Snelle Volkswagens: Golf GTI, GTI Clubsport & R - Vergelijkende Test
Vloedgolf
Het modellenaanbod van de Volkswagen Golf is bijzonder omvangrijk, ook als het om sportievelingen gaat. De GTI, de GTI Clubsport en de R willen allemaal haantje de voorste zijn, maar welke biedt het beste totaalpakket?
Wanneer je op zoek bent naar een sportieve compacte hatchback, is de Volkswagen Golf van oudsher een goede optie. Naast de hedendaagse uitvoering van de legendarische GTI, nu 245 pk sterk, kun je anno 2021 ook kiezen voor een Clubsport met 300 pk. Dan is er nog de R, die maar liefst 320 pk levert en zijn vermogen over vier wielen verdeelt.
GOLF GTI: ALLROUND SPORTIEVELING
We trappen af met het type waarmee het ooit allemaal begon, de GTI in standaarduitvoering. De bekende 2,0-liter turbomotor (EA888) werd verder verfijnd, luistert nu naar de naam Evo4 en levert in de GTI een vermogen van 245 pk en een koppel van 370 newtonmeter, dat al bij 1.600 toeren beschikbaar is. De GTI schiet dan ook enthousiast uit de startblokken: de sprint vanuit stilstand naar 100 km/h is na 6,4 seconden voltooid. Daarmee is deze uitvoering aanzienlijk trager dan de Clubsport of de R, maar dat neemt niet weg dat de prestaties best indrukwekkend zijn, zeker als je bedenkt dat de pook niet altijd even soepel door de verzetten gaat en een handbak natuurlijk tijd laat liggen ten opzichte van de DSG-transmissie.
Op het testcircuit van Continental, waar we de Golfs aan de tand konden voelen, is het van hetzelfde laken een pak. De GTI heeft absoluut talent, maar hij kan zijn broers niet helemaal volgen. Dankzij de koppeling van het elektronische sperdifferentieel met de gangbare elektronische onderstelsystemen worden bochten praktisch zonder onderstuur gerond. De GTI zet zijn tanden gretig in de ideale lijn en zorgt voor veel rijplezier. Dankzij de zachtere onderstelafstelling is de carrosserie in bochten net wat meer in beweging. Hij duikt dieper in de veren en hij gooit ons daarbij bijna uit de stoelen, die weinig zijdelingse steun bieden.
De rondetijd van 1:37,9 minuten kan er niettemin prima mee door. De regels van de fysica blijven echter van kracht. Als je te hard de bocht ingaat, treedt ondanks de bij lastwisselingen uitwaaierende achterzijde onderstuur op, wat we liever niet zouden hebben. Ook met de optionele 19-inch wielen biedt de GTI een onbeperkt praktisch gebruiksgemak. Over het gemiddelde verbruik van 1 op 11,9 en de basisprijs van € 50.990 kunnen we evenmin klagen.
GOLF GTI CLUBSPORT: DE LICHTVOETIGE SPORTER
De Clubsport heeft dezelfde motor als de reguliere GTI, maar dan met 55 pk meer vermogen en 30 Nm meer koppel. Alleen al deze getallen maken duidelijk dat het deze Clubsport menens is. Daarmee knalt de krachtigste GTI-variant in een imposante 5,5 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h. De 200 km/h-grens passeert hij maar liefst vier seconden sneller dan de GTI zonder toevoeging. De standaard DSG-transmissie schakelt snel en effectief, maar de schakelacties zouden wat ons betreft nog best wat heftiger en sneller mogen verlopen. Op het circuit voelt de Clubsport zich namelijk als een vis in het water. Met 1.454 kilo is hij weliswaar 46 kilo zwaarder dan de GTI waarvan hij is afgeleid, maar hij is ook 66 kilo lichter dan de Golf R. En dat is te voelen.
De Clubsport gaat lichtvoetig door bochten, de carrosserie helt nauwelijks over en hij vindt met een flinke hoeveelheid grip snel zijn weg uit bochten. De nieuwe rijdynamiek manager, het DCC-systeem dat voor alle sport-Golfs optioneel leverbaar is (meerprijs € 784) en dat is gekoppeld aan het mechanische sperdifferentieel op de vooras, biedt hier een helpende hand. Dat doet het systeem op zo’n daadkrachtige manier dat je de vierwielaandrijving niet mist. Elke ronde krijg je meer vertrouwen in de Clubsport. Zelfs accelereren vanuit krappe bochten doet de 300 pk sterke Golf zonder noemenswaardige tractieproblemen.
Op het rechte stuk laat hij een hoogste snelheid van 202 km/h noteren, de R is op dit punt maar één kilometer sneller. Uiteindelijk zet de Clubsport een tijd van 1:35,5 minuten neer in het Contidrom, een fantastisch resultaat. Ter vergelijking: de reguliere GTI zette een rondetijd van 1:37,9 minuten neer op het testcircuit, toch een significant verschil. Het is zelfs twee tiende tel sneller dan de krachtiger gemotoriseerde R met vierwielaandrijving.
GOLF R: DE ULTRASNELLE GRAN TURISMO
Ook in deze Golf-versie zorgt de 1.984 cc grote viercilinder turbomotor voor de aandrijving. In dit geval is de motor echter 320 pk sterk en gekoppeld aan vierwielaandrijving. Op dat 4x4-systeem zijn ze bij Volkswagen bijzonder trots, omdat het driften mogelijk maakt. Een leuke gadget, die ten opzichte van zijn broertjes echter geen voordeel oplevert. Zijn riante vermogen doet dat wel, net als de slimme krachtverdeling. De tijd van 4,5 seconden die de über-Golf voor de sprint van 0 naar 100 km/h laat noteren, is niet alleen voor Golf-begrippen bijzonder indrukwekkend. Met het R-performance-pakket (meerprijs € 3.444) kan de R zelfs doorhalen naar een top van 270 km/h.
Op het circuit doet de vierwielaandrijving op diverse vlakken van zich spreken. Het vermogen wordt door een nieuw differentieel op de achteras niet alleen over de vooren achteras verdeeld, maar ook onderling over de achterwielen. In samenwerking met de eveneens onderling verbonden onderstelsystemen (sperdifferentieel, DCC) levert dat niet alleen veel grip op, maar ook neutrale rij eigenschappen. Daarmee voelt de R snel aan en dat is hij ook, maar hij kan op het testcircuit de Clubsport toch niet achter zich houden. Uiteindelijk komt hij maar twee tienden van een seconde te kort (1:35,7 minuten), maar subjectief doet de Golf R net wat minder lichtvoetig en ook niet zo messcherp aan als de GTI met 300 pk. Ook het feit dat hij op de Nürburgring werd ‘opgeleid’ – hij beschikt net als de Clubsport zelfs over een speciale Nürburgring-rijmodus – kan hem daarbij niet redden.
Je moet alleen wel héél diep in de buidel tasten voor zo’n Golf R. In standaardtrim kost hij al € 65.490 (dat is uiteraard met standaard DSG én vierwielaandrijving), maar ons testexemplaar gaat zelfs riant over de € 70.000 heen dankzij enkele extra’s. Hoe je het ook wendt of keert, dat is echt een heleboel geld voor wat nog steeds een compacte middenklasser is.
EIGEN KWALITEITEN
Het aanbod van sportieve Golf-varianten is met drie modellen groot en daarvan profiteert de klant. Elke sport-Golf heeft zo zijn eigen kwaliteiten meegekregen, zo hebben we vandaag kunnen ondervinden.
De standaard GTI is als vanouds een erg goede allrounder. Deze uitvoering biedt veel praktisch gebruiksgemak en met het rijplezier zit het ook wel snor. Ten opzichte van de Clubsport en de R moet je op het sportieve vlak wel wat water bij de wijn doen, maar dat is ook de keuze die je maakt. De GTI Clubsport is juist een volbloed sporter, die bijzonder veel rijdynamiek biedt en die ook lekker lichtvoetig rijdt. De motor is boven dien aangenaam gretig. De Golf R kan zich vooral laten voorstaan op een indrukwekkende aandrijflijn, die voor een grote grijns op je gezicht zorgt. Het is een snelle GT, maar de prijs is eigenlijk te hoog voor wat je krijgt.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Golf 1.4 eHybrid Style 204 pk Automaat (DSG) | Navigatie | Parkeersensoren | Adaptieve cruise control | Autom. airco (3 zones) | Elektr. bestuurdersstoel met geheugen |
- 2022
- 36.139 km

Volkswagen Golf 1.4 eHybrid Style / NAVI / APP.Connect / Verwarmde stoelen
- 2022
- 26.235 km

Volkswagen Golf 2.0 TSI R 4Motion Performance Akrapovic HUD
- 2023
- 21.906 km