Test: SsangYong Korando EX 3.2 (1999)

Krachtpatser

Ssang Yong Korando 3.2 EX

Met de Korando heeft Ssang Yong een karakteristiek ogende terreinauto in het gamma. Naast de diesels zijn er ook varianten met benzinemotor verkrijgbaar. Hoe gedraagt de Korando zich met meer dan 200 pk onder de kap?

De hoofdrolspeler van deze test is de 3.2 EX. De stilisten gaven de Korando een apart smoel met de dicht bij elkaar geplaatste koplampen en het erg ronde verloop van de neus. Van opzij ziet hij er ook wat ongewoon uit: de neus is vrij lang in relatie tot het wat gedrongen inzittendencompartiment. Ook van die zijkant heeft Ssang Yong iets aardigs gemaakt met de flink gewelfde spatborden. Het merk maakt voor alle modellen gebruik van Mercedes-techniek. De motor wordt in Korea geproduceerd en Ssang Yong levert ze zelfs aan Duitsland. Zoals de typeaanduiding al doet vermoeden, heeft de motor een inhoud van 3,2-liter. Het is een modern apparaat met 4 kleppen per cilinder en dat staat garant voor veel kracht. Om precies te zijn 210 pk en 297 Nm.
Ondanks zijn forse gewicht (zo'n 1800 kilo) en zijn niet bepaald optimale aerodynamica kom je met de Ssang Yong vlot van de plek. Bij het sprintje van 0 naar 100 knalt de Korando 3.2 met overtuiging door de 10-seconden-barriere heen: 9,6 s. En dat ook nog eens met een automaat aan boord. In het dagelijks verkeer voelt de Korando overigens minder rap aan. Pas als je hem echt op zijn staart trapt, jast de dikke zespitter helemaal door tot 6500 toeren onder begeleiding van een imposant, karaktervol uitlaatgeluid. Ook de sprintjes van 80 naar 120 weet de Korando in net acht tellen af te leggen.
Zoals vrijwel elke terreinwagen kan de Korando ook nog flink wat gewicht achter zich aan zeulen. Van een auto-ambulance plus auto merk je stukken minder dan in andere trekauto's; de Korando 3.2 rijdt er fluitend mee weg. Ssang Yong voorziet de Korando 3.2 van permanente vierwielaandrijving, zodat het vermogen altijd goed op de weg te krijgen is.
Ssang Yong heeft gelukkig meer gedaan dan alleen maar een dikke motor in de Korando hangen. Het onderstel is ook flink aangepakt. Dat maakt dat deze Korando nauwelijks protesteert tegen een vlotte rijstijl en dat je dus ook echt gebruik kunt maken van het vele vermogen. De 3.2 helt duidelijk minder in bochten en danst minder op de veren dan simpeler Korando's. Als je echt te veel gas geeft in een bocht drift hij gelijkmatig over vier wielen naar de buitenkant van de curve. In een klap het gas los in een snelle bocht laat de achterkant lichtjes, goed beheersbaar, naar buiten waaieren.

Probleemloos snel

De Korando 3.2 moet 191 km/h halen, maar kun je dat ook rijden met zo'n auto? Ja, probleemloos, want deze Ssang Yong blijkt dan verrassend koersvast te zijn. Kruisen met 180 is een heel ontspannen bezigheid, tenminste als het niet regent, want de ruitenwissers komen bij dergelijke snelheden los van de ruit. Het verbruik is stevig: 1:6,2. Remmen doet deze Korando goed, al gaan de remmen na een handvol forse vertragingen wel wat stinken. Iets minder geraffineerd vinden we de trillingen in het stuur bij fors gasgeven. De besturing zelf is absoluut niet verkeerd, al krijg je bij een terreinwagen toch altijd een wat minder scherp gevoel dan bij een personenwagen. De vering weet de meeste hobbels goed te absorberen; alleen korte richels komen wat harder door. Verwacht in de Korando geen gigantische binnenruimte; met z'n vieren kun je heel fatsoenlijk op stap, maar daar houdt het ook mee op. Vervelend is het ontbreken van een geheugenstand op de rechter voorstoel. Ook de bagageruimte is niet echt riant; daarnaast vonden we het hoedenplankje wat gammel. Het dashboard van de Korando ziet er best netjes uit en is goed te overzien. De stoelen zitten niet verkeerd, maar zouden wat meer profiel mogen hebben. In snel genomen bochten hang je toch al snel tegen het portier. Voor zo'n terreinwagen is de Korando nog behoorlijk stil. Irritant vonden we het gerammel achter uit de auto, waarschijnlijk veroorzaakt door dat immense reservewiel op de achterdeur. Ook bracht de motor rond de 2300 toeren een lichte resonantie ten gehore. Ssang Yong heeft met deze Korando 3.2 EX een leuke terreinbeul in het programma die maar weinig concurrentie kent. De auto zou wat ons betreft op een aantal puntjes en punten nog wat verfijnd moeten worden om de prijsstelling van 90 mille volledig te rechtvaardigen, maar de basis is gewoon goed.

  • +Goede wegligging
  • +Beresterke auto
  • +Eigenwijs gezicht
  • -Verfijning gewenst
  • -Geen geheugenst. voorstoel
  • -Hoog verbruik

Signalement

Merk Ssangyong
Model Korando EX 3.2
Carrosserie 3-deurs, suv
Transmissie 4 versnellingen, automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 41.480

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 6-cil. in lijn
Cilinderinhoud 3.199 cc
Maximaal vermogen 156 kW / 212 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 301 Nm bij 4.000 tpm
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.330 mm / 1.841 mm / 1.840 mm
Wielbasis 2.480 mm
Massa leeg 1.860 kg
Laadvermogen 655 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 3.500 kg / 750 kg
Banden255/70R15Prijzen
Topsnelheid 188 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,6 s (fabrieksopgave: 9,8 s)
Acceleratie 80-120 km/h in D 9,6s
Brandstofverbruik 16,1 l/100km (fabrieksopgave: 13,7 l/100km)
CO2-uitstoot 327 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum