisin afkomstige automatische transmissie. De bak reageert zelfverzekerd en schakelt zonder schokken. We hebben tijdens onze eerste rijtest de gebaande paden niet verlaten en de XLV is er ook de auto niet naar om er eens de grens mee op te zoeken. De toegevoegde waarde van z'n vierwielaandrijving hebben we dan ook niet ervaren. Nou ja, indirect misschien wel: in tegenstelling tot de torsie-as van de voorwielaangedreven versies beschikt de 4x4 over een onafhankelijke multi link-achteras. Hiermee ligt de auto mooi stabiel op de weg. Hoogstens zou de afstemming van veren en dempers iets beter kunnen. De veren zijn met name aan de achterkant behoorlijk soepel en de dempers hebben moeite om het bij te houden. Verder helt de koets in bochten net wat verder over dan die van de Tivoli. De stuurinrichting kent drie modi: comfort, normaal en sport. Hierbij gaat het slechts om de mate van bekrachtiging. Op de directheid of het stuurgevoel blijken die standen geen enkele invloed te hebben.

De toegenomen lengte zit volledig in de overhang aan de achterkant. Dit heeft direct tot gevolg dat de uitloophoek kleiner wordt. Waar die bij de Tivoli nog 28 graden bedraagt, blijft daar bij de XLV slechts 20,8 graden van over. Niet dat we nu direct het idee hebben dat dit soort auto's met enige regelmaat het terrein in zullen gaan, maar je weet maar nooit. Per slot van rekening is de vierwielaandrijving waar we nu mee rijden, gewoon leverbaar op de SsangYong XLV.

Exacte prijzen zijn nog niet bekend, volgens SsangYong moeten we - wanneer de auto na de zomervakantie in de showroom staat - rekening houden met een vanafprijs die tussen de € 27.000 en € 28.500 ligt.

Video

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (49) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.